SRVN500 | Indianapolis Motorspeedway | 30-06-2019

Yoeri Gijsen

Re: SRVN500 | Indianapolis Motorspeedway | 30-06-2019

Bericht door Yoeri Gijsen » 24 jun 2019, 00:37

Leuk om de kwalificatie eens zo te doen. Verliep strak. Goed geregeld! Mooi format ook voor volgende edities, lijkt me.

Tof om te zien dat de top verbreedt. Een paar edities geleden kon je twee, drie of vier mensen aanwijzen voor de toppositie, maar nu reden er gemakkelijk tien man rond die in de buurt zaten of konden zitten. Ben benieuwd naar hoe dat in de race gaat. Kudos aan iedereen voor het maken van die stap.

Paar opmerkingen met het oog op het optimaliseren van de kwalificatie:
  • Stel van de voren vast wat precies de regels zijn. Ik vond het persoonlijk vervelend dat er pas op het laatste moment werd aangekondigd dat de pit-uitgang-lijn genegeerd mocht worden na T1. Je moet best wat oefenen om T2 goed te krijgen en er de setup op afstellen. Om die moeite in rook op te zien gaan zonder duidelijke reden is wat zuur.
  • Ik zou aanraden de kwalificatie in blokken van 30 minuten op te splitsen en daar rijders vooraf in te delen. Dan weet iedereen precies wanneer hij aan de beurt is en kun je mensen tussen sessies door laten joinen, als dat nodig is. Dat lijkt me prettiger dan om 20:00 de server in te moeten en dan om 22:15 je rondjes te moeten doen. Daarnaast is het overzichtelijker voor de deelnemers.
  • Voor de broadcast is het misschien handig om de 'toren' in gemiddelde rondetijd te doen in plaats van gemiddelde snelheid. Daar kun je aan refereren vanuit je eigen ervaring in de auto. Die snelheden zeiden mij weinig. Het zag er verder wel strak uit.
Veel succes nog in de laatste week!

Ronald van Dijk
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer

Bericht door Ronald van Dijk » 24 jun 2019, 09:04

Hulde aan deze nieuwe kwalificatie opzet. Wat een spanning op deze manier. Ik vond het echt gaaf om naar iedereen te kijken. De hartslag ging flink omhoog toen ik eenmaal aan de beurt was.

Hulde ook aan de stewards en streamers. Nieuwe opzet, maar het verliep heel strak! Complimenten hoor.

Ik ben het eens met de suggesties van Yoeri, met name de eerste twee. De derde hoeft van mij niet per se aangepast te worden. Dat gaat in het echt ook zo.

Tot slot bijzonder tevreden met mijn eigen qualy. Met testen ging het nog niet top, maar het kwam er wel heel mooi uit gisteren.

Pascal de Birk
Racestuur: Fanatec CSW 2.5 + McLaren rim

Bericht door Pascal de Birk » 24 jun 2019, 09:52

Wow! Wat een gave qualy gisteren!
De opzet vind ik echt super. Spannend tot het einde.
Het is mijn eerste SRVN500 en mocht al vroeg in de avond mijn geluk beproeven.
Bij het horen van Teamspeak dat ik gemoved was en dus bijna aan de beurt was begon ineens vanwege zenuwen mijn hart in de keel te kloppen. Niet normaal. Dat heb ik anders nooit.
Naar pit exit.....Zenuwachtig voetje....bonkende keel.....
Groen licht om de pits te verlaten, nog even een diepe zucht en concentreren. Eerste ronde was niet goed, de tweede en de derde waren voor mijn doen ok en in de laatste ronde pushte ik toch te hard en reed ik slordig. Op dat moment goed voor een tweede plek, maar ja er moesten er nog zoveel.

Daarna de stream gekeken en ook dat was spannend voor mij. Leuk dat mijn Alonso replica livery (en de Pagenaud livery van Nanno) is opgevallen door de commentatoren. De vraag was of ik bumpday zou ontlopen. Steeds verder zakte ik in de ranglijst, maar aan het einde van de avond was P18 voor mij. Het zou nog P19 of P20 kunnen worden (resultaten van Roy en Nanno moeten nog verwerkt worden).
De gehele avond heb ik als zeer vermakelijk en spannend ervaren.

Complimenten naar William voor de vlekkeloze coördinatie van de sessie en ook naar de mannen in het commentatorhokje voor wederom een strakke livestream!

Yoeri Gijsen

Bericht door Yoeri Gijsen » 24 jun 2019, 09:59

Ronald van Dijk schreef:
24 jun 2019, 09:04
Tot slot bijzonder tevreden met mijn eigen qualy. Met testen ging het nog niet top, maar het kwam er wel heel mooi uit gisteren.
Dat was een mooie run, Ronald. Strak hoor.

Joost van der Stoep
Racestuur: bv Logitech G25

Bericht door Joost van der Stoep » 24 jun 2019, 10:38

Zeker mooie opzet zo!
Vantevoren een indeling maken zoals Yoeri aangeeft zou het helemaal perfect maken.

Eigen kwalificatie niet super, toch te safe gereden. Het is ook wel een mooi psychologisch spelletje zo... wachten tot je aan de beurt bent en dan moet het allemaal wel goed zijn. Totaal geen ruimte voor fouten. Hartslag ging hier ook mooi omhoog ;)
Uiteindelijk P15 denk ik, top 10 had er wellicht ingezeten, maar dat maakt in principe niet veel uit voor de race. In ieder geval het doel, de top 20, gehaald!

Jeroen Huisers

Bericht door Jeroen Huisers » 24 jun 2019, 13:43

Deze manier van een qauli is echt spannend zo, zeker om erin te houden voor de volgende editie.

De manier van indelen wie er eerst en laatst gaat vond ik wat "apart".
In de practice waren er een aantal die door middel van een slipstream een snelle tijd konden zetten, en andere juist weer niet.
Maar goed het is een manier.

Mijn voorstel voor volgend jaar:
Eerst alle Rookie rijders (rijders die voor het eerst aan de SRVN500 mee doen).
Neem de uitslag van de laatste SRVN500 (van dit jaar dus) en werk dan van onder naar boven.
Zo heb je de winnaar van de laatste editie als laatste.
EN zo kan je dus al ver van te voren een indeling maken incl. tijds indicatie wanneer men wordt verwacht.

@Yoeri
Yoeri Gijsen schreef:
24 jun 2019, 00:37
Stel van te voren vast wat precies de regels zijn. Ik vond het persoonlijk vervelend dat er pas op het laatste moment werd aangekondigd dat de pit-uitgang-lijn genegeerd mocht worden na T1. Je moet best wat oefenen om T2 goed te krijgen en er de setup op afstellen. Om die moeite in rook op te zien gaan zonder duidelijke reden is wat zuur.
.
Het staat jouw vrij om gewoon na turn 2 de baan op te gaan, het moest niet, het mag.
Ik ben het wel met je eens dat vooraf de regels wel duidelijk moeten zijn.
Maar vergeet niet dat dit de eerste keer is om de quali op deze manier te doen, alsmede de wedstrijd zelf te voorzien van live stewards.
Tijdens de oefen avonden zijn ook vele opmerkingen genoemd welke men ten harte heeft genomen en wordt meegenomen.
Ik denk dan ook dat aankomende donderdag alles al beter gestroomlijnd zal verlopen.

Eigen Quali.
ME HAPPY

Yoeri Gijsen

Bericht door Yoeri Gijsen » 24 jun 2019, 14:47

Jeroen Huisers schreef:
24 jun 2019, 13:43
Mijn voorstel voor volgend jaar:
Eerst alle Rookie rijders (rijders die voor het eerst aan de SRVN500 mee doen).
Neem de uitslag van de laatste SRVN500 (van dit jaar dus) en werk dan van onder naar boven.
Zo heb je de winnaar van de laatste editie als laatste.
EN zo kan je dus al ver van te voren een indeling maken incl. tijds indicatie wanneer men wordt verwacht.
Leuk idee! Wellicht de kwalificatie-uitslag van de vorige editie nemen, zodat er een goede kans is dat het steeds sneller gaat, al is de winnaar van de race als laatste rijder wel cool.
Jeroen Huisers schreef:
24 jun 2019, 13:43
@Yoeri
Het staat jouw vrij om gewoon na turn 2 de baan op te gaan, het moest niet, het mag.
Ik ben het wel met je eens dat vooraf de regels wel duidelijk moeten zijn.
Maar vergeet niet dat dit de eerste keer is om de quali op deze manier te doen, alsmede de wedstrijd zelf te voorzien van live stewards.
Tijdens de oefen avonden zijn ook vele opmerkingen genoemd welke men ten harte heeft genomen en wordt meegenomen.
Ik denk dan ook dat aankomende donderdag alles al beter gestroomlijnd zal verlopen.
Ik denk dat de T2-regelwijziging (t.o.v. ARR en voorgaande edities) uiteindelijk geen noemenswaardige consequenties heeft gehad, omdat T3 en T4 een soort bottleneck zijn voor de snelheid. Dat gezegd hebbende is het punt dat je echt moet oefenen om binnen de pitlijntjes snel uit T2 te komen, terwijl je met twee vingers in de neus vanuit T1 de baan op kunt sturen. Op voorhand leek dat laatste de snellere optie, want meer ruimte (al hebben we dat last-minute niet kunnen uittesten), dus ik vond dat een vreemde beslissing zo kort voor het evenement, om al die oefentijd teniet te doen.

Het lijkt me dat het feit dat de organisatie dit jaar veel elementen zelf in de hand neemt, geen aanleiding was om deze regel aan te passen, aangezien er geen praktisch voordeel te behalen was voor het handmatig aansturen van de sessie. Het enige 'voordeel' was wellicht dat er minder risico was dat er rijders al bij het uitrijden van de pits zouden crashen, maar ja, dat hoor je te oefenen, dus wellicht was het beter geweest als ongeoefende rijders daar de mist in waren gegaan...

Overigens geen kwaad woord van mijn kant over de manier waarop er met feedback wordt omgegaan bij het organiseren van dit evenement. Dat wordt mijns inziens op een gezonde manier gedaan. De tijd begint echter wel wat te dringen. Hopelijk is tijdens of na de laatste donderdagsessie duidelijk hoe het precies gaat gebeuren.

William Geuze

Bericht door William Geuze » 24 jun 2019, 15:19

Yoeri Gijsen schreef:
24 jun 2019, 14:47
dus ik vond dat een vreemde beslissing zo kort voor het evenement, om al die oefentijd teniet te doen.
Die komt op mijn konto in dit geval, was me totaal niet bewust van enige implicaties en vond het al een rare vraag voor tijdens de Q...

Voor de race of voor de test sessie van donderdag zal ik definitief aangeven hoe de vork in de steel zit :)

Mark de Vries
Racestuur: Fanatec Clubsport Wheel V2.5

Bericht door Mark de Vries » 24 jun 2019, 16:16

Zou iemand met servertoegang de sessie terug naar practice kunnen zetten?

Gerben Kelly
Racestuur: Fanatec Clubsport V2 wheelbase

Bericht door Gerben Kelly » 24 jun 2019, 17:06

Ik moet me helaas afmelden voor de Indy 500, ik zit dan in Oostenrijk. Erg vroege vakantie voor ons dit jaar.

Albert van Mourik
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Contacteer:

Bericht door Albert van Mourik » 24 jun 2019, 17:44

Moet komende donderdag helaas werken en daarmee gaat ook de laatste test avond aan mij voorbij.

Ik ben dan reglementair niet meer bevoegd om te starten.

Castrol Racing Team
#18 #24 #71 #??

Roy Schroten

Bericht door Roy Schroten » 24 jun 2019, 18:28

Heerlijke manier om zo de kwalificatie te doen, leuke manier om het als "rookie" te beleven :D

Iets meer duidelijkheid voor de sessies zou inderdaad fijn zijn. Ik snap dat iedereen gewoon de tijd moet vrijmaken voor een evenement als dit maar als ik had geweten dat er een tweede instroom was gister had ik niet eerst in kwailificatiepace uit Duitsland hoeven rijden :driving:

Maar wel bedankt voor de inzet gister, alles liep heerlijk soepel en de broadcast was mooi en laat je denken dat je in de echte 500 rijdt :mrgreen:

Martin Baltus
Racestuur: T300 Ferrari 599XX EVO

Bericht door Martin Baltus » 24 jun 2019, 18:54

Kon gelukkig nog aanhaken door de pauzes.
Leuke opzet maar inderdaad zou helpen als je beetje weet wanneer je aan de beurt bent.
Toen ik beginnen had ik connection lost. Maar gelukkig waren er meer.
Helaas kom met setup niet onder 39.7 dus net niet genoeg
Is er nog een uitslag want weet niet of ik 22 of 30 ben.

Alexander van der Woude
Racestuur: T300RS

Bericht door Alexander van der Woude » 26 jun 2019, 21:38

Hoi,

Ik zal helaas moeten afhaken voor de komende SRVN500,

De laatste update van rfactor 2, waar de agressive threading optie uit de game heeft gehaald, heeft helaas ook het eindsignaal gegeven voor mijn voorlopige participatie in rfactor 2, helaas kan mijn verouderde CPU rfactor 2 niet aan, loop nu continu uit CPU-realtime, en ik heb op het moment helaas niet het geld om meteen een toekomstbestendige vervanging te kopen.

Veel plezier met de race, maar ik ben helaas er noodgedwongen niet bij

Manuel Willems
Racestuur: Fanatec Clubsport V2.5

Bericht door Manuel Willems » 26 jun 2019, 23:53

Ik ga me afmelden voor komende zondag, ik heb de pace totaal niet te pakken. Ik kom dik 15 kmh tekort, op de rest, en krijg dat onder geen mogelijkheid gefixed. Ik rijd de ballen figuurlijk uit mijn broek, en heb meerdere mensen gevraagd voor hulp maar dezelaten begrijpelijk weinig los. Ik ga jullie heel veel succes wensen..

Veel succes heren.

André Jager
Racestuur: Thrustmaster T300 Alcantara
Contacteer:

Bericht door André Jager » 27 jun 2019, 08:43

Manuel, je hebt een PB in je inbox.

Vincent Evers

Bericht door Vincent Evers » 27 jun 2019, 18:42

ik kan helaas niet meer meedoen door prive problemen sorry voor de late heads up en veel succes mannen!

Wilbert Velthove
Racestuur: FANATEC ClubSport V2 Wheelbase

Bericht door Wilbert Velthove » 28 jun 2019, 00:31

Dat was de laatste test...zoals elk jaar kijk ik met angst naar de race op zondag, na de laatste test.

Maar! Hulde voor de live stewards, ze zagen nagenoeg alles, en grepen dirct in, reageerden op RC verzoeken.

Stewards bij de F1 en Michael Masi, wees bereid, deze SRVN mannen zijn GOED!
Laatst gewijzigd door Wilbert Velthove op 28 jun 2019, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoeri Gijsen

Bericht door Yoeri Gijsen » 28 jun 2019, 00:43

Procedures liepen superstrak.

Ik hoop dat iedereen z'n verstand erbij houdt tijdens de races.

Martin Baltus
Racestuur: T300 Ferrari 599XX EVO

Bericht door Martin Baltus » 28 jun 2019, 07:08

Was gezellig gister.
Komt er nog een overzichtje van alle regels die besproken zijn?

Plaats reactie