SRVN500: Te weinig geel?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Voordat ik het onderstaande ter overweging aanbied: de manier waarop de SRVN500 is vorm gegeven en georganiseerd de afgelopen weken zag er gewoon strak uit. Het onderstaande is dan ook geen aanval op dat werk, de inzet en het (toffe) resultaat. Toch wil ik het volgende graag aankaarten met het oog op volgende edities.

Er wordt te weinig geel gegeven. En vaak pas laat als het wel gebeurt.

In de race zijn er verschillende momenten geweest waarop twee deelnemers midden in het pak de muur in gingen en er geen gele vlag kwam. Rijders kort daarachter moesten liften, remmen en/of uitwijken om schade te voorkomen. Rijders daarachter kwamen volle bak aanrijden, want: geen geel! En ook niet de zekerheid dat geel een paar seconden later wel zou vallen.

Dat is gevaarlijk, want wanneer een deel van het veld 250-300 rijdt en het deel erachter 350 dan is de kans dat een incident van 2 rijders een incident van 5 à 10 rijders wordt vrij groot. Als rijder moet je er vanuit kunnen gaan dat wanneer je een incident voor je ziet waarbij één of meerdere rijders crashen en de rest ervoor moet uitwijken, dat er dan geel komt. Niet dat je lift uit veiligheid en dan voorbij wordt gestoken door 5 man die achteloos doorrijden.

Waarom? Omdat bij geel iedereen 'veilig' over kan schakelen van competitie naar overleven. Als iedereen om je heen van het gas gaat en bezig is met het voorkomen van meer schade, is de kans groter dat een incident niet escaleert. Wanneer een paar rijders aan het overleven zijn en een paar anderen nog volle bak er tussendoor proberen te schieten, krijg je snelheidsverschillen waarop niet meer te anticiperen valt - en dus grotere crashes.

Ik kreeg de indruk - corrigeer me als ik ernaast zit - dat er enigszins afwachtend naar incident werd gekeken. "Even kijken of deze twee niet straks in het gras belanden, want dan kunnen we gewoon door." Mijns inziens is elk incident (spin, crash, etc) op de racelijn, waarbij er verkeer aankomt, direct een gele vlag. Gelijk uitroepen. Niet afwachten.

Waarom? Dan kan iedereen direct in 'overlevingsmodus' en krijg je veel minder snelheidsverschillen op en om de plek van het incident.

Nu werden rijders die zich als kamikaze-piloten op een incident stortten en zoveel mogelijk posities wilde pakken in de rook van zo'n incident vaak beloond voor hun roekeloze bravoure. Koppel dat aan de 70% schade en veel van hen kwamen ermee weg. Die 70% schade leek me ook wel erg vergevend. Ik heb 3 keer een auto over mijn neus zien komen en pas bij de derde keer hoefde ik afscheid te nemen van mijn voorvleugel. De pitstop was een lachwekkende 21 seconden waarin ook alle schades van het wheelbangen en in de muur gedrukt worden, werden gerepareerd (voor zover mogelijk). Je kon eigenlijk gewoon prima racen alsof we in stockcars zaten. In het BRR stond dat dit geen contactsport is, maar in de praktijk was het dat wel - en het kon ook.

We zetten in de voorbereiding het evenement zo op dat iedereen strak, schoon en veilig moet racen met verplichte testsessies, strenge procedures en minutieus uitgestippelde reglementen. Er is maar weinig aan het toeval over gelaten. Vervolgens worden er in de race waanzinnige risico's gecreëerd door de wijze waarop de FCY wordt toegepast. Dat lijkt me wat tegenstrijdig. Ik snap natuurlijk ook dat de werkwijze niet beoogde de risico's te verhogen. In de praktijk was dat echter wel het geval.

Zodoende denk ik dat er gewoon uit voorzorg geel moet worden gegeven bij crashes. En dat de schade weer terug mag naar 100%.

Ter illustratie. Bij één van de herstarts zat ik in een sandwich in bocht 1. De auto links van mij gaat over mijn neus en neem de auto rechts van mij mee de muur in. Ik reed redelijk vooraan, dus behoorlijk wat rijders moesten er nog langs. Maar wat gebeurt er...? Niets. Geen geel. Ik reed al half gas door bocht 2 heen in afwachting van de FCY (en om even uit te ademen en vast te stellen dat ik nog verder kon), maar die FCY kwam er dus niet. Verschillende mensen moesten om mij heen, nadat ze net een incident hadden ontweken. Zeer hachelijk. Mijn race had daar overigens gewoon moeten eindigen. Het is waanzinnig dat ik vrijwel onberoerd door kon rijden.
Eenzelfde gevoel had ik bij het incident waar Mark en Lars 'eruit' gingen. Duidelijk spin en crash in bocht 2, maar het hele veld moet eigenlijk vol gas door (want geel kwam vrij laat)... Dat kan niet de bedoeling zijn...
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Mijns inziens is elk incident (spin, crash, etc) op de racelijn, waarbij er verkeer aankomt, direct een gele vlag. Gelijk uitroepen. Niet afwachten.
Helder verhaal Yoeri, ik ben het met je eens.
Afgaande op de stream (ik ga er vanuit dat er geen tijdvertraging zit in de opname, aangezien de livesteward ook live in de uitzending zat) zat er iedere keer 10-15s tussen de eerste crash en het uitroepen van de FCY. Bij crashes waarbij meerdere auto's betrokken zijn en over de baan vliegen ben je dan al veel te laat mijns inziens als je wilt bereiken dat mensen er op reageren (dat lijkt mij een logische doelstelling), anders kan het halve veld er al op zijn geklapt.
Als ik in de verte rook zie is mijn eerste reactie: gas los. Maar als anderen denken: gele vlag in beeld is slechts een indicatie, ik hoor nog niks, er zal wel niks aan de hand zijn, dus ik ga vol gas door...kan het juist goed mis gaan.

Dat er wordt gewacht met een FCY uitroepen wanneer iemand crasht met een enkele auto in de buurt snap ik, maar als zoiets middenin een grote groep gebeurt (of met een grote groep er direct achter), zou ik ook ervoor pleiten om direct een FCY uit te roepen (ik snap natuurlijk wel dat zoiets niet binnen 1s kan, maar binnen 5s misschien wel).
Gebruikersavatar
Robin Baltus
Berichten: 110
Lid geworden op: 21 jan 2014, 23:42
Racestuur: Thrustmaster T300
Locatie: Soest

We zouden een sneltoets zoals "verzoek steward" maar dan "incident" toe kunnen voegen? Soort gevaren verlichting....
Plaats reactie

Terug naar “Simrace evenementen”