NK GT3 2021-I | Indianapolis | 07-03-2021

Gebruikersavatar
Björn van Vulpen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2020, 15:34
Racestuur: Thrustmaster T300RS
Locatie: Zwijndrecht

Een leuke start van het seizoen achter de rug met een 9de en 7de plek.

De sprintrace is 20 minuten voluit trappen, vermoeiend maar wel erg leuk. Onder druk gezet geweest en andere onder druk kunnen zetten. Zelf één foutje gemaakt wat mij gelijk 3 plaatsen kosten, heerlijk hoe dicht het op elkaar zat. Helaas verremde ik mij bij de eerste bocht waarbij ik Maurice Willems in de rondte tikte. :teards: Gelukkig al in staat geweest om mijn excuses te kunnen aanbieden.

De hoofdrace wat conservatiever gereden om mijn banden heel te houden. In de tweede ronde van de baan gereden door Coen Gerrits. Luister is naar je Crewchief, die van mij gaf aan dat er iemand links van mij zat. ;) Daarna snel het tempo opgepakt en kwam ik na tien minuten in limbo terecht, Auto's voor mij en achter mij op enkele seconden. Op eigen tempo verder gereden en uiteindelijk op plek 7 over de finish gekomen. Verder ook geen last gehad van achterliggers die zich vreemd gedroegen. :bierfles
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Rob Smit schreef: 07 mar 2021, 23:07Tjaa, je kan natuurlijk de onervaren coureurs de schuld geven, het racen is een leerproces, zeker in split 3. Je kan ook je hand in eigen boezem steken, misschien was je die heren, die ook hun best doen, helemaal niet tegen gekomen als je de moeite genomen had om aan de pre-kwali mee te doen.
Ha Rob. Ik snap je punt natuurlijk. Het is wel wat lastig daar positie tegen te nemen, want het leest een beetje als: "Tja, als je te lui bent om te kwalificeren, moet je niet zeuren als je eraf wordt gereden door rijders die nog niet snappen hoe racen werkt." Je veronderstelt in jouw bericht dat ik zo goed als nul inspanningen heb gedaan om bij de kwalificatie te zijn en dat de incidenten die ik had met blauwe vlaggen het gevolg zijn van onervarenheid bij andere coureurs. Beide lijken me nogal wilde aannames, gezien de alternatieven.

Ik had ook niets kunnen schrijven en als verder niemand dat ook had gedaan, hadden verschillende coureurs nooit stof tot nadenken gekregen. Toch denk ik dat wanneer je het een aantal coureurs voorin split 3 zou vragen, er toch hier en daar wat opmerkingen zouden loskomen die doen vermoeden dat het niet allemaal koek en ei was. Ik heb heb in ieder geval verschillende dingen voor me zien gebeuren die me verbaasden.

En als racen dan toch een leerproces is, dan lijkt het me zeer gerechtvaardigd dat dit soort races als leerstof worden aangevoerd. ;)
Rob Smit
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mei 2020, 16:09
Racestuur: Fanatec Formule V2 + DD1
Locatie: Oosthuizen

Yoeri Gijsen schreef: 08 mar 2021, 18:09
Rob Smit schreef: 07 mar 2021, 23:07Tjaa, je kan natuurlijk de onervaren coureurs de schuld geven, het racen is een leerproces, zeker in split 3. Je kan ook je hand in eigen boezem steken, misschien was je die heren, die ook hun best doen, helemaal niet tegen gekomen als je de moeite genomen had om aan de pre-kwali mee te doen.
Ha Rob. Ik snap je punt natuurlijk. Het is wel wat lastig daar positie tegen te nemen, want het leest een beetje als: "Tja, als je te lui bent om te kwalificeren, moet je niet zeuren als je eraf wordt gereden door rijders die nog niet snappen hoe racen werkt." Je veronderstelt in jouw bericht dat ik zo goed als nul inspanningen heb gedaan om bij de kwalificatie te zijn en dat de incidenten die ik had met blauwe vlaggen het gevolg zijn van onervarenheid bij andere coureurs. Beide lijken me nogal wilde aannames, gezien de alternatieven.

Ik had ook niets kunnen schrijven en als verder niemand dat ook had gedaan, hadden verschillende coureurs nooit stof tot nadenken gekregen. Toch denk ik dat wanneer je het een aantal coureurs voorin split 3 zou vragen, er toch hier en daar wat opmerkingen zouden loskomen die doen vermoeden dat het niet allemaal koek en ei was. Ik heb heb in ieder geval verschillende dingen voor me zien gebeuren die me verbaasden.

En als racen dan toch een leerproces is, dan lijkt het me zeer gerechtvaardigd dat dit soort races als leerstof worden aangevoerd. ;)
Youri, een heel netjes antwoord, en ik moet toegeven dat ik een aantal aannames gedaan heb, die ik niet kan onderbouwen en blijkbaar niet terecht zijn.

Ben zelf nog niet zo lang lid bij de SRVN, maar mijn persoonlijke mening / ervaring is dat de beginners het nog al snel de "schuld" krijgen, terwijl ik weet dat de meeste hun uiterste best doen. Ik probeer voor hun op te komen.

In dit geval, als ik jou reactie lees, tegen de verkeerde persoon. Sorry hiervoor.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Geen probleem, Rob. Het is zeker de waardering waard dat je een lichtje opsteekt voor beginnende simracers. Ook voor hen moet er ruimte zijn. Het zal zeker niet geholpen hebben dat er een aanzienlijk tempoverschil was en ik weinig tijd liet tot nadenken.

Wel is het zo dat rFactor al bij 1,5 seconden achterstand een blauwe vlag geeft. 1,5 Seconden inlopen gebeurt meestal niet in één bocht, dus de coureurs in kwestie hadden wel al enige tijd tot nadenken. De oplossingen die werden gekozen waren niet altijd even handig. De twee gevallen waarin ik dacht dat het wel erg link of hardnekkig was, heb ik bij de RC neergelegd. De overige gevallen leken mij meer "goede bedoeling, matige uitvoering." Geen bezwaar.
Gebruikersavatar
Tim de Ruig
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jan 2019, 16:42
Racestuur: Simucube 2 sport

Ik denk dat er een groot verschil zit tussen de regels kennen, en de regels kunnen toepassen.

Zelf rij ik inmiddels al bijna 2 jaar mee en ken de regels vanaf dag één. Echter deze goed kunnen toepassen heeft mij wel wat tijd gekost en toch ga ik zo nu en dan nog wel eens in de fout.

Het is toch prachtig dat we nu 3 groepen hebben met elk hun niveau, kennis en ervaring?
Jeroen Dadema
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2020, 10:28
Racestuur: DD1
Locatie: Eindhoven

Ik zie een foutje in de berichtgeving op de site over indianapolis. Ik heb beide races gewonnen in split 2 maar er staat dat race 1 Maurice Willems heeft gewonnen. Of hij is mij in ghost vorm voorbij gereden dat kan ook hehe.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Jeroen Dadema schreef: 09 mar 2021, 14:51 Ik zie een foutje in de berichtgeving op de site over indianapolis. Ik heb beide races gewonnen in split 2 maar er staat dat race 1 Maurice Willems heeft gewonnen. Of hij is mij in ghost vorm voorbij gereden dat kan ook hehe.
Ik denk dat men naar Liveracers heeft gekeken (https://srvn.liveracers.com/Results/Res ... f59e353b38). Daar maken ze er soms iets raars van als iemand op een ronde is gefinisht.
Het klassement komt vandaag of morgen online, en daar staat het goed.
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

In split 2 ging de overwinning in de sprintrace naar Maurice Willems, voor Jeroen Dadema en David Davine

moet zijn

In split 2 ging de overwinning in de sprintrace naar Jeroen Dadema / David Davine / ene Baltus :)
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

maar denk dat dat niet het klassement wordt :)
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Liveracers heeft de races niet goed verwerkt, maar heb het inmiddels aangepast.
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

Robin de Jong schreef: 09 mar 2021, 16:06 Liveracers heeft de races niet goed verwerkt, maar heb het inmiddels aangepast.
Merci Bien Robin !
Gebruikersavatar
Jeremy Mook
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 jul 2019, 18:10
Racestuur: Logitech G27

Yoeri Gijsen schreef: 07 mar 2021, 22:11 Zo, dat was de eerste.

P3 in kwalificatie viel mee. Rogier en Jeremy waren duidelijk sneller en ik pakte net de tweede startrij.

In race 1 alles in de schoot geworpen gekregen. Rogier een lag spike en Jeremy verremde zich. Leiding gekregen en niet meer weggegeven.

In race 2 snel door het veld gesneden, maar wel een incidentje met Jeremy. Leek mijn fout. Zonde. Daarna doorgeschoten naar P3 en gejaagd, maar geen plaatswinst.

Veel last gehad van achterblijvers. Er werd behoorlijk gortig blauwe vlaggen genegeerd en gewoon positie verdedigd door mensen die het hele rechte eind voor de bumper rijden. Bijzonder...
Top Youri! Het was close! Gaaf hoor "Rogier een lag spike" idd..daardoor miste ik compleet m'n rempunt, vervolgens kreeg ik volgas een andere Ferrari over me heen..ook excuses daarvoor(Youri? lol), probeerde de Audi op de baan te houden pfft..toch 2e..goede pace met de Ferrari's btw :bierfles Race 2 was compleet mijn eigen fout ;) ik liet ruimte terwijl ik van m'n gas moest..logisch dat je hem ernaast zet..daarna nog n drivethru, door het veld heen terug reed ik per ongeluk nog iemand om..denk dit gaat niet werken..kortom, weer veel van geleerd, dat kan beter :thumbs_happy: verders heb ik evengoed genoten, onwijs
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

Oh ja, vergeten te vermelden. doordat ik eraf getikt was in race2 en ook nog een keer moest uitwijken door het gras. heb ik mogelijk een cut track gekregen en niet gezien? echter lijkt me sterk want het kostte zwaar tijd.

Vervolgens maak ik 1x keer een cut track en krijg direct een drive through!
is dat nog ergens terug te zien of ik bij die eerste acties een cut track heb gekregen?
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Martin Baltus schreef: 13 mar 2021, 13:56 Oh ja, vergeten te vermelden. doordat ik eraf getikt was in race2 en ook nog een keer moest uitwijken door het gras. heb ik mogelijk een cut track gekregen en niet gezien? echter lijkt me sterk want het kostte zwaar tijd.

Vervolgens maak ik 1x keer een cut track en krijg direct een drive through!
is dat nog ergens terug te zien of ik bij die eerste acties een cut track heb gekregen?
Voor zover ik weet kijkt de software niet of je er voordeel van hebt of niet. Over de grens van de ingestelde waarde is het een cut track. Als je bijvoorbeeld bij een start ergens moet uitwijken en volledig naast de baan moet om te overleven werd er op Road America ook een cut track geteld door rF2.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Martin Baltus schreef: 13 mar 2021, 13:56 is dat nog ergens terug te zien of ik bij die eerste acties een cut track heb gekregen?
Als jij je Xml bekijkt zou je die er in terug moeten kunnen vinden
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

ik zie alleen maar dit:
<Penalty et="661.4">Martin Baltus received Drive Thru penalty, 0s, 0laps for &quot;Cut Track&quot;. Result: penalties=1, 1st=Drive Thru,0s</Penalty>
Laatst gewijzigd door Martin Baltus op 14 mar 2021, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

Voor zover ik weet kijkt de software niet of je er voordeel van hebt of niet. Over de grens van de ingestelde waarde is het een cut track. Als je bijvoorbeeld bij een start ergens moet uitwijken en volledig naast de baan moet om te overleven werd er op Road America ook een cut track geteld door rF2.
dacht het wel, als je van je gas afgaat dan is er niks aan het handje
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Rody van der Have schreef: 13 mar 2021, 19:54
Martin Baltus schreef: 13 mar 2021, 13:56 Oh ja, vergeten te vermelden. doordat ik eraf getikt was in race2 en ook nog een keer moest uitwijken door het gras. heb ik mogelijk een cut track gekregen en niet gezien? echter lijkt me sterk want het kostte zwaar tijd.

Vervolgens maak ik 1x keer een cut track en krijg direct een drive through!
is dat nog ergens terug te zien of ik bij die eerste acties een cut track heb gekregen?
Voor zover ik weet kijkt de software niet of je er voordeel van hebt of niet.
Voorbeeldje van de opties :kiss_s:


// Cut track penalty threshold adjusters, to help tune, check score.cpp in a +trace=3 trace.txt file
CutLeavingThresh = 2 // Threshold (in meters) for leaving track
CutJoiningThresh = 0.95 // Threshold (in meters) for re-joining track
CutPassPenalty = 0.7 // Penalty for each driver we pass (an inaccurate indicator)
CutTimeRatioMax = 0.95 // Start penalizing even if we lose 5% of time
CutTimeRatioPenalty = 0.375 // Penalty for fraction of time savings
CutSecondsSaved = 0.675 // Penalty for each second saved
CutWorstYawPenalty = 1.5 // Penalty for staying under control, the worst yaw angle gives us an indication of this and it follows the cosine of the angle of the car in relation to the road
CutDirectionalPenalty = 1.0 // Penalty (actually reward) for being in wrong direction
CutWarningThresh = 1.6 // Threshold for warning (or disallowance of lap), should be > CutWorstYawPenalty
CutStopGoThresh = 3.0 // Threshold for immediate stop/go penalty
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Het is inderdaad complex. Wanneer goed ingesteld, zowel qua bovenstaande parameters als baangrenzen in de AIW-file, krijg je bij het terugkeren op de baan geen Cut Track als je duidelijk tijd hebt verloren.

Je kunt in het klassement zien welke rondes ongeldig waren en dus min. 1 cut track hadden.
Ga naar de split -> Races -> betreffende race -> 'R alle rondes' -> zoek de kolom met jouw naam op.
Als er bij een lap 'no data' staat was die ronde ongeldig.
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

Ik ga kijken dank je
Gesloten

Terug naar “SRVN NK GT3 2021-I”