Seizoen 2021-1

SRVN Kampioenschapscommissie
Berichten: 220
Lid geworden op: 20 mei 2015, 17:44

Seizoen 2021-1

Voor het seizoen 2021-1 is er door de KC (KampioenschapsCommissie) flink nagedacht hoe dit in te vullen.

Er is gewerkt met de volgende uitgangspunten:
• Geen reservelijst meer, iédereen kan meedoen.
• Hoe bieden we (nieuwe) leden meer mogelijkheden om de vaardigheden te verbeteren
• Veel variëteit in aanbod van races
• Hoe leren we elkaar beter kennen en vergroten we de betrokkenheid
• Simracen moet/hoeft niet altijd serieus (te) zijn, er is ook ruimte voor meer ontspanning

Met deze uitgangspunten heeft de KC drastische veranderingen doorgevoerd, maar is wel van mening dat er iets moois is neergezet.

Van vier naar twee kampioenschappen
We gaan in 2021-1 niet de bekende vier kampioenschappen rijden maar 'slechts' twee. Maar wel twee kampioenschappen waarbij er geen beperking is op het aantal deelnemers.
Elk kampioenschap zal werken met splits (meerdere servers) en voorafgaand aan het kampioenschap krijgt ieder lid de mogelijkheid om zich voor een bepaalde split te kwalificeren.
Een split bestaat uit maximaal 32 en minimaal 11 deelnemers.
Na elke twee raceavonden promoveren de bovenste vijf en degraderen de onderste vijf deelnemers.

Zit je bij aanvang niet in split 1, kun je dus nog altijd strijden om hierin terecht te komen.
In elke split verdien je voor je resultaat evenveel punten en doe je mee voor het algemene kampioenschap.
Wat het verschil maakt zijn de "participation points". Door een race te starten krijg je deze punten, alleen zijn deze punten hoger in split 1 dan in split 2.
Hoe deze punten exact zijn kun je straks teruglezen in het nieuwe ARR.

Raceformat
Briefing 19:50
Kwalificatie 20:00 10 minuten, unlimited laps, private, tijd=tijd
Warmup 20:10 5 minuten om de gridstraffen te verwerken
Race 1 - 20 min 20:15 Sprintrace op basis van kwalificatie
Warmup 20:40
Race 2 - 40 min 20:50 Hoofdrace op basis van kwalificatieuitslag met top 10 omgekeerd
einde 21:35
Pre-kwalificatieformat
Zoals aangegeven gaan we voorafgaand aan het seizoen een pre-kwalificatie organiseren. Deze wordt verdeeld over twee avonden zodat een ieder de kans krijgt om een tijd neer te zetten. Je mag echter maar aan één avond deelnemen.
De pre-kwalificatie zal 1 uur duren en in die tijd moet je 8 aaneengesloten ronden rijden met een geregistreerde tijd. De gemiddelde tijd van deze 8 ronden bepaalt je positie op de eindlijst en op basis daarvan wordt de splitindelingen gemaakt. Op basis van het aantal inschrijvingen zullen de splits ingericht worden. Uiteraard zal het doel zijn om split 1 zo vol mogelijk te krijgen.

Je hebt 1 uur de tijd om 8 aaneengesloten ronden te rijden met een tijdwaarneming (Eén outlap met vervolgens 8 aaneengesloten geldende getimede rondes)
Mocht je gedurende je stint een ongeldige ronde hebben afgelegd of kun je de run niet afmaken. Dan voldoe je niet aan de voorwaarden, indien er nog voldoende tijd is, kun je de poging opnieuw starten. Heb je eenmaal een complete stint gereden die voldoet aan alle voorwaarden, dan ben je klaar. Een tweede stint rijden heeft geen zin.

Bovenstaande heeft vooral te maken met het feit dat de controle handwerk zal zijn. Met het grote aantal inschrijvingen zijn we genoodzaakt om deze (strenge) regelgeving door te voeren.

Per stint zullen we altijd de ronden 1 t/m 8 meten, dus bijvoorbeeld niet de ronden 2 t/m 9.

Meer informatie:
Setups: Open
Rubber file: statisch
Deadline inleveren skins: 7 februari

Kampioenschappen
Kampioenschap 1: SRVN NK F2

Afbeelding

Voor dit nieuwe NK rijden we in de basis met de Tatuus FT60, originele content vanuit Studio 397. Deze is echter aangepast, met onder andere 100 PK extra, is dit een serieuze open wheeler geworden.

Race-avond: Donderdag
Startprocedure: Opwarmronde en staande start

De pre-kwalificatie zal plaatsvinden op 11 & 18 februari op Nola Motorsport Park RT-A.

KALENDER
25 februari - Nürburgring Grand Prix
11 maart - Portugal 2009 GP Layout
25 maart - Portland Sprint Course
8 april - Spa GP
22 april - Zandvoort 2020
6 mei - Imola 2018


Kampioenschap 2: SRVN NK GT3

Afbeelding

Het SRVN GT kampioenschap heet nu het GT3 kampioenschap en is ook (weer) een NK geworden. We rijden met alle GT3's van Studio 397, met uitzondering van de 'oude' Audi R8 en 'oude' Bentley Continental GT)
Er is een eigen Balance of Performance (BoP) ontwikkeld, dezelfde die ook gebruikt wordt in de GT Pro Series van rFactor 2. Deze BoP wordt voorlopig gebruikt in afwachting van een nieuwe officiële BoP.

Race-avond: Zondag
Startprocedure: Rollende start

We gaan rijden met alle GT3’s van S397 (m.u.v. de oude Audi en Bentley) waarbij we ook hier zelf wat aanpassingen hebben gedaan aan de auto’s. Afgelopen seizoen heeft laten zien dat enkele auto’s makkelijker te rijden zijn dan de andere en daardoor ook wat sneller waren. Dit was niet alleen bij SRVN het geval en zo heeft S397 voor de GT Pro series een nieuwe Balance of Performance(BoP) gemaakt (voornamelijk gewichtsaanpassingen). Deze BoP aanpassing gaan wij voorlopig ook gebruiken in afwachting op een formele nieuwe BoP.
Dit kampioenschap zal op de zondagavond gereden gaan worden. Elke race zal starten met een rollende start.

De pre-kwalificatie zal plaatsvinden op 14 & 21 februari op Nola Motorsport Park RT-A.

KALENDER
7 maart - Indianapolis Road Course
21 maart - VIR Full Layout
4 april - Imola 2018
18 april - Sebring 12h
2 mei - Silverstone GT
16 mei - Sao Paulo

In tegenstelling tot voorgaande jaren gaan we dit seizoen meerdere momenten krijgen waarop een extra BoP doorgevoerd kan worden.
Release data van de BoP’s:
- 7 februari
- 28 februari
- 28 maart
- 25 april

De pre-kwalificatie wordt verreden met de BoP die op 7 februari vrijkomt. Een week voor het raceseizoen begint, komt er een herziene uitgave van de BoP. Ook houdt SRVN de optie open om gedurende het seizoen (gelijktijdig met de promotie/degradatiemomenten) na race 2 en race 4 een vernieuwde BoP te releasen.

Niet twee, maar drié seizoenen
Een andere grote aanpassing voor het jaar 2021 is dat wij niet twee, maar drie seizoenen gaan rijden. Ook in de zomermaanden zit je bij SRVN dus goed voor genoeg virtuele race-actie.

Clubavonden!
Voor het seizoen 2021-1 gaan we, naast de twee NK's, op de vrijgekomen avonden clubavonden organiseren.
Deze clubavonden hebben als doel om elkaar beter te leren kennen, van elkaar te leren, plezier te hebben maar ook om onze vaardigheden te verbeteren.
Daarbij zijn we ook erg flexibel in de gekozen auto en circuit. De KC daagt jullie dan ook uit om met fraaie ideeën te komen.

Zoals je wellicht is opgevallen gebruiken we binnen de kampioenschappen uitsluitend gelicentieerde content van Studio 397. Zo kunnen wij als SRVN zonder risico Livestreams delen.

Tijdens een clubavond willen we ook content kunnen gebruiken waar geen officiële licentie van is. Daarom willen we op geen enkele manier een Livestream hebben van een clubavond.

Invulling van de clubavonden
SRVN tracht ernaar om heel veel variatie te krijgen in de clubavonden. Korte races, lange races, open wheeler, multi-class, fun cars, tracks uit de oude doos etc. etc.
Heb jij opmerkingen of ideeën voor de clubavonden dan waarderen we dat heel erg en zien we graag een berichtje onze kant op komen!
Om structuur aan te brengen, is er wel voor elke clubavond een wedstrijdleider. Dit kun jij ook zijn, dus geef jezelf op als dat je leuk lijkt of je simpelweg meer betrokken wilt worden bij de vereniging!
De clubavonden worden ruim van tevoren ingepland: twee weken voor de clubavond streven we ernaar de server in te richten. Een planning voor de clubavonden komt binnenkort op het forum. We zijn nog druk bezig om ons nieuwe portaal ook klaar te maken voor de clubavonden.

Het wordt aangemoedigd om tijdens de Clubavonden in één TeamSpeak-kanaal te zitten. Zo leren we elkaar kennen en kunnen we elkaar ook aanspreken op bepaalde acties op de baan, zo kun je direct van elkaar leren, ook als het gaat om het afstellen van een auto.

Evenementen
Naast alle beschreven plannen voor 2021-1 komen er uiteraard ook nog enkele mooie evenementen. Zo wordt er achter de schermen al druk gewerkt aan de Endurance Races die we dit jaar 4x willen houden. Maar ook de SRVN 500 en een NASCAR race op een oval zullen op de kalender komen.

Mochten er vragen zijn, laat het gerust weten.

Enkele vragen die we al gekregen hebben zijn:

Waarom geen DTCC meer?
De DTCC was een goed lopend kampioenschap en is zeker niet definitief van de kaart. Het idee is er om tijdens de zomermaanden hier een kampioenschap mee te gaan organiseren

Waar kan ik de templates vinden?
De templates zijn hier beschikbaar.
Lees het hier: https://forum.srvn.nl/viewtopic.php?f=179&t=3803
Gebruikersavatar
Michael Kiewiet
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 mei 2020, 23:30
Racestuur: Logitech G29
Locatie: Groene Hart

Mag ik zeggen dat ik hier wel vrolijk van wordt?

Ja, dat mag ik zeggen....

Met mijn niet-ervaren rookie-blik (terug te vinden in split 7 van de F2) vind ik dit een mooie opzet en ben benieuwd naar wanneer 2021-1 van start gaat met de eerste race.
Bedankt voor de informatie en uitdenkelarij! :thumbs_happy:
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Race 1 - 20+5

Race 2 - 40+5

minuten + rondjes?
rondjes + minuten?
minuten + minuten?
rondjes + rondjes?
Gebruikersavatar
Dylan Klaver
Berichten: 45
Lid geworden op: 19 jun 2020, 17:05

Is er al iets verder over de quali avonden bekend of krijgen we hier in de loop der maand(en) meer info over



Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Albert van Mourik schreef: 05 jan 2021, 20:33 Race 1 - 20+5

Race 2 - 40+5

minuten + rondjes?
rondjes + minuten?
minuten + minuten?
rondjes + rondjes?
Als je kijkt naar de starttijd en eindtijd van een race zijn het wss minuten en minuten.
Rob Smit
Berichten: 182
Lid geworden op: 04 mei 2020, 16:09
Racestuur: Fanatec Formule V2 + DD1
Locatie: Oosthuizen

De plannen klinken goed, en ben benieuwd naar de F2 auto, en hoe alles precies gaat werken maar heb er vertrouwen in dat we een mooie seizoen tegemoet gaan.

Vind het wel erg jammer, en ik ben niet de enige, dat de mindere rijders "gestraft" worden en niet met persoonlijke skins kunnen rijden.
U geeft aan dat de eerste 2 splits, dus de eerste 64 rijders met een persoonlijke skin mogen rijden en de rest niet.

Ik begrijp heel goed dat skins een hoop werk is, wij heb er binnen ons team vorig seizoen een heel behoorlijk aantal gemaakt.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die paar laatste auto's die buiten die 2 splits vallen nu net teveel zijn om te verwerken.

Ik hoop dat u dit wil heroverwegen en ik wil aanbieden u met de werkzaamheden voor de skins te assisteren indien gewenst.
Gebruikersavatar
Dylan Klaver
Berichten: 45
Lid geworden op: 19 jun 2020, 17:05

Albert van Mourik schreef:Race 1 - 20+5

Race 2 - 40+5

minuten + rondjes?
rondjes + minuten?
minuten + minuten?
rondjes + rondjes?
Goeie denk persoonlijk dat de eerste min zijn want spa is 2 min gemiddeld en 40 rondes is wel heel veel
Hahaha

Ben benieuwd

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Een zeer verfrissende opzet met veel mogelijkheden, waarbij de pre-kwalificatie ervoor zorgt dat de juiste rijders bij elkaar komen.
Gebruikersavatar
Dylan Klaver
Berichten: 45
Lid geworden op: 19 jun 2020, 17:05

Dylan Klaver schreef:
Albert van Mourik schreef:Race 1 - 20+5

Race 2 - 40+5

minuten + rondjes?
rondjes + minuten?
minuten + minuten?
rondjes + rondjes?
Goeie denk persoonlijk dat de eerste min zijn want spa is 2 min gemiddeld en 40 rondes is wel heel veel
Hahaha

Ben benieuwd

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Ik denk 20 en 50 reguliere race tijd en 5 tijd om het rondje af te maken
Dus dan zou het 40min +1 lap zijnAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Lengte + marge, beide in minuten. Er is dus een race van netto 20 minuten en een race van netto 40 minuten, waar je bij beide 5 minuten omheen hebt zitten voor formatieronde en uitloopronde.
Gebruikersavatar
Tom Klaver
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 apr 2020, 20:08

Ik ben positief gestemd met deze aankondiging. Hierdoor wordt de competitie alleen maar leuker heb ik het idee. #countmein Ook bij het helpen als wedstrijdleiding sta ik open voor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Rene Vos
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 jul 2019, 09:12
Racestuur: Fanatec Podium DD1
Contact:

Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
Gijs Sonneveld
Berichten: 218
Lid geworden op: 07 apr 2020, 19:46
Racestuur: Thrustmaster tx
Contact:

Fantastisch. Leuke en vooral originele auto’s. Ik kan niet wachten om te beginnen.
Gebruikersavatar
Dylan Klaver
Berichten: 45
Lid geworden op: 19 jun 2020, 17:05

En uitzending alleen van tier 1 dan of ook tier 2

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Dylan Klaver schreef: 05 jan 2021, 20:39 Is er al iets verder over de quali avonden bekend of krijgen we hier in de loop der maand(en) meer info over


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

''Zoals al aangegeven gaan we voorafgaand aan het seizoen een kwalificatie organiseren. Dat gaan we 2 avonden doen zodat een ieder de kans krijgt om een tijd neer te zetten.
De kwalificatie zal 1 uur duren en in die tijd moet je 8 aaneengesloten ronden rijden met een geregistreerde tijd. De gemiddelde tijd van deze 8 ronden bepaald je positie op de eindlijst.
Je mag je poging om 8 aaneengesloten ronden te rijden zo vaak opnieuw starten als je maar wilt zolang je binnen dat uur maar klaar bent. Heb je eenmaal 8 aangesloten ronden staan dan is dat de set waarmee gewerkt gaat worden. Elke auto zal met een fixed setup de kwalificatie gaan rijden zodat het voor iedereen hetzelfde is.''

Dylan Klaver schreef: 05 jan 2021, 22:21 En uitzending alleen van tier 1 dan of ook tier 2

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Voorlopig enkel van split 1. Waarbij, als de technologie het toelaat, het einde van de race in split 2 ook wordt uitgezonden.
Laatst gewijzigd door Arjan Veltens op 06 jan 2021, 18:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Rody van der Have
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2020, 11:13
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Lienden

Arjen,

Even voor mijn eigen duidelijkheid. Er is nu 1 kwalificatie die geldt voor het hele seizoen? Dan kun je door goed te eindigen in de races weer hogerop komen en, als je in een lagere split zit, doorstoten naar de volgende split?
Gebruikersavatar
Ron Schmitz
Berichten: 225
Lid geworden op: 18 jan 2019, 20:57
Racestuur: Thustmaster T300 Ferrari GTE
Locatie: Roermond
Contact:

Goed bezig mannen met deze opzet van de kampioenschappen :thumbs_happy:

Wanneer komen de templates beschikbaar ?

SRVN schreef: 05 jan 2021, 17:32 Clubavonden
Er zal NOOIT een livestream komen van een clubavond en we verzoeken ook de deelnemers om dit zelf ook niet te doen.
Zoals je wellicht is opgevallen gebruiken we binnen de kampioenschappen alleen content van S397. Voor al deze content bestaat er een licentie en kunnen wij als vereniging zonder risico hier een livestream van maken.
Tijdens een clubavond willen we ook content kunnen gebruiken waar geen officiële licentie van is. Als we dit dan op social media gaan plaatsen lopen we als vereniging een risico en dat willen we niet.
Dus daarom willen we op geen enkele manier een stream hebben van een clubavond.
Is het dan niet mogelijk om contact op te nemen met diegene van wie die content is zodat er toestemming wordt verkregen en het geen risico is .
Zou jammer zijn als er geen streams van komen zowel van SRVN of van rijders.
Gebruikersavatar
Jeroen Cijsouw
Berichten: 931
Lid geworden op: 16 sep 2011, 06:05

Zijn er al data bekend wanneer de beiden kampioenschappen van start gaan?
Gebruikersavatar
Rene Vos
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 jul 2019, 09:12
Racestuur: Fanatec Podium DD1
Contact:

Vraagje over de mogelijk definitieve baankeuze in het GT3 kampioenschap. Zie dat VIR er tussen staat, dat was een track die vorig seizoen er ook tussen stond en best wat problemen gaf tijdens de races. Ondanks dit een super toffe track is kan hier nog over nagedacht worden om deze te wisselen? Er zijn zoveel mooie GP circuits op de lijst die we niet gereden hebben?
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Ron Schmitz schreef: 06 jan 2021, 10:08 Goed bezig mannen met deze opzet van de kampioenschappen :thumbs_happy:

Wanneer komen de templates beschikbaar ?

SRVN schreef: 05 jan 2021, 17:32 Clubavonden
Er zal NOOIT een livestream komen van een clubavond en we verzoeken ook de deelnemers om dit zelf ook niet te doen.
Zoals je wellicht is opgevallen gebruiken we binnen de kampioenschappen alleen content van S397. Voor al deze content bestaat er een licentie en kunnen wij als vereniging zonder risico hier een livestream van maken.
Tijdens een clubavond willen we ook content kunnen gebruiken waar geen officiële licentie van is. Als we dit dan op social media gaan plaatsen lopen we als vereniging een risico en dat willen we niet.
Dus daarom willen we op geen enkele manier een stream hebben van een clubavond.
Is het dan niet mogelijk om contact op te nemen met diegene van wie die content is zodat er toestemming wordt verkregen en het geen risico is .
Zou jammer zijn als er geen streams van komen zowel van SRVN of van rijders.
Het kan hier bijvoorbeeld gaan om content die 'geleend' is van andere software. Bel jij Codemasters of we kun rips mogen gebruiken? :)

Daarnaast denk ik ook niet dat een stream van een 'gezellig informeel avondje' per se goede reclame is voor SRVN, stel mensen komen op Youtube bijvoorbeeld de stream van 'De alternatieve GP' tegen van vorig jaar (een last-minute ingelast event, waar mensen zonder voorbereiding in een F1-wagen stapten), zien die puinhoop en denken: wat is dit voor shitshow, snel wegwezen!
Gesloten

Terug naar “SRVN 2021-I”