Het PM-18/USF-17 Suspension Pick-up Positions topic

Gesloten
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

PM-18/USF-17 | Suspension Pick-up Positions

Een groot onderdeel van de PM-18 en USF-17 is de ophanging, en met name de pick-up positions van de achterophanging. Met deze post probeer ik hier wat over uit te leggen zodat iedereen een eerlijke kans krijgt om deze feature goed te gebruiken. De pick-up positions bepalen waar de achterophanging wordt gemonteerd aan het chassis. Elke instelling heeft effect op de manier waarop de auto van links naar rechts wiegt in een bocht, de achterkant omhoog komt bij het remmen, de achterkant naar beneden duikt bij het accelereren en hoeveel camber de achterwielen krijgen naarmate de achterwielen door de veren bewegen. Hieronder zie je waar je de waardes kan zien, waar je de daadwerkelijke instellingen kan instellen, vertaal ik alle elementen die je in het tuning scherm ziet en geef ik een beknopte uitleg zodat je weet waar je naartoe kan werken.

Negeer het showroom/tuning scherm

De meeste mensen hebben het onderstaande al gezien. Een gigantische lijst met waardes waar je hoofdpijn van krijgt. Belangrijk! Hier op opties klikken heeft 0.0 effect. Deze opties zijn puur uitleg qua waardes, ze hebben geen effect op de auto zelf. Om daadwerkelijk de opties te veranderen moet je door gaan naar de server.

Afbeelding

De opties

Voordat ik uitleg wat alles betekend, eerst even een overzicht wat er te kiezen valt. Deze info is gelijk aan wat je kan vinden in het tuning scherm (de lijst in het plaatje hierboven). In de setup van de auto zelf zijn de opties niet te zien, dus je moest voorheen richting het tuning scherm om de waarden van elke optie te zien. Als je al in de server zit en je wilt niet naar het auto selectie scherm kan je nu ook dit topic erbij pakken om te zien welke opties er zijn, en wel via de volgende link:

Klik hier om alle opties te zien

Via bovenstaande link kan je alle opties en waarden bekijken. Lees vervolgens hier weer verder als je de uitleg van alle elementen wilt lezen.

Anti lift? Is dat een nieuwe zalf of zo?

Neuh, die laten we mooi in de garage staan. Hier onder zie je een overzicht van alle elementen van de pick-up positions. Elke pick-up selectie heeft een set aan elementen die veranderen en aan elkaar gekoppeld zijn.

De elementen zijn:
- RCH
- 0.XX°/10mm
- Anti-squat
- Anti-lift

________________________________________


RCH
RCH staat voor "roll center hight". Roll center is het punt waar de auto omheen "rolled" (bodyroll) als je door een bocht gaat. Als de roll center heel hoog staat en in de buurt komt van de center of gravity van de auto, dan rolled de auto als het ware om zijn eigen centrum heen wat betreft het gewicht. Als de roll center echter heel laag staat, dan rolled de auto vanaf een langere afstand om dat punt heen waardoor je naast rotatie ook een extreme zijwaartse beweging van links naar rechts krijgt.

Een makkelijke manier om dit te visualiseren is de rotatie van de auto te zien als een beweging om een bepaald punt heen. Gebaseerd op de RCH instelling wordt de radius van deze beweging kleiner of groter, wat uiteindelijk effect heeft op zijwaartse beweging in de bocht, en dus de grip en stabiliteit verandert:

Afbeelding

________________________________________


0.XX°/10mm
Dit is het aantal graden aan camber per centimeter suspension travel. Ofwel: Hoe meer het wiel door de ophanging buigt hoe meer hij ook naar binnen roteert aan de bovenkant en dus camber krijgt. Dat in combinatie met een hogere ride height en zachtere spring rate kan hele extreme camber verschillen maken zodra je op een wiel leunt en er weer af gaat.

________________________________________


Anti-squat
Met anti-squat probeer je te voorkomen dat de achterkant van de auto naar beneden duikt als het gewicht van de auto naar achter verplaatst. Dit gebeurt vooral als je gas geeft. Het gewicht van de auto beweegt door de acceleratie naar achter waardoor de achterkant van de auto naar beneden wordt geduwd. Dus hoe meer procent, hoe meer de beweging naar beneden wordt voorkomen. De percentages lees je hier dus als:

Met 0% anti-squat gaat de achterkant ver omlaag als je gas geeft.
Met 100% anti-squat gaat de achterkant nauwelijks omlaag als je gas geeft

________________________________________


Anti-lift
Met anti-lift probeer je te voorkomen dat de achterkant van de auto omhoog komt als het gewicht van de auto naar voren verplaatst. Dit gebeurt vooral als je remt. Het gewicht van de auto beweegt door het remmen naar voren waardoor de achterkant van de auto naar boven wordt getrokken. Dus hoe meer procent, hoe meer de beweging omhoog wordt voorkomen. De percentages lees je hier dus als:

Met 0% anti-lift gaat de achterkant ver omhoog als je remt.
Met 100% anti-lift gaat de achterkant nauwelijks omhoog als je remt


Maar hoe stel ik dit allemaal in?

Zoals ik hierboven al noteerde, in het tuning scherm staan alleen de waarden, ze doen verder niks met de auto. Als je daadwerkelijk in de server bent kan je echt aan de slag met de pick-up positions. In het vierde tabje (CHASSIS) van het setup scherm zie je de optie "Rear Suspension Position" staan. Hier kan je door alle opties bladeren en dit is de plek waar de optie daadwerkelijk wordt toegepast op de auto. Je hoeft dus niet alle elementen los in te stellen, ze staan telkens per 4 gegroepeerd. Als je bijvoorbeeld graag veel anti-lift wilt en weinig anti-squat, dan moet je zoeken naar een optie die toevallig die combinatie biedt.

Al deze elementen hebben uiteindelijk vooral effect op de stabiliteit en balans van de auto. Het is onmogelijk om te zeggen welke optie de beste is, want dat hangt af van de rest van de setup, jouw rijstijl en het circuit. Ik raad je aan om met de baseline setup die we tijdens pre-season hebben gebruikt te gaan rijden en een aantal opties te proberen. Hierna kan je jouw eigen setup bouwen en proberen deze af te stemmen op de gemaakte selectie.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ruben Correa Alves op 11 sep 2019, 15:44, 17 keer totaal gewijzigd.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

>> Klik hier om terug te gaan naar de uitleg <<

AE-13 RCH 27mm, 0.09°/10mm, Anti-squat 49%, Anti-lift 46%

AF-13 RCH 37mm, 0.13°/10mm, Anti-squat 71%, Anti-lift 38%

BE-13 RCH 32mm, 0.11°/10mm, Anti-squat 25%, Anti-lift 55%

BF-13 RCH 42mm, 0.16°/10mm, Anti-squat 47%, Anti-lift 47%

BG-13 RCH 52mm, 0.2°/10mm, Anti-squat 69%, Anti-lift 38%

CF-13 RCH 47mm, 0.18°/10mm, Anti-squat 24%, Anti-lift 55%

CG-13 RCH 57mm, 0.23°/10mm, Anti-squat 46%, Anti-lift 47%

DF-13 RCH 52mm, 0.2°/10mm, Anti-squat 2%, Anti-lift 64%

DG-13 RCH 61mm, 0.25°/10mm, Anti-squat 23%, Anti-lift 56%

AE-14 RCH -3mm, 0.03°/10mm, Anti-squat 64%, Anti-lift 72%

AF-14 RCH 8mm, 0.08°/10mm, Anti-squat 86%, Anti-lift 63%

BE-14 RCH 2mm, 0.05°/10mm, Anti-squat 40%, Anti-lift 81%

BF-14 RCH 13mm, 0.1°/10mm, Anti-squat 62%, Anti-lift 72%

BG-14 RCH 23mm, 0.15°/10mm, Anti-squat 84%, Anti-lift 63%

CF-14 RCH 18mm, 0.13°/10mm, Anti-squat 39%, Anti-lift 81%

CG-14 RCH 27mm, 0.17°/10mm, Anti-squat 60%, Anti-lift 72%

DF-14 RCH 23mm, 0.15°/10mm, Anti-squat 17%, Anti-lift 89%

DG-14 RCH 33mm, 0.2°/10mm, Anti-squat 39%, Anti-lift 81%
Laatst gewijzigd door Ruben Correa Alves op 12 sep 2019, 01:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Ruben, komen deze waarden ook overeen met die van de F4, want daar heb je dezelfde instelling ook staan. Indien dat niet zo is, waar zijn die waarden dan te achterhalen?
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ja kreeg net ook PB'tje. Die zijn inderdaad precies hetzelfde. De PM-18 en de USF-17 gebruiken namelijk precies hetzelfde chassis. Ik zie dat de USF-17 geen lijst heeft staan in Tuning, dus bij deze hebben nu alle F4 coureurs ook de data voor hun ophanging! :)
Gebruikersavatar
Mike Bult
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2019, 23:34
Racestuur: Fanatec V2 - Fanatec Formula B
Locatie: Utrecht
Contact:

Dank je Ruben voor deze uitgebreide uitleg. Huiswerk om het lekker te krijgen voor de eerste race!
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

:bierfles en :bierglas: hier voor jou.
Goed bezig
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Ruben, bedankt!
Martijn de Jong
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jul 2019, 21:39
Racestuur: CSL Elite
Locatie: Zeewolde

Super! Dit helpt me weer verder!
Gebruikersavatar
Rene Vos
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 jul 2019, 09:12
Racestuur: Fanatec Podium DD1
Contact:

Super! En inmiddels helemaal ingelezen op wat t allemaal is!
Maar met dit overzicht kan ik beter uit de voeten.
Gebruikersavatar
Roy Verzijl
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 mar 2019, 14:52
Racestuur: Logitech G27

Heldere uitleg, fantastisch dat je de moeite hebt genomen om dit te delen :)!
WaIther Berk
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jan 2017, 14:44
Racestuur: T500RS

Tnx Ruben, mooie heldere uitleg. Zeer bruikbaar
Gesloten

Terug naar “SRVN F3 2020-I”