NK GT 2019 | Race 1 Bathurst | 17-03-2019

Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Ruben Correa Alves schreef: 18 mar 2019, 14:06
Ger Peeters schreef: 18 mar 2019, 12:09
Ruben Correa Alves schreef: 18 mar 2019, 10:01 (met 20% rem input, wellicht werkte daardoor de ABS niet, moet ik nog analyseren)
nieuwsgierig aagje , hoe doe je die analyse? Heb je motec meedraaien tijdens races?
Ooh nee, ik heb nog nooit motec of iets dergelijks aangeraakt. Analyseren komt voor mij neer op de replay bekijken en kijken naar de inputs en wat de auto deed qua beweging. En dan wellicht nog een keer in dezelfde bocht testen hoe de auto precies reageert met 20% remmen ten opzichte van 40% en vol etc. :D
:) hahaha ben ik niet slim genoeg voor :P
Gebruikersavatar
Alexander van der Woude
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:42
Racestuur: T300RS
Locatie: Arnhem

Tja, deze race was kort maar krachtig voor mij.

Had een goeie aanloop naar Bathurst toe, maar helaas sloeg het noodlot toe tijdens de quali. CPU freezes en de hele bende.

Buiten mijn eigen verwachting om met 4 slowdowns op mn fastest lap kunnen kwalificeren voor server 1, weliswaar op de 1 na laatste startrij. Na wat paniekerig settings omlaag en omgooien het naar mijn inzicht stabiel kunnen krijgen.

Heb het helaas niet erg van kunnen genieten, bij de aanloop de berg op in ronde 2 in contact gekomen met Jan Feenstra. Misschien dat het mijn fout was door gretigheid om snel hogerop te komen, misschien wel een fout van ons beiden, ik weet het niet. Ik heb het nog niet kunnen terugzien omdat ik mijn replay uit heb staan.

Is er een replay beschikbaar, en zo ja. waar kan ik die vinden?


anyway, zonde van mijn en Jan zijn race, gelukkig zijn de muren in Suzuka iets verder van je weg.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

SRVN Teamspeak > rechtermuisknop op "Wedstrijdbeheer & Serverbeheer" > "Open File Browser" > NK GT3 > Replay
Gebruikersavatar
Alexander van der Woude
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:42
Racestuur: T300RS
Locatie: Arnhem

Ruben Correa Alves schreef: 18 mar 2019, 15:16 SRVN Teamspeak > rechtermuisknop op "Wedstrijdbeheer & Serverbeheer" > "Open File Browser" > NK GT3 > Replay
aight bedankt
Gebruikersavatar
Pascal de Birk
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jan 2017, 08:57
Racestuur: Fanatec CSW 2.5 + McLaren rim
Locatie: Almere

Dan ook hier mijn verslag.

Wat duurde de winterstop weer lang. Te lang. Want wat is het racen met GT3 bakken toch gaaf en ik kon dan ook niet wachten totdat het nieuwe seizoen weer zou beginnen. De voorpret begon natuurlijk al met de release van het nieuwe GT3 pack. De Callaway beviel ons laatste seizoen goed, maar zouden de nieuwe wagens ons doen besluiten van wagen te wisselen? Het antwoord daarop is ja. Na wat testsessies besloten wij (Nanno, Michael, David en ik) unaniem dat de McLaren 720S the weapon of choice zou worden. Daarna was het de tijd om de wagen te voorzien van een kleurtje. Het painten van de auto geldt voor mij al als de start van een nieuw seizoen en de avondjes photoshoppen onder het genot van (meerdere) Chouffjes :bierglas: hebben in mijn optiek een mooie livery opgeleverd. Het testen kon beginnen.

Bathurst. Niet de gemakkelijkste omloop om het seizoen te starten, maar vorig seizoen reed ik van P15 naar P7 dus ik was hoopvol gestemd. De Macca kreeg ik aanvankelijk niet goed rond en de 2:05 barriere werd maar niet doorbroken. Teamgenoten David en Michael waren met de setup een andere weg in geslagen en deze bleek de basis te vormen voor de uiteindelijke race setup. Dit was echt een team effort waarbij we met zijn vieren om beurten steeds kleine tweaks aanbrachten met als resultaat een heerlijk sturende wagen. Hoewel ik meestal oefen op race stints was mijn snelste tijd in kwali trim een 2:03.3 en voor mij was dat een prima tijd.

In de kwalificatie kon ik mijn PR niet verbeteren en bleef steken op een 2:03.5 (P9). Het zat dicht bij elkaar want Michael reed een 2:03.7 en stond daarmee op P14. Dan de strategie. Ik merkte tijdens het testen dat zodra de banden onder de 50% kwamen ik echt last van onbalans begon te krijgen. Ik wilde de pitstop zo plannen dat ik in beide stints niet onder de 50% zou komen. De strategie was daarmee bepaald op een stint van 22 ronden op mediums en 12 a 13 ronden op softs. Ik startte op mediums met 112 liter peut aan boord.

In de beginfase van de race zat ik achter Lennart met Gert achter mij. Al snel kwam Rik aanzetten en omdat ik weet dat hij in principe sneller is dan ik besloot ik zo vroeg in de race niet te verdedigen en hem te laten gaan. Rik ging ook snel Lennart voorbij en zo was het groepje weer hersteld. Ik had het idee dat ik in de tweede sector sneller was dan Lennart, maar zijn Chevy liep ontzettend hard op de rechte stukken waardoor ik nooit een inhaalpoging kon wagen. Dat hoefde ook niet want Lennart maakte een duur foutje door het beton te kussen en een pitstop moest maken. Ondertussen waren Pim en Paul er tussen uitgevallen dus dat waren in totaal al 3 plekken winst. De jacht op Rik kon worden geopend want nadat hij in het begin bloedsnel onderweg was viel hij in snelheid terug. Hij was enorm aan het stoeien met de auto en ik gok dat hij zijn banden aan diggelen aan het rijden was. Ook hij raakte hard de muur en op de backstretch kon ik hem voorbij. Gert zat nog altijd dicht achter mij. Niels was inmiddels 10 seconden weg gereden, maar lastte een vroege pitstop in waardoor ik weer een plekje won en op P4 rond reed. De 3 Leones waren al aan de horizon verdwenen en nadat ook Gert zijn pitstop maakte reed ik in niemandsland. Zodoende kon ik mij lekker concentreren op mijn rondetijden.

Ik had na de pitstops van Ruben en Kevin zicht op ze, maar ja ik moest nog naar binnen en al snel verdwenen ze weer uit zicht. Arjan kwam na zijn pitstop achter mij de baan weer op. Het gat van 4 seconden reed hij snel weer dicht. Toen het gat zo'n 1 seconde bedroeg maakte ik mijn pitstop om achter Niels, maar voor Gert, de baan weer op te komen. Door de softs kon ik verder bij Gert weg rijden en het gat naar Niels (13 seconden) dichten. Niels maakte echter een verrassende tweede pitstop waardoor ik weer op P4 reed. Ik zat in een lekker ritme en was al super tevreden met het verloop van de race tot dusver. Dat het nog mooier kon bleek toen Crewchief ineens riep dat Ruben in de pits stond. "Die moet iets meegemaakt hebben" dacht ik meteen en toen ik de pit exit naderde werd ik daarin bevestigd. Ruben kwam toen net de pits uit en ik zag meteen dat zijn bolide er niet meer fris uit zag. Zijn straight line speed was niet meer wat het wezen moest en de snelle rechter bocht haalde hij amper. Hij liet mij gaan en lag ik op podium koers. Even dacht ik dat het nog mooier kon want ik zag het gat naar Arjan ineens zakken van 25 naar 16 seconden. Op de stream zag ik dat hij in de ankers moest voor een crashende Joost. Na een enerverende race mocht ik de Macca naar P3 over de finish sturen en scoorde daarmee mijn eerste podium in het NK GT!

Wie voorafgaand aan de race zou zeggen dat ik op het podium zou eindigen had ik meteen voor gek verklaard. Ik ben uit de muur gebleven, een goede pace kunnen realiseren en optimaal geprofiteerd van de fouten van de anderen. Uiteraard heb ik na de race onder het genot van een (ja daar is ie weer) Chouffje de stream terug gekeken. :bierglas:

Felicitaties aan Kevin voor de winst.

Op naar Suzuka!
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Ruben Correa Alves schreef: 18 mar 2019, 10:01 Moet geen trend gaan worden, pole trainen maar buiten het podium finishen. De kwalificaties had een stuk minder rubber dan de practice sessie's. Het was niet per se minder rubber op de lijn, maar de lijn was een stuk dunner dus je viel er sneller erbuiten waardoor een perfecte bocht nemen nog een tik lastiger werd. In de slotfase van de kwalificatie ging de auto gelukkig perfect rond en bleef ik precies op die dunnere lijn en zo nog net het ronderecord van vorig seizoen verbeterd met pole als beloning.
Even een korte uitleg over het rubber.
Afgelopen week heb ik na een trainingssessie een rubberfile gemaakt en deze pas ik dan toe op elke sessie.
Met name voor de kwalificatie is dit zeer belangrijk want dit doen we op 2 servers.
Beide servers moeten dus exact dezelfde condities hebben om het zo eerlijk mogelijk te houden.

Vlak voor de race is het op server 1 een stuk drukker dan op server 2. Het rubber aan het einde van de practice was nu dus iets meer dan afgelopen week toen ik die rubberfile maakte.
Maar bij de start van de kwalificatie was het nu wel op beide servers gelijk.

Als we op 1 server rijden dan nemen we de baancondities mee vanuit de practice naar de kwalificatie dus dan heb je dit probleem niet.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Rectificatie...

Kreeg op de kop van mijn teamgenoot cq datawatcher...

Had al een 2.06.4 staan... Dus q was niet slecht maar niet mijn beste tijd

#18 Team owner Castrol Racing

Niels Hampsink
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 jul 2017, 18:33
Racestuur: Fanatec CSL Elite Racing Wheel
Locatie: Nijverdal
Contact:

Na veel traininguren was het eindelijk zo ver om de eerste wedstrijd te rijden. Ik had er veel zin in, ook omdat ik tijdens de training redelijk dicht bij de top tijden zat.
De kwali was ff lastig omdat de rubberlaag idd een stuk dunner was maar uiteindelijk ben ik zeer tevreden met de 7e start positie. Als ik mijn trainingstijd had gereden was ik maar 1 plekje opgeschoven.
Mijn taktiek was om 2 x een pitstop de doen zodat ik tijdens de race de tijd weer goed kon maken omdat ik minder brandstof had en versere banden. Daarnaast was het risico dat ik in de muur zou komen een stuk minder met minder benzine en versere banden. Tijdens de training kon ik continu in de 2.05 rijden, dus wat dat betreft leek mijn taktiek erg goed. Helaas haalde ik deze tijden niet tijdens de race, maar was ik plusminus een seconde per ronde langzamer, mede door de spanning. Na de eerste pitstop viel ik terug van p4 naar p7 en na de 2e van p4 naar p6. Helaas voor Ruben maar gelukkig voor mij kon ik op het eind nog een plek goed maken waardoor ik als 5e ben geëindigd. Voor de rest een zeer eenzame race gereden, maar ontzettend blij met het resultaat.
Gesloten

Terug naar “SRVN NK GT 2019”