Pagina 1 van 1

Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 15 aug 2018, 08:16
door SRVN
Afbeelding

Endurance 2018-II & 2019-I Race 3
Circuit of the Americas
26-01-2019


Tijdschema
19.00 - Briefing (verplichte deelname via TeamSpeak)
19.15 - Kwalificatie (10 minuten, private, onbeperkt aantal ronden)
19.25 - Warmup (5 minuten)
19.30 - Race (2:30 uur, formatieronde, (eigen) rollende start)


Weerbericht

Afbeelding

Links
Algemene Informatie Endurance 2018-II & 2019-I

Startprocedure
Aanvullend op de omschrijving van de startprocedure in het Algemene Topic, hier het persoonlijke startpunt voor deze race: de apex van de laatste bocht.
Afbeelding

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 26 jan 2019, 11:45
door Twan Capellen
Vanaf waar mogen we op het gas?

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 26 jan 2019, 12:19
door SRVN Racecommissie
Let op: de openingspost is aangevuld:

- Toelichting op startpunt toegevoegd

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 26 jan 2019, 22:05
door Jos van der Sterren
Slechte voorbereiding en teveel fouten tijdens de race maar de avond word pas echt compleet als rfactor2 crasht.
Ben er vanavond niet rouwig om.
Volgende race beter voorbereiden.

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 26 jan 2019, 23:31
door Ger Heuts
Dat was me wel een avondje. Om zeven uur aanwezig ivm de briefing. Toen vond Steam het nodig dat rF2 geupdate moest worden, terwijl ik een paar dagen geleden nog hier gereden had. Dat updaten duurde zo lang, dat ik de kwali op 10 seconden miste. Tijdens de warm up maar ingelogd en bleek het stuur scheef te staan. rFactor opnieuw gestart, maar het stuur bleef scheef staan. Toen maar pc opnieuw opgestart tot twee keer toe. De laatste keer net op tijd in de server om de race mee te kunnen doen. Door de organisatie als laatste van de LMP2's neergezet maar nog vóór de GT's. Dank daarvoor.
De eerste race nog voor de eerste pitstop uitgevallen en de tweede door brandstofgebrek uitgevallen. Dit keer voorgenomen de race uit te rijden. Dat is gelukt, ondanks een lagstoot (gelukkig op het lange rechte stuk) en een paar ongelukkige momenten als gevolg van beperkt talent en soms wegebbende concentratie. Toch de race uitgereden. Als laatste, maar nog voor de GT's. Het duurde lang, maar al met al een leuke ervaring. Tot de volgende race!

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 27 jan 2019, 10:34
door Ger Peeters
Dat was onverwacht een leukere race als verwacht.

Cota is een van die circuits waar je echt in een lekkere flow moet zien te komen en dat lukte me niet echt, heb eigenlijk de hele race met de auto gevochten. Er in de quali een PB uit persen en dan op 2 seconden van de top staan verbaasde me helemaal niet. Maakte ook niet uit plan was toch al, nog meer als anders, rustig aan en zien de streep halen.
Eerst maar excuses aan diverse gte rijders. Mede omdat ik te veel met de auto aan het vechten was diverse malen inhaal acties geplaatst waarbij ik op moment dat ik het deed zelf al dacht dat was niet handig Peeters. Dus mocht iemand nog meer als normaal zijn geschrokken van een felgroene regendruppel sorry.
Dan de race zelf.
Had geluk in bocht een waardoor ik voor Ruben en een van de heren Bosschieters terecht kwam. Maar die waren in die fase een klap sneller als me en beiden konden me al redelijk snel voorbij.
In het eind van die eerste stint een tijd lang met Jos gevochten. Jos kwam steeds dichterbij en we gingen meen samen de pit in waar Jos wat eerder weg was. In de tweede stint kon ik , geholpen door gte verkeer, steeds wat inlopen op Jos en het lukte ook om er langs te glippen.
Dat was eerste gevecht in een race waar ik had verwacht dat het een lange saaie oefenstint in niemandsland zou worden.
Tweede deel van race was vervolgens heel lang erg leuk met Ruben. Kon zijn tijden enigzins matchen en door het gte verkeer waar soms Ruben en soms ik wat tijd mee verloor bleven we heel lang bij mekaar in de buurt. Ruben was iets sneller en kon als hij achter me zat steeds wat prikken. Ik kwam niet verder dan bij hem aansluiten en alleen als hij echt last had van gte's kwam ik soms even echt dicht in de buurt. Maar hierdoor was het toch een race en geen oefenstint voor mij dus was leuk :thumbs_up:. Uiteindelijk in the heat of the battle een inschattingsfout aan mijn kant bij passeren twee vechtende gte's. Sorry Ad en de andere grijze porsche, tnx voor goed opletten dat had helemaal verkeerd kunnen aflopen, niet tussen jullie moeten duiken in dat gevecht my bad. Daarbij wel de aansluiting bij Ruben verloren en kon ook niet meer in de buurt komen.

Maar daarmee eindigde het toch nog steeds niet als oefenstint. Na mijn laatste late stop kwam ik op een relatief lege tank met verse banden achter de vechtende Lennart en Arjan terecht. Omdat ze stevig met mekaar aan de slag waren kon ik hun pace op dat moment eenvoudig volgen. Maar met nog maar een minuut of 20 te gaan had het geen zin om me in het gevecht te mengen dus ben er op een klein stukje achter blijven hangen. Zeker toen in de laatste paar minuten ook nr 3 bij het gevecht aansloot. Ik heb in ieder geval vanuit eerste rang de top 3 vechtend over de streep zien gaan :)

In begin van de race zat ik op TS te mopperen ' :pukey: nog 2,5 uur deze bocht doen heb ik eigenlijk helemaal geen zin in'. Maar uiteindelijk was het de leukste endu race van het seizoen voor me :D. Laat lemans maar komen!

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 27 jan 2019, 11:13
door Ruben Schenkel
In tegenstelling tot Ger zat ik helemaal niet in een goede flow en dat maakte de race een heeeeele lange zit! De 3 VanderPoel-Porsches zag ik al meteen aan de horizon verdwijnen. Het tempo van Michael Jaggie kon ik net niet volgen, dus een aanval op de 3e plaats zat er eigenlijk nooit in. Jammer dat het GT veld vrij uitgedund was, er zaten enorme gaten tussen alle rijders, erg spannend was het daardoor niet.

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 27 jan 2019, 11:34
door Mark Verwer
Spannend was het voor mij pas nadat ik de 1e keer in de snelle bochten na start/finish de auto kwijtraakte.....door een wat mindere setup kwam ik er elke keer minder goed doorheen dan de autos voor en achter me. Ik verloor daardoor een plaats aan Rene en vervolgens, na nog een spin ronden later op exact dezelfde plek, er ook een aan Ad....;(
Maar vanaf dat moment met Jean Paul aan het vechten, elkaars pace matchend en door Lmp's liep ik soms uit of verloor ik weer wat tijd.
In ieder geval bijna 2 uur volle bak doortrappen om er nog een fatsoenlijk resultaat uit te slepen.
Het was soms knap lastig om de Lmp's er langs te laten, want ze kwamen vaak op plaatsen aangestormd waar je moeilijk aan de kant kon gaan. Hopelijk heb ik geen gevechten verstoord daardoor!
Anyway, leuke race gehad, (note to self: betere setup maken voor de race ;)) en op naar de volgende!!

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 27 jan 2019, 14:17
door Albert van Mourik
Kort maar krachtig.

Stuur instellingen nog niet op orde, weinig geoefend. Daarom ook geen q gedaan en lekker achteraan gestart.

Kon lekker aanhaken bij de 3 voor mij, beetje spelen met van Aerle, totdat er in de andere kamer iemand niet helemaal in zijn hum was, concentratie weg, rempunten zoek, stuur voelde ook ineens een stuk vager dus maar besloten om vroegtijdig te stoppen.

Jammer, want de eerste paar rondjes was wel echt leuk....

#18
Team owner @ Castrol Racing Team


Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 27 jan 2019, 14:45
door Arjan Veltens
Wie mij om pakweg half 7 had vertelt dat ik de race zou gaan winnen had ik definitief voor gek verklaard. Nadat ik in de ochtend met een lichte longontsteking ben gaan sporten(wedstrijd) was ik, eenmaal thuis aangekomen, helemaal kapot. Vervolgens ben ik in slaap gevallen om toevallig om half 7 wakker. Ik startte TeamSpeak op met de gedachte aan Ruben te vertellen dat ik me ging afmelden voor de avond, maar kon het toch niet laten om even een paar rondjes aan te kijken. Na een kwalificatie (p6) die te verwachten viel was mijn aanname dat ik het hooguit 25 minuten vol ging houden in de race, maar eenmaal bezig en in een kansrijke positie voor het podium kwam het lichaam eindelijk ook op gang.

Wat volgde was een vermakelijke race, Bosschieter op een andere strategie en het proberen binnen te hengelen van Lennart. Zoals Sebring al gedemonstreerde was inhalen niet gemakkelijk door het verlies aan downforce. Na pakweg 20 minuten in de race pakte ik de kans op Lennart te passeren niet met beide handen aan, wat volgde was een battle van ruim 2 uur. Met nog 20 minuten te gaan kwam er een GT auto op ons pad. Ik verwachte dat Lennart hem aan de binnenkant van bocht 11 zou zetten bij de GT, maar tot mijn verbazing gebeurde dit niet waardoor ik opeens harder in de schijven moest dan mij lief was. Ik kon een touche voorkomen, Lennart stuurde de bocht iets te krap in waardoor hij na een momentje op de kerb, en achter een GT, een slechte exit het rechte stuk op had.

Mijn verwachting was dat, nu ik me eindelijk in fresh air bevond, de pace op zou kunnen krikken en een fijnere balans in de wagen zou krijgen. Echter was de keuze om geen banden te wisselen in de laatste pitstop niet bevorderlijk voor mijn pace. Pushen leverde veel tijdverlies op, en het rustig aandoen maakte de achterkant wiebelig. Wat volgde was een vrij rommelig slot van de race.

Op naar Frankrijk! Bij winst en een baaldag voor Ruben is het kampioenschap nog mogelijk :)

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 27 jan 2019, 16:06
door Bart Bosschieter
Beste een goed resultaat, maar er had meer ingezeten. In bocht 1 rond getikt, dat wat niet het beste uitgangspunt na een een goeie startpositie. Met Ruben nog een incidentje wat in een tweede spin resulteerde. Al met al redelijk kunnen puchen en terug kunnen vechten naar P4. Daarna was het gat te groot. Ik had nog gehoopt op een close gevecht tussen P1,2,3 in de slotfase, waar ik met nieuwe banden nog van zou kunnen profiteren, maar dat pakt niet uit.

@Mark niet specifiek voor jou maar of GT rijders die in de knoop komen met LMP's. Ik heb ook een paar momentje gehad dat ik dacht dat was best close en dat kon netter... Het behouden van de race lijn is echt het allerbeste wat je kan doen. Het geven van ruimte maakt zaken lastiger voor de LMP. Op het moment dat je als GT rijder anticipeert op de LMP dan zijn er twee partijen die anticiperen op elkaar en begint het meer op een gevecht te lijken: Twee variabelen die op elkaar reageren. Op het moment dat je op een GT afkomt ga je uit van de racelijn, en hoe je er langs komt in relatie tot je setup dat je je auto onder controle houd. Als je afwijkt dan moet je snel reageren wat soms verdomd lastig is omdat je ook nog grip/controle verliest. Dan ben je meer met je auto als met de GT bezig en dan kies je toch voor jezelf... Ga niet voor Safe en denk ik geeft ruimte, uiteindelijk neem je hiermee meer risico voor jezelf.

Op naar Frankrijk! Qualli en Racen gedeeltelijk in het donker???

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 27 jan 2019, 17:04
door Wouter Bosschieter
Wederom een top avond gehad! Ik vind het endurance kampioenschap een top uitvinding en ik hoop dat er vervolg aan wordt gegeven (met hopelijk wat extra deelnemers).

Ik kreeg op TS het idee dat de meeste van de directe concurenten voor de strategie: 3x lang, korte laatste stint gingen opteren. Ik wou wel iets anders kiezen om zo meer alleen te komen rijden om vervolgens goed te kunnen focussen op constante rondjes draaien. Ik ging vroeg naar binnen voordat we voor de 2e keer door het gt veld moesten knokken.
Mijn hoop was natuurlijk dat de heren lippens en veltens elkaar het leven zuur zouden gaan maken met slechtere rondetijden als gevolg. Mijn grote voorsprong in stint 2 was "virtueel". Als ik strak door kon rijden en als lippens en veltens elkaar zouden ophouden, was er voor mij hoop dat ik voor ze uit zou kon komen na de pitstops. Helaas voor mij zijn arjan en lennart ook niet gisteren begonnen met simracen en hielden ze het tempo hoog. Mede door een te langzame 3e stop (teveel getankt) kwam ik te ver achter ze uit. Ik kon er nog wel naar toe met mijn nieuwere banden, maar erlangs zat er helaas niet meer in.

Op naar le mans! Ik heb er zin in.

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 3 COTA | 26-01-2019

Geplaatst: 27 jan 2019, 20:59
door Pascal de Birk
Vanaf GT pole solide naar de overwinning gereden dus ik heb weinig te klagen.

COTA behoort tot een van mijn minst favoriete banen.
Haten is overdreven, maar het circuit ligt mij niet. Daarom was ik al wel vroeg begonnen met oefenen en aan een setup te werken.
Dat was niet zonder goed resultaat want uiteindelijk kon ik gisteren naar pole rijden met een PR (2:01.0). Daarmee was ik 3 tienden los van mijn teamgenoot en kampioenschapsleider David.

Voor de race was de strategie om alleen op het zachtere rubber te rijden, twee keer volle tank te rijden en een kleine splash and dash als tweede stop. David voelde zich wat minder gemakkelijk op de softs en reed op medium compound. Daarbij nam hij voor de eerste stint minder benzine mee. Vanaf de start kon ik mijn voorsprong uitbreiden. De eerste keer dat ik de LMP's tegen kwam was het even aftasten hoe en wanneer ze er langs wilden. Na een paar keer raakten de klasses "aan elkaar gewend" en ging het lappen zonder enige problemen bij mij. Mede daardoor kon ik comfortabel naar de winst rijden zonder noemenswaardige situaties. Saai was het allerminst want ondanks een zeer ruime voorsprong kan het met multiclass racen zomaar over zijn en dat vind ik nou het mooiste aan dit kampioenschap. Je moet alert blijven en zo vliegen die paar uren voorbij.

Dit is nu mijn tweede winst in het kampioenschap, maar kampioen worden wordt lastig.
Als ik win in Le Mans heeft David aan een derde plek voldoende om het kampioenschap binnen te hengelen. Maar ja, in het multiclass racen weet je het maar nooit!