Pagina 1 van 1

Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 15 aug 2018, 08:15
door SRVN
Afbeelding

Endurance 2018-II & 2019-I Race 4
Le Mans
16-03-2019


Tijdschema
19.00 - Briefing (verplichte deelname via TeamSpeak)
19.15 - Kwalificatie (10 minuten, private, onbeperkt aantal ronden)
19.25 - Warmup (5 minuten)
19.30 - Race (2:30 uur, formatieronde, (eigen) rollende start)


Weerbericht

Afbeelding

"Green line" is bij het aanremmen van de eerste chicane op het achterste rechte stuk. Vlak na het restaurant aan de linkerzijde beginnen de 300-200-100 meter bordjes. Bij het 300 meter bord is de green line, als jij je daar bevindt, begint jouw race.
Afbeelding

Links
Algemene Informatie Endurance 2018-II & 2019-I

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 16 mar 2019, 20:29
door Michael Jaggie
Kortste race uit mijn korte simrace carrière. Gauw vergeten.

Weet niet wat er anders was, in de kwalificatie voelde de auto goed. In de race daarentegen kon ik niets sturen, gleed overal rechtdoor. Jammer, maar goed. David heeft het nu ook moeilijk, maar die hoeft alleen te finishen voor het kampioenschap b:)like

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 16 mar 2019, 22:26
door Albert van Mourik
Lekker gereden, weinig (niet) geoefend maar het ging wel leuk.
Lekker kunnen prikken in het begin maar helaas een paar keer licht schade gereden.

Uiteraard met Patrick een Le Mans stijl finish geregeld.

Afbeelding

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 16 mar 2019, 22:54
door Ger Peeters
ik had graag de zakdoek voor de meeste spins in een race. droog ging het best lekker maar in de regen had ik geen enkel vertrouwen.
nergens hard de muur geraakt en uitgereden, was wel met bloed zweet en tranen

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 17 mar 2019, 10:04
door Mark Verwer
@ Ger: ik denk dat ik die heb, mijn hemel, wat een race! Snel vergeten maar, dit was echt om van te huilen.....
Op droog was de setup goed, racepace was prima, maar zodra het nat werd gaf het terugschakelen een probleem, en vooral van 3 naar 2 en naar 1.....hoe vaak ik daar de achterkant niet door kwijt ben geraakt, kan het niet meer tellen.
Maar goed, blij dat dit erop zit, en ik ga in ieder geval zeker weten geen Porsche meer rijden, daar ben ik wel klaar mee!

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 17 mar 2019, 11:10
door Johan van Doren
Leuke race gehad🤔aangezien dat we vorige week bij vec 2e waren geworden in de lmp2 klasse op sebring (12 uurs race) had ik er wel weer zin in.
Ook omdat ik aan mijn voet geopereerd was, en ook de eerste keer weer zo lang achter het stuur zat.
Eerste rondjes gingen redelijk goed.
Tot het begon te regenen.
In het begin van de regen wat mensen in kunnen halen.
En ook voelde de auto goed aan in de regen.
Maar boven de 80%was er in de de laatste porche bocht steeds geen houden aan.
Maar ik moest er maar mee dealen.
Op een gegeven moment rijd ik start finish over en wil David davine inhalen, als ik naast hem zit stuurt hij naar rechts, en komen we in contact met elkaar.
En dus samen de bandenstapel in.
Met gevolg een heel rondje met schade.
En 166 sec schade.
Daarna in de porche bochten door te hard willen gaan.
Raak ik de achterkant kwijt😬300 sec schade.
Wilde de handdoek in de ring gooien.
Met nog een uur te gaan.
Maar heb het toch maar niet gedaan.
Uiteindelijk 14e geworden algemeen.
Smaakt wel naar meer

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 17 mar 2019, 11:36
door Albert van Mourik
Johan van Doren schreef: 17 mar 2019, 11:10 Uiteindelijk 14e geworden algemeen.
:bierglas: Doe mij dat extra puntje van P13 dan maar :mrgreen: :mrgreen:

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 17 mar 2019, 12:59
door David Davine
Ik hoef alleen maar te finishen, dat dacht ik aan het begin van de race.. Met een redelijke kwalificatie stond ik op P1 in de GTE klasse om van start te gaan. Al snel bleek dat ik mijn setup niet voldoende voor elkaar had i.c.m. een volle tank en de erg natte weersomstandigheden. Na wat glibberen hier en daar en wat plekken terug gevallen te zijn, had ik besloten om het maar rustig aan te doen en met drogere omstandigheden het gas erop te gaan zetten. Na 45min rijden en wat schade opgedaan te hebben, ging ik op voor m'n eerste pitstop en direct ook de switch naar softs gemaakt. Dit pakte erg goed uit, in de eerste ronde reed ik al 7sec van m'n snelste race-ronde af. Helaas eindigde mijn race en kampioenschap bijna direct daarna. Bij het ingaan van de eerste bocht een mega crash met Johan van Doren die nog even snel wou inhalen terwijl ik net richting de apex aan het gaan was. Voor mij was dat vol de bandenstapel in, met een defecte motor als gevolg, einde..
Afbeelding

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 17 mar 2019, 13:49
door Ruben Correa Alves
Moet je met de GT daar al richting de apex toe? In de LMP2 zit je altijd echt helemaal links tot na het einde van de pit exit lijn, waarna je pas naar binnen trekt. Wellicht dat daar een misverstand ontstond? Hoe dan ook zonde!

In de stream werd trouwens gezegd dat Arjan niet kon oefenen door vakantie, maar dat was ik. :D Zaterdagmiddag kwam ik terug uit Oostenrijk en heb ik in een uurtje een setupje gebouwd op basis van de Daytona setup. Verassend kon ik pole position trainen. Ik had 7.4 liter nodig maar begon de ronde met 7.2 liter. Ik moest dus redelijk wat sparen in een ronde waar je gewoon vol wilt pushen. Aan het einde van de ronde kwam ik met 0.01 liter over de lijn en was het allemaal nog precies genoeg voor de snelste tijd!

De race zoals iedereen wel op wets gestart, na wat opdrogen van de baan als eerste naar binnen en dus als eerste met de gok naar inters, mijn race ging eigenlijk perfect totdat ik:

- de keuze maakte om naar slicks te gaan vlak voordat de regen begon
- zonder benzine kwam te staan in de pit entry
- gelukkig met 5kmu net aan op mijn pitplek kwam
- in de stress geen pit limiter in drukte
- 90 reed in de 60 pitlane
- een stop and hold voor 10 kreeg.

Kostte in totaal een minuut en zo veranderde het gevecht om p1 in de race met genoeg marge in het klassement naar een gevecht om p4 om de strijd voor de titel overeind te houden in het geval dat Arjan de race zou winnen. Gelukkig kon ik de auto met 1 spin minder op de baan houden dan lennart en kon ik zo p4 veilig stellen.

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 17 mar 2019, 14:38
door David Davine
Ruben Correa Alves schreef: 17 mar 2019, 13:49 Moet je met de GT daar al richting de apex toe? In de LMP2 zit je altijd echt helemaal links tot na het einde van de pit exit lijn, waarna je pas naar binnen trekt. Wellicht dat daar een misverstand ontstond? Hoe dan ook zonde!

...
Op dat punt uiteraard nog niet volledig het stuur om naar de apex, maar al wel voorzichtig de bocht inzetten/doorzetten welke op het rechte stuk al feitelijk begint. Als je op softs(slicks) rijdt op een baan met een kleine droge lijn, dan zit je liever iets verder aan de binnenkant, in het geval je onderstuur hebt, dan aan de buitenkant.. Anyhow, het zal een misverstand zijn geweest, maar zonde is het zeker!

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 17 mar 2019, 15:34
door Twan Capellen
Weinig geoefend met natte baan, dus dat hielp niet. Slechte Q, maar ja, is lange race dus wat maakt het uit.
Vervolgens een keer vergeten te remmen voor een bocht en hard de muur in, auto was niet echt krom, maar miste wel veel topsnelheid, dus maar repareren, ook al wist ik dast het een extra pitstop zou betekenen met nog meer tijdverlies. Na reparatie was mijn topsnelheid nog altijd wat laag. Vervolgens met nog een uur te gaan begon het weer te regenen, dus ik zette dacht ik mijn tires om naar rain, maar bleek dat ik per ongeluk vleugel naar max had aangepast en dat de knop voor vleugel weer te verlagen niet werkte. In pits stond iemand op mijn plaats (zelfs met 20 auto's...) dus wachten en daarna extra lange pitstop door aanpssen vleugel naar maximaal.
Vervolgens had ik gigantische onderstuur en vloog ik er in diverse bochten dus vanaf en tevens kwam ik nog maar net aan de 300 km/uur door vleugel op 8 en eerdere schade. aangezien er verder niemand in de buurt zat de race verder rustig uitgereden op P9.

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 17 mar 2019, 15:35
door Johan van Doren
Omdat het het een opdrogende was wilde ik voorzichtig zijn op mijn slicks.
En ook omdat je meer links zat.
Deed ik het zo.
Maar toen zag ik je opeens insturen. 🤪
Maar ehh no hards feelings David.

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 19 mar 2019, 09:18
door Raymond Makkus
Mijn verhaaltje over de race op Le Mans..

Het leek me is goed om bij SRVN in de auto te stappen waarmee ik ook in het VEC rijd en dat pakte toch wel redelijk goed uit.
Ik startte volgens mij rond plek 5 en kon al snel naar de top drie opstomen.
Ik dacht al dat strategie de oplossing zou zijn tijdens deze race van 2,5 uur en dit bleek ook zo te zijn.
De baan was zeiknat en ik begon op de regenbanden, de baan bleef maar opdrogen en twijfelde om naar de droog weer banden te gaan. Toch besloten om de regenbanden te houden wat geen goed idee bleek. Ik was er veel te langzaam op en besloot na een ronde of zes naar binnen te gaan waardoor ik meerdere posities zakte. Ik reed dus kwa pitstops out of sync tov de rest.
Mijn derde stop zat eraan te komen en wat gebeurde er, het begon te regenen. Dat kwam mij natuurlijk goed uit omdat ik direct naar de regenbanden kon schakelen. De rest moest enkele ronden eerder al pitten waarvan de meeste op de droog weer banden stonden en dus nu weer moesten schakelen naar de regenbanden. Ik kwam uiteindelijk aan de leiding te liggen... De baan was zeiknat en ik ondertussen ook haha... Werd nog enkele ronden opgehouden door een blauwe lmp auto die maar niet aan de kant ging. Daar heb ik echt seconden door verloren. Je ziet toch dat de leider achter je rijd dan geef je die toch de ruimte maar helaas. Diegene reed gewoon door totdat hij de pit inging.
Uiteindelijk werd de race voor mij afgesloten met een naderende Veltens welke ik ronden lang achter me kon houden maar ik zag al dat hij sneller was. Tijdens het uitremmen van een GT bij de bocht Virage de Mulsanne had ik minder snelheid bocht uitkomend waardoor Veltens zijn auto ernaast zette en was ik gezien.
Toch heel blij met mijn tweede plek :-)
Bedankt iedereen voor deze mooie race.

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 20 mar 2019, 12:58
door Jean-Paul van Aerle
Wat een race. De wisselende weersomstandigheden maakte het tot een ware uitdaging waarbij de juiste strategie in combinatie met wat geluk van belang was. Le Mans is en blijft een mooi circuit maar het was hard werken. De setup was op zich prima maar je moest steeds alert zijn. Ik wilde niet teveel risico nemen want finishen was het doel. En dat is gelukt :)

Door het uitvallen van Michael en David kon ik wat plaatsen opschuiven waardoor ik steeds rond de 3e/4e plaats reed. Nadat de droge baan weer plaats maakte voor de regen moest ik naar binnen voor regenbanden. Auto helemaal met benzine en kijken hoe het gaat. Aangezien Patrick nog naar binnen moest voor een stop kon ik doorschuiven naar plaats 2. Nu maar hopen dat ik voldoende brandstof had. Ik had een marge van 20-25 seconden en daarmee kon ik plaats 2 wel houden als ik niet meer hoefde te stoppen. En dat is gelukt. Nog net genoeg brandstof om als 2e over de streep te komen.

Hoewel ik me besef dat er een paar betere rijders afwezig waren of zijn uitgevallen ben ik toch super blij met het podium op Le Mans (P2) en de winst in het kampioenschap. Dat had ik nooit verwacht maar ben hier super blij mee.

Jammer dat er op de homepage van SRVN geen aandacht is besteed. Ben ik een keer kampioen staat er niks :( Maar goed, blij met het resultaat. Wat mij betreft een volgend seizoen maar dan met de LMP2.

Re: Endurance 2018-II & 2019-I | Race 4 Le Mans | 16-03-2019

Geplaatst: 20 mar 2019, 15:46
door Arjan Veltens
Omdat ik de datum van de laatste Endurance race vergeten was en pas om 7 uur thuis was, waren mijn eerste echte rondjes pas in de kwalificatie. Helaas stond mijn LMP2 auto nog op een high downforce configuratie waardoor ik bij voorbaat al kansloos was, dit wist ik op het moment zelf nog niet. 2 minuten voordat de race begon kwam ik hier toevallig achter nadat Ruben extreem bij mij wegliep op het rechte stuk.

Snel de auto op de low downforce configuratie gezet en de race gestart vanaf P10. Mijn ronden in de kwalificatie bleken dus ook geen goede graadmeter te zijn voor hoe de auto zou gaan aanvoelen in de race. Race gestart op de wets en besloten om gewoon rustig aan de baan en omstandigheden te wennen. De pace was al vrij snel gelijkwaardig aan de leiders, maar twee rare momentjes kosten me toch 15 seconden in de eerste stint. Wel had ik genoeg fuel bespaard om 1 ronde langer door te gaan dan de andere LMP´s. Dit bleek cruciaal aan het einde van de 2e stint. Op het moment dat de rest naar binnen ging leek het ideaal weer voor de inters, maar omdat ik een ronde langer door kon zag ik dat er op best veel plekken al helemaal geen spray meer was en dus stapte ik als eerste over op de slick banden.

Op mijn slick banden reed ik het gat naar de leiders van 30 seconden nagenoeg dicht, zo stonden we weer quitte. Zo reed ik dus na twee stints op P1. Aan het einde van de 3e stint dook ik de pitstraat in met een royale voorsprong nadat Ruben bijna droog kwam te staan in zijn pitstop. Desalniettemin stond er een andere kapotte LMP2 auto op mijn pitplek! Na 30 seconden en wat schade verder pakte rFactor mij eindelijk en werd mijn auto bijgetankt.

3 ronden na deze pitstop moesten we alweer stoppen om over te stappen naar de intermediats of wets. Ruben en ik kozen ervoor om over te stappen naar de wets. Dit bleek de juiste keuze. Er was nog een uur te gaan op dit punt. Het gat naar de leider was 15 seconden welke ik redelijk snel dicht wist te rijden. Er naar toe rijden is 1, er voorbij is 2. Ik hoopte een over- of undercut te kunnen bewerkstelligen en zo geen risico te lopen met een mogelijke inhaalactie. Helaas was mijn tank op hetzelfde moment leeg als die van Makkus en dus doken we samen de pitstraat in. Ik stond iets langer stil en reed een slechte out-lap, zo was het gat weer 5 seconden met ongeveer 15 minuten te gaan.

Met wat constante rondetijden reed ik weer naar de kont van Makkus, maar wist dat inhalen lastig ging worden. Gelukkig verremde Makkus zich lichtjes met nog een minuut of 5 te gaan waarop ik toe kon slaan.

Al met al een zeer vermakelijke race, die ik zeker niet verwacht had te winnen gezien ik pas in de kwalificatie mijn eerste rondjes reed. Ik hoop op een vervolg van de Endurance/LMP2 serie.. want ik vind die auto's met veel downforce fantastisch om in te rijden.