F2000 2018-II | Race 5&6 Indianapolis GP | 30-09-2018

Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Moet hier toch even op reageren.
Niemand wist van te voren dat de baan nat zou zijn dat merk je alleen als je niet meteen in de eerste seconde op race klikt en even 5 seconden wacht, dan heb je nog steeds genoeg tijd om terug naar de pits te gaan en wets te kiezen.
Tevens als je fan bent van live weather gister kwam je al klagen dat de baan nat was terwijl het droog moest zijn volgens het weerbericht.

Het weerbericht heeft niets met de baan te maken!
We kiezen een rubbelfile in de server als deze op natural progression staat zoals bij de eerste race laat hij de baan staan hoe hij de vorige sessie geëindigd is in dit geval nat.
Dat is het punt waar het fout ging had niets met het weer te maken of de briefing.
Ik heb voor de 2e race een rubberfile geladen daar door werd de baan na de warmup 'gereset'.

om dit te laten zien hierbij een plaatje hoe het weer ingesteld wordt en waar de road conditions staan.

Afbeelding

Rechtsboven in stel de de baan in en links onder het weer in blokken.
Als je als coureurs al niet met zo'n plotselinge verandering om kan gaan moet je real weather ook niet gebruiken.
Want als je in het echt een warmup zou doen waar het geregend heeft begin je zeer waarschijnlijk de race ook met een natte baan dus ja.

Gr Onno
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Onno Nieuwenburg schreef: 01 okt 2018, 11:19Niemand wist van te voren dat de baan nat zou zijn dat merk je alleen als je niet meteen in de eerste seconde op race klikt en even 5 seconden wacht, dan heb je nog steeds genoeg tijd om terug naar de pits te gaan en wets te kiezen.

Ik klikte gelijk op race en stond 20 seconde op de grid. Ik was bezig met pitstop instellen voor later in de race en visueel zag het asfalt er droog uit. We waren niet op de hoogte van de mogelijkheid dat het nat zou zijn, want de kwalificatie was droog na een natte practice, er was dus geen reden op dat moment om terug te gaan. :)

Onno Nieuwenburg schreef: 01 okt 2018, 11:19Tevens als je fan bent van live weather gister kwam je al klagen dat de baan nat was terwijl het droog moest zijn volgens het weerbericht.

Ik kwam gewoon netjes een melding doen namens alle leden die niet op de hoogte waren. Dat is een instructie van de serverbeheer: Bij problemen of vragen gelijk contact zoeken. Daarnaast was dat halverwege de opwarmronde pas, nadat we anderen op wets zagen rijden en toen dus pas op de hoogte werden gebracht van de situatie. :)

Onno Nieuwenburg schreef: 01 okt 2018, 11:19Het weerbericht heeft niets met de baan te maken! We kiezen een rubbelfile in de server als deze op natural progression staat zoals bij de eerste race laat hij de baan staan hoe hij de vorige sessie geëindigd is in dit geval nat. Dat is het punt waar het fout ging had niets met het weer te maken of de briefing. Ik heb voor de 2e race een rubberfile geladen daar door werd de baan na de warmup 'gereset'.

Gekke is dan dat de practice nat eindigde, maar de kwalificatie droog begon, dus dat is dus niet voor elke sessie zo. Zolang we gebruik maken van vaste/voorspelde omstandigheden en het staat blijkbaar anders ingesteld voor warmup naar race dan moet dat duidelijk gemaakt worden zodat men er rekening mee kan houden, wetende dat een manual check nodig is. :)

Onno Nieuwenburg schreef: 01 okt 2018, 11:19Als je als coureurs al niet met zo'n plotselinge verandering om kan gaan moet je real weather ook niet gebruiken.

Het gaat er om dat de helft niet op de hoogte was van de mogelijkheid van zo’n verandering, en dus geen reden had om naar wets te gaan, totdat het te laat was. Alle voorgaande regenraces die ik bij SRVN heb gereden die met 0% begonnen startte ook droog, dus vandaar. :)
Laatst gewijzigd door Ruben Correa Alves op 01 okt 2018, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Je kan per sessie instellen wat voor rubberfile je wilt de qualy stond bewust op droog afgesteld dus ook de baan alleen de race waren we vergeten om te zetten.
En over die banden ja dan hebben de andere iets beter opgelet en waren meer op de hoogte hoe het werkt kan alleen maar zeggen Volgende keer weet je wat je moet doen.

Gr Onno
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Onno Nieuwenburg schreef: 01 okt 2018, 11:39Alleen de race waren we vergeten om te zetten.

Aah, kijk. Dat maakt de situatie anders. Dan is het feit dat ik naar je toe kom tijdens de opwarmronde toch goed? Hoe kan je het feit dat ik naar je toe kom dan klagen noemen terwijl je een foutje hebt gemaakt? Vind dat echt niet erg hoor, foutjes maken, mijn race zat er vol mee haha. Maar op een eerlijke manier beargumenteren mag wel.

Maar inderdaad, volgende keer doe ik een complete pre-race check om alles te controlleren. Kan ik gelijk mijn nieuwe bandenwarmers en paraplu uitproberen op de grid. :D
Laatst gewijzigd door Ruben Correa Alves op 01 okt 2018, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

“Klagen” dan ik wist zelf niet precies hoe het kon heb contact gehad met Martijn en kreeg toen te horen dat het dat was.

Gr Onno


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Ik ben het volledig eens met Ruben.
Het enige verschil voor mij was ik er van tevoren vanuit ging dat ik (helaas) niet kon vertrouwen op de serversettings, en dat het alle kanten op konden gaan. Ik had stiekem gehoopt dat de kwalificatie op een natte baan zou starten, aangezien de practice voorafgaand aan Q nat eindigde. Voor de race had ik 2 setups klaar staan om nog binnen een paar seconden snel te kunnen switchen. Toen ik met nog 10s te gaan op de startgrid zag dat de percentages bleven staan en de baan nat was maakte ik de definitieve keuze om op wets te starten, met alle positieve gevolgen van dien :byebye: :D

Dat de server niet goed stond ingesteld kan natuurlijk gebeuren, maar het komt de laatste tijd iets te vaak voor naar mijn mening, dat ging in het verleden beter. Er is de laatste tijd natuurlijk veel energie gestoken in de lagproblemen, dus misschien dat daardoor de serversettings onbewust op een iets lager pitje zijn komen te staan. Meestal kunnen deze foutjes in de 2 weken voorafgaand aan de races worden opgemerkt door rijders en eenvoudig worden hersteld, maar kwalificatie-, warmup en/of race-instellingen zijn niet te testen door de rijders, of ze moeten de server zelf doorzetten naar Q en race, wat weer niet de bedoeling is. ;)

Verder zou ik graag wensen dat de organisatie kenbaar maakt wat het uitgangspunt is in dit soort situaties, betekent een droge lucht ook een droge baan bij een nieuwe sessie, of kan een natte baan van een vorige sessie worden doorgezet? Ik zou zelf de weerinstellingen scheiden van de baancondities (rF2 heeft de features voor dynamische omstandigheden, dus waarom niet gebruiken?), en zo heeft iedereen zijn mening (over live-weather bijv.), maar het gaat erom dat deze keuze bekend is, zodat de instellingen goed gecontroleerd kunnen worden en rijders kunnen vertrouwen op de serversettings en zich kunnen focussen op het weerbericht en de daarbij horende strategische opties :)
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Ik begrijp de verontwaardiging en snap de discussie die hieruit ontstaat. Echter vind ik het niet oke dat de chat van livestream wordt gebruikt om daar te klagen over het serverbeheer. Er zijn daar mensen die gewoon naar de stream kijken en die ineens mensen die deelnemen de chat zien overnemen om hun beklag te doen over de server instellingen. Het heeft één geen zin om dit te doen, omdat wij hier toch geen invloed op hebben. En twee zorgt het voor verwarring bij de kijkers. Houdt de discussie dan liever in de chat van de server.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Het was uiteraard geen bericht naar de stream crew, die doen gewoon de stream en zijn puur bezig alles mooi in beeld te brengen. We hebben bij SRVN meerdere kijkers die naar de streams kijken om bepaalde coureurs en teams te volgen, wat heel mooi is. Ik plaatste mijn berichten om kijkers die ons team volgen op de hoogte te brengen van de situatie zodat ze begrepen waarom een aantal frontrunners 40 seconde terugvielen. En tuurlijk, in the heat of the moment wordt het wat fel neer gezet. En om eerlijk te zijn denk ik dat dat juist mooi is, zolang er niet gescholden wordt en zaken worden beargumenteerd. In de F1 zie en hoor je ook de rauwe emotie en meningen van de coureur als er fouten worden gemaakt of na incidenten (soms tijdens de race met de boordradio). Ik denk niet dat je dat moet verstoppen van je publiek. :)

Maar als het echt niet mag (of de meerderheid heeft een andere mening) dan is dat geen probleem. Dan zal ik de volgende keer mezelf inhouden en mijn ervaringen minder delen met ons publiek. :)
Gebruikersavatar
Kai Karreman
Berichten: 285
Lid geworden op: 24 jan 2016, 15:32

Wat ik niet begreep is dat de overgang van race 1 warmup naar race de baan gewoon nat is, maar race 2 begint dan wel ineens droog na een natte warmup. Had dat dan hetzelfde gehouden. Verder geen opmerkingen, Onno doet als vrijwilliger ook zijn best.
Gebruikersavatar
Pascal de Birk
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jan 2017, 08:57
Racestuur: Fanatec CSW 2.5 + McLaren rim
Locatie: Almere

Om even de discussie rond het weer en al dan niet het plaatsen van berichten op diverse platforms te onderbreken hierbij dan een onvervalst raceverslag. Zet de popcorn maar even opzij en laat ik je meenemen door mijn race.

De voorbereiding was om precies te zijn 0. Vorige week mij suf geoefend met de BMW op Zolder omdat ik heel graag dat evenement wilde laten slagen. De F2000 race zag ik even als bijzaak. "Want ik ken dat autootje al dus ik zal wel snel op snelheid zijn." Ik kon er niet verder naast zitten met die gedachtegang. De race op Zolder ging niet al te best (zie raceverslag aldaar), maar desalniettemin had ik veel zin in de F2000 races. "Ik slinger er wel een setup onder en ik zie wel waar ik uit kom." Dat ik niet vooraan zou meedoen was door het gebrek aan training ingecalculeerd, maar dat ik ruim te langzaam was voor de top 15 was wel even slikken. Een teleurstellende 18de (of zelfs 19de) plek in de kwalificatie was niet waar ik op had gerekend. It is what it is en ik moest er maar het beste van zien te maken.

Gezien de weersvoorspelling (en ja ik kan er niet omheen) verwachtte ook ik een droge baan. Optisch zag het er ook droog uit dus het kwam voor mij als een verrassing dat bij het wegrijden voor de opwarmronde spray te zien was. Echter, het regende niet en de auto voelde op slicks prima aan. Ik nam dus de gok door op slicks te blijven rijden en hopen op een droge lijn. Ik had echt een poepstart, maar verloor geen plekken. In het begin van de race kon ik prima volgen, maar door de spray van de vele auto's voor mij was het lastig inhalen en vooral volgen. Ik had gewoon de pace niet en 2 ronden voordat het begon te regenen maakte ik een pitstop voor wets. Dat had ik nog nooit eerder gedaan met dit wagentje en ik zou er snel achter komen dat het geen F1 pitstop tijden zijn. Ik ving de race weer op P20 aan, maar finishte op P18. Jeej!!

Dan race 2. Na alle consternatie over de weersomstandigheden zou deze race toch echt op een kurkdroge baan starten. En zo geschiedde. Weer koos ik voor slicks. Waarom? In mijn onwetendheid over hoe de regenbanden op een droge baan zouden opereren besloot ik op safe te gaan. Want 1) mijn raceweekend was toch al verloren en 2) ik verwachtte dat ik de regenbandjes in het begin helemaal zou oproken alvorens het zou gaan regenen. De bedoeling was dus om in het begin zoveel mogelijk tijd te winnen en de onvermijdelijke pitstop zo lang mogelijk uit te stellen. De start ging nu wel goed en al snel schoof het veld in elkaar. Dit leverde zeer hectische taferelen op. Ik heb acties gezien (en meegemaakt) waarbij sommigen je blijkbaar niet zien of net doen of je er niet bent. Na die hectische fase kon ik samen met mijn teamgenootje David samen naar voren rijden. Nanno was helaas (na een goede eerste race) er al uitgetikt. We merkten al dat bijvoorbeeld Lennart en Walther teveel snelheid op de regenbanden hadden zodat wij geen groot gat konden slaan. Maar ja, een keuze hadden we ook niet meer want toen het uiteindelijk begon te regenen was er geen houden meer aan. De regenbanden gingen eronder en van P6 zakte ik terug naar P18. Doorrijden op slicks was echt geen optie voor mij. De snelheid (ik had de setup veranderd) zat er nu wel goed in en kon nog een aantal plekken winnen. P15 was het uiteindelijke resultaat.

Gezien de resultaten ging ik ervan uit dat mijn P2 in het kampioenschap verloren was gegaan. Wat schetst mijn verbazing: ik sta nog steeds op P2! Door de pech van anderen heb ik de plek kunnen behouden dus deze meneer is happy.

Dan nog even mijn petje af voor Kai! Wat een races heeft hij gereden en met name race 2 heeft hij een zeer grote prestatie geleverd. :thumbs_happy:
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Dat zijn mijn soort epistels Pascal :), denk ik een keer hou het kort schrijf jij een heel testament.
hierbij mijn clippies : https://www.youtube.com/playlist?list=P ... mri6E0CvW1
bij het grabben zag ik met name in race twee heel mooie inhaal akties (waar ik de steevast de sjaak was op mijn wets) maar ook heel wat akties waar ik weer dacht moest dat nou echt zo?!
Moest wel hard om mezelf lachen in allerlaatste clip, ik dacht Ruben in de laatste bocht nog even snel voor de streep te kunnen pakken, maar de uitvoering ging net niet helemaal als bedacht :P .
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Leuke filmpjes Ger. Ik zit dan altijd te kijken van: ohja, in die bocht zat ik daar, en gebeurde dit...etc
Mooie finish ook
Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

@Ger

31 clipjes! Is het geen idee om de hele race gewoon op youtube te zetten ? :D
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Hahaha die staat er al Arjen en is dan ook nog eens altijd voorzien van commentaar. Maar sommige races gebeurt er zo veel dat een van mijn vele manko's naar voren komt. Bij sommige dingen kan ik gewoonweg niet kiezen :) (hmm waarom rij ik eigenlijk overal mee je hebt nauwelijks tijd voor voorbereiding idioot) :)
Gesloten

Terug naar “SRVN F2000 2018-II”