NK GT3 2018-II | Race 1 Bahrein | 09-09-2018

Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Lennart Lippens schreef: 10 sep 2018, 12:14 Visible vehicles op 8 vind ik echt te laag. Dit komt neer op 4 auto's vóór je, en 4 in je spiegels. Vooral bij de start zitten de auto's dicht op elkaar, en als er dan verderop iemand spint en stil staat op de baan zie je die auto pas heel laat in beeld 'ploppen'.
Het is in het verleden meerdere keren voorgekomen dat een te lage 'visible vehicle'-setting de oorzaak was van een (zware) crash.
Ik overtreed dus onwetend al jaren de ARR regel, rij als sinds tijden met max vehicles op 10. Mij lukt het heel vaak wel om onbeschadigd door de eerste paar bochten te komen en denk dat me dat ook met 8 autos net zo goed nog zou lukken. Het zit naar mijn idee juist bij de start veel meer tussen de oren, geef als het nodig is gewoon eens een keer net wat eerder een plekje op (ja dat doet pijn en wil eigenlijk niemand)..... probeer het een, twee of drie bochten later weer... als je echt sneller bent lukt het dan ook nog wel en rij je met een schadevrije auto....
Overigens absoluut niet naar jou bedoeld hoor Lennart, puur algemene opmerking (ook voor mezelf soms)
Lennart Lippens schreef: 10 sep 2018, 12:14 Een off-line test met 35+ AI's geeft inderdaad een vrij realistisch beeld van de framerate is mijn ervaring.
Dat doe ik wel ook altijd, en daarbij dan ook altijd een stuk of wat teststarts vanuit het middenveld om de eerste paar bochten 'droog te zwemmen'. Ja is uiteraard heel anders als online, maar je krijgt toch een beetje idee wat er misschien wel maar belangrijker wat zeker niet kan.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Volgens mij is de regel met visible vehicles nieuw dit seizoen. Ik heb deze race ook met 14 gereden. Schijnbaar had ik over die toevoeging heen gelezen. Ik zag overigens het merendeel van de auto's voor me. Ik denk dat er een stuk of 4 in de spiegel zaten.
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Tja een interessante avond :)
Mijn kwali was niet geweldig en moest daardoor vrij ver naar achteren starten.
Bij de start zag ik geen lichten en hoorde ook geen piepjes, maar opeens zag ik iedereen gaan rijden, dus denk ik dan zal ik ook maar eens gaan.
Hierdoor wel een paar plekjes verloren.
In de melee in bocht 1 heel rustig gedaan en toch door 2 man aangetikt, maar dat gaf voor geen van de betrokkenen grote problemen.
Tijdje later nog rondgetikt en vanaf P32 weer moeten gaan proberenb naar voren te komen.
Zo snel als fuel toeliet naar binnen gegaan en daarna rustig rondjes gereden.
Aan het einde van de race kwam ik daarmee tot P13 en als je dan bedenkt dat ik na 2 of 3 rondjes op P32 lag, ben ik daar bijzonder tevreden mee.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Dan nu mijn raceverslag...

Dat viel toch aardig tegen. Vorig seizoen ging ik hier super goed met een P4 in zowel kwali als race, maar ik heb in de voorbereiding geen moment een goed gevoel gehad in de geüpdatete McLaren. Moest ook enorm wennen aan de geBOBte remmen, omdat de rempunten van vorig seizoen in m'n hersenen waren gegraveerd.
Ik had niet de snelheid voor een top5 kwalificatie, maar p10 had toch wel moeten lukken. Echter bleef ik op 0,4s van m'n snelste oefenronde zitten, wat helaas in p18 resulteerde (nog altijd beter van vorig seizoen race 1, maar toch).
Ik had een goede start, kon alles en iedereen ontwijken in bocht 1 en lag al op p10.
@Yoeri: ik zie andere Corvettes beter wegkomen dan jou, dus het ligt niet alleen aan onze geweldige McLaren vrees ik ;)

In ronde 2 ging het mis met Robin en Ger. Ik begon op tijd met remmen, maar schrok een beetje van Robin die een kleine beweging naar rechts maakte, waarna ik m'n rem even losliet (vraag me niet waarom). Ik ging vervolgens veel te hard op de bocht af, schoot langs Robin, die mij op de achterhoek raakte, waardoor ik tegen Gert knalde. Als Robin mij niet had geraakt had ik Pascal getorpedeerd, dus het was sowieso fout afgelopen. Excuus voor alle schade heren, dat verdiende niet de schoonheidsprijs.
M'n eigen auto was ook redelijk krom, en ik had geen zin nog ruim een uur met een kromme auto rond te rijden, dus besloot een paar rondes later (in het veilige brandstof-window) m'n pitstop te maken, de tank vol te gooien en de schade te laten repareren. De periode daarna was tamelijk saai op p32, maar gaf mij wel de mogelijkheid wat ritme te vinden. Ik kwam langzaam dichtbij aan Wouter en Twan, maar door blauwe vlaggen kon ik nooit echt de aansluiting maken. Andere auto's die bij mij in de buurt terecht kwamen na pitstops kon ik niet bijhouden (bleken ook op verse softs te rijden), maar langzaam klom ik toch op naar p23 door de diverse pitstops en schadegevallen en leek er met nog 4 minuten te gaan niets meer in te zitten. Wat er de laatste paar rondes allemaal gebeurde weet ik niet meer, maar ineens zat alles heel dicht bij elkaar vanaf p13, moesten er mensen nog een splash&dash doen, bliezen ze hun motor op, gleden ze de baan af, en ging ik als 16e over de streep, zonder ook maar één auto op snelheid ingehaald te hebben in de hele race.
Het resultaat valt dan niet eens zo tegen na een matige kwali en race.
Ik had gehoopt wat voordeel te hebben aan de baan/auto-kennis van vorig seizoen, maar waar vorig seizoen de Mclaren echt goed ging op deze baan leek het nu wel het tegenovergestelde. Ik heb het gevoel dat ik weer helemaal bij 0 begin, net als vorig seizoen bij de start van het seizoen. Toen had ik na een paar races de auto goed onder controle, met een paar mooie resultaten als gevolg, dus er is nog hoop (en werk aan de winkel :D)
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Lennart Lippens schreef: 10 sep 2018, 14:01 @Yoeri: ik zie andere Corvettes beter wegkomen dan jou, dus het ligt niet alleen aan onze geweldige McLaren vrees ik ;)
Klopt. De auto viel dood bij mij. Ik blijf het lastig vinden het juiste slip-punt te pakken op het moment supreme. Neemt niet weg dat ook een wereldstart met de Corvette jou er niet van gaat weerhouden langszij te komen in de McLaren.
Niek Jacobs
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 sep 2014, 16:57

Paul Holt schreef: 10 sep 2018, 11:16
Niek Jacobs schreef: 10 sep 2018, 09:31 Mijn race avond was niet top, helaas voor m'n teammaten was het bij hun nog slechter.
De qualy ging redelijk, P3 en met goede hoop een sterke race-pace te hebben. Bij de start er door Paul Holt vanaf gekegeld waarin ik Ronald en indirect ook Robin meeneem :(. Paul had volgens mij ook nadat duidelijk was dat hij te laat remde ook gewoon naar links kunnen sturen om dit alles te voorkomen, maar goed. Ik dacht dit is einde race want m'n auto reed vervolgens als een krab rond. Dit koste een paar rondjes om aan te wennen maar veel tijd verloor ik er op den duur niet meer mee, max 1 sec per ronde. De auto was niet goed genoeg meer om Chris in te halen maar dit lukte gelukkig wel via de pits.

Hopelijk kunnen we volgende race iets voorzichtiger doen bij de start, het is namelijk geen sprintrace. Is het een optie om de startplekken (vooraan) alleen aan 1 kant te bezetten om zo wat meer ruimte te laten en risico's te verkleinen?
ik was de hele inschatting van het rempunt kwijt doordat ik een enorme framedrop had, ik remde en heb nog geprobeerd om naar links te sturen het gras op, maar dat mocht niet meer baten, mijn oprechte excuus hiervoor :(
Ja dat kan gebeuren inderdaad, ik schrok ook van de framerate. Excuses aanvaard :)
Tonnie Jansen
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 jan 2018, 11:47

Weinig voorbereiding en echt snelle tijden lukte me niet in de voorbereiding.
Quali p25
De race begon redelijk en had dankzij mijn nieuwe 1080Ti (met VR) gelukkig geen last van framedrops of zoiets dergelijks). De rotzooi in de eerste bocht kunnen vermijden en proberen pace te pakken. Dit lukte aardig met mijn medium banden, maar nadat ik 10 plekjes of zo was opgeschoven, kwamen de softs me toch weer voorbij. Aan blijven klampen en zo laat mogelijk bijtanken. Inmiddels P9 en naar binnen. Ik kom op P14 terug, maar verlies weer een plek en krijg deze toch weer terug. Nog 1 ronde te gaan en Twan is net te snel, dus naar huis rijden. Maar dan, kleine rechte stuk middensector, terug van 5 naar 4 naar 3 naar 2, linksaf omhoog en gas erop, maar de motor wil niet meer, ongeloof en onbegrip, niks anders gedaan dan de andere rondjes. Wat is hier aan de hand, uit het niets een kapotte motor, temperaturen niet te achterhalen, want die worden bij deze auto blijkbaar niet gelogd.

Uithuilen en naar de volgende.
Raymond Makkus
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 aug 2015, 19:20
Racestuur: Fanatec Clubsport Formula V2
Contact:

Het was een mooie race, de quali pace was zeker niet om naar huis te schrijven, maar goed... De trainingsuurtjes die ik de afgelopen weken had waren gespendeerd aan het VEC. Daarom maar twee dagen kunnen trainen voor de GT3, maar wat is het een uitdagende auto... Gestart op P33 en flink op kunnen klimmen en onderweg mooie gevechten gehad... En dan komt de finish in zicht en zie je dat je voor 1 rondje brandstof te kort komt... Hmmmm, naar binnen en daarna maar finishen dan...
Bedankt voor de leuke avond boys..
Heb trouwens mijn race op Youtube gezet...
https://www.youtube.com/watch?v=kFsdPlo0XR0
Tonnie Jansen
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 jan 2018, 11:47

waarom kan ik de uitzending van afgelopen race niet vinden op youtube?
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Tonnie Jansen schreef: 11 sep 2018, 18:54 waarom kan ik de uitzending van afgelopen race niet vinden op youtube?
viewtopic.php?f=107&t=3087
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

Tonnie Jansen schreef: 10 sep 2018, 18:32 Maar dan, kleine rechte stuk middensector, terug van 5 naar 4 naar 3 naar 2, linksaf omhoog en gas erop, maar de motor wil niet meer, ongeloof en onbegrip, niks anders gedaan dan de andere rondjes. Wat is hier aan de hand, uit het niets een kapotte motor, temperaturen niet te achterhalen, want die worden bij deze auto blijkbaar niet gelogd.
had ik ook al last van?!
callaway ook ?
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Tonnie Jansen schreef: 10 sep 2018, 18:32 Maar dan, kleine rechte stuk middensector, terug van 5 naar 4 naar 3 naar 2, linksaf omhoog en gas erop, maar de motor wil niet meer, ongeloof en onbegrip, niks anders gedaan dan de andere rondjes. Wat is hier aan de hand, uit het niets een kapotte motor, temperaturen niet te achterhalen, want die worden bij deze auto blijkbaar niet gelogd.
Wat dacht je van dit:

Bij 182km/u terug schakelen naar de 2e versnelling?
Bij 145 branden al alle toerenlampjes.
Bij 151 zit je aan de max in zijn 2.

Je motor zal nog wel goed zijn, je bak kan je vervangen.
Vandaar dat je ook achterstevoren ging, je as sloeg vast :thumbs_up:
Gebruikersavatar
Marcel Offermans
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 dec 2015, 15:54
Racestuur: SimSteering FFS, GT3 wheel
Contact:

Zoals Albert terecht opmerkt, motorschade loop je op in een aantal gevallen:
1) als je motor oververhit;
2) als je te veel toeren maakt;

Hoe werkt dit ongeveer? De motor heeft een verwachtte levensduur. Die levensduur wordt gehaald als je de motor continu belast op zijn maximale toerental. In werkelijkheid zit je daar niet constant op, waardoor de uiteindelijk levensduur zelfs langer is dan aangegeven. Ga je over een van de bovengenoemde grenzen heen, dan neemt de levensduur exponentieel af. Als je er flink overheen gaat, kan het heel snel voorbij zijn met de motor. Dat hoef je echter niet altijd direct te merken. Een fout aan het begin van de race heeft bijvoorbeeld driekwart van je levensduur verbruikt, je rijdt nog een half uur, maakt een klein foutje en dat foutje was dan net genoeg.
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Yoeri Gijsen schreef: 10 sep 2018, 13:22 Volgens mij is de regel met visible vehicles nieuw dit seizoen.
Nee hoor Yoeri.

Quote uit ARR2017-2 (ouder kan ik nu even niet zo snel vinden)

3.3.2 Een goede GPU (videokaart) is noodzakelijk voor rFactor2 in een multi user omgeving. De volgende, minimale settings zijn vereist bij deelname aan een evenement:
- Visible vehicles = 20
- Autodetail FPS = off
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Vindt het alleen wel raar dat er regels in staan die niet te handhaven zijn omdat je dat niet kan zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Uit schade en schande, als je verder onder die grens gaat zitten zitten, doe je dat echt niet uit luxe... :pc_nerd:

Handhaving is in mijn beleving dan ook een sterk overtrokken term in deze. In volgende stukken mag het misschien meer
adviserend verwoord worden, maar soms heb je door budgetaire beslissingen geen keuze helaas.
Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

Martin Baltus schreef: 11 sep 2018, 20:35
Tonnie Jansen schreef: 10 sep 2018, 18:32 Maar dan, kleine rechte stuk middensector, terug van 5 naar 4 naar 3 naar 2, linksaf omhoog en gas erop, maar de motor wil niet meer, ongeloof en onbegrip, niks anders gedaan dan de andere rondjes. Wat is hier aan de hand, uit het niets een kapotte motor, temperaturen niet te achterhalen, want die worden bij deze auto blijkbaar niet gelogd.
had ik ook al last van?!
callaway ook ?
Die bewuste bocht knal ik hem zelfs soms naar 1 in de Callaway, maar dat moet je zeker niet te vroeg doen want anders slaat ie vast.

Ik voldoe ook niet aan de 20 visible vehicles. Ik denk zelfs als je alles maxed-out kan spelen dat je niet eens 20 doet.. :thumbs_happy:
te belastend zoveel auto's zichtbaar.
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Richard Blokker schreef: 12 sep 2018, 09:31
Martin Baltus schreef: 11 sep 2018, 20:35
Tonnie Jansen schreef: 10 sep 2018, 18:32 Maar dan, kleine rechte stuk middensector, terug van 5 naar 4 naar 3 naar 2, linksaf omhoog en gas erop, maar de motor wil niet meer, ongeloof en onbegrip, niks anders gedaan dan de andere rondjes. Wat is hier aan de hand, uit het niets een kapotte motor, temperaturen niet te achterhalen, want die worden bij deze auto blijkbaar niet gelogd.
had ik ook al last van?!
callaway ook ?
Die bewuste bocht knal ik hem zelfs soms naar 1 in de Callaway, maar dat moet je zeker niet te vroeg doen want anders slaat ie vast.
In sommige auto's is zelfs in de management software een check dat je enkel naar de 1st gear kan onder een bepaalde snelheid (60kmh bijvoorbeeld) om precies deze reden :) (Naast reguliere downshift protectie op RPM en driver input basis)

Ben er zeer zeker voorstander van om dit soort systemen ook in de virtuele auto te integreren als die in de echte actief is.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Onno Nieuwenburg schreef: 12 sep 2018, 08:50 Vindt het alleen wel raar dat er regels in staan die niet te handhaven zijn omdat je dat niet kan zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Voor zover ik kan achterhalen is de regel toegevoegd begin 2017-II, dus een jaar geleden.
De regel is in het leven geroepen omdat in het verleden mensen een lage setting als excuus hebben aangedragen als oorzaak van een crash. In de zin van: "de straf is onterecht, want ik knalde boven op die auto omdat ik hem niet op tijd kon zien" (door een lage 'visible vehicle'-setting).
Dat excuus is door de toevoeging in het ARR dus ongeldig :)
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Lennart Lippens schreef: 12 sep 2018, 10:46
Onno Nieuwenburg schreef: 12 sep 2018, 08:50 Vindt het alleen wel raar dat er regels in staan die niet te handhaven zijn omdat je dat niet kan zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Voor zover ik kan achterhalen is de regel toegevoegd begin 2017-II, dus een jaar geleden.
De regel is in het leven geroepen omdat in het verleden mensen een lage setting als excuus hebben aangedragen als oorzaak van een crash. In de zin van: "de straf is onterecht, want ik knalde boven op die auto omdat ik hem niet op tijd kon zien" (door een lage 'visible vehicle'-setting).
Dat excuus is door de toevoeging in het ARR dus ongeldig :)
Dat vind ik ook niet meer dan terecht. Enniewee, we hebben de nachtrace weer gehad nu, dus het probleem zal een stuk kleiner zijn bij de komende races. Ik zet mijn visible vehicles weer gewoon op 20 en test het weer met 35 ai om te zien of ik een veilige start kan maken zonder framedrops.
Gesloten

Terug naar “SRVN NK GT3 2018-II”