NK GT3 2018-II | Race 3 Silverstone | 07-10-2018

Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

Afbeelding
NK GT3 2018-II Race 3
Silverstone
07-10-2018


Tijdschema
19:45 - Briefing (verplichte deelname via TeamSpeak)
20.00 - Kwalificatie (20 minuten, onbeperkt aantal ronden)
20.20 - Warmup (40 minuten)
21.00 - Race (70 minuten, formatieronde, staande start, geen verplichte pitstop)

Weerbericht

Afbeelding

Links
Algemene Informatie NK GT3 2018-II
Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

In tegenstelling tot wat het weerbericht aangeeft, gaat de kwalificatie wel onder droge omstandigheden verreden worden, aangezien we niet kunnen garanderen dat de weersomstandigheden op 2 servers identiek zijn.
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Ook niet met 100% regen ingesteld?
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Wanneer er 35 man in server 1 rijdt en 5 in server 2 krijg je verschil in hoe nat de baan is. Hoe meer auto's hoe droger de ideale lijn
Niels Hampsink
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 jul 2017, 18:33
Racestuur: Fanatec CSL Elite Racing Wheel
Locatie: Nijverdal
Contact:

Je kan toch het aantal deelnemers over 2 servers verdelen? En dan beide servers op 100%
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

Dan heb je nog steeds een grote kans op verschillen. Aangezien de deelnemers in beide servers niet perse dezelfde hoeveelheid rondes rijden, of altijd met evenveel op de baan zijn.
Niels Hampsink
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 jul 2017, 18:33
Racestuur: Fanatec CSL Elite Racing Wheel
Locatie: Nijverdal
Contact:

Dat moet je idd niet willen. Wel jammer, ik had wel zin in een natte kwalificatie. Dan maar aan de droog weer setup voor de kwali werken 😉
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Kevin van Dooren schreef: 28 sep 2018, 19:22 Dan heb je nog steeds een grote kans op verschillen. Aangezien de deelnemers in beide servers niet perse dezelfde hoeveelheid rondes rijden, of altijd met evenveel op de baan zijn.
Dat probleem heb je dan ook met droog weer. Want in server 1 rijden meer mensen en zal er dus meer rubber liggen dan in server 2 als die met een stuk of 10 gaan rijden. Meer rubber zorgt wss voor snellere tijden.
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Roel Palmers schreef:
Kevin van Dooren schreef: 28 sep 2018, 19:22 Dan heb je nog steeds een grote kans op verschillen. Aangezien de deelnemers in beide servers niet perse dezelfde hoeveelheid rondes rijden, of altijd met evenveel op de baan zijn.
Dat probleem heb je dan ook met droog weer. Want in server 1 rijden meer mensen en zal er dus meer rubber liggen dan in server 2 als die met een stuk of 10 gaan rijden. Meer rubber zorgt wss voor snellere tijden.

Das niet zo in alle 2 de servers wordt de zelfde rubberfile geladen.

Gr onno


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Onno Nieuwenburg schreef: 28 sep 2018, 23:46
Roel Palmers schreef:
Kevin van Dooren schreef: 28 sep 2018, 19:22 Dan heb je nog steeds een grote kans op verschillen. Aangezien de deelnemers in beide servers niet perse dezelfde hoeveelheid rondes rijden, of altijd met evenveel op de baan zijn.
Dat probleem heb je dan ook met droog weer. Want in server 1 rijden meer mensen en zal er dus meer rubber liggen dan in server 2 als die met een stuk of 10 gaan rijden. Meer rubber zorgt wss voor snellere tijden.

Das niet zo in alle 2 de servers wordt de zelfde rubberfile geladen.

Gr onno


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat lijkt mij niet meer dan logisch, het startpunt is dan identiek aan het begin van de sessie in beide servers, maar meer auto's leggen meer rubber op de baan toch? Een uitzondering, die ik zo kan bedenken, zou kunnen zijn dat rfactor een soort van verzadiging heeft mbt het rubber. Ik bedoel dan dat het niks meer uitmaakt of er nog 10 of 50 auto's rijden en dat het geen effect meer zou hebben op de grip gedurende de sessie. In dat geval zal de hoeveelheid rubber aan het begin van de sessie maximaal moeten zijn. Ik ben best benieuwd hoe Rfactor hiermee om gaat. Misschien weet Marcel dat wel. Ik kan mij overigens prima vinden in de beslissing van de organisatie om de kwalificatie met droge omstandigheden te rijden om zo iedereen een gelijke kans te kunnen geven.
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

Er is een optie om in te stellen hoe snel het rubber zich opbouwt. Een van de mogelijkheden is static, en dan verandert het rubber op de baan niet t.o.v. wat ingeladen is met de rubberfile.
Gebruikersavatar
Roel Palmers
Berichten: 301
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:26
Racestuur: Fanatec CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Kevin van Dooren schreef: 29 sep 2018, 09:55 Er is een optie om in te stellen hoe snel het rubber zich opbouwt. Een van de mogelijkheden is static, en dan verandert het rubber op de baan niet t.o.v. wat ingeladen is met de rubberfile.
Duidelijke uitleg Kevin! Dan is het voor mij volkomen duidelijk hoe dit soort variabelen onder controle gehouden kunnen worden.
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Tijdens de training staat die op 15 daarna wordt het rubber file opgeslagen en als standaard ingesteld hij staat dan ook niet meer op autosave.
Dus onthoud altijd die settings van het file.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Om verwarring te voorkomen. Worden de rubberfile en de baan opnieuw ingeladen voor de race? Of krijgen we de baan na de warmup? Dit om verwarring met de banden te voorkomen. Het lijkt me de bedoeling dat we op een droge baan starten toch?
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Er zal zondag bij elke sessie een rubberfile geladen worden die gemaakt is bij een droge baan.
Of dit ook 100% zeker een droge baan geeft bij de start weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Ik blijf het verwonderlijk vinden dat er door leden zo wordt gehamerd op het van te voren weten van de exacte omstandigheden van de lucht en de baan bij aanvang van de sessie. Er is een weersvoorspelling gedaan waarin staat dat het niet regent als we starten en zal regenen als we finishen met daartussen een verloop met kans op het één en kans op het ander. Hoe de baan erbij ligt vanuit andere sessies of de denkbeeldige tijd die daartussen zit, wordt niet vermeld. Dat lijkt me allemaal prima. Sterker nog, je weet meer dan men in het echt weet voor aanvang van de race.

Je weet dat je in de voorbereiding rekening moet houden met zowel een natte als een droge baan. Je weet dat het halverwege de race kan gaan regenen, maar dat het ook pas in de laatste paar minuten los kan barsten. Mogelijk is de baan nog nat bij aanvang door een eerdere bui. Dat komt mij allemaal zeer realistisch over. Bij de start heb je bovendien 30 seconden om even te inspecteren wat er ligt en eventueel aanpassingen te maken. Waarom moeten we dan per se nu al weten hoe de baan erbij ligt als we starten?
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Probleem is nu dat dingen heel strak geregeld worden maar stiekem als nog erg variabel kunnen zijn, wat voor verwarring zorgt en kan betekenen dat men zonder dat ze het doorhebben in compleet andere omstandigheden terecht komen dan is voorgeschreven. Met je kaatste punt bijvoorbeeld, het kan zo zijn dat de baan droog is bij de start maar dat de percentages hoog blijven tot de opwarmronde van start gaat. Zo ging bij Race 2 afgelopen zondag de natheid met 3 seconde te gaan vóór de opwarmronde pas van 60% naar 0%.

Ik wil tijdens de ALV een systeem voorleggen waar ik na zondag op kwam en waarmee we dit allemaal kunnen oplossen, zonder gebruik van de realweather plugin.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Wat is er mis met die plug-in dan?
Of anders gezegd waarom zouden we hem niet willen gebruiken?
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Geen idee. Om een of andere reden kan het nooit maar weet niet waarom.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Waar het weer betreft, ben ik voor variabelen. Het idee dat het weer een strak gereguleerd ding wordt, vind ik absurd. Weer hoort onvoorspelbaar te zijn en voorspellingen niet meer dan een berekende gok. Wat mij betreft zegt de weersvoorspelling in de briefing dat er aan het einde van de race een buitje valt en blijkt vervolgens tijdens de race dat de bui een uurtje eerder over komt waaien. Welkom in Nederland of Groot-Brittannië of welk wisselvallig land dan ook. Zelfde voor de baancondities. We hoopten dat het snel zou drogen, maar dat ging helaas toch wat trager, of andersom.

Als de server binnen een sessie ineens rare sprongen maakt, dan lijkt me dat iets om te onderzoeken, maar de notie dat de weeromstandigheden en de staat van het asfalt allemaal precies een spoorboekje moeten volgen, daar bedank ik voor.

De live weather heb ik al eens voorgelegd aan het bestuur, maar er waren technische bezwaren, als ik me niet vergis. In mijn voorstel toen hoefden we slechts eens per half jaar de coördinaten te veranderen voor de weerslocatie, waarmee ik dacht dat de grootste bezwaren (het constante aanpassen van de serverbestanden om de juiste locatie te pakken) weg waren, maar er was dus nog iets anders dat het idee in de weg stond.

Ben benieuwd naar je voorstel, Ruben. ;)
Gesloten

Terug naar “SRVN NK GT3 2018-II”