NK GT3 2018-II | Race 3 Silverstone | 07-10-2018

Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Ruben Correa Alves schreef: 08 okt 2018, 21:19 In mijn geval heb ik internet van KPN en heb ik dezelfde lagstoten met 3 verschillende pc's. Huidige rig heeft zo'n 50% GPU gebruik en 30% cpu gebruik. Mijn lagstoot komt altijd (echt letterlijk altijd) tussen 30 en 90 seconde na de lagstoot van Arjan Veltens, en de stoten komen altijd rond het hele of halve uur. Zo weet ik altijd dat wanneer hij een lagstoot krijgt dat ik me op kan maken voor mijn eigen stoot. Hij woont in Groningen, ik Gouda dus we zitten letterlijk op een andere verbinding etc. De enige connectie tussen ons tijdens de race is Teamspeak.

En dat is eigenlijk het enige wat nog niet is getest. Wat gebeurt er op Teamspeak? Daar zitten veel mensen op tijdens de race, en de mensen die samen tegelijk stoten krijgen zitten samen in hetzelfde kanaal. Arjan en ik hebben altijd direct na elkaar een lagstoot, zitten samen op teamspeak. Arjan en Niek zondag hadden direct na elkaar een lagstoot, zaten samen op teamspeak. Ger en Twan hadden zondag direct na elkaar een lagstoot, zaten sammen op teamspeak. Wellicht dat Teamspeak een soort test of ping oid doet rond het halve uur?

Verder geen idee.
Ik had voor het eerst twee lag spikes afgelopen zondag en ik zat alleen in een TS kanaal. Hebben jullie er ook last van tijdens het oefenen of gebeurt het alleen tijdens de race?
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ik heb vast wel eens een spike gehad tijdens practice, maar niet op deze manier zo synchroon met mijn teamgenoot.

Die banner is een interessant ding. Wellicht kunnen we alle media opties eens uitschakelen op TS, of eens een race rijden zonder TS, om te kijken of het beter gaat.
Gebruikersavatar
Michael Jaggie
Berichten: 71
Lid geworden op: 25 apr 2018, 13:49
Racestuur: Fanatec DD1
Locatie: Maassluis

Ook ik heb alleen tijdens de race last gehad van flinke lag spikes (denk in totaal 3 stuks), wel van korte duur gelukkig maar zeker met een Rift op is elke lag spike zeer vervelend.

Volgens mij redelijk tegelijk met mij hadden mijn teamgenootjes ook last van lag spikes.

In Practice sessions op de server heb ik er geen last van, dan heb ik ook Teamspeak niet aanstaan (deze gaat alleen op raceday aan voor de verplichte briefing..)

Een aantal maanden geleden had ik er veel meer last van, toen kwam ik er achter dat mijn router defecten begon te vertonen, na inmiddels de computer te hebben geupgrade, de router te hebben vervangen en een nieuwe accespoint te hebben opgezet weet ik 100% zeker dat het aan mijn thuisnetwerk en de verbinding naar de provider (Caiway glasvezel) niet ligt.

Ik ben ook voor een test zonder Teamspeak, maar goed dat is puur gebaseerd op een gevoel en vooral totaal niet technisch onderbouwd :P
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Alle technisch onderbouwde theorieën brachten niks, dus dan maar onzin ideeën uitproberen! :D
Laatst gewijzigd door Ruben Correa Alves op 09 okt 2018, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal de Birk
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jan 2017, 08:57
Racestuur: Fanatec CSW 2.5 + McLaren rim
Locatie: Almere

Een echte spike heb ik pas één keer meegemaakt (tijdens de Endurance race op Atlanta), maar volgens mij hadden er toen ook meerderen last. Die even niet meegerekend heb ik nooit last van spikes, maar voel tijdens het rijden dat het op sommige momenten wat schokkerig aanvoelt om vervolgens weer soepel te lopen.
Als ik dan de stream terugkijk valt mij op dat op de momenten dat anderen een echte spike hebben (zoals Arjan op Silverstone en Interlagos) ik op dat moment dat schokkerige gevoel ervaar. Of dit dan vlak voor, tijdens of vlak na de spike is weet ik niet.

Wellicht interessant: tijdens het "Op weg naar Zolder" evenement had ik totaal geen schokkerige momenten en zover ik mij kan herinneren had niemand daar last van lag spikes.

Tijdens de race zitten we met zijn drieën in een teamspeak kanaal. Tijdens practice heb ik eigenlijk nooit Teamspeak aan. De zeldzame momenten waarop ik wel tijdens practice Teamspeak aan heb heb ik geen vertraging gemerkt. Overigens hoor ik mijn teamgenoten kraakhelder dus ik ga ervan uit dat het UDP verkeer prima gaat.

Voor mocht het nog uitmaken: mijn ISP is KPN
Gebruikersavatar
Richard Blokker
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jul 2015, 11:53
Racestuur: AccuForce V2
Locatie: Heemskerk
Contact:

Pascal de Birk schreef: 09 okt 2018, 10:49 maar volgens mij hadden er toen ook meerderen last. Die even niet meegerekend heb ik nooit last van spikes, maar voel tijdens het rijden dat het op sommige momenten wat schokkerig aanvoelt om vervolgens weer soepel te lopen.
Als ik dan de stream terugkijk valt mij op dat op de momenten dat anderen een echte spike hebben (zoals Arjan op Silverstone en Interlagos) ik op dat moment dat schokkerige gevoel ervaar. Of dit dan vlak voor, tijdens of vlak na de spike is weet ik niet.

Wellicht interessant: tijdens het "Op weg naar Zolder" evenement had ik totaal geen schokkerige momenten en zover ik mij kan herinneren had niemand daar last van lag spikes.
Dat "schokkerige" wat je beschrijft, dat hoeft niet perse internet/lag gerelateerd te zijn.
Zet voor de grap eens de CPU-Load aan met ( CTRL + C ) en let vooral op de paarse balk.

Als die paars balk door het dak schiet (dus helemaal uitgeslagen naar Rechts), dan krijg je ook "schokken" of beter omschreven als "realtime stutter". In dat geval loopt je CPU te vol.
Gebruikersavatar
Pascal de Birk
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jan 2017, 08:57
Racestuur: Fanatec CSW 2.5 + McLaren rim
Locatie: Almere

Thanks voor de tip. Ga ik meteen proberen

Verstuurd vanaf mijn MHA-L29 met Tapatalk

WaIther Berk
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jan 2017, 14:44
Racestuur: T500RS

Ruben Correa Alves schreef: 08 okt 2018, 21:19 ...Teamspeak?...
Gisteravond deelde ik een linkje in TS terwijl Roland aan het rijden was. Roland had een lagstoot ingame op het moment van delen en was ervan overtuigd dat het door TS kwam. Of dit serverside lag veroorzaakte of op Rolands client is onbekend.

Draait TS op dezelfde server als de rf2-service?
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

WaIther Berk schreef: 09 okt 2018, 13:13
Ruben Correa Alves schreef: 08 okt 2018, 21:19 ...Teamspeak?...
Gisteravond deelde ik een linkje in TS terwijl Roland aan het rijden was. Roland had een lagstoot ingame op het moment van delen en was ervan overtuigd dat het door TS kwam. Of dit serverside lag veroorzaakte of op Rolands client is onbekend.

Draait TS op dezelfde server als de rf2-service?
Ja, TS draait op hetzelfde IP-adres als de rF2-servers: 185.76.17.74
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ik ga de komende races even zonder TS proberen. Voor en na de race zal ik er dan wel zijn voor eventuele briefing/instructies, maar tijdens de race zelf sluit ik Teamspeak af, dan zien we vanzelf of er wat verandert.
Raymond Makkus
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 aug 2015, 19:20
Racestuur: Fanatec Clubsport Formula V2
Contact:

Yoeri Gijsen schreef: 08 okt 2018, 12:14
Robin de Jong schreef: 08 okt 2018, 11:55 Hoe is het eigenlijk bij het VEC? Want we zijn er nu al een flinke tijd druk mee en hebben al een hoop aanpassingen gedaan. Maar ik heb niet het idee dat het beter wordt. Eigenlijk alleen maar erger. Wat Onno ook al aangaf, tijdens het evenement in Maastricht hadden we er ook last van en dat was niet via onze SRVN server.

Ik heb hier geen verstand van dus ik wil nu ook niet gaan gissen waarom dit is, maar het verpest helaas wel avonden van diverse deelnemers. Ik hoop dat we snel een oplossing vinden, maar ik kan in ieder geval zeggen dat we er druk mee bezig zijn.
Ik zie bij VEC niet de problemen die we hier hebben. Ik heb daar nu drie of vier races gereden sinds de zomer en misschien één keer een kleine hapering gehad tijdens de vrije training, maar dat leek aan mijn kant te liggen en was ook niet van het kaliber dat we bij SRVN hebben. Ik zal dat verder nog in de gaten houden.

Het is ook niet mijn expertise, uiteraard.

Ik kan dit alleen maar beamen, bij het VEC seizoen hebben wij daar geen last van, blijft een apart verhaal en ook ik heb er geen verstand van haha...
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Wat betreft TeamSpeak als mogelijke oorzaak: Tijdens het rijden bij VEC zit ik vaak zowel op de VEC- als op de SRVN-TS. Daar ondervind ik geen problemen, dus het gebruik van TS an sich lijkt niet het probleem te zijn (voor mij), maar het is wellicht de communicatie of interactie tussen TS en rFactor binnen SRVN.
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

Wat misschien nog kan zijn is dat ts3 en de race servers op de zelfde server staan.
En dat kan misschien wel de bandbreedte beinvloefen maar dan zou iedereen er last van hebben lijkt mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

en om andere potentiele verbanden (clients bij ziggo vaker geraakt?) in kaart te brengen dan wel weg te kunnen strepen. zowel twan als ik zitten op fibre bij xs4all. ik zat tot mei dit jaar wel nog bij ziggo en heb ook daar nooit merkbaar last van lag gehad.
Onno Nieuwenburg
Berichten: 331
Lid geworden op: 12 jun 2017, 20:56
Locatie: Den Haag
Contact:

ik zit zelf ook bij ziggo en heb er bijna nooit last van.

Gr Onno
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

jaja ik weet het zijn er toch weer veel te veel geworden, maar zo'n gevecht met Rene is waar ik het voor doe. Zat tijdens de replay bekijken weer met een brede grijns op miojn gezicht dat ik er maar niet voorbijkwam. Vond het zelfs bijna ;) jammer van de lagspike waardoor ik opeens wel voorbij was.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... SZOlTsOwU1
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Deze keer met gloednieuwe pc geraced met nieuwe core I7 en geforce 2080, alles totaal soepel gelopen behalve na zo'n 25 minuten even beeld weg (VR Loading) en toen werkte weer alles goed.
Deze problemen heb ik tot de zomer races nooit gehad ook toen zat ik al bij xs4all).
Ik rij alle competities bij SRVN en ik heb hetzelfde al bij diverse races meegamaakt (maar niet bij iedere race) en het lijkt steeds na ongeveer 25 minuten te gebeuren en het lijkt ieder persoon na elkaar even deze lagstoot krijgt (het lijkt wel langzaam de grid af te werken).
Ik had geluk dat het op een recht stuk gebeurde met niemand heel dicht bij.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Voor het vervolg van de lag-discussie, graag overstappen naar het nieuwe lag-topic onder Paddock:
viewtopic.php?f=78&t=3102
Gesloten

Terug naar “SRVN NK GT3 2018-II”