NK GT3 2018-I | Race 4 Silverstone | 15-04-2018

Wordt tweewekelijks verreden op zondag met rFactor 2
Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

NK GT3 2018-I Race 4
Silverstone
15-04-2018



Tijdschema
19:45 - Briefing (verplichte deelname via TeamSpeak)
20.00 - Kwalificatie (20 minuten, onbeperkt aantal ronden)
20.20 - Warmup (40 minuten)
21.00 - Race (70 minuten, formatieronde, staande start, geen verplichte pitstop)

Weerbericht

Afbeelding

Links
Algemene Informatie NK GT3 2018-I
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Mogen we eigenlijk de lampen aanzetten in de regen? Dat lijkt me wel zo fijn.
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

Is er rekening mee gehouden dat door de 80% kans op regen tijdens de kwalificatie, er een reële kans is dat er verschillende weersomstandigheden zijn in de 2 servers? Met de rubber/wet file buiten beschouwing gelaten aangezien deze exact gelijk is aan het begin van de sessie.
SRVN Racecommissie
Berichten: 688
Lid geworden op: 20 okt 2011, 22:53

Kevin van Dooren schreef: 14 apr 2018, 16:42 Is er rekening mee gehouden dat door de 80% kans op regen tijdens de kwalificatie, er een reële kans is dat er verschillende weersomstandigheden zijn in de 2 servers? Met de rubber/wet file buiten beschouwing gelaten aangezien deze exact gelijk is aan het begin van de sessie.
Kevin,

Een heel goed punt inderdaad.
RFactor kan inderdaad bij 80% kans op regen besluiten het droog te houden.
Daarom is het weerbericht iets aangepast zodat het op beide servers tijdens de kwalificatie zal gaan regenen.
SRVN Racecommissie
Berichten: 688
Lid geworden op: 20 okt 2011, 22:53

Yoeri Gijsen schreef: 29 mar 2018, 19:44 Mogen we eigenlijk de lampen aanzetten in de regen? Dat lijkt me wel zo fijn.
Het ARR is hier duidelijk in.
5.1.7 Het voeren van verlichting is alleen toegestaan als rFactor dit aangeeft.

In de regen zal wellicht in het begin verlichting handig/wenselijk zijn voor een enkele rijder, maar we krijgen te maken met een opdrogende baan.
Wanneer moeten ze dan weer uit?
Laten we daarom gewoon het ARR aanhouden.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

SRVN Racecommissie schreef: 15 apr 2018, 11:21 Het ARR is hier duidelijk in.
5.1.7 Het voeren van verlichting is alleen toegestaan als rFactor dit aangeeft.

In de regen zal wellicht in het begin verlichting handig/wenselijk zijn voor een enkele rijder, maar we krijgen te maken met een opdrogende baan.
Wanneer moeten ze dan weer uit?
Laten we daarom gewoon het ARR aanhouden.
Helder. Dank.
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

SRVN Racecommissie schreef: 15 apr 2018, 11:17

Kevin,

Een heel goed punt inderdaad.
RFactor kan inderdaad bij 80% kans op regen besluiten het droog te houden.
Daarom is het weerbericht iets aangepast zodat het op beide servers tijdens de kwalificatie zal gaan regenen.
b:)like
Gebruikersavatar
Jos van der Sterren
Berichten: 1222
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:12
Racestuur: Fanatec
Locatie: Horst

Zo hoe kan Rfactor je race verkloten.
Ga je 1 keer te wijd omdat je wegglijd meteen stop en go 10 seconden.
Vervolgens weer 10 sec en weer 10 sec en weer 10 sec en weer 10 sec.
Ongelooflijk dit en ik had al schade wat ook al meteen 50sec duurde.
Ik vind het fijn als er regels zijn maar dit slaat nergens op.
Jammer.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Op de wets was het tempo niet geweldig. Met een vroege stop om Bram en Lars aan te vallen ging ik over op de s7. Was precies het perfecte punt en was gelijk al sneller dan met de wets. Zo kon ik het gat dichten naar Lars en stond ik na zijn stop 5 seconde voor. Toen nog wat door pushen naar Bram maar helaas kwam ik achter Marcel terecht die met de wets een stuk minder snel rond kon. Onmogelijk om van de lijn af te gaan om in te halen, maar met de nodige haast richting Bram moest ik het ergens proberen en dat ging helaas fout.

Daarna zijn Lars, Marcel en ik alle drie nog eens gespinned waarna ik zo voorzichtig en parallel aan de baan mogelijk terug wou gaan naar het asfalt, maar helaas zag Lennart mij niet komen en was daar een dikke crash voor ons beiden. Nogmaals excuses. :(

Volgende week lekker naar de zon. :)
Laatst gewijzigd door Ruben Correa Alves op 15 apr 2018, 22:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark Verwer
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 okt 2017, 22:11
Racestuur: G25

Zo, race 4 zit er weer op.....best een handvol zo'n GT op dit natte circuit ;) al had ik weer aardig wat oefenronden erop zitten.
Als eerste excuses aan een van de deelnemers, die ik aantikte in het begin van de race; ik gleed iets door terwijl hij naar binnen stuurde en dat ging uiteraard niet goed, sorry daarvoor! Daarna remde hij voor de volgende bocht en zag ik dat iets te laat, ging het weer net niet goed :( :( dus 2x sorry!
Maar goed, na de pitstop van 55 seconden om de schade te repareren ff flink kunnen doorrijden als een van de allerlaatste (..) van het veld, totdat de kopgroep eraan kwam, en ook dat ging niet helemaal lekker helaas!
Een aantal keren kreeg ik geen blauwe vlaggen dus was het gokken of ik wel door een van de koplopers werd ingehaald, maar beter safe dan sorry dus maar aan de kant gegaan bij twijfelgevallen.
Vervolgens toch nog redelijk kunnen doorrijden totdat het moment van bandenwissel kwam: de ronde na de pits was weer een hele nieuwe ervaring na redelijk wat grip met de natweer banden!
Uiteindelijk toch nog wat leuke gevechten gehad, en hopelijk niet al te veel in de weg gereden voor de koplopers, en als 19e gefinished op 2 ronden achterstand.....volgende keer beter :mrgreen: !!
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Zo, wat een race was dat. Het was weer geen goede race van mijn kant, maar over het resultaat mag ik niet klagen en ik heb wel lekker geknokt op verschillende momenten. Wisselende weeromstandigheden zorgen voor toffe races.

Tijdens de trainingen kon ik een lekker ritme vinden en een afstelling waarin in zowel op het natte als het droge snelheid kon maken. Dat gaf vertrouwen. De kwalificatie ging ook lekker. Er waren natuurlijk veel mensen afwezig, maar top 10 was het beste resultaat van het seizoen. Wel treurig dat ik daarmee de snelste Corvette-rijder was, want ik zat nog steeds meer dan een seconde af van de Mercedesen. Tja...

De staande start blijft een drama in de Corvette, maar nu was het wellicht minder erg vanwege de vloeibare ondergrond. In bocht vier werd ik buiten de baan gezet door een Bentley, maar er was gelukkig genoeg ruimte om de race te vervolgen. Daarna gezocht naar ritme. Ging aardig, maar ik merkte dat het steeds moeilijker was op het tempo bij te benen. Kort na het ontstaan van een droge lijn, besloot ik dan ook de regenbanden vaarwel te zeggen en over te gaan op slicks.

Daar werd de race interessant en leerzaam. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit met slicks op een langzaam opdrogende baan heb gereden. Dat opdrogen duurde ook veel langer dan ik had verwacht. Het was in ieder geval flink aanpassen. Al snel werd duidelijk dat één voetje buiten de lijn direct betekende dat de auto om zou gaan. Het koste flink wat moeite om de discipline op te brengen om te rijden alsof het nog regende: gewoon rollen en wachten. Dat verprutste ik toch vaker dan mij lief was.

Desondanks bleek dat anderen meer fouten maakten dan ik of gewoon een minder goede strategie kozen, want ik kon behoorlijk opklimmen, nadat de race kansloos had geleken. Aan Ger kon ik zien hoeveel tijd ik heb weggegooid met kleine en grote foutjes. Kort na de pitstop kwamen we elkaar tegen; aan het einde van de race lag hij een klein halve minuut voor me. Dat ik dan slechts twee plaatsen achter hem finishte, viel me alles me.

Felicitaties naar Kevin, die eens te meer bewees wat voor prutsende amateurs we allemaal zijn. :lol: Dikke, vette kudos aan Ger die met schijnbaar ijzeren discipline het maximale uit die Corvette heeft weten te halen vanuit ergens diep in het middenveld. Blij dat ik VEC met je rij! ;)
Joost van der Stoep
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 sep 2011, 08:32
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Balkbrug

Eindelijk dan een fijne race in de GT3.. Waar ik de vorige races continu ruzie had met de Bentley, was het deze race dan wel gelukt om een fijne setup te maken die veel vertrouwen gaf. Zowel in de regen als op het droge waren de Bentley en ik het dan eindelijk eens over het te volgen pad.

Kwalificatie kon wellicht wat beter. Eerste rondje was het belangrijkste, helaas zat daar een klein foutje in. P16 als resultaat, alsnog dik tevreden, wetende dat de snelheid er wel in zat.

Eerste rondjes niet te gek gedaan, helaas wel een klein tikje op de achterkant van (ik meen) Pascal waardoor ik toch even met de neus de verkeerde kant op keek. Pascal gaf de plek overigens netjes terug een paar rondes later. :thumbs_up:

Wat langer doorgereden op de wets aangezien ik het nog niet aandurfde op de kleine droge lijn met slicks te rijden. Hierdoor vond ik mezelf op een gegeven moment terug op P5. De banden gingen er hierna toch echt aan, dus gestopt voor slicks. P15 ongeveer terug op de baan en daarna rustig plek voor plek kunnen pakken, hetzij door anderen die nog moesten stoppen, hetzij door spins van anderen, hetzij doordat ik eindelijk eens een lekker tempo te pakken had en er gewoon voorbij kon.

1 klein foutje in bocht 1 waardoor ik buiten het droge kwam en direct een mooie 360 maakte, koste me weer wat plekken, maar uiteindelijk P9 binnengehaald. En dat had ik na de eerste races niet verwacht, dat ik nog een keer de top 10 zou zien. Wat heb ik die Bentley vervloekt de afgelopen weken. Maar ik geloof dat we nu weer vrienden zijn ;)
Rudy Cuppen
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 jul 2015, 11:17

Klein verslagje:
Q. Ging aardig met een P8.
R. De start ging gelukkig goed al was het oppassen in de 1ste paar bochten 1 plekje verloren maar na een paar rondjes kon ik weer de aansluiting vinden en mooi knokken voor positie. Klein foutje van Lennart en hield daardoor Kevin H. iets op waar ik mooi van kan profiteren en zo P6 pakte. Ik had een aardig tempo en kon zelfs dichterbij komen aan P5 maar helaas iets te hard de bocht in en ik spinde er af. Weer terug vechten naar voren en toen kwam spin nr 2 en toen 3, 4...... Toen stop gemaakt en slicks er onder gegooid en de spins gingen vrolijk verder want owee als je maar iets het natte raakte was het gebeurd. Helaas DNF op het eind maar ik heb wel een leuke race gehad met veel actie en goede gevechten.
Kevin Heijnen
Berichten: 261
Lid geworden op: 03 dec 2015, 01:24
Racestuur: Logitech G27
Contact:

't Was hier ook flink glibberen. Direct na de start bij bocht 3 remde ik iets te laat en schoof tegen Lennart Lippens aan (excuses!). Daarna rustig aan door getuft tot aan de bandenwissel. De laps gingen uiteindelijk sneller, maar de setup was meer voor de wets en ik had nonstop overstuur. Een aantal spins later, waaronder die knullige onbedoelde donuts in bocht 16, belande ik op P8.

Op naar de zandbak in Bahrein, ff geen regen voor mij meer :P
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

onderstuur overstuur, ik heb me weer prima vermaakt :) en heb een advies voor iedereen : gewoon (zo veel mogelijk) op de baan blijven helpt het beste ..... van p20 naar p5 opgeklommen en zeker niet omdat ik supersnel ben.

quali had beter gekund, dus met klamme handjes bocht 1 t/m 4 in , maar uit de problemen weten te blijven.
Wat er zo allemaal fout en soms goed kan gaan voor de liefhebbers (en haters :D ) zie video verslag van mijn kant.
Deze keer een hele lijst aan filmpjes want er gebeurde nogal wat op en vooral ook naast de baan. heb me ook prima vermaakt met diverse gevechten met allerlei rijders waarvoor dank en alsnog mijn excuses voor wat onbedoelde duwtjes.

Mijn punten in de GT so far : Ger Peeters - 0 , 8, 20,30 , ik zie een trend die alleen maar verkeerd gaan gaan aflopen in de volgende zandbak, glij liever door water :byebye:

en al die voornamelijk kado gekregen plekken (met hier en daar wat lekkere close battles) zagen er zo uit
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... iS0SPd1iiH
Marcel van der Linden
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jan 2018, 11:32

Excuses voor het niet aanwezig zijn Ik was het simpelweg gewoon vergeten en zag bij het openen van FB dat de race begonnen was. Ook moet ik zeggen dat de drive om te testen de afgelopen races afgenomen is. Op een of andere manier is die Radical gewoon niet af te stellen. Om de paar ronden is de balans gewoon anders. Als ik test met wat meer onderstuur dan slaat dat om in overstuur na 5 a 6 ronden en paar ronden later is het weer onderstuur. Alsof de banden die eronder liggen gewoon niet kloppen.
Een echte setupper ben ik niet maar ik ben ook niet een of andere pannekoek en mijn gevoel zegt dat er gewoon iets niet klopt met deze auto.

Ik zal nog een poging nemen om op Bahrein wat rondjes te draaien anders hou ik het voor gezien dit jaar met de GT3 en kijken we volgend seizoen weer verder.

Felicitaties aan de winnaar van deze race! En ook bedankt voor het team wat al dit mogelijk maakt.
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Met de uitslag redelijk tevreden, maar poeh, dat ging allemaal niet vanzelf gisteren.

Zowaar P3 in de kwalificatie, dat was erg fijn. In de openingsfase kon ik het tempo vooraan niet helemaal aan en Bram kon me al snel passeren, hij had erg goede pace. Ruben kon ik wel volgen, totdat hij spinde en ver achter kwam. Echter gokte hij goed door vroeg op slicks over te gaan. Nadat ik ze ook had gemonteerd begon het glibberen, een paar keer bijna rond gegaan, maar ook een paar keer wel. Bij één daarvan kon Marcel me niet meer ontwijken en knalde in mijn zijkant. Gelukkig konden we allebei door, zij het met wat schade. De auto voelde wel als een winkelwagen, maar vooruit, doorgaan. Op het einde kwam Ger ineens uit het niets keihard aanrijden, gelukkig er nog voor weten te blijven.

Al met al veel tijd verloren op slicks (bijna een minuut!), maar met P4 niet ontevreden.
Rudy Cuppen
Berichten: 36
Lid geworden op: 18 jul 2015, 11:17

Ger Peeters schreef: 16 apr 2018, 19:21 en al die voornamelijk kado gekregen plekken (met hier en daar wat lekkere close battles) zagen er zo uit
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... iS0SPd1iiH
Gaaf Ger!! :thumbs_up:
Gebruikersavatar
Pascal de Birk
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jan 2017, 08:57
Racestuur: Fanatec CSW 2.5 + McLaren rim
Locatie: Almere

Joost van der Stoep schreef: 16 apr 2018, 15:01 Eerste rondjes niet te gek gedaan, helaas wel een klein tikje op de achterkant van (ik meen) Pascal waardoor ik toch even met de neus de verkeerde kant op keek. Pascal gaf de plek overigens netjes terug een paar rondes later. :thumbs_up:
Dat was ik inderdaad. Ik had meteen door dat het een te enthousiaste inhaalpoging was. Toen je weer bij mij was aangesloten liet ik je daarom voorbij. Bij deze excuses.

Mijn race begon heel goed, maar verliep na pitstops dramatisch.
Ik had mij gekwalificeerd als 21ste. Na een berestart opgeklommen naar P17. Het ging lekker en zat in een goed ritme totdat ik te gretig werd en bij een te enthousiaste inhaalpoging Joost in de rondte tikte. Ik trok meteen het boetekleed aan en liet hem bij de eerst beste mogelijkheid voorbij. Het stopte met regenen en er begon een droge lijn te komen. Op het moment dat ik echt voelde geen grip meer te hebben op de regenbanden ging ik naar binnen voor een pitstop. Dat was met nog een half uur te gaan rijdende op P9. Setje softs eronder, een beetje peut erin en gaan. Althans dat dacht ik.

Ik had te hard in de pits gereden en moest naar binnen voor een stop/go. Al balend maakte ik het rondje af, maar dat was nog het minst erge. Bij inkomen pits deed ik een Coulthardje (Adelaide '95 voor de kenners). Op slicks een drijfnatte pits insturen lukte mij niet en hoekte de auto zo de vangrails in. Een klap met schade en loste mijn straf in. Terugkomend de baan op bleek de auto onbestuurbaar en moest naar binnen voor reparaties. Nu geen vangrails meer, maar wederom te hard de pits in. 75 seconden later kon ik de baan weer op, maar moest nog een drive through inlossen. Nadat ik dat gedaan had reed ik voorlaatste.

De pace zat er wel behoorlijk goed in, maar het ging nergens meer over. De laatste paar rondes nog een leuk gevecht met Mark Verwer gehad. Ik was bakken sneller, maar inhalen op een natte baan was gewoon niet te doen.

Normaal gesproken gaan GT's mij goed af, maar het wil nog niet echt vlotten dit seizoen.
We blijven stug volhouden. Ooit komt het goed.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Rudy Cuppen schreef: 16 apr 2018, 22:31
Ger Peeters schreef: 16 apr 2018, 19:21 en al die voornamelijk kado gekregen plekken (met hier en daar wat lekkere close battles) zagen er zo uit
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... iS0SPd1iiH
Gaaf Ger!! :thumbs_up:
Tnx, ik doe het (voorlopig) bij iedere race en inmiddels met meer redenen.

Het wordt al bijna als normaal gezien dat er van nagenoeg iedere race een stream is. Dat is het zeker niet, dus bij deze aan alle vrijwilligers die er tijd in blijven stoppen :thumbs_up:. Als ik uit de auto stap ga ik bijna altijd meteen de stream ook nog even bekijken. Ja ik ben leip :P.
Het is onmogelijk voor de streamers om alles voor iedereen in beeld te brengen en bij het bekijken van de streams merkte ik dat ik dan toch ook vaak juist de momenten mis die voor mij persoonlijk het spannendst of leukst waren. Is geen kritiek richting streamers, top werk kijk altijd met veel plezier wat elders op de baan gebeurd, is gewoon een feit je kunt niet alles in beeld brengen.

De momenten die ik kies waren dan ook eigenlijk vooral bedoeld voor mezelf, kan (later als ik echt oud ben) met veel plezier nog eens met een grijns kijken hoe iemand me op een mooie manier inhaalt of omgekeerd... ;). Ik ben nog steeds op zoek naar mijn mooiste inhaal manoevre ooit, jaren geleden bij BRO in een F3 op zandvoort op scheivlak buitenom bij Giel, was destijds een stream van maar vindt hem niet meer.

Een extra reden is dat de inhaler of ingehaalde of iemand anders die in beeld te zien is zo'n extra tube clipje wellicht ook leuk vindt.

Maar ik ben de laatste keren, merk ik zelf, ook wat vaker clipjes aan het meenemen waar ik bij het bekijken denk oei dat was niet heel handig van mezelf (of van iemand anders bij me in de buurt). Is ook de reden om zeker de start iedere keer mee te nemen. Ik sta toch vaker wat verder in het middenveld dus dan geeft het naast de streambeelden een extra blik op een ander deel van het startveld.
Ik zie soms mensen raketstarts maken en het dan weggooien in bocht een (zullen we maar een maxje doen gaan noemen).
Ook hier absoluut geen verwijten, verder naar achteren is de kans op issues gewoon om allerlei redenen vaak wat groter als voorin. Zag zo dezze keer pas bij maken van de clips dat ik weer door oog van de naald kruip in bocht een....had de spin een paar cm achter me niet eens gezien want ik was vol gefocussed op de twee man naast/voor me.

Maar in generieke zin is dit (denk en hoop ik) mijn beperkte bijdrage in een poging het racen voor iedereen leuker te maken door ook te laten zien op welke manieren het (bij mij in de buurt) soms net niet goed gaat ongeacht of ik het nou zelf ben die een boeboe doet of of niet. Van foutjes kun je leren (ik heb zelfs nog hoop voor Max).

Op naar de volgende langdradige rapportage, hmmz zandvoort, zou scheivlak en buitenom met de clio ook......
Gesloten

Terug naar “SRVN NK GT3 2018-I”