Datavergaring brandstofverbruik GT3

Wordt tweewekelijks verreden op zondag met rFactor 2
Gesloten
Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

Afbeelding

De voorbereidingen voor het nieuwe seizoen en het eerste NK GT seizoen bij SRVN zijn in volle gang, zoals jullie wellicht opgemerkt hebben, zie je dat er nog geen uitsluitsel geweest is voor de beoogde racelengte in dit eerste seizoen. Dit heeft te maken vanwege het feit dat we nog een in dubio zitten daarover, vooral met het brandstofverbruik van de diverse auto’s.

Het is onze wens om een verplichte pitstop in te voeren (al dan niet met een bepaalde ‘window’). We kunnen echter niet meer enkele instellingen veranderen, zoals we dat wel fraai bij de URD mod konden doen (tegelijk tanken en bandenstop etc.)

Derhalve is het niet gewenst dat we bij bijvoorbeeld een race van 60 minuten, de ene auto het zónder brandstofstop kan doen en de ander niet. Omdat in de standaard GT3 mod je niet tegelijk kunt tanken en banden kunt wisselen is de persoon die wel moét bijtanken behoorlijk in het nadeel. We hebben al uitgezocht dat het voor een race van één uur wellicht heel spannend kan worden bij bepaalde auto’s. Maar om hier zeker van te zijn, hebben we meer data nodig, van meerdere personen, van meerdere auto’s. En daar hebben we jullie hulp bij nodig.

De vraag is: kunnen zoveel mogelijk mensen eens op verschillende circuits (niet Daytona) waar we met het NK GT op rijden het brandstofverbruik meten en uitrekenen (of wellicht helemaal testen) hoelang je met 1 tank brandstof kunt doen.

Zo kunnen we bepalen of een race van 60 minuten, of wellicht 70-75 minuten de betere optie is, om een brandstofstop inclusief banden te forceren.

Dank alvast!
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Ik heb gisteren een wedstrijd op Spa gehad met de Bentley 75 min
4,48 l/ronde tankinhoud 115 liter moest 40 liter bij =155 liter hield 2,5 ronde x 4,48 =12,5 over.
Maw 142,5 liter over 75 minuten dus tanken verplicht.
Maar bij 60 min zou het heel misschien wel kunnen zonder tanken ( 113 liter voor race alleen formatie ronde erbij wordt het kritisch )
( edit, ik kreeg wel stop en go voor cut track dus extra ronde brandstof moet er nog bij normaal gesproken )
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Om een gedachte te delen:

Er zijn met een race van 60 minuten sowieso een aantal mensen die moeten bijtanken. Bij 75 minuten moet iedereen tanken, wat in gedachte dan 'eerlijker' is, maar dat is niet per se zo. Ik denk namelijk dat het verschil tussen 60 en 75 minuten niet meer te merken is als je een verplichte bandenwissel implementeert.

Ik heb alleen nog maar Bathurst gechecked qua verbruik. Daar kom ik zo'n 52 minuten ver. Van Lennart in de McLaren kreeg ik ook zoiets te horen en Berry komt op Spa omgerekend op 55 minuten op een volle tank.

Stel dat je een pitstop hoe dan ook verplicht in de vorm van een 4 bandenwissel, zonder dat tanken verplicht is. En stel dat na een uur de ene auto/coureur net zonder bijtanken aan de finish komt terwijl de andere auto/coureur net 5 liter nodig heeft. Dan krijg je dat 'probleem' ook bij een race van 75 minuten. In dat geval moet de een 25 liter tanken en de ander 18 of zo.

Als een bandenwissel toch al verplicht is dan is de 'straf' voor niet fuelsaven (of een minder zuinige auto) slechts 1 of 2 seconden. Je staat immers toch al in de pits, en een bandenwissel is al 25 seconde. Maar het verschil ga je zowel bij 60 minuten als bij 75 minuten zien.

Het enige probleem misschien met een race van 60 minuten is dat je je stop halverwege wilt doen en dat je op dat moment nog niet zeker weet of je het wel gaat redden zonder bijtanken. Maar wellicht is dat dan maar een afweging. Risico nemen om 2 seconden te winnen of liever veilig zijn?
Laatst gewijzigd door Ruben Correa Alves op 27 jan 2018, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Roy de Muinck
Berichten: 274
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:48

De radical rijd 3.5 3.6 liter per ronde op Bathurst en kan max 100liter mee nemen kom ik uit rond de 56 min
Gebruikersavatar
Wouter Bosschieter
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2017, 21:44

Ruben heeft volgens mij het probleem opgelost.

De moeilijkheid zit hem niet zozeer in het brandstof verbruik, maar in het feit dat je +60 minuten op een set banden kan rijden. Ik kan op Silverstone en Sepang met de McLaren een uur "buiten blijven".

Als de één helemaal niet naar binnen moet en de ander moet voor 6L fuel naar binnen, is het verschil groot.
Als iedereen naar binnen moet, staat de eigenaar van de dorstige auto een paar seconden langer stil.

Als je een 60 minuten race organiseerd en jullie stellen het verplicht om banden te wissellen, dan:

• Moet iedereen moet naar binnen.
• De rijder in een zuinige auto kan er voor kiezen NIET te tanken, maar dat betekend dat je de race moet starten (in een erg competetief veld) met een loodzware auto die ook meer van zijn banden vraagt. De praktijk zal (waarschijnlijk) uitwijzen dat je dan toch lichter start en bijtankt.
• Je hoeft geen "pit window" af te spreken, er gaat niemand een uur rijden om dan in de laatste ronde banden te wisselen (en als iemand dat wel wil doen, laat hem lekker, is strategisch juist interessant! Onder de safetycar in lap 2 banden wisselen, 5L tanken en daarna de race uitrijden is dan misschien een interessante "move").
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Wouter Bosschieter schreef: 31 jan 2018, 13:15 Onder de safetycar in lap 2 banden wisselen, 5L tanken en daarna de race uitrijden is dan misschien een interessante "move").
Safetycar?? Die hebben we nog nooit gehad in welk kampioenschap dan ook.
Gebruikersavatar
Wouter Bosschieter
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2017, 21:44

Ow, jammer, nou dan vervalt die optie (ik kreeg al zin om het te proberen;-)
Roy de Muinck
Berichten: 274
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:48

Op 1 set banden kan je wel 2 uur buiten blijven brandstof is het punt... Denk dat de auto's goede bop hebben daar in niks schokkende maar met 75 min komt er ook nog een banden strategie bij
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

C7 zuipt 4,25 per ronde op Daytona.
Gebruikersavatar
Serge Bakker
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 jul 2017, 19:59
Racestuur: Logitech G29
Locatie: Haarlem

De Mercedes kan met max 105 liter rijden. Komt neer op 55 minuten
Gebruikersavatar
Wouter Bosschieter
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2017, 21:44

Zoals Roy ook zei, je kunt lang op een set banden blijven rijden, maar of dit de snelste manier is om een race van bv 60 min te rijden is mij nog niet duidelijk. Je hebt toch wel aardig wat drop off.
Misschien is het een idee om ipv een verplichte bandenwissel te zeggen je moet een Pitstop maken en minimaal xx seconden still staan (xx is korter dan bandenwissel). Het tank probleem is dan opgelost. Je voegt dan het banden strategische element toe: doorrijden op oud of langer stilstaan voor nieuwe.

Dit moet voor de wedstrijdleiding echter wel controleerbaar zijn.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Wedstrijdleiding controleert niks, daar is de RC voor.

Pitstop met banden is beter / sneller te controleren dan een minimale stop tijd.

Castrol Racing Team

Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Probleem met minimale pitstop tijd is dat dit alleen achteraf controleer baar zou kunnen zijn en VEEL werk met zich mee brengt.
In de echte wereld wordt bij zo'n regel meteen na een pitstop al een straf uitgedeeld door middel van b.v. een drive-through.
Dit is voor ons nu niet mogelijk.

Gezien dit topic over brandstof verbruik gaat.
Kijkend naar de antwoorden van vele reacties hebben de meeste wagens verschillende tank inhoud (van 100 tot 120 liter).
Maar hier is het verbruik wel weer op berekend, ofwel grotere tank meer verbruik.
Al met al kan iedere auto +/- 55 minuten rijden.
Rijdt je heel voorzichtig en zuinig kan je dit enigszins uit rekken met een minuut of 5.
Een race van 60 minuten kan dan voor een 0 stop zorgen.
Doe je een race van 75 min. dan red volgens mij niemand dat op 1 tank.
Gebruikersavatar
Wouter Bosschieter
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2017, 21:44

Duidelijk verhaal Jeroen,

Mclaren op Estoril is 3,0 LpL, geeft 60 min rijtijd.

Enige nadeel van verplichte bandenwissel bij 60 min race is denk ik dat iedereen dan alleen nog op de soft rijdt. 75 min race is dan interessanter qua strategie.
Gesloten

Terug naar “SRVN NK GT3 2018-I”