Vragen over KNAF-licentie

Wordt verreden op zondag met rFactor 2
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Gerben Kelly schreef: 26 jul 2017, 09:45 Omdat beschreven woorden op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden Ruben ;) en dat is overal zo.

De RC is er mee bezig, ik ben ook benieuwd waar op gelet gaat worden tijdens de licentieraces.
Inmiddels is er duidelijkheid verschaft, maar ik ben het persoonlijk niet echt mee eens dat het niet zou kunnen dat iets 'vaag' is. Bij mijn rij-examen bepaalt de examinator ook op basis van gevoel en inzicht of ik geslaagd ben of niet. Dat is niet echt volgens een boekje met overtredingen te bepalen.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

René Hoogterp schreef: [...]maar ik ben het persoonlijk niet echt mee eens dat het niet zou kunnen dat iets 'vaag' is. Bij mijn rij-examen bepaalt de examinator ook op basis van gevoel en inzicht of ik geslaagd ben of niet. Dat is niet echt volgens een boekje met overtredingen te bepalen.
Niet een goed argument. Nederlandse rijexamens zijn niet erg betrouwbaar, als zijn ze wel erg valide (ze toetsen vrij nauwkeurig datgene waarop je beoordeeld wordt).

Toch is het zo dat je bij het rijexamen precies weet wat je te doen staat en waarop wordt gelet, namelijk al die dingen die je leert tijdens rijlessen. Het rijexamen gaat ervan uit dat je al die dingen zorgvuldig hebt aangeleerd gekregen en toetst dat. Bovendien weet je dat je faalt als de examinator moet ingrijpen of als je door twijfel vertraagt of verstijft. De opdracht is vrij duidelijk: "Doe wat je in de rijlessen hebt aangeleerd en maak niet deze X fouten."

Wij hebben hier geen opleidingstraject dat je moet doorlopen en waarbij jouw instructeur je komt vertellen dat je klaar bent voor je praktijkexamen. Ook is het hier niet verplicht het ARR te kennen (theorie-examen) voordat je het praktijkexamen aflegt. Het is dus goed mogelijk dat mensen 'blind' het SRVN-examen ingaan, althans, dat was het voordat er inzicht werd gegeven in beoordelingscriteria.

Nu weet je in ieder geval waarop je moet letten als je rondrijdt en het is duidelijk wanneer je faalt. Er is dan nog steeds de onzekere factor van hoe een incident beoordeeld wordt wanneer de twee RC-leden het ARR ter handen nemen, maar de subjectiviteit daarin kun je in geen enkel praktijkexamen uitsluiten, dus dat is acceptabel.

Ik snap natuurlijk best dat een discussie als deze en mijn doorvragen daarin irritatie op kan wekken bij sommige mensen, maar het is veel beter deze dingen nu boven tafel te hebben en daarover geïrriteerd te zijn, dan nadat al die beoordelingen zijn gedaan een discussie te krijgen over of dat allemaal wel op de juiste manier is aangepakt. Op het moment dat je dan als organisatie geen goed verhaal hebt, moeten alle examen opnieuw (worden beoordeeld of misschien zelfs afgenomen) en lopen de KNAF, SRVN en het NK Simracen reputatie-schade op.

Bedenk ook dat mensen zich mogelijk persoonlijk gekwetst zullen voelen wanneer ze negatief beoordeeld worden. Als je iemand vertelt dat hij niet geschikt is om te racen en/of nog van alles moet leren, moet je wel een goed verhaal hebben en iets kunnen aantonen. Het is een best stevige boodschap. Daarnaast moet je kunnen aantonen dat iedereen gelijk behandeld is en er geen voortrekkerij heeft plaatsgevonden - niet vanuit wantrouwen, maar gewoon uit objectiviteit.

Wanneer het behalen van de licentie serieus wordt neergezet en behandeld, kan het de nationale of internationale status krijgen van iets waardevols. "Wil je bij league X racen, zorg dan eerst maar dat je zo'n KNAF-licentie hebt. Dan moet je goed voorbereid bij SRVN langskomen." SRVN heeft hier een kans om zich centraal te positioneren en mogelijk aantrekkelijk te worden voor een grotere groep simracers. Als het behalen van de licentie één of ander suf formaliteitje wordt, kun je het net zo goed niet doen. Dan heeft het geen waarde. Eerlijk gezegd wordt de indruk gewekt dat het niet zoveel voorstelt...
Gebruikersavatar
Dennis Wierenga
Berichten: 125
Lid geworden op: 06 jun 2016, 22:34
Racestuur: thrustmaster tx leather
Contact:

Olla,

Ik had een vraagje, is het al bekend wanneer de theorievragen online zijn?

Cheerz
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Nog niet, op dit moment wordt die nog in elkaar gezet in samenwerking met de KNAF. Er zijn nog een paar dingetjes die moeten worden geregeld voordat we het kunnen publiceren. Maar ik verwacht dat dit niet heel lang zal duren.
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

misschien moeten een lijstje maken met wat je allemaal moet kunnen:
- Sturen zonder steering help
- ideale lijn volgen
- Remmen zonder rem hulp
- Manueel schakelen
- Binnen de baan kunnen rijden zonder 4 wielen over lijnen/curbs
- Veilig auto stoppen na aanrijding (remmen ipv rollen)
- Veilig de baan opkomen na een aanrijding
- Op correcte manier ruimte maken bij blauw
- Bewust zijn van verkeer achter/naast
- Veilig lijn verdedigen bij inhaalactie van achter ( max 1 maal van lijn af)
- Ruimte geven bij inhaalactie indien inhaler voldoende er naast zit
- niet chatten tijdens race
- etc
- etc
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Martin Baltus schreef: 28 aug 2017, 17:47 misschien moeten een lijstje maken met wat je allemaal moet kunnen:
- Sturen zonder steering help
- ideale lijn volgen
- Remmen zonder rem hulp
- Manueel schakelen
- Binnen de baan kunnen rijden zonder 4 wielen over lijnen/curbs
- Veilig auto stoppen na aanrijding (remmen ipv rollen)
- Veilig de baan opkomen na een aanrijding
- Op correcte manier ruimte maken bij blauw
- Bewust zijn van verkeer achter/naast
- Veilig lijn verdedigen bij inhaalactie van achter ( max 1 maal van lijn af)
- Ruimte geven bij inhaalactie indien inhaler voldoende er naast zit
- niet chatten tijdens race
- etc
- etc
Al het dikgedrukte is al opgenomen in het ARR
Gebruikersavatar
Martin Baltus
Berichten: 707
Lid geworden op: 14 dec 2013, 09:46
Racestuur: TM T300 Ferrari 599XX EVO

het was maar een idee , misschien als soort van beknopte versie, "waar moet je op letten" :)
ik bedoel de meesten hier weten wel wat er met racen bedoeld wordt maar soms zie je dan de obvious dingen over het hoofd :) :)
Gebruikersavatar
Edwin Koogje
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 mar 2017, 00:09
Racestuur: Fanatec csl elite PS4

Nadat in augustus de laatste keer gevraagd is van hoe wat wie en waar ivm. de theorie examen ofdat er al iets bekend is daarover vraag ik het nu in November er nog maar eens achter want het seizoen is toch al halverwege of zo en iedereen kan meedoen waarvoor geen bezwaar maar ik persoonlijk zie de samenwerking van een organisatie zoals KNAF en SRVN niet echt want we horen er niks meer van en de races gaan maar door ??????

Nogmaals niks aan te merken over de organisatie maar comminicatie wat niet lang ging duren................
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Is op de alv wel besproken, uitgetikte deel moet nog online komen.

Kort samengevat:

Miscommunicatie tussen Knaf en Srvn (en vice versa)
Knaf af en toe wat traag (persoonlijk meermaals ervaren)
Tijd was net krap aan

2018-1 komt het wel goed.
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Edwin Koogje schreef:Nadat in augustus de laatste keer gevraagd is van hoe wat wie en waar ivm. de theorie examen ofdat er al iets bekend is daarover vraag ik het nu in November er nog maar eens achter want het seizoen is toch al halverwege of zo en iedereen kan meedoen waarvoor geen bezwaar maar ik persoonlijk zie de samenwerking van een organisatie zoals KNAF en SRVN niet echt want we horen er niks meer van en de races gaan maar door ??????

Nogmaals niks aan te merken over de organisatie maar comminicatie wat niet lang ging duren................
Wat Albert zegt. Op de ALV is besproken dat dit seizoen het theoriegedeelte niet meer zal komen en dat dit naar 2018-1 verplaatst wordt. Daarnaast is de KNAF bijzonder traag in het aanpassen van de website zodat er een 'virtueel racen' sectie komt. Allemaal dus buiten SRVN om. In meerdere opzichten lijken we dus zelfs voor te lopen tov de KNAF zelf. Notulen komen binnenkort online.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gesloten

Terug naar “SRVN NK Clio 2017-II”