Pagina 1 van 5

NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 11:54
door SRVN
Het besluit is genomen om komend seizoen met de GT's het NK te organiseren. Dit zal zijn met de recent uitgebrachte GT mod van Studio 397. We hopen dat deze mod meer aanspreekt en aantrekkelijker is voor bestaande en nieuwe leden om hier aan deel te nemen. We willen echter afstappen van het rijden in twee servers. We zijn nog een beetje aan het dubben wat het beste is en daarom vragen we jullie hulp. Welke format voor de races zien jullie het liefst?

De eerst optie is een duo team format. Hierbij zal de race wat langer worden en moet er verplicht een driver-swap worden gedaan. Het voordeel hiervan is dat er meer mensen kunnen deelnemen. Optie twee is het format zoals die nu is met het huidige GT kampioenschap, zonder de verplichte pitstop. Dit komt omdat wij de mod van Studio 397 niet kunnen aanpassen zoals we dat met de URD mod wel kunnen.

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 12:14
door Ruben Correa Alves
GT3 Nice. Een driverswap lijkt me tof. Mijn keuze tussen deze twee formats hangt dan eigenlijk van één ding af. Wat gebeurt er als één van de twee coureurs niet kan? Dan toch maar de andere coureur in zijn eentje laten rijden? Of moet er een reserve zijn die op die manier eigenlijk nooit of maar gelimiteerd kan deelnemen door het seizoen heen?

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 12:19
door Sven Smits
Blijft dit kampioenschap dan op de donderdag of wordt deze dan ook naar de zondag verplaatst?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 12:24
door Robin de Jong
Het is helaas een beetje druk op dit moment waardoor de notulen nog niet online staat. Maar het plan is om de GT's naar de zondag te verhuizen en de F2000 naar de donderdag.

Om terug te komen op de vraag van Ruben. Daar zullen we tijdens de komende vergadering over vergaderen als we weten wat de voorkeur krijgt van de leden. Ik denk dat het wel altijd twee rijders moeten zijn aangezien je een flink voordeel hebt als je de hele race alleen kunt doen. Een reserve rijder zou een optie zijn, maar niet ideaal zoals je zelf ook al aangeeft is die gene dan beperkt inzetbaar.

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 14:11
door Ruben Correa Alves
Als ik er wat meer over na denk zou ik persoonlijk eigenlijk een format willen zien met een eigen auto per deelnemer en dan een langere kwalificatie en een enkele langere race. De sprint is met dit soort auto's zo vreemd eigenlijk, je ziet dat nergens, en persoonlijk zit ik aan het einde van de sprint net goed in een ritme en dan is het al klaar. En de kwalificatie is veruit het leukste als deze openbaar is, maar dit soort auto's en de populariteit van een NK zorgen ervoor dat het heel druk is op de baan. Met een langere kwalificatie gun je dan iedereen de tijd om er goed voor te zitten.

Een format met een kwalificatie van 20 minuten en een race van 60 minuten met verplichte bandenstop lijkt mij zeer leuk.

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 15:35
door Albert van Mourik
Driver Swap is wel leuk ja, maar ja, ik zit ook met mijn werk, dat gaat 7 dagen per week 24 per dag door dus ook op zondag....

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 16:36
door Kevin van Dooren
Driver swap klinkt heel leuk maar meerdere rijders per auto zorgt altijd voor problemen. Erg je best doen totdat je teammaat niet kan en dat je dan figuurlijk kapot kan vallen is erg zuur. SRVN in vec afgelopen jaar is daar een goed voorbeeld van. Eventueel een langere race kan ik snappen, 60 min. hoofdrace bijv., maar het moet ook wel te doen zijn in een avond zonder dat het tot 's nachts duurt. Eventueel de sprint race laten vallen, al moet ik wel zeggen dat het concept mij wel bevalt. Het geeft mensen zonder kwali skills ook de kans om wat naar voren te vechten met puur race skills, naast dat het ook wat meer gevechten geeft doordat er 2 starts zijn per avond.

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 16:58
door Albert van Mourik
We hebben in 15-1 of 2? toch 100 minuten races gehouden, mocht je alleen en met 2 doen.
Misschien dat in overweging nemen?

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 17:05
door Jesse Doornbus
Ik ben het met Kevin eens, ik denk dat je driver swaps niet moet willen. Of ten minste niet moet verplichten.

De uitvoerbaarheid is al een dingetje, denk aan wanneer moet er geswapt worden, wat is de maximale rijdduur per rijder, moet de startende rijder zich ook kwalificeren, etc.
Dan heb je natuurlijk het probleem waar Kevin het over heeft, wat als je teamgenoot niet komt of halverwege het seizoen de brui eraan geeft, dan zit jij met de gebakken peren om het zomaar te zeggen.
Bovendien kun je niet zomaar alles en iedereen in een team en in dezelfde auto stoppen, je kunt maar één setup gebruiken, dus het handig om een teamgenoot te hebben die enigszins de zelfde rijstijl/ervaring/tempo heeft, als je zelf houd van een ondersturende auto en jouw teamgenoot rijd liever met een auto met een glijdende achterkant dan is dat lastig om daar een goed compromis voor te verzinnen.
Daarnaast zijn er technisch ook nog wel eens problemen bij vec met driver swaps (bijv. ai die de auto overneemt).

Een raceduur van 60 min vind ik ook een best aardig idee, iets meer tijd ook om strategieën uit te laten werken. Als het mogelijk is qua tijd zou een q-race van 15 min, opgevolgd door een hoofdrace van 60 min wel aardig zijn.

Als mensen bij srvn open staan voor driver swaps en langere races, je kunt op dit moment nog steeds teams en rijders aanmelden voor VEC en VLMS :) ;)

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 18:25
door Lennart Lippens
Ik doe lekker mee met deze brainstormsessie :)

- Allereerst, tof dat de GT3-mod voor het NK gebruikt gaat worden.

- Er wordt gesteld dat een format met pitstop is met de GT3-mod, omdat pitstop-settings niet kunnen worden aangepast in de mod. Wat is er mis in de huidige mod, waardoor dat format niet zou kunnen werken?

- Driver-swap zou kunnen, maar ik zie daar dezelfde aandachtspunten als hierboven zoals beschikbaarheid etc. Dat je één setup moet maken voor 2 coureurs is juist de uitdaging van Endurance racing, dus dat zie ik niet als een issue, dat hoort er juist bij.

- Ik heb even een snelle blik geworpen op de Blancpain series, waar met deze GT3's wordt gereden. De Blancpain GT3 series bestaat uit een Sprint en Endurance kampioenschap, met dezelfde teams/coureurs, en dus ook met een Overall-kampioenschap. Sprint bestaat uit 2 races van een uur, Endurance is één race van 3 uur met 2 verplichte pitstops. Totaal 10 evenementen: 5x sprint, 5x endurance.
Dit format vertalend naar SRVN:
- 8 evenementen met om en om Sprint en Endurance, dus 4x Sprint, 4x Endurance.
- Sprint-evenement is 2 races van 25min, zonder pitstop.
- Endurance-evenement is 1 race van 60 minuten, met verplichte pitstop. En dubbele punten ofzo.
- Aan het eind van het seizoen heb je sowieso een Totaalstand, en kun je evt. nog kampioenen toekennen aan Sprint en Endurance apart.

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 18:44
door René de Ruijter
Wat Lennart zegt

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 19:00
door Arjan Veltens
Ik zie het liefst een situatie waar je 15 minuten de tijd hebt om te kwalificeren gevolgd door een race van 45/60 minuten.

De sprintrace zou ik sowieso graag geschrapt zien worden. Een driver swap moet je niet willen denk ik, wat Kevin zegt ga ik graag in mee. Daarnaast dunt een driverswap het veld ook wat uit. Ik race liever tegen iedereen, op dezelfde baan, op hetzelfde moment.

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 19:46
door Martin Baltus
Dan rijden we dus met de officiele Studio397 mod?
Kunnen we dan de mod via SRVN voordelig aanschaffen of moet ieder deze zelf aanschaffen via steam?
Heb hem (nog) niet namelijk

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 22:14
door Albert van Mourik
Volgens mij is het de bedoeling dat men zelf de mods gaat aanschaffen.

Aangezien dit puur via steam gaat is het niet mogelijk in een groepsaankoop. "correct me if I'm wrong"

Castrol Racing Team


Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 23 nov 2017, 22:22
door Ronald van Dijk
Ik sluit met bij Arjan aan. Laat de sprintrace maar vallen als we toch gaan veranderen. Een race van 60 minuten lijkt me wel leuk. Beetje meer endurance. Persoonlijk baal ik van de zondag, maar voor de meeste mensen is het waarschijnlijk een betere dan de donderdag.

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 24 nov 2017, 00:12
door Ruben Correa Alves
Net met Arjan nog wat met de GT3's gereden en gedacht over wat ons leuk lijkt. Wij hebben dit seizoen geen gt gedaan en dus de pitstops gemist, iets wat we wel erg leuk vinden. Onze perfecte format zou zijn:

- Kwalificatie van 20 minuten, maximaal 8 laps (incl. in en out).
- Race van 60 minuten, met verplichte bandenstop.

De kwalificatie op die manier zodat je samen op de baan kwalificeert (wat het ook streambaar maakt) en dan de maximale 8 laps zodat mensen niet oneindig rijden en 'per ongeluk' een perfecte lap rijden. Met die 8 laps kan je kiezen voor een run van 6 laps (out lap, 6 laps, in lap) of 2 runs van 2 laps (out lap, 2 laps, in lap, en dan nog een keer).

De race met verlichte bandenstop zorgt voor de spanning van een goede stop, en je kan uit 3 slicks kiezen die alle drie wel racewaardig zijn. In de server kan je geen stop forceren, maar als iemand uit het niks 20 seconde verder naar voren staat dan voor de stop dan kan je dat heel simpel in de replay controleren.

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 24 nov 2017, 10:50
door Robin de Jong
Goed om de discussie te zien in dit topic, dit is precies waarom we deze vraag bij de leden hebben neergelegd. Een aantal goede punten en suggesties. Om even terug te komen op de verplichte pitstop. De reden waarom dit een probleem kan zijn is omdat we de mod niet kunnen aanpassen. Dit seizoen hebben we de URD mod aangepast waardoor de pitstop tijd korter is en het verschil tussen geen banden of wel banden wisselen er wel is maar niet zo extreem. Ik weet niet hoe de pitstop tijd is met deze mod of dat het misschien is aangepast. Maar er zitten wat haken en ogen aan de standaard pitstop tijden van rFactor 2. Het kan bijvoorbeeld zomaar voorkomen dat iemand 2 of 3 seconde langer binnen staat zonder verklaarbare reden. Dat gebeurt in het echt ook, maar dan is het een fout van een monteur en geen loterij. Daarnaast is er nog de tactiek, als we een verplichte pitstop hebben en iedereen ook banden moet wisselen is de tactiek weg. En krijg je dus dat iedereen hetzelfde gaan doen.

Maar goed dit zijn mijn persoonlijke gedachtes hierover en er staat nog niks zwart op wit. Het is in ieder geval goed om te zien dat het positief wordt ontvangen.

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 24 nov 2017, 11:07
door Ruben Correa Alves
Je verliest Inderdaad wel de tactiek qua fuel, maar je krijgt er banden voor terug, iets wat met de URD mod redelijk gelimiteerd is (vrijwel altijd s9 en af en toe de s7). Met de GT3’s is het een stuk beter mogelijk om op s9 starten en dan de slotfase op de veel snellere s7 te doen. Een complete bandenstop duurt 24 seconden.

Maarja, die delay moet wel ff getest worden. Dat is een waarde die ik in de URD op 0 heb gezet. Geen idee waar die met de GT3’s op staat maar dat kunnen we wel checken met wat testjes.

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 24 nov 2017, 11:36
door Ronald van Dijk
En desnoods een verzoekje indienen bij Marcel als die delay erg onhandig is? Studio 397 heeft denk ik ook baat bij een mooi NK.

Re: NK GT format komend seizoen

Geplaatst: 24 nov 2017, 11:45
door Ruben Correa Alves
Ja dat zou wellicht ook nog kunnen inderdaad. Ik heb op hun forum tijdje terug gevraagd of het mogelijk is om dat soort instellingen voor pitstops en tankinhoud etc. in een los bestand te doen die wel te openen is. Ze gingen daar naar kijken maar helaas is het nog niet gelukt voor de GT3's. Maar als we via Marcel dezelfde tweaks kunnen doorvoeren die we met de URD mod hebben gedaan dan is dat perfect.