Pagina 1 van 2

GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 15 aug 2017, 11:22
door SRVN
GT 2017-II I Ronde 1
Monza
07-09-2017


Locatie
Monza, Italië

Tijdschema
20.15 - Kwalificatie (10 minuten, open, onbeperkt aantal ronden)
20.25 - Warmup (5 minuten)
20.30 - Kwalificatierace (15 minuten, formatieronde, staande start)
20.50 - Hoofdrace (45 minuten, formatieronde, staande start, verplichte pitstop)

Weerbericht

Afbeelding

Links
Algemene Informatie GT 2017-II

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 18 aug 2017, 21:58
door Rik van Aerle
ik heb de mod, maar in welke Rfactor2 map moet deze worden geplaatst?

mvg Rik van Aerle

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 18 aug 2017, 22:11
door Bas Zwartenbol
Rik,

copy de files naar rfactor2/packages. Daarna rf2 opstarten en in het menu op de doos (content) klikken, bestand opzoeken en op installeren drukken.

Cheers,
Bas

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 04 sep 2017, 15:04
door Kevin van Dooren
Is er eigenlijk getest met het nieuwe formaat? Ik zie namelijk het woord tactiek voorkomen in de uitleg over de wijziging van het format, en de opvolgende zin wordt alles wat met tactiek te maken heeft compleet de nek omgedraaid.

Afgelopen seizoen was er plus minus 85 liter brandstof nodig voor de hoofdrace, met een max tankinhoud van 90 liter. Nu staat het verbruik op x2, dus nu zal er ongeveer 22,5 minuut met 85 liter gereden worden, kun je vijf liter meer meenemen wat niet eens genoeg is voor een hele ronde maar je kunt het er eventueel op wagen. Oftewel qua brandstof zijn er geen aparte tactieken mogelijk, hier en daar een ronde verschil wanneer mensen naar binnen gaan, maar meer niet. Daarnaast wil iedereen aan de veilige kant zitten met het hoge verbruik van nu dus is de kans zeer groot dat iedereen tegelijk naar binnen gaat. Dit heet geen tactiek maar een verplichte 2 ronden window waar de pitsstraat "open" is.

Het banden verbruik staat ook op x2. In de sprintrace van 15 min. was de zachtste raceband (s7) maar net interessant tegenover de s9. Eerste paar ronden kan er hard mee gereden worden maar over een kwartier gezien is de totaal tijd amper of zelfs niet sneller dan de s9 en is er meer kans op oververhitting van de banden in een gevecht. Het grootste nut van de s7 was dus om een snelle ronde neer te zetten wat leuk is voor het ego. Met het nieuwe format betekent dit dat de s7 niet eens meer interessant is voor de sprintrace, laat staan de hoofdrace. Als er gedacht wordt dat de s7 wel snel is over langere tijd, laat dan maar eens competatieve tijden zien over minimaal 15 min. tegenover de s9. De s8 heeft zowel de nadelen van de s7 als de s9, dus die band is de discussie niet eens waard.

En voordat er geroepen wordt dat er ook meerdere pitstops mogelijk zijn, banden wisselen duurt al 41 seconde dus zolang je niet achteraan wil eindigen doe je dit niet.

Gr Kevin

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 04 sep 2017, 15:36
door Ruben Correa Alves
Misschien een optie om de pitstop tijden en de grootte van de tank aan te passen? Die zijn per auto simpel te wijzigen namelijk. Als een bandenstop in een paar seconde klaar is en elke tank 10 liter extra krijgt dan is het probleem denk ik al redelijk opgelost.

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 04 sep 2017, 15:44
door René Hoogterp
Kevin van Dooren schreef: 04 sep 2017, 15:04 Kevin van Dooren
Thanks voor je input. Destijds is er snel besloten om wat aan het format te veranderen, vooral om de klasse doorgang te laten vinden en dat is gelukt. Daarom is er ook een window van 3 races bepaald, om te bekijken of het werkt de ja de nee. In mijn ogen kunnen we wellicht de banden op X1 houden waardoor je nog wat meer speling hebt.

We hebben vanavond een Bestuursvergadering waar we dit kunnen bespreken, maar we willen niet zo vlak voor het seizoen nog wat regels aanpassen. De eerstvolgende mogelijkheid is dus per Spa-Francorchamps om eventuele wijzigingen door te voeren.

Overigens leek het mij juist veel ingewikkelder om de brandstoftanks aan te passen, anders had dit zeker wel mijn voorkeur gehad t.o.v. het X2 zetten van de fuel.

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 04 sep 2017, 15:47
door Lennart Lippens
Ruben Correa Alves schreef: 04 sep 2017, 15:36 Misschien een optie om de pitstop tijden en de grootte van de tank aan te passen? Die zijn per auto simpel te wijzigen namelijk. Als een bandenstop in een paar seconde klaar is en elke tank 10 liter extra krijgt dan is het probleem denk ik al redelijk opgelost.
De URD-mod kom je toch niet in, om bestanden te editen? Of is er een andere manier om dit soort settings te tweaken?

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 04 sep 2017, 16:54
door Ruben Correa Alves
Je kan via de HDV files van de mod wel het een en ander aanpassen. Zo kan je de 'FuelRange' waarde verhogen zodat er meer benzine (of minder als je verbruik weer op x1 zet) in de tank kan. Daarnaast kan je in dezelfde file de 'TireTime' waarde veranderen om de tijd die het kost om 2 of 4 banden te wisselen te veranderen. Als we dan toch bezig zijn kunnen we net zo goed ook de 'DamageTime' verkorten want momenteel ben je met schade langer aan het repareren dan racen (Ophanging schade staat op 1200 seconde bijvoorbeeld). :p

Als er interesse is om wat te testen met een grotere tank en gewijzigde pitstop tijden dan kan dat. :)

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 04 sep 2017, 17:18
door Albert van Mourik
2.3 seconden banden stop

Tank zou ik dan verkleinen of sneller leeg, daar zou ik eerder voor kiezen

Castrol Racing Team



Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 04 sep 2017, 17:40
door Kevin van Dooren
Sneller leeg/kleinere tank zorgt alleen maar voor strategie beperking. Het lijkt me toch redelijk logisch hoe meer je keuzes beperkt, hoe minder tactiek erbij komt kijken.

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 04 sep 2017, 18:06
door Yoeri Gijsen
Kevin van Dooren schreef: 04 sep 2017, 17:40 Sneller leeg/kleinere tank zorgt alleen maar voor strategie beperking. Het lijkt me toch redelijk logisch hoe meer je keuzes beperkt, hoe minder tactiek erbij komt kijken.
Als je pitstop-dynamiek een deel van het kampioenschap wilt maken, dan moet het zo zijn dat het brandstofverbruik groter is dan de capaciteit van de tank. Nu is verbruik X2 een wat ruw gereedschap voor zoiets - zoals je overtuigend uitlegt - maar de tanks verkleinen naar bijvoorbeeld 75 liter (of iets minder) geeft een ruime pitstop-window. Je kunt er dan voor kiezen om 'leeg' te starten en veel te tanken in een stop, in de hoop het verschil vroeg in de race te maken met snelle rondjes in een lichte auto, of meer brandstof meenemen en later in de race korter stilstaan om bij te tanken. Er moet dan natuurlijk nog steeds getest worden of beide opties daadwerkelijk de moeite waard zijn, maar op papier ontstaan er verschillende strategieën. Wat betreft de banden lijken er weinig opties te zijn, tenzij de wisseltijd onrealistisch kort wordt. S7 zou dan alleen interessant zijn als het wisselen binnen de brandstoftijd valt. Je kunt je afvragen of bandenwissels van een paar seconden passen in de GT-racerij. Het beperken van de brandstof tank klinkt aannemelijker op dat gebied.

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 04 sep 2017, 18:27
door Kevin van Dooren
Ik had misschien iets duidelijker moeten zijn, sneller leeg/kleinere tank tegenover de huidige situatie met verbruik op x2. En precies wat ik bedoel Yoeri, zolang je niet bijv. 30 min. kunt halen met een tank valt er weinig te variëren met de banden van deze mod, x2 slijtage verandert niks aan de verhoudingen tussen de banden. Ik ben alleen bang dat de auto er zelf gewoon niet geschikt voor is aangezien de race redelijk kort is voor dit type auto. Minder brandstof en zachtere banden maken geen secondes verschil per ronde waarmee je zo'n pitstop tijden mee goed maakt, volle tank s9 is een seconde langzamer dan s6 lege tank als voorbeeld. Kortere pitstop tijden kan idd een oplossing zijn maar zo gaan we wel verder van de realiteit af en we zijn natuurlijk nog steeds aan het sim racen, niet een avondje raggen in Forza. Het idee voor een verplichte pitstop kan de klasse opfrissen en daar gaat mijn kritiek ook niet om, alleen zal er meer over nagedacht moeten hoe het voor variërende tactieken kan zorgen met een spanende wedstrijd/stream als gevolg.

Gr Kevin

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 04 sep 2017, 18:50
door Ruben Correa Alves
Bedoeling zou dan zijn kleinere tank met verbruik en slijtage op 1x. Als je 35 minuten op een volle tank kan rijden dan zit je redelijk vergelijkbaar met de pit window van de iRacing gt3 sprintraces.

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 07 sep 2017, 23:30
door Ronald van Dijk
Zo de kop is eraf!

Met testen ging het lekker, maar ik was blij verrast dat ik ook tijdens de races op pace prima meekon met de kop. Een fijne P3 in de kwalificatie werd in de sprintrace ook omgezet in P3. Ik kon Bram goed volgen en zelfs twee keer een aanval plaatsen. Bij de tweede aanval zat ik ernaast en er voorbij voor de eerste chicane, maar Bram schoot rechtdoor en kwam voor me weer op de baan. Daar had hij volgens mij de plek terug moeten geven. Dat mag de RC beslissen. Desondanks sowieso dik tevreden met mijn eerste officiële podium bij SRVN.

Voor de hoofdrace had ik hetzelfde doel, maar door een slechte start zat René de Ruijter meteen voor me bij het aanremmen van de eerste bocht. Lange tijd op P4 gereden tot René de eerste chicane miste en mij P3 gaf. Hij zat echter vol in mijn versnellingsbak en na een paar rondjes waren de rollen weer omgedraaid. Toen mijn teamgenoot gevolgd tot de pitstops. En daar ging het helaas hopeloos mis. René Hoogterp had dezelfde pitspot als ik. Toen ik binnenkwam rijden dacht ik dat mijn pitplek net voorbij René was, maar helaas deelde we dezelfde plek. In de chaos die onstond verloor ik een dikke 10-15 seconden, waardoor ik op P8 de baan weer opkwam. Paar stevige, maar faire duels gehad met Twan en Bas. Daarna kon ik langzaam weer weglopen, maar ik lag op P6 en niet meer op P4. Al met al toch een zeer redelijk resultaat, maar wat balen van die pitstop zeg.

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 08 sep 2017, 00:04
door Berry Witman
1e race werd mijn spatbord in de opwarmronde afgereden dus genoodzaakt vanuit de pits te starten toch nog 11e geworden.
2e race werd ik vrij agressief in de 1e chicane aangetikt weer spatbord defect maar kon er prima tempo mee rijden.
Alleen doordat die pitstops nieuw zijn kwam ik er achter dat tijdens de stop mijn spatbord gerepareerd werd wat niet nodig was omdat ik er volle snelheid mee kon rijden gevolg 94 secondes in de pit!

Men zei over teamspeak "druk spatie in" om reparatie te onderbreken
Alleen had ik deze toets aan de koplampen toegewezen en had geen idee welke toets ik dan wel moest indrukken, Zonde van die extra pit tijd.
Maar toch weer wat geleerd, uiteindelijk 14e.

Verder een mooie race.

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 08 sep 2017, 00:08
door Albert van Mourik
Als jij de spatie op de lampen zet heb je geen knop voor overslaan reparatie, die wordt niet automatisch opnieuw herbenoemd

Castrol Racing Team


Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 08 sep 2017, 00:16
door Bas Zwartenbol
Race 1: ...

Race 2: Als laatste gestart maar door een goede start al snel de weg naar voren gevonden, onderweg leuke, stevige en enerverende gevechten gevoerd. Met name de duels met Serge, Kevin en Ronald waren zeer amusant en het maakte het debacle van race 1 helemaal goed. Uiteindelijk genoegen moeten nemen met p7 nadat bleek dat Ronald de brug te ver was, felicitaties aan Bram met een klasse overwinning.

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 08 sep 2017, 07:11
door Berry Witman
Albert van Mourik schreef: 08 sep 2017, 00:08 Als jij de spatie op de lampen zet heb je geen knop voor overslaan reparatie, die wordt niet automatisch opnieuw herbenoemd

Castrol Racing Team
Dus er zit geen functie naam aan de spatie toets?
M.A.W. Koplampen eraf halen d.m.v. Unassign?

GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 08 sep 2017, 08:21
door Onno Nieuwenburg
Wat een race kort samen gevat,

Race 1: los van de opwarm ronde een redelijke race had een goede snelheid behalve dat ik een ronde achter lag. P16.

Race 2: slecht 1e keer in de ascari iemand moeten ontwijken waardoor we met 4 man stil stonden de 2e keer weer daar ook een auto die stil stond terwijl ik de eerste deel van de ascari uit kom gevolg contact met de muur en 583 seconde schade einde race.

Volgende keer beter in instanbul




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: GT 2017-II | Ronde 1 Monza | 07-09-2017

Geplaatst: 08 sep 2017, 08:23
door Jeroen Huisers
Berry Witman schreef: 08 sep 2017, 07:11 Dus er zit geen functie naam aan de spatie toets?
M.A.W. Koplampen eraf halen d.m.v. Unassign?

Misschien een rare vraag, maar waarom heb je de koplampen op de spatie gezet?
In een normale race mag je geen (extra) verlichting voeren, hoewel ik meerdere dit wel heb zien doen.
AAR 2017-2 schreef: AAR 2017-2 | 5.1.9 Het voeren van verlichting is alleen toegestaan als rFactor dit aangeeft.
(En als het regent en verlichting is verplicht zet je de lampen aan in de pits dus moet een "kleine" toets voldoende zijn.
De L voor Lampen klinkt dan aannemelijker.