Pagina 2 van 2

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 26 sep 2017, 15:07
door Lennart Lippens
Ik gebruik de Crew Chief-plugin, een race-engineer plugin, die niet alleen allerlei info over banden, remmen, sectortijden, brandstof, etc. geeft, maar ook als spotter kan fungeren. Die roept dus in je oor wanneer je overlap hebt (left side, still there, left side clear, etc). Is natuurlijk niet helemaal realistisch voor het niet-oval-racen wat wij doen, maar het helpt mij enorm. Zodra ik hoor dat er overlap is zorg ik dat ik altijd ruimte houdt aan de binnen-/buitenkant. Dat sluit niet uit dat ik weleens tegen mensen aanrijd, maar dan is de oorzaak in ieder geval niet dat ik niet door had dat ze naast mij zaten :D

P.S. goed in je (virtuele) spiegels kijken wil ook nog wel eens helpen, en inderdaad: bij twijfel, laat ruimte.

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 26 sep 2017, 16:10
door Martin Baltus
William Geuze schreef: 26 sep 2017, 15:06 Weet je het niet zeker? laat ruimte!

Verder, Crew Chief :)
yeah for sure, met andere woorden pleur hem er maar naast ?
ik heet geen massa :D

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 26 sep 2017, 16:12
door Martin Baltus
zal die plugin eens proberen, thanks

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 26 sep 2017, 16:31
door Lennart Lippens
Zit er in de aanloop naar een remzone een auto in je spiegels op een paar tienden afstand, en ben je hem ineens kwijt, is de kans groot dat hij (deels) naast je zit in je dooie hoek. Of die auto er dan 'voldoende' naast zit of niet is natuurlijk lastig in te schatten, maar in zo'n situatie simpelweg denken "ik zie hem niet, dus ik stuur gewoon in" is net niet de bedoeling :)
Je kunt ook op voorhand al de verdedigende lijn kiezen aan de binnenkant, dan kun jij in ieder geval de apex pakken en voorkom je de 'divebomb'. Al heb je dan weer hetzelfde probleem bij het uitkomen van de bocht (zit er nog iemand naast me, kan ik de auto naar buiten laten lopen of moet ik ruimte laten?).

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 26 sep 2017, 16:52
door Ruben Correa Alves
Martin Baltus schreef: 26 sep 2017, 16:10yeah for sure, met andere woorden pleur hem er maar naast ?
ik heet geen massa :D

Als je niet wilt dat iemand hem er zomaar naast zet dan moet je de verdedigende lijn pakken. Ook als iemand hem er maar 1 cm naast kan zetten ben je te laat met verdedigen. Je kan niet verwachten dat iemand er een beetje naast komt en dan zomaar verdwijnt. :)

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 26 sep 2017, 16:59
door Albert van Mourik
Er is of was een rf2 radar plugin. Dan krijg je een klein venster erbij

Castrol Racing Team


Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 26 sep 2017, 17:01
door Ruben Correa Alves

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 26 sep 2017, 17:29
door William Geuze
Martin Baltus schreef: 26 sep 2017, 16:10
William Geuze schreef: 26 sep 2017, 15:06 Weet je het niet zeker? laat ruimte!

Verder, Crew Chief :)
yeah for sure, met andere woorden pleur hem er maar naast ?
Ik weet dat je het grappig bedoelt, maar deze zwart/wit blik is dus de kern van het probleem, ook voor de aanvallende partij :p

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 26 sep 2017, 18:56
door Kevin Heijnen
Bovenstaande radar gebruik ik sinds hij uit kwam voor rF2. Met 1 scherm kan je haast niet anders, tenzij je van gokken houd. Met 3 schermen kan je het beter niet gebruiken, voor het geval dat je er door lui word en spiegels niet meer gebruikt etc.

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 26 sep 2017, 20:36
door Pascal de Birk
Dan ook nog een klein verslag van mij:
De afgelopen twee weken stonden voor mij in het teken van cursussen en trainingen die ik thuis in mijn simrig volgde. De simrig is ideaal voor races, maar 2 weken lang presentaties luisteren is teveel. Los van dat je er enorm gaar van wordt vonden mijn armen en schouders het op een gegeven moment niet leuk meer (zeurende pijn). Daarnaast kreeg ik te maken met een griep. Lang heb ik getwijfeld of ik nog mee zou doen (ik had mij wel eens beter gevoeld), maar het simracebloed kroop weer eens waar het niet heen kon gaan en 5 minuten voor kwali ging ik online.

Mijn kwalificatie ging zoals verwacht ruk. Mijn enige rondje was een 2:03.9 welke 9 tienden langzamer was dan mijn pr. P19 was het resulaat en het kon mij eigenlijk niet zoveel schelen. Ik wilde gewoon 2 leuke races en ik zou wel zien wat er van zou komen. Nou, dat heb ik geweten.

Race 1 stond in het teken van leuke gevechten en veel positiewinst. Hoewel ik eigenlijk met 2 a 3 man echte gevechten had (waren faire nette gevechten) ben ik van P19 naar P6 gereden. De overige posities heb ik dus gratis gekregen. Het kon slechter zeg maar. Het was een zeer vermakelijke race.

In race 2 bij de start rustig aan gedaan en verloor een paar plekken. Ook deze kreeg ik vanzelf weer terug doordat er een paar van de baan raakten. Zodoende reed ik al snel op P2 achter Walther. Het gaatje kon ik dichtrijden, maar maakte een foutje in de voorlaatste bocht waardoor het gat 2,5 seconden werd. Ik had de hele race nodig om dat gat dicht te rijden. Gerben kwam met rasse schreden dichterbij. Gelukkig voor mij maakte hij een fout en verdween de druk achter mij. Toen ging ik er eens goed voor zitten en 3 ronden voor het einde begon ik echt dichtbij te komen. Helaas kwam ik net een ronde tekort om een inhaalpoging te doen.

Ik ben superblij met het resultaat. Van bijna niet meedoen, naar P19, naar P6 naar P2. De pace zat er goed in. Waar ik verschrikkelijk veel moeite heb met de Clio lukt het in de F2000 blijkbaar wel. Leuk karretje!

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 27 sep 2017, 08:11
door Marcel Karreman
SRVN Racecommissie schreef: 25 sep 2017, 23:03 Het was zondag 24 september 2017 zo rond de klok van 20:15.
Bijna 30 man was zich aan het voorbereiden voor een kwalificatie en vele anderen waren de pc aan het opstarten om vervolgens het SRVN YouTube kanaal te gaan bezoeken.
Inmiddels is het maandag 25 september en beginnen de stofwolken weer te dalen en start de reflectie op de afgelopen race.
Enkele personen hebben al een stukje reflectie geschreven op het forum en vele anderen doen dit waarschijnlijk nog tussen de oren.
Of, zoals we dat binnen de RC doen, sturen we elkaar berichtjes via WhatsApp.
Hoewel we als RC over enkele zaken het niet helemaal met elkaar eens zijn is er wel 1 ding waarover we het unaniem eens zijn.
Het rijgedrag bij de F2000 is niet goed.

De discussie binnen de RC is wat we hier nu aan kunnen doen.
De afspraken binnen SRVN zijn echter vrij duidelijk.
De RC mag zelfstandig optreden bij startcrashes en tracklimits maar verder mag het alleen acteren op ingediende protesten.

Bij deze willen we als RC dan ook een ieder oproepen om vooral protesten in te dienen als je van mening bent dat je slachtoffer bent van een of andere actie.
Op het forum vermelden dat je het gevoel hebt als boksbal te dienen is een optie maar zal dit echt het rijgedrag gaan veranderen van die personen?
Dus ben je nu van de baan getikt of buiten de witten lijnen ingehaald, dien dat protest in en laat de RC dit gedrag aanpakken.

Klik op deze link om naar het protestformulier te gaan en laten we er met z'n allen voor gaan zorgen dat de F2000 een mooi en fair kampioenschap wordt.
Als ik een protest indien bij dit incident:

https://www.youtube.com/watch?v=kKJ73JkjMOI

Dan is dit de uitslag van het protest:

Marcel Karreman vs Darilho da Conceição
Replay positie 338
Darilho laat Marcel er voorbij, maar raakt door schade van een bocht ervoor in onbalans, aangezien er geen opzet was is dit een race incident.

Heb ik me twijfels bij het indienen van een protest.
Stuur ik naar aanleiding hiervan een prive-mail met wat vragen...krijg geen antwoord op geen enkele vraag die ik heb gesteld.
Dus nee, ik vul geen protestformulier meer in en accepteer elke straf die ik krijg blind, ik geloof t wel.
Begrijp me niet verkeerd hoor, Darilho hoeft mij geen straf, want hij zocht hierna nog contact op om uit te leggen hoe het zat, maar toen had ik al me protest ingediend.
Heb de replay's gezien van beide races en inderdaad er werd deze bewuste avond iets agressievere gevechten uitgevoerd, maar het veld bleek tijdens de vrije trainingen en kwalifcatie al dicht op elkaar te zitten.

1e weekend F2000 werd ontsierd door een startcrash...jammer, kan gebeuren.
2e weekend F2000 waren er alleen 2 race incidenten
3e weekend F2000 ja, er waren incidenten en deze moeten nog beoordeeld worden.

Het lijkt dus dat de conclusie "Het rijgedrag bij de F2000 is niet goed" is gebaseerd op het laatste weekend.
Althans, zo zie ik het.
Tevens ( in het kader van opbouwende kritiek) lijkt het mij misschien handiger om er iets meer werk in te steken door sommige incidenten te bespreken met de betrokkenen op TS icm de bewuste replay.
Hiermee kan je aangeven waar je op kan letten in bepaalde situaties.
Het tegen argument zal wel zijn tijdgebrek, maar wil je rijgedrag verbeteren hoort er ook een stukje uitleg bij en het liefst met visuele ondersteuning...lijkt me leerzamer dan gewoon straffen uitdelen.

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 27 sep 2017, 08:53
door Albert van Mourik

Marcel Karreman schreef: Begrijp me niet verkeerd hoor, Darilho hoeft mij geen straf, want hij zocht hierna nog contact op om uit te leggen hoe het zat, maar toen had ik al me protest ingediend.


Tevens ( in het kader van opbouwende kritiek) lijkt het mij misschien handiger om er iets meer werk in te steken door sommige incidenten te bespreken met de betrokkenen op TS icm de bewuste replay.
Hiermee kan je aangeven waar je op kan letten in bepaalde situaties.
Het tegen argument zal wel zijn tijdgebrek, maar wil je rijgedrag verbeteren hoort er ook een stukje uitleg bij en het liefst met visuele ondersteuning...lijkt me leerzamer dan gewoon straffen uitdelen.
Puntje Darilho:

Darilho hoeft geen straf.
Wij zeggen race incident, dus geen straf maar daar ben je het niet mee eens.

Beetje vaag.

Met 1 mail was het protest weggeweest btw.


Punt ts:

Dit kan gewoon aangevraagd worden, dit gaat niet vanuit RC komen.
Tevens blijven de straffen dan alsnog staan, maar voor herkenning kan het goed zijn.

Castrol Racing Team


Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 27 sep 2017, 09:05
door Marcel Karreman
Albert van Mourik schreef: 27 sep 2017, 08:53
Marcel Karreman schreef: Begrijp me niet verkeerd hoor, Darilho hoeft mij geen straf, want hij zocht hierna nog contact op om uit te leggen hoe het zat, maar toen had ik al me protest ingediend.


Tevens ( in het kader van opbouwende kritiek) lijkt het mij misschien handiger om er iets meer werk in te steken door sommige incidenten te bespreken met de betrokkenen op TS icm de bewuste replay.
Hiermee kan je aangeven waar je op kan letten in bepaalde situaties.
Het tegen argument zal wel zijn tijdgebrek, maar wil je rijgedrag verbeteren hoort er ook een stukje uitleg bij en het liefst met visuele ondersteuning...lijkt me leerzamer dan gewoon straffen uitdelen.
Puntje Darilho:

Darilho hoeft geen straf.
Wij zeggen race incident, dus geen straf maar daar ben je het niet mee eens.

Dan heb ik een hoop "race incidenten" gezien afgelopen weekend. Als je beide partijen bij elkaar zou roepen en erop attendeert dat je bij zoiets in ieder geval de positie terug geeft dan scheelt dat frustratie en agressiviteit.
Nu wordt er vrolijk door gereden, afgedaan als een race incident terwijl het mij nog een positie kost.
Wie leert daar dan van? Darilho niet en ik zou de volgende ook denken: hou lekker me poot stijf en blijf doortuffen


Beetje vaag.

Met 1 mail was het protest weggeweest btw.

Nog aan getwijfeld, maar in het kader van geloofwaardigheid: protest indienen en daarna weer terug trekken :shock: :whoaoh:


Punt ts:

Dit kan gewoon aangevraagd worden, dit gaat niet vanuit RC komen.
Tevens blijven de straffen dan alsnog staan, maar voor herkenning kan het goed zijn.

Hopelijk zouden we hier iets mee kunnen doen, misschien verminderd dit de de agressie op de baan en verhoogd dit het begrip om ruimte te laten waar nodig

Castrol Racing Team

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 28 sep 2017, 13:18
door Martin Baltus
ik probeer dan inderdaad een verdedigende lijn te nemen maar vaak propt men hem er dan nog verder naast.
Vanuit de cockpit zie ik die auto dan vaak nog in mijn spiegels en lijkt er dan niet naast te zitten.
Als je dat de deur dicht houdt blijkt dat hij er toch net wel naast zat.
Of ik laat dan uit twijfel ruimte terwijl dat waarchijnlijk volgens regelementen niet hoeft (niet voldoende overlap)
En op die manier komt er 3 man voorbij :)
Die radar bedoelde ik inderdaad, dank! ga hem proberen.

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 28 sep 2017, 13:26
door Jeroen Huisers
Afbeelding

Toch wel realistisch dat RF2 :D

Re: F2000 2017-II | Race 5&6 Sebring | 24-09-2017

Geplaatst: 28 sep 2017, 13:37
door Ruben Correa Alves
Kijk, in mijn ogen is het heel simpel. Als je goed de binnenkant verdedigt is er 0,0% kans dat er iemand aan de binnenkant naast komt, behalve als het een belachelijke divebomb is, in dat geval heb je gelijk.

Natuurlijk is het frustrerend als iemand 'm last minute er met 10 cm naast zet, maar als hij daar ook net de ruimte voor heeft dan heb je het sowieso ook deels aan jezelf te danken, want je hebt het gat in dat geval niet genoeg gecovered. Een verdedigende lijn pak je vóór dat de ander een actie doet, niet tijdens. Sterker nog, in een aantal echte raceklassen mag je op het rechte stuk niet eens reactief verdedigen, wat je forceert om te anticiperen en te verdedigen voordat de ander de aanval doet.

Als je niet wilt dat iemand hem er naast zet dan moet je niet tot het allerlaatste moment wachten, want dat neemt het risico met zich mee dat het in de spiegels lijkt dat hij er net niet naast zit, terwijl hij er dan net wel naast zit. Daarnaast geef je de aanvallende partij geen tijd om te reageren op jouw verdedigende move, wat het risico op crashes vergroot. Wie in dat geval dan fout zit is niet relevant, als jij crasht is je race gewoon klaar.

Kortom, wil je niet dat iemand de binnenkant pakt, ga dan langzaam naar de binnenkant al een paar meter voordat zijn voorkant bij jouw achterkant komt. Dan forceer je de ander om de buitenkant te pakken voordat hij de kans heeft naar binnen te komen.