Pagina 2 van 6

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 11:18
door Jos van der Sterren
Ik snap al die commotie niet wat betreft de start.
Men heeft twijfels over wel of niet een stop en go bij inhalen bij groen voor start-finish.
Persoonlijk lijkt het me makkelijker en veiliger om vanavond pas in te halen na start-finish en in single-file om ongelukken te voorkomen op dit toch al krappe circuit.
Het geeft gegarandeerd een bende ellende als je toch probeert in te halen voor de eerste bocht aangezien daar een paar vaste palen staan en een zandbak.

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 11:28
door Ger Heuts
Graag een briefing voorafgaand aan de race na de kwali. Als iedereen nu iets anders begint te roepen, dan wordt het er niet echt duidelijker op. Ook IK heb ingehaald tijdens de opwarmronde op Indianapolis, om zo weer terug op mijn plekje te komen, maar heb geen stop and go gekregen.

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 12:09
door Albert van Mourik
Jij hebt niet ingehaald Ger, inhalen doe je door de persoon voor jou in te halen, jij was ingehaald door degene achter jou

Castrol Racing Team.


Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 12:21
door Kevin Heijnen
William Geuze schreef: 26 feb 2017, 09:50
Gerben Kelly schreef: 26 feb 2017, 08:45 Raceday! :D
Yes!
Gisteren weer genoeg rondes gereden, niks lukte... Dat beloofd wat :x
Kevin Heijnen schreef: 25 feb 2017, 23:17 Als iemand voor jou zit te slapen en je bent sneller weg
Toch raar, als je single file gaat rijden, zorg je toch dat je pas gaat als jouw voorganger gaat? Of zeg ik nu weer iets heel geks.
Ja daar heb je gelijk in. Maar er is ook nog zoiets als een verwachting, dat mensen gaan rijden zodra de klok op 0 springt. Overigens starten we natuurlijk niet single file, en heb je naast een VOOR ganger ook nog iemand die rechts (of links) bijna op dezelfde lijn staat op vele circuits; Juist die persoon ging ik enkele centimeters voorbij doordat ze allebei om één of andere manier langzaam van hun plek af kwamen. Nogmaals, dit is nog nooit een probleem geweest en ik geloof niet dat de server specifiek daarvoor een penalty geeft. Ik zal ff kijken of ik een video'tje kan maken waardoor naar mijn mening duidelijk word wat het probleem is...

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 12:37
door William Geuze
Laat ik duidelijk zijn. Met voorganger, als we singlefile gaan rijden, ongeacht hoe de gridformatie (idd altijd double) eruit ziet, bedoel ik altijd degene die voor jou in de stand staat! Niet perse de gene die fysiek voor je staat dus.

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 12:49
door Kevin Heijnen
William Geuze schreef: 26 feb 2017, 12:37 Laat ik duidelijk zijn. Met voorganger, als we singlefile gaan rijden, ongeacht hoe de gridformatie (idd altijd double) eruit ziet, bedoel ik altijd degene die voor jou in de stand staat! Niet perse de gene die fysiek voor je staat dus.
Snap ik William. Hoe zorgen we er dan voor dat niemand een penalty gaat krijgen op grids waar autos direct naast elkaar staan?

Daarom denk ik dus dat ik een stop en go kreeg voor "inhalen onder groen, voor de start/finish streep".

(ps; Ik heb tegenwoordig echt een beroerde upload snelheid, dus die video's duren nog eventjes haha)

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 12:52
door Ruben Correa Alves
Kevin Heijnen schreef: 26 feb 2017, 12:21Nogmaals, dit is nog nooit een probleem geweest en ik geloof niet dat de server specifiek daarvoor een penalty geeft. Ik zal ff kijken of ik een video'tje kan maken waardoor naar mijn mening duidelijk word wat het probleem is...
Het is nooit eerder een probleem geweest omdat het vorige seizoenen zonder de automatische safety car ging. Toen was het volgens rFactor gewoon groen in de opwarmronde en dacht de server dat de race gewoon bezig was, en was de start van de race eigenlijk inkomen lap 2 voor de server. Je kon in principe 10 man inhalen want de server dacht dat de race al bezig was.

Nu met de safety car is begint de race voor de server ook daadwerkelijk na de opwarmronde, in plaats van ervoor.

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 13:04
door Lennart Lippens
@William, je hebt het al 2x over Singlefile, maar op het 'gogogo'-moment rijden we Double File.

rF2 geeft dan aan dat je de auto moet volgen die letterlijk voor jou rijdt (2 plaatsen voor je), niet de auto 1 plek voor je (de auto naast je of schuin voor je).
Even voor mijn begrip:
De mensen die een straf kregen, hebben die tijdens de opwarmronde de auto 1 plek ervoor ingehaald, of de auto 2 plekken ervoor (de naam die rF2 aangeeft te volgen)?

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 13:05
door Kevin Heijnen
Ruben Correa Alves schreef: 26 feb 2017, 12:52
Kevin Heijnen schreef: 26 feb 2017, 12:21Nogmaals, dit is nog nooit een probleem geweest en ik geloof niet dat de server specifiek daarvoor een penalty geeft. Ik zal ff kijken of ik een video'tje kan maken waardoor naar mijn mening duidelijk word wat het probleem is...
Het is nooit eerder een probleem geweest omdat het vorige seizoenen zonder de automatische safety car ging. Toen was het volgens rFactor gewoon groen in de opwarmronde en dacht de server dat de race gewoon bezig was, en was de start van de race eigenlijk inkomen lap 2 voor de server. Je kon in principe 10 man inhalen want de server dacht dat de race al bezig was.

Nu met de safety car is begint de race voor de server ook daadwerkelijk na de opwarmronde, in plaats van ervoor.
Ja daar heb je gelijk in. Maar heeft de server dan maar 1 enkele instelling zodra het groen is? Of kan je instellen dat je wel mag inhalen voor de start/finish streep? Server admins? :P

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 13:09
door William Geuze
Lennart Lippens schreef: 26 feb 2017, 13:04 @William, je hebt het al 2x over Singlefile, maar op het 'gogogo'-moment rijden we Double File.
Elke keer had ik het over het wegrijden, niet over het daadwerkelijke start moment, vandaar ;)

Dat mensen letterlijk de on screen display volgen, is het verwarrende. Dat komt omdat rF2 een volledige double file safety car ronde verwacht.
Daarom verbaas ik me er mateloos over dat dit blijkbaar niet gesnopen word door sommigen. SRVN heeft om sommige situaties te voorkomen een single file voor de eerste 2 sectoren afgesproken. Dan zou je als je voor jezelf nadenkt verwachten dat het duidelijk is dat als je doet wat rF2 je aangeeft te doen, dus stijf achter degene die fysiek voor je stond gaan rijden in de fout gaat...

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 13:13
door Lennart Lippens
William Geuze schreef: 26 feb 2017, 13:09
Lennart Lippens schreef: 26 feb 2017, 13:04 @William, je hebt het al 2x over Singlefile, maar op het 'gogogo'-moment rijden we Double File.
Elke keer had ik het over het wegrijden, niet over het daadwerkelijke start moment, vandaar ;)
Ah, nu snap ik 'm.

Ik heb net het moment teruggekeken van Kevin, vlak na de start van de opwarmronde rijd hij heel eventjes 30cm voor de auto naast hem. Verder haalt hij niemand in. Raar dat hij daar een Stop-go voor krijgt. Je zou hooguit even een waarschuwing moeten krijgen mijns inziens.

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 13:14
door William Geuze
Yes het is idd erg streng, en dan ook nog een beetje hit or miss.

Mooie oplossing zou zijn gewoon daadwerkelijke double file wegrijden, of gewoon iedereen iets meer geduld opbrengen bij het wegrijden ;) Ik prefereer dat laatste :)

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 13:24
door Albert van Mourik
William, you speak my language.

Kijk eens naar de F1 formatie rondes, iedereen verrekt pas zodra degene op de positie ervoor (5 voor 6,18 voor 19 enz) vertrokken is. Je hoeft niet de hele ronde er op 0.02 seconde achter te zitten.

Castrol Racing Team.


Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 14:02
door Yoeri Gijsen
SRVN schreef: 25 feb 2017, 15:33De rijder met pole position bepaalt na de laatste bocht wanneer hij op het gas gaat. Wanneer de leider op het gas gaat, is inhalen voor de start/finish lijn toegestaan.
Dit gaat leuk worden.

Ik start straks ongetwijfeld weer vanaf de 15e positie of zo. Uiteraard zal, aan het einde van de handmatige opwarmronde, de leider waarschijnlijk vol gas uit de hairpin optrekken. Inhalen is vanaf dat moment toegestaan. Ik rijd dan nog ergens in de slingersectie ervoor op weg naar de hairpin. De mensen voor me mogen alvast noteren dat ze gaan worden uitgeremd in de hairpin. :D

Los hiervan lijkt het me voor de helderheid beter dat we gewoon double file de opwarmronde rijden op circuits waar de rollende start wél werkt. Dat scheelt een hoop ongemak met het invoegen in single file en dan later weer splitsen in double file.

Overigens roept de discussie rondom de start op Indianapolis wel vragen op over de exacte startmodus die in de .rFm is geselecteerd. Kan iemand uit de KC of RC aangeven of de waarde bij PassingBeforeLineRoad op 0, 1, 2 of 3 staat?

Code: Selecteer alles

PassingBeforeLineRoad=? // Whether passing is allowed on starts and restarts before the start/finish line; default=0, possible values are 1=passing on right is legal, 2=passing on left is legal, and 3=passing anywhere is legal
Bij voorbaat dank!

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 14:05
door Kevin Heijnen
Een minuut of 90 later...

Exhibit A: https://youtu.be/ChN7o2LHDuw (start van de warmup lap)
Exhibit B: https://youtu.be/p6AZy-ZuYvs (start van de race)

Zoals Yoeri al aangeeft, ik wil ook graag duidelijkheid over de server settings, en bij voorkeur dat ze overeen komen met de regels :P

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 14:11
door Yoeri Gijsen
Kevin Heijnen schreef: 26 feb 2017, 14:05 Een minuut of 90 later...

Exhibit A: https://youtu.be/ChN7o2LHDuw (start van de warmup lap)
Exhibit B: https://youtu.be/p6AZy-ZuYvs (start van de race)

Zoals Yoeri al aangeeft, ik wil ook graag duidelijkheid over de server settings, en bij voorkeur dat ze overeen komen met de regels :P
Bij 0 of 1 zou je de sjaak zijn. Er wordt uit jouw filmpje echter niet duidelijk of je een valse start maakt, of niet. Het zou nog steeds zo kunnen zijn dat je voor het groen accelereerde.

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 14:12
door William Geuze
Ik ben echt bang dat Exhibit A de briljante start de das om heeft gedaan helaas...

Echter, er zijn 2 weken voorbij. Nu op racedag, wordt dit nog even opgeworpen? :P
Zou me niks verbazen als er dan pas voor volgende race wat aan gedaan wordt..

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 14:18
door Kevin Heijnen
Yoeri Gijsen schreef: 26 feb 2017, 14:11
Kevin Heijnen schreef: 26 feb 2017, 14:05 Een minuut of 90 later...

Exhibit A: https://youtu.be/ChN7o2LHDuw (start van de warmup lap)
Exhibit B: https://youtu.be/p6AZy-ZuYvs (start van de race)

Zoals Yoeri al aangeeft, ik wil ook graag duidelijkheid over de server settings, en bij voorkeur dat ze overeen komen met de regels :P
Bij 0 of 1 zou je de sjaak zijn. Er wordt uit jouw filmpje echter niet duidelijk of je een valse start maakt, of niet. Het zou nog steeds zo kunnen zijn dat je voor het groen accelereerde.
Ik weet 100% zeker dat ik een goede start had gemaakt. Ik zat zo gehyperfocussed op de lampen te staren tot dat ze op groen gingen, ik stampte bijna door m'n G27 gaspedaal heen. :driving:
Daarom denk ik dus ook dat PassingBeforeLineRoad= niet op 3 stond in die race, buiten het feit om dat ik inderdaad bij de warmup ronde door het harmonica effect gepakt werd :P

edit: Yoeri, ik kan in mijn replay ook nergens de lampen vinden, dus dat is vanuit mijn eigen replays niet te controleren. De replay kwaliteit staat dan ook op minimaal, misschien is dat de reden dat er informatie mist.

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 14:43
door Yoeri Gijsen
William Geuze schreef: 26 feb 2017, 14:12 Ik ben echt bang dat Exhibit A de briljante start de das om heeft gedaan helaas...
Voor zover ik weet rekent rFactor alleen af met rijders die hun instructie niet opvolgen. In dat geval had Kevin zijn voorganger moeten passeren. De auto rechts van hem is hiervoor irrelevant.

Re: F2000 2017-I | Race 3&4 Croft | 26-02-2017

Geplaatst: 26 feb 2017, 14:53
door Ger Heuts
Een start vanuit de pitlane lijkt me het veiligste, alhoewel het gebrek aan een pitlimiter me al vaker ongewenste extra bezoekjes aan de pitlane heeft opgeleverd tijdens de trainingen. Ik laat me vanavond wel verrassen wat het geworden is.