Ik had goede herinneringen aan de race vorig jaar, waar ik als gastrijder in mijn 2e DTCC-weekend in de laatste bocht het podium verspeelde en 4e werd in de reversed-grid-race.
De snelheid was prima in de trainingen en ook de kwalificatie ging prima, 3e, maar wel op 0.9s...
R1 gestart vanaf P13, ik kon bij het uitkomen van bocht 1 teamgenoot Ruud nog net ontwijken, maar werd direct geraakt door de spinnende Bram, waardoor ik ook spinde. Er schoten zoveel mensen van de baan, dat ik als 13e weer de baan op kwam, geen schade en geen plekken verloren, wel een hoop tijd natuurlijk. Ik kwam nog wel iets dichterbij de top, maar het gat was te groot om echt aan te sluiten. Wat ook niet hielp was dat ik in de hairpin een keer de bandenstapels aan de binnenkant aantikte en vast stond
en bij m'n pitstop achteruit moest rijden om van m'n plek te kunnen komen. De laatste paar ronden had ik Ruud in m'n nek zitten die een betere pace had. Ik kon hem nog net voor blijven, en nog een plekje van Albert afsnoepen door te profiteren van een niet-goed-aan-de-kant-gaande achterblijver, resultaat p7.
Blijft toch lastig met achterblijvers, sommigen gaan heel keurig aan de kant op een mooie plek, door te liften op het rechte stuk wanneer je binnen 0.5s zit. Dit is dus perfect, waarvoor dank:
https://youtu.be/mnkDpA5uWNc?t=2594
Sommigen blijven echter vol doorrijden totdat je vol op de bumper zit en proberen dan midden in een lastige knik aan te kant te gaan, waardoor de kans groot is dat je elkaar raakt of beiden veel tijd verliest. En enkelen blijven zelfs doorpushen wanneer je er volle bak naast zit bij het aanremmen, waardoor ik mijzelf er wheel-bangend voorbij moest wringen. Ik heb moeite te begrijpen wat daar nou precies het doel van was
Ik snap ook wel dat het soms gewoon lastig is, wanneer je bijv. 4 auto's in 1x voorbij moet laten, dat lukt niet altijd allemaal op het rechte stuk, je kunt moeilijk stil gaan staan.
R2 gestart vanaf P3. Weer een poepstart, ik krijg dat maar niet voor elkaar. Teruggevallen naar p7 in de 1e ronde.
In de rondes daarna onbewust heel zuinig op m'n banden geweest, waarna ik besloot zo lang mogelijk door te rijden in de hoop iets te winnen t.o.v. de mensen die eerder stopten en mogelijk in verkeer terecht kwamen. Ik kon lang goede rondetijden blijven neerzetten, en kwam zo voor Gerben de baan weer op. Ik kon aansluiten bij de druk duellerende René en Sven, totdat ik besluit de strijd aan te gaan om P3 en daarbij René van de baan tik
, en ook nog teamgenoot Ruud meeneem.
Sorry René, ik zat iets te krap op de rand en dreigde met m'n linkerwiel op het gras aan te remmen, waarna ik als reactie m'n stuur wat naar rechts gooi tijdens het remmen, niet bepaald handig.
Uiteindelijk p8.
Na de diverse incidenten 2x in de punten op P7 en P8, niet heel verkeerd, maar wel terrein verloren in beide kampioenschappen.
Felicitaties aan Jeroen en Robin!
Edit: ik houd er rekening mee dat ik nog wel wat ga zakken in de uitslag van race 2...
Edit 2: Op de stream lijkt het alsof ik flink naar rechts stuur en daarmee René raak, maar al data-analyserende blijkt dat ik niet overdreven naar rechts stuur en trekt m'n auto iets naar rechts bij het neerkomen na een hobbel, waarbij ook m'n rechterachterwiel begint te blokkeren. Ach, feit blijft dat ik René van de baan rijd.