Pagina 1 van 1

Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 09:17
door Rob Smit
Beste bestuursleden van de SRVN,

Even een vraag, zie hier op het forum dat er in het verleden instructie is geweest over het rijden op het circuit.

Ik, en ik weet zeker vele anderen rookies hebben Youtube afgezocht en de nodige fimpjes bekenen over het rijden op het circuit, zo heb ik bv van Driver61 zijn instructies met veel plezier bekeken :
Driver61, Everything You Need to be Faster on Track - The Driver's University

Echter tijdens de Puma race gisteren zie ik een aantal rijders met zulk gemak over de baan gaan, dat ik me afvraag wat ik nog mis, of niet goed doe, of juist nalaat te doen.

Zou het erg op prijs stellen als er voor de liefhebbers instructie avond(en) opgezet zouden kunnen worden. Denk met de aanwas van Rookies daar behoefte voor is. Zouden jullie hiervoor in het seizoen 2020-2 daar gelegenheid voor zien ?

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 09:28
door Jeroen Huisers
Hoi Rob,

In het verleden hebben we dit soort avonden al eens gehouden en toen bleek dat de opkomst zo laag was dat dit al vrij snel een met een stille trom is vertrokken.
Uiteraard kunnen we hier weer eens naar gaan kijken, maar kijk ook eens op ons YouTube kanaal.
Hier staat namelijk een playlist van Melroy Heemskerk die dingen laat zien waar je mogelijk wat aan hebt.


Kijk Hier

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 09:42
door Rob Smit
Jeroen, bedankt voor de snelle reactie. Die geposte filmpjes ken ik, heb ik zeker bekeken.

Begrijp best dat er een hoop coureurs, denken geen instructie nodig te hebben 8-)
Echter de geluiden die ik hoor binnen ons team en ook ik zelf, zijn zeker geïnteresseerd.
Hoop dat jullie het toch willen overwegen om iets te proberen, die hoeft niet iets officieels te zijn, dat kan ook in kleine kring of 1 op 1 voor een uurtje zijn.

In de tussen tijd probeer ik zoveel mogelijke evenementen mee te doen en mee te kijken op de stream, daar leer ik ook weer van .

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 09:44
door Wilbert Velthove
Beste Rob,

Je kunt het volgende eens bekijken:
iRacing School:
iRacing School

VRS (Virtual Racing School:
Virtual Racing School

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 10:19
door Lennart Lippens
Toen ik bijna 4 jaar geleden lid werd heb ik 2x een clinic gehad met Rudy van Buren (zie de topics van oktober 2016), dat was toen voor mij echt enorm leerzaam. Hij ging achter je aanrijden en vertelde gewoon wat hij zag (kortom: alles wat je verkeerd deed, zonder eromheen te draaien), beter kun je het niet krijgen. De opkomst was toen misschien maar een man of 10, maar daardoor kon wel iedereen persoonlijke aandacht krijgen. Met 30 man kun je nooit iedereen helpen. Het probleem is dan vaak wel dat de mensen van wie je denkt: die kan wel een lesje gebruiken, niet komen...

Die video's van Driver61 zijn echt top, maar de theorie zelf toepassen is vaak nog een ander verhaal.
Zelf heb ik destijds heel veel gehad aan Skip Barber Going Faster (incl. foute pornosnorren). Ik verloor destijds bijna altijd de controle bij overstuur, iets wat ik terugzie bij sommigen onderaan de tijdenlijst:
Omdat ze geen controle hebben over de auto nét over de limiet durven ze de limiet niet op te zoeken (want ze zijn hem meteen kwijt) en zijn dus secondes te langzaam. Dan kun je 100 video's bekijken over racelijnen, setups, telemetry etc., en 100-en rondjes oefenen om een baan en auto te 'leren', maar als je dit niet door hebt zal iedere auto een worsteling blijven.

Na het zien van de stukjes op de skid pad en het écht begrijpen van weight transfer kan ik sindsdien praktisch altijd de auto opvangen, en als ik hem verlies weet ik waarom, waardoor ik dus ook veel dichter op de limiet kan rijden.
Sowieso is de Skip Barber een uitstekende auto om mee te leren. Niet omdat de auto makkelijk is, nee juist omdat je extra hard wordt gestraft voor alles wat je fout doet :evil:. Deze auto rijdt pas makkelijk als je de juiste dingen doet qua trail braking, weight transfer, throttle steering etc.., maar de smile op je gezicht als het lukt, onbetaalbaar :D

Probeer zelf ook de oefeningen van Skip Barber Going Faster uit op een skidpad:
- Hier een link naar een SkidPad voor rF2: https://www.mediafire.com/file/ztz8itm3 ... 1.rar/file
- Of rij op Lime Rock Park zelf naar de skidpad uit bovenstaande video :D: https://youtu.be/qeYWagQmG6s?t=55

Ik wil trouwens best een keer een uurtje meekijken/meerijden Rob als je daar behoefte aan hebt, ik ben dan geen Rudy van Buren, maar denk wel dat ik je zou kunnen helpen.

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 12:18
door Rob Smit
Heren, allemaal hartelijk bedankt, ga de filmpjes bekijken en proberen toe te passen.

Lennart, wellicht dat ik je tzt eens aanschiet.
Verwacht binnenkort nieuwe hardware en ga ook nog op vakantie. Zal niet eerder als Oktober worden, zal je tzt via een PB benaderen.

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 13:40
door Patrick Smit
Ik heb nog een aaanvulling hierop.

Ik ben mij bewust dat er altijd een verschil zal zijn tussen het niveau van laten we zeggen coureur A en coureur B.
Maar nu ik inmiddels een aantal races heb gereden en wat gesproken heb met andere 'beginners' hier bij SRVN zie ik toch wel een verschil in performance/grip tussen enkele deelnemers. Wat mij (en anderen) opvalt is het gemak hoe zeer grote tijdverschillen tot stand komen.
Uiteraard moet je natuurlijk een gedeelte aan talent, ervaring etc toewijzen.
Nu probeer ik met mijn teamgenoten natuurlijk te achterhalen hoe deze verschillen tot stand komen. De eerste verdachte is natuurlijk de setup. Maar ook merken wij dat er een verschil zit tussen coureurs met dezelfde setup met een gelijkwaardig niveau qua rijden/racen.
Het enige verschil zit hem in het materiaal waarmee gereden wordt. Het is inmiddels al een beetje een grap aan het worden bij ons groepje maar eerlijk is eerlijk onmiskenbaar lijken de rijders met Fanatec producten over het algemeen makkelijker snelle ronde tijden te plaatsen. Vooral bij het aanremmen en het insturen van net wel net niet volgas bochten worden verschillen gemaakt.
Kunnen degene met hun ruime ervaring in rFactor zich hier in herkennen? Is het slechts toeval, of is er inderdaad bijvoorbeeld een merk wat wel of niet aan te raden is? Dit met het oog op toekomstige aankopen kan natuurlijk een groot (finacieel) verschil maken voor ons nieuwelingen en zal zeer zeker gewaardeerd worden.

Ik persoonlijk ben inmiddels van Logitech G920 naar Thrustmaster T300 met T-LCM pendalen en nu de Thrustmaster PC-racer met Fanatec V3 overgestapt. Iedere keer had ik het gevoel wel wat vooruitgang te boeken maar ik kan nog steeds niet dezelfde rempunten als mijn teamgenoten met een compleet Fanatec set aanremmen. Is dit vanwege de Fanatec software in tegenstelling die van Thrustmaster? Of zit het in rFactor of zit ik helemaal mis?
Kun je met een direct drive stuur nog meer winst boeken? Zoveel vragen :)

Nogmaals, ik begrijp dat de coureur het belangrijkste is maar je ziet zulke grote verschillen. Ook als je in spectator mode zit kun je een verschil waarnemen in rem en instuur-punten. Ik hoop dat ik niet verkeerd over kom en het lijkt alsof ik materiaal de schuld wil geven van alles. Alle hulp is welkom.

Groeten Patrick Smit met een T :)

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 14:00
door Lars Koldeweij
Mooi dat je dit onderwerp aansnijdt Patrick.

Het is namelijk nog steeds een aardige illusie in de simracewereld dat duurder, beter materiaal je ook sneller maakt.
Ja, je voelt meer detail en het is allemaal misschien net wat verfijnder, soepeler en voelt prettiger aan. Dus de ervaring van het racen wordt beter. Maar naar mijn mening is dat qua tijd op de baan nagenoeg niet te merken! Een DD van Fanatec gaat je niet ineens een seconde geven, echt niet.

Rudy van Buren heeft World's Fastest Gamer gewonnen met een Logitech! En ik ken er een paar hier bij SRVN die redelijk van voren zitten en ook met dergelijk (in sommige gevallen oud) materiaal rijden.

Idem met setups, zoals je aangeeft kan 1 setup werken voor de één en niet te besturen zijn voor de ander. En om even een voorbeeld van de Puma te nemen: daar kan je letterlijk 3 (?) dingen aanpassen in de setup, en die gaan dus ook geen seconde(s) opleveren.

Ik kijk soms met verbazing naar de simrigs van zogenaamde beginners, waarbij meteen voor een kapitaal aan hardware wordt aangeschaft. Prima natuurlijk, maar verwacht niet dat dit per sé nodig is om snel te zijn. Zoals gezegd wordt de ervaring een stuk gaver van mooie dure spulletjes en triple screens etc., maar met een op een bureau geschroefde G25 ga je qua pace bijna niet onderdoen.

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 14:48
door Lennart Lippens
Ik denk dat, zoals met veel producten, je pas iets hebt aan de hogere kwaliteit als je ook zelf het niveau hebt om het verschil te merken en in staat bent om dat kleine beetje extra performance uit de duurdere hardware te halen (als het er al in zit).

Stel dat je met load-cell pedalen beter kun trail-braken aangezien je meer gevoel in je pedaal hebt (disclaimer: ik heb geen ervaring met load-cells, maar kan mij dat zo voorstellen), maar de rijder heeft geen idee wat trail braking is, heb je dus niks aan die mooie dure pedalen.

Ik denk dan ook dat de belangrijkste oorzaak voor de grote verschillen in pace worden veroorzaakt door wat er tussen je stuur en de rugleuning zit ;). Zoals je zegt zal er altijd verschil zijn tussen rijder A en B, en als er 20 man binnen 2s zit (wat nog best een groot gat is) is dat helemaal niet gek, maar de mensen die nog eens 2 tot 5s achter die nr 20 zitten doen echt een heleboel verkeerd, dan beheersen ze de basistechnieken niet voldoende en komen ze niet in de buurt van de limiet van de auto (of vliegen van de baan zodra de limiet raken).
Dat heeft 0,0 met setup of hardware te maken. No way dat iemand 5s van de pace zit omdat hij niet de beste pedalen heeft. Net als dat een 'betere' setup jou niet meteen secondes sneller maakt. Je moet wel zelf de vaardigheden/rijstijl hebben om die extra snelheid uit die setup te halen.

En denk niet: ik heb dat talent niet, dus ik ga het nooit leren. Je wordt vanzelf beter in alles wat je oefent, je moet alleen wel de juiste dingen oefenen ;).
Voorbeeld: je kunt 300 rondjes oefenen op het zo laat mogelijk remmen, dan wordt je heel goed in 'zo laat mogelijk remmen'!
Maar misschien kom je nog steeds 3s per ronde tekort omdat je door het late remmen (waar je 0,1s wint door 10m later te remmen) iedere keer je exit verprutst en daardoor 0.5s verliest op het rechte stuk na de bocht.
Als jij niet weet dat je veel meer tijdwinst kunt halen door 10m eerder op je gas te gaan i.p.v. door 10m later te remmen, kan het zomaar zijn dat je het verkeerde oefent en denkt dat het niet aan jou kan liggen, want je remt al zo laat mogelijk!

Neemt niet weg dat je ook dingen fout ingesteld kunt hebben in software of hardware, bijvoorbeeld:
- Field of View is bijvoorbeeld erg belangrijk. Als jij op een kleine single monitor rijdt, met een FOV van 90 (omdat je dan lekker veel kunt zien met een groothoeklens) is het veel moeilijker afstanden en snelheden inschatten dan wanneer jij met triple screen en een correcte FOV rijdt. Met als gevolg dat je bijv. moeite hebt om de apex goed te timen.
- FFB-clipping. Het kan best zijn dat jouw FFB veel te zwaar staat (want 'zo zwaar mogelijk' is cool 8-) ) waardoor je last krijgt van clipping: het moment dat rF2 meer kracht naar je stuur stuurt dan wat je stuur aankan, waardoor je bijv. kleine veranderingen in weight transfer niet kunt voelen, omdat je stuur al op maximale force zit.
- Er zullen vast nog meer van dit soort dingen zijn, maar kan er even niet opkomen.

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 15:43
door Michael Kiewiet
Lennart Lippens schreef: 31 jul 2020, 14:48
En denk niet: ik heb dat talent niet, dus ik ga het nooit leren. Je wordt vanzelf beter in alles wat je oefent, je moet alleen wel de juiste dingen oefenen ;).
Voorbeeld: je kunt 300 rondjes oefenen op het zo laat mogelijk remmen, dan wordt je heel goed in 'zo laat mogelijk remmen'!
Maar misschien kom je nog steeds 3s per ronde tekort omdat je door het late remmen (waar je 0,1s wint door 10m later te remmen) iedere keer je exit verprutst en daardoor 0.5s verliest op het rechte stuk na de bocht.
Als jij niet weet dat je veel meer tijdwinst kunt halen door 10m eerder op je gas te gaan i.p.v. door 10m later te remmen, kan het zomaar zijn dat je het verkeerde oefent en denkt dat het niet aan jou kan liggen, want je remt al zo laat mogelijk!
en dat is denk ik de crux van dit topic: hoe kom je erachter waar je de meeste tijd verliest en dus moet oefenen?
Juis met minder ervaring is dat moeilijk te traceren.

Volg dit topic met grote interesse, ben net 3 maandjes aan het simsturen (racen wil ik het nog niet noemen) en zie ook hoe anderen met veel meer gemak, vertrouwen en soepelheid de Puma over het circuit bewegen. Heb zelf erg veel moeite om juist de grens op te zoeken in de angst in de auto te verliezen en kies dus voor degelijkheid en verlies dus bakken met tijd

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 15:54
door Lars Koldeweij
In rFactor 1 was er een programmaatje waarbij je replays van auto's kon overlappen als ghost cars. Ik weet niet of dit ook bestaat in rF2, maar dit zou een optie kunnen zijn om letterlijk te zien waar je tijd verliest.

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 16:15
door Lennart Lippens
Lars Koldeweij schreef: 31 jul 2020, 15:54 In rFactor 1 was er een programmaatje waarbij je replays van auto's kon overlappen als ghost cars. Ik weet niet of dit ook bestaat in rF2, maar dit zou een optie kunnen zijn om letterlijk te zien waar je tijd verliest.
Zeker: https://forum.studio-397.com/index.php? ... ols.45062/
Met werkende downloadlink: https://www.dropbox.com/s/m7n0s73f34qvw ... 1.zip?dl=0

Ik heb het weleens gebruikt. De gecombineerde replay, die je zelf kunt maken o.b.v. een opgeslagen replay uit een sessie op onze server laadt en je vervolgens in rF2 om te bekijken als iedere andere replay. Het is vooral handig voor 2 rondes die binnen een seconde zitten (liefst nog minder). Als je laps gaat vergelijken die 2-3s verschillen zijn de auto's na een paar bochten te ver uit elkaar om duidelijk de verschillen te zien.
Je kunt binnen de tool ook in een kaartje de racelijnen vergelijken, en grafieken uitlezen van snelheid, dus daar kun je ook al veel info uit halen.

Zelf gebruik ik tijdens het oefenen de Delta Best (live delta t.o.v. van je snelste ronde in de sessie) bijna continu, je kunt dan zelf meerdere lijnen proberen, later remmen, eerder op je gas, etc. en dan per bocht bekijken wat sneller is.

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 31 jul 2020, 16:46
door Michael Kiewiet
Klinkt goed! Kun je dan ook een snelle ronde van een ander opslaan en gebruiken?
Ben nu even op vakantie (vandaar dat ik er gisteren niet bij was, maar wel de stream heb bekeken), zal er daarna eens induiken.
Misschien dat het voor de anderen ook een hulp kan zijn.
Zie ook nog steeds wel een meerwaarde in iets van een clinic zoals eerder is genoemd.
Misschien toch een idee om bij het begin van het nieuwe seizoen (als bekend is welke auto er wordt gebruikt) een sessie gehouden kan worden waar wat tips en trucs gegeven kunnen worden aan de rookies om zo te helpen bij de opstart?

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 24 aug 2020, 16:56
door Ronnie Zeemering
Patrick Smit schreef: 31 jul 2020, 13:40 . Het is inmiddels al een beetje een grap aan het worden bij ons groepje maar eerlijk is eerlijk onmiskenbaar lijken de rijders met Fanatec producten over het algemeen makkelijker snelle ronde tijden te plaatsen. Vooral bij het aanremmen en het insturen van net wel net niet volgas bochten worden verschillen gemaakt.
Kunnen degene met hun ruime ervaring in rFactor zich hier in herkennen? Is het slechts toeval, of is er inderdaad bijvoorbeeld een merk wat wel of niet aan te raden is? Dit met het oog op toekomstige aankopen kan natuurlijk een groot (finacieel) verschil maken voor ons nieuwelingen en zal zeer zeker gewaardeerd worden.

Ik persoonlijk ben inmiddels van Logitech G920 naar Thrustmaster T300 met T-LCM pendalen en nu de Thrustmaster PC-racer met Fanatec V3 overgestapt. Iedere keer had ik het gevoel wel wat vooruitgang te boeken maar ik kan nog steeds niet dezelfde rempunten als mijn teamgenoten met een compleet Fanatec set aanremmen. Is dit vanwege de Fanatec software in tegenstelling die van Thrustmaster? Of zit het in rFactor of zit ik helemaal mis?
Kun je met een direct drive stuur nog meer winst boeken? Zoveel vragen :)
Goeie vraag :)
Geen idee of ik er een goed antwoord op heb. Kan de plank ook volledig misslaan. Ik ben niet meer zo thuis in de niet direct drive sturen.

Een verschil zou kunnen zijn hoeveel maximale graden uitslag je het stuur hebt ingesteld. Direct drive kun je vaak verder draaien dan niet direct drive. Zo staat mijn OSW op 1020 graden (in rFactor2 is ergens een vinkje dat het aantal graden automatisch per wagen aan wordt gepast) Als ik stuur met armen aanzet bij het rijden draait mijn virtuele stuur exact zoals mijn echt stuur. Bij mijn eerste meters in rfactor2 had ik het stuuruitslag op 900 graden staan (en zat er flink verschil tussen echt en virtueel stuur). Dit voelde vreemd voor mij en kon ik de wagen moeilijker beheersen. Wanneer je stuur de maximale uitslag niet aan kan dan (de niet fanatec stuurtjes in jullie team wellicht) dan zal dat ook moeilijker rijden. In ieder geval moeilijker rijden op de limiet. En later op je gas bij een belangrijke exit scheelt inderdaad soms zomaar een halve seconde richting de volgende bocht.

Ik zit nu vaak 2 tot 3 seconden van de echt snelle jongens af. Genoeg te leren dus bij mij :) Het gevoel hebben van de 'weight transfer' van de wagen is een belangrijke in het leren meer op de limiet te rijden.

Een andere belangrijke feature is zorgen dat je scherm(en) een hogere framerate aankunnen. Ik heb nu 144hz schermen ipv 60hz. Voor mij een wereld van verschil. Ik ben in staat op slides op te vangen die een half jaar geleden onmogelijk waren. Dus beter je eyecandy omlaag en je framerate omhoog. Als er vrienden komen komen schroef je gewoon voor even de eyecandy weer aan :P

Duurdere en soms betere apparatuur zorgt in de basis niet voor snellere tijden.
Het kan wel zorgen voor meer consistentie en vooral meer realisme. En realisme zorgt soms voor langzamere tijden ;)
Zo weet ik van toprijders die met de duurdere set Heusinkveld pedalen rede,snel weer terug zijn gegaan naar de versie waarbij er minder kilo's op de rem getrapt hoefde te worden. Zo waren ze aan het einde van de race minder moe en konden ze net die tiende harder rijden om de winst te behalen.

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 04 sep 2020, 10:22
door Jur Verlouw
Nog een paar tips die ik niet voorbij heb zien komen die mij erg hebben geholpen, komen ook uit de video's van Driver61!

- Gebruik de hele baan! Het is pas illegaal als de Rf2 dat ook vindt. En ga er maar van uit dat de toppers precies weten waar de tracklimits liggen.
- Ben niet te aan/uit met je inputs en probeer zo weinig mogelijk te sturen. Kijk maar eens mee met de toppers en let op hoe weinig input ze gebruiken. Wacht op de grip.
- Bovenstaande bereik je mede door load te creëren door smooth te zijn met je eerste input bij insturen. Je wil eigenlijk pas volledig insturen als je banden aan de buitenkant hersteld zijn van de initiële load en volop grip geven. Hierdoor kun je later remmen en sneller door een bocht. (dit vind ik ook moeilijk maar helpt zeker. Werkt niet voor iedere auto hetzelfde!) https://www.youtube.com/watch?v=2fhWBzwNwFI

Verder mis ik ook nog ongeveer 1 sec op de meeste combinaties t.o.v. toppers. Rij sinds kort met DD1 en V3 maar ben niet sneller over 1 ronde dan met een CSL elite. Opvangen van overstuur en het voorkomen van een crash lijkt wel stukken makkelijker met een DD vanwege de snelheid van het stuur.

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 04 sep 2020, 10:41
door Lennart Lippens
Jur Verlouw schreef: 04 sep 2020, 10:22 Nog een paar tips die ik niet voorbij heb zien komen die mij erg hebben geholpen, komen ook uit de video's van Driver61!

- Gebruik de hele baan! Het is pas illegaal als de Rf2 dat ook vindt. En ga er maar van uit dat de toppers precies weten waar de tracklimits liggen.
...
Onjuist :)
Als je bij SRVN rijdt geldt ons reglement: zie ARR artikel 5.1.1 over baangrenzen.
De in de baan ingebouwde tracklimits staan nooit strakker dan in ons reglement, maar als ze ruimer staan is er de kans dat de Racecommissie de tracklimits gaat controleren na de race.

Verder goeie tips :)

Re: Raceschool 2020 - 2

Geplaatst: 09 sep 2020, 10:25
door Ger Heuts
Jur Verlouw schreef: 04 sep 2020, 10:22 - Ben niet te aan/uit met je inputs en probeer zo weinig mogelijk te sturen.
- Bovenstaande bereik je mede door load te creëren door smooth te zijn met je eerste input bij insturen. Je wil eigenlijk pas volledig insturen als je banden aan de buitenkant hersteld zijn van de initiële load en volop grip geven.
Ik heb al een hele tijd niet meer gereden, maar vrees ook een hele hoop gemist te hebben. Voor mij is dit Chinees. Maar ik ga ervan uit dat de meesten het wel snappen. Ik hoef ook geen uitleg, want komend seizoen rijd ik sowieso niet. Mocht ik weer gaan rijden, moet ik dan eerst ergens een theorie-examen afleggen?