SRVN Raceschool | Stuurwiel instellen

SRVN Raceschool
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mei 2012, 19:34

SRVN Raceschool | Stuurwiel instellen

Berichtdoor SRVN Raceschool » 30 jun 2016, 11:48

SRVN Raceschool
Stuurwiel instellen


Inleiding
Dit topic kan je helpen meer gevoel - door force feedback (FFB) - uit je stuur te halen in rFactor 2. Door de onderstaande stappen te volgen, zorg je ervoor dat rFactor 2 op preciezere manier informatie doorgeeft aan jouw stuur, waardoor je een beter idee krijgt van wat de auto doet. Het zijn echter geen trucjes om 'sneller' te gaan, al kan dat indirect wel een gevolg zijn. Veel mensen maken de fout hun gebrek aan rijvaardigheid te compenseren via stuurinstellingen. Daarvoor is dit topic niet bedoeld.

Afhankelijk van feedback en nieuwe ontwikkelingen kan dit topic aangepast of gecorrigeerd worden.

Dit topic gebaseerd op informatie uit: DrR1pper (26 maart 2014). Guide: Optimal FFB settings for rFactor 2 - The key to being in the "Zone". ISI Forums. Lees de originele tekst voor uitgebreide informatie en uitleg.

Heb je, na het lezen, nog aanvulling of opmerkingen, stuur dan een PM naar Yoeri Gijsen.

Voordat je verder leest...
Verschillende stuurwielen bieden verschillende mogelijkheden en vragen verschillende instellingen. Het ene stuur kan de informatie uit rFactor 2 beter verwerken en doorgeven dan het andere stuur. Voor €300 heb je al een degelijk stuur met pedalen dat in de basis voldoet voor simracen, maar wel enigszins beperkt is in de precieze overbrenging van het racegevoel. Veel simrace-coureurs nemen daar genoegen mee. Wil je echter meer realisme of beleving, dan zul je op zoek moeten naar beter materiaal. Dat is een keuze, maar geen noodzaak of verplichting voor het rijden bij SRVN. Bedenk ook dat beter materiaal niet betekent dat je sneller zult gaan. Er is hier geen sprake van het "pay to win"-principe. Het kan natuurlijk wel zijn dat het betere stuurgevoel van een stuurwiel van hogere kwaliteit op den duur leidt tot nauwkeuriger rijgedrag bij de coureur, maar dat is geenszins een wetmatigheid.

Kortom: investeren in materiaal kan leiden tot meer gevoel, beleving en realisme, maar is niet noodzakelijk voor een goede prestatie.

1) Profiler instellen (buiten rFactor 2)
De volgende instellingen worden aangeraden:

Afbeelding
Afbeelding

Mochten we meer informatie vinden over andere merken en stuurwielen, dan voegen we die graag toe.

2) Snelle instellingen in rFactor 2
Ga naar OPTIONS/SETTINGS > CONTROLS > LOAD en kiest het standaardprofiel van je stuurwiel
  • Speed Sensititvity: Het wordt vaak aangeraden dat deze uit staat (0%) voor een betere 1:1 reactie van je stuur. Deze instelling is bedoeld voor mensen met een controller, geen stuurwiel, om ze te helpen sturen op hoge snelheid door de stuuruitslag op snelheid te verminderen.
  • Force Feedback Type: Wheel (spreekt voor zich...)
  • Vehicle Set: Aan (vinkje). Dit zorgt ervoor dat rFactor 2 je stuurinstellingen overschrijft zodat je de hoeveelheid graden rotatie op het stuurwiel hebt die hoort bij de auto. Dit is de meest realistische instelling. Tenzij jouw stuur niet die hoeveelheid graden rotatie aankan, heb je geen reden deze instelling uit te zetten.
BELANGRIJK: zorg ervoor dat je profiler (zie "1)") dezelfde rotatie aanhoudt als de Vehicle Set, zodat het stuur in je had 1:1 de beweging maakt als het virtuele stuurwiel op je beeldscherm. Dit gaat automatisch als je in de profiler de optie aanzet de gaming software (rFactor 2) de profiler instelling te laten overschrijven. Je kunt de instellingen controleren door in rFactor 2 op RACE te klikken en te kijken of het stuurwiel in beeld en het stuurwiel in je hand een gelijke hoeveelheid draaien.

LET OP!: De Steerling Lock optie in de GARAGE is niet hetzelfde als de rotatie van het stuurwiel. Steerling lock gaat over draaicirkel die de voorwielen maken in verhouding tot het draaien van het stuurwiel.

TIP: Gezien de uiteenlopende karakteristieken van de verschillende auto's in rFactor 2, is het verstandig per auto of klasse een apart profiel aan te maken. Dat is ook omdat je wellicht per klasse andere knoppen wilt aanwijzen, bijvoorbeeld voor de het verzetten van de rembalans, brandstofinstellingen, etc. rFactor 2 geeft je de mogelijkheid het aangepast profiel op te slaan. Je kunt deze dan laden in het spel, of handmatig aanpassen in .../Steam/steamapps/common/rFactor2/UserData/Controller. Doe je het handmatig, dan moet je het spel wel even opnieuw opstarten.

3) FFB-clipping tegengaan
Ga naar OPTIONS/SETTINGS > CONTROLS > CAR-SPECIFIC FFB-MULT

Deze instelling gebruik je om de FFB-krachten in te schalen, zodat je in het stuur beter het verschil voelt tussen kleine en grote krachten die vanuit rFactor 2 naar je stuur worden gecommuniceerd. Wanneer je dit niet doet, kan het zo zijn dat rFactor 2 met kleine krachten al de maximale FFB genereert in je stuurwiel, waardoor je het verschil tussen kleine krachten (bijv. powersilden, driften) en grote krachten (bijv. door het gras rijden, botsen) niet merkt. Dit zal per auto verschillen, wat betekent dat je ervoor kunt kiezen voor elke auto een eigen profiel aan te maken.

Afbeelding
Hierboven zie je het verschillen tussen een goede en een té hoge CAR-SPECIFIC FBB-MULT.

Om de instelling goed te krijgen heb je een plugin nodig. Deze vind je hier: TechAde (27 juni 2014). rF2 Pedal & FFB Overlay Plugin. ISI Forums.

Het instelling is vrij gemakkelijk. Je installeert de plugin en gaat rijden. Je let daarbij op de overlay linkboven in je scherm.

Afbeelding
Van links naar rechts: Koppelingspedaal (blauw) - Gaspedaal (groen) - Rempedaal (rood) - FFB-input (geel)

Tijdens het rijden let je op de gele balk. Als deze tijdens een normale situatie de top bereikt en rood knippert, moet je Car-Specific FFB Mult omlaag. Vermijd daarbij curbstones, spins, van de baan raken en botsen. Het gaat erom dat je tijdens 'normaal' rijden geen overmaat aan FFB creëert. Typisch kom je ergens tussen de 0,75 en 1,0 uit.

4) FFB-deadzone tegengaan
Ga naar OPTIONS/SETTINGS > CONTROLS > FFB MINIMUM TORQUE

Deze instelling gebruik je om de FFB aan het begin van je stuurbeweging - als het stuur recht staat en begint met draaien - te reguleren. Veel stuurwielen hebben het probleem dat er geen (merkbare) FFB wordt gegenereerd wanneer het stuur recht staat. Er is sprake van een deadzone. Je kunt deze deadzone wegwerken door de minimale FFB op je stuur te verhogen.

Dit werkt gemakkelijk. Je klikt op RACE en voelt aan je stuur. Als je in de eerste centimeter or milimeters draaien geen weerstand voelt, dan verhoog je de FFB Minimum Torque. Je hoeft dus niet daadwerkelijk te gaan rijden. Dit herhaal je totdat je stuur automatisch trilt, zonder hem aan te raken. Je gaat dan weer een klikje terug, totdat hij dat niet meer doet.

5) Rammelen tegengaan
Ga naar OPTIONS/SETTINGS > CONTROLS > FFB SMOOTHING

Deze instelling gebruik je om de FFB in je stuur af te vlakken, zodat hij minder (hard) rammelt. Hoge waardes hoeven alleen bij oudere stuurwielen die nog op tandwielen overbrengen, zoals de Logitech G25 en G27. Zelfs dan is het een kwestie van voorkeur. Voor nieuwere stuurwielen aangedreven door een band word je aangeraden deze instelling op 0 te laten staan. Nog weer duurdere, high-tech wielen vragen wellicht een kleine correctie, bijvoorbeeld 3.

Afbeelding
In deze afbeeldingen kun je zien dat FFB-SMOOTHING de extremen vanuit de software afgevlakt doorgeeft aan het stuurwiel. Daardoor rammelt het stuur minder, maar is de informatie ook minder precies, waardoor de rijder mogelijk minder adequaat reageert op de situatie.

Feedback?
Heb je vragen of opmerkingen over dit onderwerp, stuur dan een PM naar Yoeri Gijsen.

"May the Force be with you!"
- Een onbekend personage uit een onbekende film



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten