Pagina 1 van 3

[ORG] Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 18:05
door Robert Rozing
Hoi allemaal,

deze vraag is eigenlijk voor de organisatie, maar wellicht dat andere leden ook antwoord kubbeb geven. Op - in ieder geval- de Clio server kun je braking assist-low en auto-clutch als driving aids inschakelen.
Waarom is dit? Dit komt het realisme mijn inziens niet ten goede. Dat braking assist kan ik nog begrijpen, aangezien je op de computer het gevoel anders teveel mist, maar auto-clutch?
Dit zorgt naar mijn mening voor onrealistisch schakelwerk. Eigenlijk zou men de flippers helemaal niet mogen gebruiken, een echte Clio heeft toch ook geen flippers?

Hoe staat de rest hier tegenover?

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 18:07
door Sven Smits
Hoe wil je dat doen wanneer je geen H-bak tot je beschikking hebt.. :roll:

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 18:09
door Bram Kuipers
Dit staat al altijd aan. Ik persoonlijk denk dat dit aanstaat om er voor te voorkomen dat mensen de wagen laten afslaan als er een foutje wordt gemaakt.
Stel je wordt aangetikt door iemand zonder je eigen fout en je wagen slaat af. Dan is het einde verhaal voor je.

Ik denk dat dit ook is omdat we iedereen in de race willen houden, daarom staat schade op 40% en niet op 100%
Anders is 1 tikje je hele wagen scheef en kan je niet meer doorrijden.

Daarom denk ik dat dit juist goed is dat het aanstaat. Anders denk ik dat er meer lol af gaat als mensen door iets kleins de race al moeten gaan missen.

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 18:12
door Dave de Vos
Heb ik ergens gemist dat ik stuur met h bak en 3 pendalen moest hebben?

Lijkt mij te ver gaan om te kunnen racen in deze vorm.

Dave.

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 18:28
door Nico Kuitems
Bram Kuipers schreef:Dit staat al altijd aan. Ik persoonlijk denk dat dit aanstaat om er voor te voorkomen dat mensen de wagen laten afslaan als er een foutje wordt gemaakt.
Stel je wordt aangetikt door iemand zonder je eigen fout en je wagen slaat af. Dan is het einde verhaal voor je.

Ik denk dat dit ook is omdat we iedereen in de race willen houden, daarom staat schade op 40% en niet op 100%
Anders is 1 tikje je hele wagen scheef en kan je niet meer doorrijden.

Daarom denk ik dat dit juist goed is dat het aanstaat. Anders denk ik dat er meer lol af gaat als mensen door iets kleins de race al moeten gaan missen.
Joh gebeurde dat gister nog toevallig.?

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 18:30
door Wester Wobbes
Ook niet iedereen heeft een koppelingspedaal...

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 18:31
door Bram Kuipers
Nico Kuitems schreef:
Bram Kuipers schreef:Dit staat al altijd aan. Ik persoonlijk denk dat dit aanstaat om er voor te voorkomen dat mensen de wagen laten afslaan als er een foutje wordt gemaakt.
Stel je wordt aangetikt door iemand zonder je eigen fout en je wagen slaat af. Dan is het einde verhaal voor je.

Ik denk dat dit ook is omdat we iedereen in de race willen houden, daarom staat schade op 40% en niet op 100%
Anders is 1 tikje je hele wagen scheef en kan je niet meer doorrijden.

Daarom denk ik dat dit juist goed is dat het aanstaat. Anders denk ik dat er meer lol af gaat als mensen door iets kleins de race al moeten gaan missen.
Joh gebeurde dat gister nog toevallig.?
Precies! Haha, stel Clutch stond uit. Dan had je denk ik maar 7 rijders fzo die zouden finishen...

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 18:38
door Robert Rozing
De Clio kun je gewoon weer starten hoor. En in het echt moet je ook je koppeling gewoon intrappen om 'm niet af te laten slaan dus dat lijkt mij een redelijk standaard reflex.
Maar goed, ik dacht dat iedereen wel een koppelingspedaal met stickshifter zou hebben hier. Is toch wel nodig voor wat realisme? Zoveel kost het niet tegenwoordig.

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 19:20
door Nico Kuitems
gaat ook om de fun he..
ik heb shifter en clutch maar gebruik het niet... wil ik ook niet, heb al moeite om die krengen op het zwarte te houden

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 19:35
door Lars Koldeweij
Dat het aangezet kan worden betekend niet dat iedereen het ook gebruikt. ;) Autoclutch heb ik nooit aan staan en misschien heeft de Clio in het echt ook wel ABS?

Ik vind het veel zorgwekkender dat er veel mensen zijn die niet vanuit de cockpitview rijden...

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 19:36
door Robert Rozing
Fun is voor iedereen anders. Voor mij is realisme juist fun. Het was voor mij dan ook een domper om mee te rijden aan boord van de snelle rijders in de Clio cup, het is alles behalve realistisch, die downshifts. Mja, moet zelf ook wel meedoen, anders blijf ik helemaal achter.

Is in mijn optiek daardoor wel meer 'simcade' dan simracing.

Maar goed... Het blijft daardoor wel voor een iets breder publiek I guess.

Ik hoop dat bij zo'n nieuwe sim als Assetto Corsa wel gewoon realistisch wordt.

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 19:40
door René Hoogterp
Denk dat meerdere mensen wel kunnen beamen dat een Renault Clio in het echie ook vol in de toerenbegrenzer gegooid wordt om af te remmen. Sequentieel met een pook of met flippers is derhalve dus ook niet zo'n verschil. Immers, in een echte Clio heb je ook geen koppeling nodig.

Verder is de Renault Clio ook de 'beginnersklasse'. Waar gemakkelijk ingestapt kan worden, als je het zo bekijkt zijn we dus niet heel vrijgevig met het gebruik van hulpmiddelen.

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 20:43
door Maurice Zondag
Simracen blijft altijd de echte wereld zoveel mogelijk nadoen, daarin heb je gelijk. Maar het gevóel met mijn sim spullen, een G25 en een 21" scherm, kan nog niet eens voor 10% in de buurt komen van echt racen. En gevoel heb je nodig om goed te kunnen remmen, de koppeling te kunnen gebruiken (god beware dat auto's een versnellingspook hebben die voelt zoals mijn G25), en dus ook de H patroon shifter.

Er moeten dus consessies gedaan worden. Linksom of rechtsom. Door een aantal dingen op te offeren, krijg je toch een redelijk rijbeleving die in de buurt komt van echt racen. Maar heel veel dichter dan die 10% komt het dan nog steeds niet. De G krachten, het risico, de beleving IN de auto te zitten, daar is toch iets meer voor nodig dan een simpele betaalbare G25/27 een een breedbeeldscherm.

Overigens, ja in het echt gebruik je ook de motor om af te remmen, en ja, de Clio's hebben vanaf het nieuwe model jaar ook flippers :P
En als ik ABS op mijn race wagen heb, zeg ik ook niet, joh, sloop die er maar af want dat is voor watjes...

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 20:50
door Ger Heuts
En als je het zelf niet wilt gebruiken omdat het "afbreuk" doet aan het realisme, dan laat je het toch gewoon uit? Mede door de "toegankelijkheid" van verschillende mods zijn die een enorm succes. We (sorry voor het gebruik van het woord "we") willen een zo breed mogelijk publiek naar SRVN halen. Als je alleen maar mods zonder welk hulpmiddel dan ook aanbiedt, dan is de lol er voor menigeen al snel af.

Wat mij meer zorgen baart, is dat mensen steeds cirduits raden en dan bijna nooit een nieuw plaatje plaatsen.... ;)

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 20:52
door Lars Koldeweij
Ger Heuts schreef: Wat mij meer zorgen baart, is dat mensen steeds cirduits raden en dan bijna nooit een nieuw plaatje plaatsen.... ;)
Irritant is dat he!

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 23:17
door Jan Wim Ensing
We zijn maar erg minimaal met het voeren van hulpmiddelen. Auto Clutch aan zul je in iedere league wel aantreffen omdat niet iedereen een koppelingspedaal heeft. En of iemand rijdt met een H-bak of flippers is ook niet te controleren. Bedenk je dat niet iedereen een G27 heeft met een derde pedaal en die H-bak.

Daarnaast hebben we altijd te maken met een divers veld. Niet iedereen is even goed, en ook daar moet de organisatie rekening mee houden. Dat is ook de reden dat ABS op low staat: om te voorkomen dat er mensen zijn die bij het aanremmen de controle verliezen en vervolgens het hele veld de grindbak in rossen.

Verder is het natuurlijk een spelletje. Toen ik begon in 2006 bij BRO stonden bijvoorbeeld ook nog de stability control aan en was het onmogelijk je motor op te blazen. Je zag dan dus mensen die bij het aanremmen van een bocht van de zes naar de een gingen want dat kon immers. Sterker nog, tijdens de eerste SRVN F1-wedstrijd waren er diverse ontplofte motoren omdat die ineens kapot konden. We rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen, maar iedereen moet plezier kunnen hebben in de wedstrijden.

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 23:20
door Bram Kuipers
Jan Wim Ensing schreef: Sterker nog, tijdens de eerste SRVN F1-wedstrijd waren er diverse ontplofte motoren omdat die ineens kapot konden. We rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen, maar iedereen moet plezier kunnen hebben in de wedstrijden.
Ahh Canada, De motoren en de remmen konden ineens kapot. Wat hebben we toen gelachen!

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 25 feb 2013, 23:24
door Twan Capellen
Bovendien zijn er diverse klassen waar traction control en ABS ed in het echt op zit, maar waar die bij SRVN uit staan of maximaal op low en dat is weer moeilijker dan realistisch noodzakelijk.
In ieder geval wordt iedere klasse met al dan niet een aantal opties aangeboden en of je er gebruik van maakt, dat bepaal je zelf, maar het is in ieder geval voor iedereen gelijk.

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 23 feb 2014, 12:02
door Jeroen Brink
Bram Kuipers schreef:Dit staat al altijd aan. Ik persoonlijk denk dat dit aanstaat om er voor te voorkomen dat mensen de wagen laten afslaan als er een foutje wordt gemaakt.
Stel je wordt aangetikt door iemand zonder je eigen fout en je wagen slaat af. Dan is het einde verhaal voor je.

Ik denk dat dit ook is omdat we iedereen in de race willen houden, daarom staat schade op 40% en niet op 100%
Anders is 1 tikje je hele wagen scheef en kan je niet meer doorrijden.
Wanneer is dit eigenlijk aangepast? Meende begin vorig jaar idd te zien dat schade op 40% stond...

Re: Waarom driving aids?

Geplaatst: 23 feb 2014, 14:41
door Jan Wim Ensing
Dat is aangepast per 2013-II, voor zover ik weet.