Rob Smit schreef: ↑20 nov 2020, 11:59
...Prop hem er maar tussen en als de auto er net of net niet tussen past, “als jij geen ruimte maakt gaan we er toch samen af” leek het devies...
Je weet natuurlijk dat we een RC hebben waar je je protesten kwijt kunt. Je hebt echter 0 protesten ingediend voor DTCC dit seizoen. Hoe komt het dat we voor al die 'ik prop hem er gewoon tussen en zie wel'-gevallen geen protesten hebben gezien? Ik ben oprecht benieuwd wat daar de reden voor is.
- Wordt er is dit soort gevallen geen duidelijke overtreding gemaakt, waardoor een protest waarschijnlijk zal lijden tot 'weinig aan de hand, race-incident'?
- Zijn de regels onduidelijk?
- Ben je het oneens met de regels (wanneer iets wel/niet strafbaar is)?
- Zijn de straffen te licht of te zwaar?
- Is er geen vertrouwen in het oordeel van de RC?
- Wil je de RC niet belasten? (heb geen medelijden met ons
, we behandelen liever een berg protesten dan dat we machteloos toe moeten kijken)
- etc...
Als RC-lid zie ik regelmatig incidenten voorbijkomen waarvan ik denk: hoe is het mogelijk dat hier geen protest voor is ingediend?
Persoonlijk stoor ik me ook aan idee (wat ik vaak hoor) dat bij tourwagenracen al dit duw- en trekwerk er blijkbaar bij hoort.
In theorie is er bij licht zijwaarts contact (deur tegen deur) minder risico op schade/crashes dan bij open wheelers, maar dat moet niet betekenen dat men daar bewust op gaat rijden, als in: ik kleun hem er tussen/tegenaan, moet kunnen, hoort bij tourwagenracen, niet zeuren
Een klein tikje op een achterhoek kan bij een tourwagen net zo makkelijk in een spin resulteren als in iedere andere auto, dus ook bij tourwagens moet je contact voorkomen.
Door geen protesten in te dienen zullen mensen mogelijk gaan denken dat ze met van alles wegkomen, om een voorbeeld te noemen:
Ik zag laatst iemand inhalen door gewoon een bocht compleet af te snijden. Daar komt dan helaas geen protest voor binnen. Die persoon zal dan misschien denken: ik kom ermee weg, ga ik de volgende keer weer doen, en ik ga m'n teamgenoten ook vertellen dat ze dat gewoon moeten proberen!
...Vraag me wel af of ik volgend seizoen net zo ruimte zal maken voor dit soort coureurs of mijn instelling maar aan te passen naar “dan gaan we er toch samen af”. ...
Nee dat is verstandig, zo los je het probleem op...
Zal je net zien dat die ander wél een protest indient en jij de sjaak bent.
Verder was er gisteren en dat was ook niet voor het eerst een coureur die na een crash meteen de server verliet, die bij, volgens mij iedereen op de baan een lag spike veroorzaakte. Ik hoop dat dit soort zaken streng aan gepakt zullen worden. Tegen actie op de baan op een enkel personen kan protest worden ingediend en kan je straf krijgen. Dit soort acties die alle coureurs op de baan treft kan dat niet. Ik zou schorsing voor 1 race terecht vinden.
Het zal je dan zijn ontgaan, maar we hebben dit seizoen (helaas) al 8x een straf uitgedeeld voor het bewust verlaten van de server, conform ARR, art. 6.4.1.:
"
...Eenmaal in de pits dien je te wachten tot het einde van de race voordat je de server mag verlaten. Het vroegtijdig verlaten van de server kan verbindingsproblemen bij andere deelnemers veroorzaken.
Het bewust verlaten van de server tijdens de race wordt bestraft met een lichte straf in de vorm van een gridstraf."
Het verlaten van de server wordt meestal opgemerkt door de wedstrijdleider of anders door de RC, wat leidt in een gridstraf voor die persoon. Je kunt er ook zelf een protest voor indienen als je er hinder van ondervindt.
Of de strafmaat (5 plekken gridstraf) voldoende is kun je over discussiëren, die is misschien te licht. Meestal heeft het verlaten voor de server geen grote gevolgen, maar som pakt het net verkeerd uit en kan het serieuze schade veroorzaken bij anderen (doordat auto's in elkaar belanden).
Kun je een schorsing ook rechtvaardigen als niemand er last van had?