Voorstel 'schrapsysteem' in kampioenschappen

Vraag aan het bestuur of de commissies? In deze sectie worden vragen beantwoord.
Gebruikersavatar
Kevin Rotting
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 nov 2015, 01:40
Racestuur: T300 F1
Contact:

Ik zag hier nog geen topic over staan dus ik dacht, ik maak er één inplaats een email naar de KC zodat andere leden hier mogelijk ook hun mening over kwijt kunnen.

Over ruim een maand gaan de 2016-I seizoenen van start. Het worden mijn eerste volle seizoenen op SRVN met een eigen team samen met Ruben Correa Alves. Heb er super veel zin in.

Alleen ik zou het nog eventjes willen hebben over het zogenoemde 'schrapsysteem' waarvan ik denk dat van toegevoegde waarde is omdat veel mensen altijd wel een race noodgedwongen aan zich voorbij moeten laten gaan door iets wat je niet in eigen hand hebt.

Wat houdt het 'schrapsysteem' in?

Heel simpel. Dat iedereen de mogelijkheid krijgt om na het kampioenschap zijn slechtste resultaat te schrappen zodat iedereen het zich kan permiteren om 1 race te missen zonder dat dit meteen grote consequenties heeft voor het kampioenschap.

Een voorbeeld waar dit meteen goed van toepassing zou kunnen zijn is ronde 1 van het DTCC kampioenschap op 14 Februari. Dit is Valentijnsdag. Er zullen mensen zijn die de voorkeur moeten geven aan een avondje uit eten met hun vriendin inplaats je vriendin alleen op de bank te laten zitten om achter je stuurtje te gaan racen :simracer1:

Maar er kunnen buiten dat soort jaarlijkse dagen ook onverwachte dingen gebeuren waardoor je noodgedwongen een race moet missen zoals ziekte, verhuizing, noodgevallen, internet problemen enz.. Iedereen kan onverwacht een race missen. Dit heeft niemand in eigen handen. :kopstooot:

Ik ben er een groot voorstander van om hier voldoende rekening mee te houden en ik ben van mening dat het niet goed is als dit meteen grote consequenties voor diegene heeft in een kampioenschap. In het slechtste geval kost het iemand de titel en dat willen we toch niet op zo'n manier beslist zien worden? Wat vinden jullie ervan? Graag jullie mening. :thumbs_up:
Laatst gewijzigd door Kevin Rotting op 10 jan 2016, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Tijmen Berends
Berichten: 211
Lid geworden op: 27 dec 2014, 18:34
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Duiven

+1
Gebruikersavatar
Hany Alsabti
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 feb 2014, 15:11
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Arnhem
Contact:

Helemaal mee eens Kevin.
Roy de Muinck
Berichten: 274
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:48

+1
Gebruikersavatar
Thijmen Nabuurs
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 nov 2015, 16:44
Racestuur: Fanatec CSL elite
Contact:

+1
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Als je echt zo bezig bent met je resultaten, lekker die heks op de bank laten zitten ;)

Zoals al gemeld toen je het direct aan de KC hebt gevraagd VOORDAT je dit topic startte en hier je gram alsnog probeert te halen, is een ALV een uitgelezen moment voor dit soort dingen om in de groep te gooien en waar mogelijk op democratische wijze gelijk beslissingen te maken.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Is een idee, ben het er niet mee eens.
En check your facts, 14 februari is een DTCC avond
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Op zich is het het overwegen waard. De voordelen zijn duidelijk, een eventueel nadeel kan zijn dat dit de drempel verlaagt voor mensen om de laatste race te missen. Juist in die laatste races is de opkomst altijd al lager dan aan het begin.

(Klein) detail hierbij is dat het huidige resultatensysteem voor zover ik weet geen schrapresultaat ondersteunt. Met andere woorden: pas aan het einde van het seizoen zal dan van iedere deelnemen het slechtste resultaat verwijderd worden. Tussentijds zal de stand alle races meenemen en dient iedereen zelf de slechtste score van zichzelf en concurrenten weg te denken.

Voor besluitvorming is officieel de ALV natuurlijk de plek waar zoiets bepaald wordt, maar als nu ineens een grote meerderheid voor een schrapresultaat systeem is staat de KC daar zeker open voor.
Gebruikersavatar
Kevin Rotting
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 nov 2015, 01:40
Racestuur: T300 F1
Contact:

William Geuze schreef:Als je echt zo bezig bent met je resultaten, lekker die heks op de bank laten zitten ;)

Zoals al gemeld toen je het direct aan de KC hebt gevraagd VOORDAT je dit topic startte en hier je gram alsnog probeert te halen, is een ALV een uitgelezen moment voor dit soort dingen om in de groep te gooien en waar mogelijk op democratische wijze gelijk beslissingen te maken.
Laat het duidelijk zijn dat ik absoluut niet de bedoeling heb om op deze manier ''alsnog mijn gram te halen''. Ik heb het er privé met Rudy eventjes over gehad maar dit is de namelijk de eerste keer dat ik het balletje opgooi via een topic om dit idee te opperen. Maar als dit opgenomen zou kunnen worden in de ALV en er wordt ook iets mee gedaan dan zou het naar mijn mening super zijn! :)
Gebruikersavatar
Kevin Rotting
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 nov 2015, 01:40
Racestuur: T300 F1
Contact:

Albert van Mourik schreef:Is een idee, ben het er niet mee eens.
En check your facts, 14 februari is een DTCC avond
Gecorrigeerd :) Om welke reden ben je het er niet mee eens?
Gebruikersavatar
Gerben Kelly
Berichten: 377
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:09
Racestuur: Fanatec Clubsport V2 wheelbase

Ook oneens, als je echt kampioen wilt worden, moet je er maar voor zorgen dat je er altijd bent. En tuurlijk kan het voorkomen dat voor wat voor reden dan ook je een keer niet kunt rijden, tjah dat is dan jammer, maar dat is voor iedereen hetzelfde.

En als het wel ingevoerd wordt, krijg je hetzelfde als een paar jaar terug in het NK rally, dat mensen het laatste event laten schieten omdat ze alle voorgaande al hebben gereden. Wat Lars ook al zei dus.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Laatste races race07, 8? Man aan de start.
Laatste races Civic cup, 14 man met gastrijders aan de start.

Je bent er of je bent er niet.
Het is en blijft sim racen
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Los van de argumentaties van het voor of tegen zijn en waar de vraag wel of niet gesteld moet worden, voorzie ik weer een discussie waar we als vereniging niet trots op gaan zijn. Agendeer het gewoon voor de ALV of een TS-meeting (die wel degelijk voorzien is), dan kan iedereen op zijn gemak de voors en tegens afwegen en kunnen we hier het moddergooien voorkomen.
Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

Kijk, met dit antwoord kunnen we iets. Op persoonlijke voorkeuren een voorstel afschieten lijkt mij niet de opdracht van commissie leden.

Overigens ben ik toch wel benieuwd wanneer er weer een TS vergadering is.
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Daarom is het een keuze persoonlijk te reageren en niet onder de KC account te posten Dave, en dat moet mijns onziens gewoon kunnen.
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

Ger Heuts schreef:TS-meeting (die wel degelijk voorzien is).
Dat is voor mij nieuws. Wat ik weet is dat er gewerkt wordt aan feedbackformulieren. De keuze om geen Open TS-vergadering te doen heeft te maken met het feit dat er zo weinig tijd is tussen de twee seizoenen dat wil je de feedback daaruit goed kunnen implementeren dat nu niet kan en dat het seizoen 2016-I al in de steigers staat. Dan krijg je hele rare communicatie. Tel daarbij op dat we vanaf nu jaarlijks twee Algemene Ledenvergaderingen hebben waarbij er face-to-face, wat altijd beter werkt, feedback gegeven kan worden.

Over dit onderwerp, dit is de afgelopen jaren al regelmatig voorbijgekomen. Sterker nog, er is binnen de KC ook uitgebreid gesproken over wat te doen met dit soort dagen, pasen enz. Dat is in het eerste seizoen van het jaar altijd lastig, in het tweede seizoen heb je dan vaak weer veel overzeese Formule 1-races.

En er valt zeker iets voor te zeggen, maar het is zo goed als ondoenlijk om dit door te voeren. Denk er aan dat het dus voor vier kampioenschappen met elk 30+ rijders geldt. Stel je voor, het laatste raceweekend is voorbij, dan wil je meteen weten wie er kampioen is. Maar dan moet je dus van 30 rijders weten wie welk resultaat geschrapt wilt hebben. In het geval van de DTCC/DTM moet je dan ook nog bepalen of je één of twee races wil schrappen. Dat is echt niet te doen, al zou je het willen.

Daarbij, de kalender is ver van te voren bekend gemaakt en soms moet je keuzes maken. Dat moet in het echte leven ook. Ook ik zal regelmatig een DTM-race missen in verband met mijn werk. Daarbij, in alle raceklasses die ik ken moet je er gewoon zijn om punten te halen.

En dan moet mij in het algemeen nog iets van het hart. Het lijkt een trend te worden om alles wat uit de KC/Bestuur komt onder vuur te leggen en ter discussie te stellen. En dat gaat niet altijd op een leuke manier, sterker nog, dat gaat de laatste tijd op een manier waarde honden geen brood van lusten. Feedback is welkom, maar bij gebrek van machines werken hier mensen, sterker nog vrijwilligers! Vrijwilligers die allemaal kneiterhard werken om het jullie allemaal zoveel mogelijk naar de zin te maken. Belangrijk is dat daar waardering voor is. Als ik voor mezelf spreek mis ik dat op dit moment compleet bij SRVN. Het hoeft echt niet allemaal in halleluja-stemming, maar zoals het nu gaat is mij twee stappen te ver. Als we allemaal 2017 willen halen moet daar echt iets in veranderen, want voor mij is er zo geen lol meer aan. :(
Gebruikersavatar
Kevin Rotting
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 nov 2015, 01:40
Racestuur: T300 F1
Contact:

Goede argumentaties over de kant van de nadelen aan dit systeem van Lars en Jan Wim. Daar zit ook zeker iets in. Als het al uitgebreid ter sprake is gekomen in de KC en toen is beslist dat dit geen kans van slagen heeft, prima. Geen enkel probleem. Het was maar een voorstel met de veronderstelling dat we op een normale volwassen manier onze gedachtes met elkaar kunnen wisselen. Het was natuurlijk niet mijn bedoeling om hier een moddergooi gevecht van te maken. Als dit niet mogelijk schijnt te zijn dan doe ik het voortaan gewoon niet meer. Wat mij betreft mag dit topic verwijderd worden.

Hoe heel het systeem en reglement nu in elkaar zit is geen straf hoor :D Alleen al vanwege het feit dat SRVN het voor elkaar heeft gekregen om uberhaupt in elke klasses een volle grid heeft neer kunnen zetten verdient veel waardering. We moeten vooral met zijn allen de dingen koesteren waar we zijn allen trots op kunnen zijn. Veel belangrijker dan die paar woestijn korrels waar over te zeuren valt.

Het is goed zo b:)like
Anton Rebel
Berichten: 329
Lid geworden op: 27 sep 2014, 15:51
Racestuur: Thrustmaster T300 Alcantara
Locatie: Renswoude

Het lijkt al wat laat voor een open TS meeting. Het bestuur wil wel graag evalueren
Dit is natuurlijk wazig . vind ik :P wel of geen TS meeting. das duidelijk.
Ik keek ook uit naar een een TS meeting, zodat er hier en daar weer eens wat oren gewassen konden worden. :D
Niek Jacobs
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 sep 2014, 16:57

Op zich ben ik het er ook mee eens. Een mogelijkheid is dan nog om de laatste race uit te sluiten van de schrapresultaten. Dan weet iedereen hoe die er voor staat en is er geen onduidelijkheid hierover na het einde van deze race.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Laat ik beginnen grote waardering uit te spreken voor de mensen in het bestuur en de commissies die hier echt een topvereniging hebben neergezet. Ik ben ontzettend blij dat srvn er is en heb met enorm veel plezier mijn eerste seizoen gereden.

Discussies horen erbij in een vereniging en de manier waarop Kevin dit onderwerp rer sprake brengt doet hij volgens mij uitesrt correct met keurige argumentatie. Er is duidelijk verdeeldheid dus de suggestie om het voor nu zo te laten en na 2016-I te evalueren lijkt me logisch. Komen we er dan niet uit, stemmen op de ALV.

Ik vind dat we volwassen genoeg moeten zijn om dit soort discussies te kunnen voeren. Als je dan deelneemt aan de discussie laat dan ook weten waarom je voor of tegen bent. Dat kan de KC helpen om een goed afweging te maken. Die KC is er niet niets. Als de KC vervolgens beslist en haar afwegingen helder communiceert, moet dat het ook zijn. Dan moeten we er ook niet over door blijven gaan. En heb je het gevoel dat de meerderheid van de vereniging het toch anders wil, kaart het dan aan op de ALV.

Tot slot ben ik wel voorstander van 1 schrapresultaat. Ik doe mijn best om er altijd te zijn, maar loop ook altijd wel een keer tegen een avond aan waarop ik niet kan. voor mijn kampioensaspiraties hoef ik geen schrapresultaat, maar ik vind het over de breedte wel fair. De geringere opkomst aan het einde van het seizoen is me ook opgevallen. Ik kon er zelf de laatste race niet bij zijn ivm Kerstviering bij mijn dochters op school. Ik heb meer moeite met mensen die zich inschrijven en vervolgens maar een of twee races meedoen.
Plaats reactie

Terug naar “SRVN”