Dobbelsteen

Vraag aan het bestuur of de commissies? In deze sectie worden vragen beantwoord.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

Vrienden van de race organisatie.

Als je als rijder in de civicrace 1 eindigt in de pits vanwege opgave dan krijg je geen punten in de eindklassering wegens het niet over de finish rijden.
Als het goed is heb ik het bovenstaande juist!

Dan is mijn vraag hoe het mogelijk is dat je dan wel bij de start opstelling voor race 2 rijders wel meegenomen worden in het in het bepalen voor de startopstelling indien je niet bent geklasseerd in race 1.

Vandaag is die vraag bij mij opgekomen omdat er rijders werden opgesteld in race 2 terwijl ze niet in de eindklassering worden meegenomen voor race 1.

Ik hoor het graag hoe dit mogelijk is?

Dave.
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Als je uitvalt, krijg je geen punten nee, maar je wordt WEL geklasseerd. Als je op gelijke punten eindigt in het kampioenschap en iemand die 1x 13e is geworden tov 1x 14e (hypothetisch gesproken) dan geldt die 13e plaats toch. Ook al ben je niet over de streep gekomen, en dus zonder punten.

In mijn ogen kan dus dan wel gewoon de top 13 omgedraaid worden, ook al is de nummer 13 niet over de streep gegaan. Maar dat houdt dus wel in dat er erg weinig man gisteren waren?

EDIT: ja ik zie het, niet veel rijders gisteren...
Gebruikersavatar
Ivo Pakvis
Berichten: 254
Lid geworden op: 20 sep 2011, 21:21

Goed voorbeeld:

Heinz-Harald Frentzen viel in de laatste ronde uit tijdens de GP van Brazilië in 1999, maar werd wel geklasseerd als derde. Stond op het podium en alles, want ronde voorsprong op nummer vier. Uitvallen betekent niet automatisch wegvallen in de klassementslijst.

Maar goed; met twintig+ man op de grid hebben we dit probleem waarschijnlijk niet.
Gebruikersavatar
Jeroen Huisers
Berichten: 994
Lid geworden op: 04 jun 2012, 10:05

Dat je bij uitval geen punten krijgt is voor iedereen logisch.
Dat je geklasseerd wordt is ook duidelijk.
Maar dat je voor race 2 wordt meegenomen in de reversed grid vind ik (net als Dave) eigenlijk wel raar.

Ik weet niet hoe de rest denkt over het "dobbelsteen" gebeuren?
Op zich leuk om deze variabel te hebben, maar misschien is het beter om dit meteen na de quali al te doen?
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Na de kwalie lijkt mij geen goed idee, want dan kun je alsnog rijden op een bepaalde positie om maar de pole te hebben in race 2. :) Maar het lijkt mij ook weer een goede om mee te nemen bij de betreffende commissie(s) voor het komende seizoen. :)
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Laten we wel wezen er waren nu heel weinig rijders, normaal is dit nooit een probleem. De dobbelsteen zorgt er gewoon voor dat mensen niet op een positie blijven hangen omdat het beter uitkomt voor race 2. Ik snap ook niet zo zeer wat finishen in race 1 te maken heeft met de grid voor race 2. Het is gewoon het geluk van de dobbelsteen.
Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

Nu zo de antwoorden te lezen is dit scenario niet door de hoofden gegaan van de bedenkers van deze regel.
Misschien een idee om dit eens te doen zodra er een nieuwe regel bedacht wordt om dit soort vragen uit te sluiten.
Het feit dat er meer mensen denken zoals ik dacht geeft toch aan dat deze uitvoering toch wel wat vraagtekens oproept.
Maar het is een geruststelling dat deze mannier ook op de helling staat omdat niet iedereen achter deze regel staat.

En voor de gene wie het misschein bedenkt, nee deze vraag is niet gesteld om de uitgeslag van de gereden races te veranderen of aan de kaak te stellen.

Het was iets dat mij gewoon opviel meer niet!
Anton Rebel
Berichten: 329
Lid geworden op: 27 sep 2014, 15:51
Racestuur: Thrustmaster T300 Alcantara
Locatie: Renswoude

misschien is de plek van dit topic beter op zijn plek in "Bugje gevonden" :D

viewtopic.php?f=79&t=133
:roll:
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Bij het opstellen van deze regel is daar inderdaad niet over nagedacht. Wellicht een beetje slordig, maar het heeft zijn redenen.

Ten eerste mag je hopen (en er stiekem wel een beetje vanuit gaan) dat bij 30+ aanmeldingen voor het kampioenschap deze problematiek niet voor kan komen. Daarnaast is het vorig seizoen in de Clio, toen standaard de top 15 werd omgedraaid (!) naar mijn weten ook niet voor gekomen.

Uiteindelijk is het ook een stuk toeval: voor hetzelfde geld was de dobbelsteen op 10 o.i.d. gekomen. Dat er 6 werd 'gegooid,' en dus de hele top 15 omgedraaid werd ik geloof ik ook maar één keer voorgekomen dit seizoen.

Uiteraard is het goed dat het wordt aangegeven. Er zal naar worden gekeken en wellicht zullen dergelijke situaties in de toekomst niet meer mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

Top Lars, dit is het antwoord waarop ik hoopte!
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Ik kan mij prima vinden in het idee van Dave, niet gefinished niet in de reverse grid.

Dobbelsteen mag van mij blijven, zo houden we het spannend en krijg je geen "positierijders".
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Albert van Mourik schreef:Ik kan mij prima vinden in het idee van Dave, niet gefinished niet in de reverse grid.

Dobbelsteen mag van mij blijven, zo houden we het spannend en krijg je geen "positierijders".
Wat zou kunnen is dat je een x aantal procent pakt van het aantal deelnemers in de 1e kwalificatiesessie en daar de nummers 1 t/m 6 aan koppelt. Maar wat al eerder geschetst was, het is meer vreemd dat er niet meer dan 15 man gefinisht is aan een race, mede door het gebrek aan deelnemers. :)
Gebruikersavatar
Giel de Haan
Berichten: 2748
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:37
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Oss

Lekker laat inhaken op deze discussie :D

Vanuit organisatorisch oogpunt is dit erg omslachtig en kost veel tijd. Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik er soms echt last van had, want die paar minuten die je hebt tussen races heb je als wedstrijdleider best wel wat te doen. Omschakelen is niet mijn sterkste punt zeg maar ;)

Vanuit rijders oogpunt zeg ik, dan heb ik ook liever dat gastrijders niet mee worden gerekend voor de reversed grid, die krijgen immers ook geen punten of klassering.
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Lekker laat? 03.02 Uur vind ik net erg vroeg, Giel.....
Kampioenschapsrijders die niet rijdend de race eindigen en gastrijders krijgen geen punten. Voor het overige staan ze wel in de eindklassering van rFactor zelf opgenomen. Ik zou ze om het niet onnodig moeilijk te maken gewoon wel meenemen voor de reversed grid, omdat toch niet bekend is vanaf welke positie zij moeten vertrekken in race 2. Maar dat zijn de gedachten van een neutrale toeschouwer.
Plaats reactie

Terug naar “SRVN”