[ORG] De contributiediscussie

Vraag aan het bestuur of de commissies? In deze sectie worden vragen beantwoord.
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Jan Wim Ensing schreef:Overigens vind ik het wel wat flauw om te roepen dat je betaalt voor iets dat je niet gebruikt.
Dat bedoel ik met verwijten over en weer.
Mijn persoonlijke mening is dat ik liever voor mezelf 35 euro in een jaar betaal ivm aankoop verschillende mods die ik dan ook rijd, dan dat ik 25 euro betaal en de mods in de contributie zitten. Op die manier kan de contributie voor de mensen die bepaalde mods niet hoeven, lager gehouden worden. Wat ik zelf wil aanschaffen, betaal ik ook wel zelf. Zit strakjes een jaarabonnement voor rFactor2 en Assetto Corsa ook in de contributie? Maar als de leden op de ALV hebben aangegeven dat ze de aanschaf van de mods liever uit een verhoogde contributie willen betalen, dan vind ik dat ook best. Dat zou dan wel inhouden dat IEDEREEN die mod gaat krijgen, of hij die nou speelt of niet.
Maar ja, of we het nou over 15 of 25 euro hebben voor 2014 hebben, daar kom ik best overheen.

Ik zou het een "eigen risico" willen noemen als mensen hun lidmaatschap bij SRVN opzeggen. Dan krijgen ze vanuit SRVN ook geen uitbreidingen of updates meer voor een via SRVN gekochte (of in de contributie verwerkte) mod . Willen mensen dat risico voorkomen, dan kopen ze maar uit eigen middelen rechtstreeks bij de modbouwers de mod.

Nogmaals, het maakt mij niet uit of ik 15, 25 of 35 euro in een jaar "kwijt ben" aan SRVN. Dat geld is het mij meer dan waard, puur als invulling van mijn hobby. Het ging mij er in eerste instantie om dat ik toch redelijk veel nieuwe inschrijvingen verkeerd geïnformeerd heb over de waarschijnlijke hoogte van de contributie in 2014 t.o.v. 2013. Dat er daarna andere discussies kwamen m.b.t. wel of geen reserves moeten hebben voor servers en/of webhosting, kon ik niet voorzien en daar kan ik ook vrij weinig over zeggen. Dat is weer afhankelijk of de noodzaak daartoe inderdaad aanwezig is of niet.
Gebruikersavatar
Andre Jansen
Berichten: 255
Lid geworden op: 19 jan 2012, 17:37
Racestuur: Trustmaster G500
Locatie: Veghel
Contact:

Voor mijn als alleen betalend lid meerijden die ik op het moment niet vind ik het belangrijk dat we onze hobby kunnen blijven uit oefenen vandaar mijn bezorgdheid over de server en mijn voorstel om hier snel de benodigde reserve voor te hebben voor in een geval van een calamiteit snel actie kan worden ondernomen. De gedachte dat er nooit wat stuk zou gaan en dat het niet zo'n vaart loopt vind ik vrij naïef bedrijfsmatig heb ik er al menig een afgeschreven te laat met de nodige gevolgen. En als er 1 ding is wat we niet willen is het afhankelijk zijn van een van de bestuursleden die in het ergste geval 1200 Euro moet voor financieren, dit lijkt mijn niet gezond.
Over de betaling van de betaalde mods vind ik de collectieve gedachte mooi, maar denk dat de uitvoering wat lastig zal zijn. Feit is wel dat dit in de alv is behandeld en nu het bestuur er op terug komt. Denk wel dat het misschien verstandig is om hier over een stemming te laten plaatsvinden we zijn immers een vereniging.
Wat betreft de financiële status van de club ja er is wat geld in kas maar de reserve staat voor een eventuele server stond volgens mijn op zo'n 600 Euro de rest van het geld staat gewoon gereserveerd voor de normale uitgaven. Bekers, hosting, alv kosten etc en worden dan ook gewoon uitgegeven dat er nu wat in de pot zit betekend niet dat dit dus allemaal spaargeld is.

Ik was vorig jaar al niet voor niks tegen de verlaging van de contributie juist om pijnloos snel en reserve te hebben.

Nogmaals als vereniging is de collectieve gedachte belangrijk zodat we onze hobby veilig stellen zodat je niet alleen op het digitale asfalt rijdt.

André
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Ik was ook (weer eens) niet lijfelijk aanwezig op ALV (volgende keer in maastricht graag :P), dus heb het met de prima notulen mogen doen. Bij deze voor wat het waard is alsnog mijn "blik op de weg".

Laat ik beginnen met mijn conclusie, het maakt me bijster weinig uit voor welke van de meest voor de hand liggende varianten er uiteindelijk gekozen wordt en zelfs voor een deel wat de contributie/losse mod/game kosten worden.

Mag/moet een vereniging reserves hebben en zo ja hoeveel dan, is naar mijn idee simpelweg geen absoluut sluitend antwoord op te geven. Is uiteraard verenigingsafhankelijk en kan ook nog wel eens veranderen, zeker ook bij een vereniging als SRVN die nog volop in beweging is. Als ik terugkijk op een dik jaar SRVN denk ik aan strakke servers, race07, rfactor, rf2, inmiddels talloze mods, video magazines , live streams en een site waar de gemiddelde sportvereniging stinkend jaloers op zou moeten/mogen zijn. Okee zeker niet allemaal direct financiële reserves voor nodig, gelukkig ook nog steeds veel op liefdadigheids/hobby/vrijwilligers werk gebaseerd. Probeer dat nog maar eens rond te krijgen in de gemiddelde vereniging.

Ik ben lid geworden van SRVN omdat een aantal gelijksoortige gekken iets willen doen wat in real life voor velen niet eenvoudig betaalbaar/haalbaar is. Met een vierwieler zo snel mogelijk rondjes rijden op een stuk asfalt . Dat daarvoor, in verhouding toch zeer beperkte, middelen nodig zijn lijkt me duidelijk.
De grootste post daarvan is nog steeds, net als met echt rijden, de eigen auto(=pc) die het (gelukkig nog) steeds groeiende simulatie geweld maar moet zien te trekken. Daarnaast wat mij betreft dan een bijna symbolische jaarlijkse bijdrage om de auto's (PC's) samen op baan (server) te krijgen (en te houden).

Ik heb, voor de jeugdigen onder jullie al in de vorige eeuw, ooit behoorlijk stellig geroepen "ik ga nooit betalen voor online spelletjes". Meende zelf die gedachte te hebben laten varen bij het met plezier gaan betalen van de SRVN contributie, tot ik me realiseerde dat ik helemaal niet betaal voor een spelletje maar voor een hobby.

Als er toch wat extra geld nodig is om het asfalt te onderhouden (of weer netjes glad te strijken als er per ongeluk een auto op de baan afbrand) voor de toekomst dan zij het zo.

Is al eerder gezegd, iedereen moet uiteraard zelf bepalen waar de grens ligt wat acceptabel is als bijdrage om een hobby in stand te houden. Ik heb zelf niet zoveel hobbies naast SRVN (in de vorm van vereniging tenminste), maar als ik naar mijn dochters kijk daag ik iedereen uit met een vereniging te komen waar je minder dan 25 euro per jaar aan kwijt bent.

Om eea in perspectief te plaatsen , ik weet het is niet mogelijk, maar wie had er bijvoorbeeld (niet) een tientje extra voor over gehad als daarmee de technische problemen tijdens afgelopen F1 race waren voorkomen?
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

Ger Peeters schreef:
Om eea in perspectief te plaatsen , ik weet het is niet mogelijk, maar wie had er bijvoorbeeld (niet) een tientje extra voor over gehad als daarmee de technische problemen tijdens afgelopen F1 race waren voorkomen?
Het is maar zeer de vraag of dat aan de server ligt. Een vraag die ik haast wel met nee durf te beantwoorden omdat de FPS van de server erg goed bleef.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Bedoelde ik eigenlijk met opmerking "is niet mogelijk", ik verwacht ook niet dat het aan server issues lag. Bedoelde vraag was , stel een extra tientje kan een willekeurig issue oplossen of beter helpen voorkomen, wie heeft er dan niet voor over?
Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

De basis van het voorstel is nog steeds dat met de 10 euro extra voor RF2 rijders extra mods worden aangeschaft.
Indien dit geld niet gebruikt wordt in 2014 kan het door geschoven worden naar 2015.
Het geld wat nu in kas is kan worden gebruikt voor de noodgevallen. Daarbij komt de 10 euro contributie van 2013 steeds naar voren. Dit was iets tijdelijk lijkt mij omdat er 2012 30 euro was betaald voor een jaar.

Kortom het voorstel om teveel contirbutie geld te gebruiken voor het volgend jaar is al een keer toegepast.
Daarmee lijkt het mij dus dat het eigenlijk al een regel is die gebruikt wordt bij SRVN en niemand heeft daar blijkbaar een punt van gemaakt in 2012/13.

Misschien lijkt het mij beter om nog eens kritisch te kijken naar de voorgaande jaren voordat je een punt wilt maken over maar 25 euro op jaar basis.
Verder heb ik gelezen dat je het bedrag nog in 2 mag delen indien je niet instaat bent om het bedrag in 1 keer te betalen.
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

Andre Jansen schreef:knip.
Andre,

De nieuwwaarde van de server die DRL aan SRVN geschonken heeft was ongever 900 euro. Dat was in 2009. Als er wat stuk gaat aan de server kan dat vervangen worden door Erik voor een paar tientjes omdat ze bij Equinix overal ongebruikte onderdelen hebben liggen. Volgens mij is het nu nog niet helemaal duidelijk dat dat stukje dus geregeld is. Niemand hoeft 1200 euro te betalen aan een nieuwe server. Wat denk je dat er nu voor server staat dan? en wat denk je dan dat er aan hardwre nodig is om 5 of 6 dedicated raceservers en een Ts server te draaien? De huidige server is zwaar overpowered voor dat klusje.

Dt bedoelde ik al eerder met het fundament om meer geld te reserveren. Dt is helemaal niet nodig, ik wil je best het nummer van Erik even geven. Kun je het hem zelf vragen :-)
Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

Tiemen,

Wat Andre aangeeft is het handiger om als vereniging zelf een backup te hebben. Zodat je niet afhankelijk bent van iemand zoals Erik. Zelf weet ik niet wie Erik is en of hij de eigenaar is van dat bedrijf.

Maar indien hij daar niet meer werkt dan wel aanwezig is hoe gaat dit dan verder?
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

Dave de Vos schreef:Tiemen,

Wat Andre aangeeft is het handiger om als vereniging zelf een backup te hebben. Zodat je niet afhankelijk bent van iemand zoals Erik. Zelf weet ik niet wie Erik is en of hij de eigenaar is van dat bedrijf.

Maar indien hij daar niet meer werkt dan wel aanwezig is hoe gaat dit dan verder?

Erik heeft altijd bij DRL gereden en werkt al jaren bij Equinix. Equinix is de grootste serverboer van Europa EDIT: Van de wereld. Pas als Erik met pensioen gaat hoeven we ons weer druk te maken over de server. Dan zijn we echter minimaal 20 jaar verder. De server hangt daar gratis! in het rack en er is altijd iemand aanwezig voor als er wat misgaat. Nogmaals, daar hoeft SRVN zich echt niet druk om te maken en al helemaal geen duizenden euro's voor in kas te hebben op dit moment.
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Het klopt wat Tiemen zegt, maar we hebben bij de DRL een eerdere situatie gehad met Arjan waarbij ook alles prima leek, totdat de tent failliet ging, toen moesten we in allerijl een nieuwe webserver e.d. hebben, deze hebben we nu 3 jaar niet hoeven te betalen, maar dat is omdat er een goed woordje gesproken is met onze huidige webmaster. Anders (zeker met alle dataverkeer van de afgelopen jaren) was dit in de honderden euro's per jaar uitgelopen.
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

René Hoogterp schreef:Het klopt wat Tiemen zegt, maar we hebben bij de DRL een eerdere situatie gehad met Arjan waarbij ook alles prima leek, totdat de tent failliet ging, toen moesten we in allerijl een nieuwe webserver e.d. hebben, deze hebben we nu 3 jaar niet hoeven te betalen, maar dat is omdat er een goed woordje gesproken is met onze huidige webmaster. Anders (zeker met alle dataverkeer van de afgelopen jaren) was dit in de honderden euro's per jaar uitgelopen.
???? Arjan werkte bij Condor en die gingen dit jaar failliet. Bij DRL is hier nooit sprake van geweest hoor.. Daarbij, een beetje feitenkennis over het bedrijf waar de server staat kan geen kwaad ;): http://en.wikipedia.org/wiki/Equinix Omzet van 607 miljard. Maak je je druk dat die failliet gaan ja?
Gebruikersavatar
Lars Koldeweij
Berichten: 1742
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:54
Racestuur: CSW 2.5
Locatie: Zwolle

Omzetcijfers zeggen alleen niets over de liquiditeitspositie.
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

Lars Koldeweij schreef:Omzetcijfers zeggen alleen niets over de liquiditeitspositie.
Ach, genoteerd aan de NASDAQ, de liquiditeitspositie kun je overal terugvinden als je wilt :-)
Rutger Mahu
Berichten: 1149
Lid geworden op: 19 sep 2011, 09:34
Racestuur: bv Logitech G25
Contact:

Maar ik zou eigenlijk toch wel een goed en duidelijk antwoord willen hebben vanuit de organitatie op alle vragen/ opmerkingen van de leden. En dan bedoel ik niet de losse flodders die tot nu toe zijn langsgekomen.
Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

Op diverse vragen zijn antwoorden gegeven.
Indien de antwoorden niet zijn wat je wil zien noem dat dan geen losse flodder.

Losse flossers komen voor in een ander topic!
Maurice Zondag

Als een bank met een activa van 600 miljard failliet kan gaan(Lehman Brothers 2008) dan kan elk bedrijf failliet gaan. Nasdaq notering of niet. Maar dat is minder relevant. De vraag is of we afhankelijk willen zijn van de goedheid van iemand als deze Erik of dat je er voor zorgt zelf de touwtjes in handen kunt krijgen als het zover is. Ik kan me ook herinneren dat de website dagen uit de lucht is geweest door een brand in het datacenter en omdat we het allemaal gratis kregen dus onder aan de prioriteiten lijst stonden. Dat lijkt me een niet wenselijke situatie als we een serieuze vereniging willen zijn. 25 euro per jaar is zoals anderen al aangeven niet bepaald een godsvermogen om je hobby via een vereniging te beoefenen.
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

En jij had de illusie dat je met 25 euro per lid per jaar niet meer afhankelijk hoeft te zijn van iets of iemand? Dan ben je echt meer kwijt en dan ben je nog steeds afhankelijk.

Prima als iedereen het beter denkt te weten, maar stop alsjeblieft met die semi bijdehante opmerkingen en voeg iets toe aan de discussie. Als iemand een beter alternatief heeft dan de server gratis laten hosten bij de grootste serverboer van de wereld waar 24/7 support is en de backups al klaar liggen hoor ik het graag. Dan bel ik Erik persoonlijk wel op dat zelfs dat niet goed genoeg is voor sommige bij SRVN.

Bah.
Laatst gewijzigd door Tiemen Bo op 06 nov 2013, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Jurriaan Breuring

Maurice Zondag schreef:Als een bank met een activa van 600 miljard failliet kan gaan(Lehman Brothers 2008) dan kan elk bedrijf failliet gaan. Nasdaq notering of niet. Maar dat is minder relevant. De vraag is of we afhankelijk willen zijn van de goedheid van iemand als deze Erik of dat je er voor zorgt zelf de touwtjes in handen kunt krijgen als het zover is. Ik kan me ook herinneren dat de website dagen uit de lucht is geweest door een brand in hlet datacenter en omdat we het allemaal gratis kregen dus onder aan de prioriteiten lijst stonden. Dat lijkt me een niet wenselijke situatie als we een serieuze vereniging willen zijn. 25 euro per jaar is zoals anderen al aangeven niet bepaald een godsvermogen om je hobby via een vereniging te beoefenen.
Dat was niet de raceserver toch? Dat was de webserver waar site en forum op draaien, niet de server waar wij op racen.... of is dat tegenwoordig veranderd?
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

Jurriaan Breuring schreef:
Maurice Zondag schreef:Als een bank met een activa van 600 miljard failliet kan gaan(Lehman Brothers 2008) dan kan elk bedrijf failliet gaan. Nasdaq notering of niet. Maar dat is minder relevant. De vraag is of we afhankelijk willen zijn van de goedheid van iemand als deze Erik of dat je er voor zorgt zelf de touwtjes in handen kunt krijgen als het zover is. Ik kan me ook herinneren dat de website dagen uit de lucht is geweest door een brand in hlet datacenter en omdat we het allemaal gratis kregen dus onder aan de prioriteiten lijst stonden. Dat lijkt me een niet wenselijke situatie als we een serieuze vereniging willen zijn. 25 euro per jaar is zoals anderen al aangeven niet bepaald een godsvermogen om je hobby via een vereniging te beoefenen.
Dat was niet de raceserver toch? Dat was de webserver waar site en forum op draaien, niet de server waar wij op racen.... of is dat tegenwoordig veranderd?
Dat was inderdaad de webserver en niet de raceserver. De webserver die overigens ook gratis gehost kon worden bij Robert als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

We komen nu toch langzaam in de fase dat de inhoudelijke argumenten op zijn en dat we kritisch beginnen te reageren op elkaars berichten. We hebben het over een bedrag van 25 euro dat in 2014 van 67 zwarte, paarse en groene (exclusief "srvn-racecommissie") leden gevraagd wordt. De oranje mannen laat ik even buiten het contributieverhaal. Bij een niet gewijzigde contributie ga ik uit van een bedrag van 15 euro over 2014.
67 * 25 = 1675 euro
67 * 15 = 1005 euro.
Het verschil is dus 670 euro. De enige vraag die nu staat is of een bedrag van 670 euro noodzakelijk is om een (web)servercrash/faillissement op te kunnen vangen. De contributie gaat aan meer dingen op, maar ik denk dat dit als belangrijkste reden is aangevoerd om de verhoging te rechtvaardigen.

Dus de vraag: willen we die financiële reserve daadwerkelijk achter de hand hebben als het inderdaad misgaat met de server en/of webhoster, of zijn er voldoende garanties dat servercrashes door Equinix en uitval bij de webhoster daar zelf binnen een af te spreken termijn opgelost worden? Ik ga er hier van uit, dat de huidige financiële positie van de vereniging het niet toelaat een eigen server standby te hebben en zelf de webhosting te kunnen doen.

Als "de organisatie" zich daarover uitspreekt, is het aan ons om te beslissen of je het hier wel of niet mee eens bent en je contributie voor 2014 wel of niet (in 1 of 2 termijnen) voldoet.
Misschien zie ik het te simpel, maar dan zijn we in ieder geval klaar voor het echte moddergooien gaat beginnen en kunnen we ons weer concentreren op het doel van deze vereniging: racen!
Plaats reactie

Terug naar “SRVN”