[ORG] De contributiediscussie

Vraag aan het bestuur of de commissies? In deze sectie worden vragen beantwoord.
Gebruikersavatar
Giel de Haan
Berichten: 2748
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:37
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Oss

Jurriaan Breuring schreef:Ik heb jou nu al meerdere keren gevraagd wat die mods gaan kosten dan, maar een antwoord blijf je ons nu ook weer verschuldigd....

Ik snap er ook niks van. Nu al een aantal keren gemailed naar Modding group "In the future", maar nog steeds geen reactie gehad. :D Het enige wat ik je kan zeggen, is dat het waarschijnlijk of misschien in de buurt van €10,- zal zitten. Denk ik. Nee, geintje natuurlijk. Je snapt dat ik hier ook geen zinnig woord over kan zeggen he. ;)
Jurriaan Breuring schreef:Enne zit in die 1800 euro ook de restwaarde van de server? jullie zeiden dat die afgeschreven was? in 3 jaar? afgeschreven is bij mij dan restwaarde nul................?
Wij hebben nergens gezegd dat de server al afgeschreven is. We hebben gezegd dat we de reserves sneller willen uitbreiden(wat overigens vanuit de leden werd voorgesteld, en er geen negatieve geluiden te horen waren op dat moment) omdat onze server dus al uit 2009 komt. Hij is dus nu ongeveer 4 jaar. Het is vrij realistisch om te zeggen dat de mogelijkheid steeds groter wordt op een hardware falen. Daarnaast hebben we alleen aangegeven dat een gemiddeld bedrijf elke 3 jaar hun apparatuur afschrijft. Als wij dit zouden doen, dan ben ik bang dat de contributie nog verder zal stijgen.
Jurriaan Breuring schreef:En wat jij zegt over de reparatie kosten van de server en de backup, Wij hebben altijd op geleende of gekregen spullen gedraaid..... En nu gaan we ons daar ineens zorgen over maken? Beetje tegenstrijdig wel...
Het grote verschil(vind ik), is dat we met DRL een echte kleine hechte vriendengroep waren. SRVN is een vereniging. Gekregen spullen zou idd heel mooi zijn, maar daar kunnen we in deze tijd niet meer van uit gaan. SRVN moet dus zijn eigen boontjes doppen, en dus kost dat geld.
Jurriaan Breuring schreef:Oja, 10 euro omhoog? het is een verhoging van 15 euro vriend... idd 66%....
Effectief heb je helemaal gelijk. Maar in principe was de contributie €15,- maar de leden van het eerste uur kregen toen extra korting. Maar het komt er inderdaad op neer dan dat een aantal €15,- extra betalen, maar ook een aantal zullen maar een verhoging van €10,- krijgen.
Tiemen Bos schreef:ik snap ook de heisa niet om nu ineens heel veel geld te reserveren voor een backup. Terwijl het in totaal in alle jaren DRL en SRVN hoevaak voorgekomen is dat een server het niet deed? Op 1 hand te tellen maximaal. Daarvoor hoef je geen astronomische bedragen achter de hand te houden. Zeker als de server gehost staat bij Erik (Equinix) en hij al aangeeft dat het absoluut geen probleem is ook maar iets te vervangen.

Ik begrijp je punt heel goed. Wat ik alleen nu even niet snap, is dat toen Dave(dacht ik) met dat voorstel kwam, er niemand negatief was. En volgens mij was jij ook gewoon aanwezig. En het is nou ook weer niet zo dat we het er maar een paar seconden over hebben gehad. Van wat ik me kan herinneren, is dat die discussie begon over de server, en vervolgens nog over de eventueel aan te schaffen payware. Ik dacht zelfs dat er toen al voorbeeld bedragen genoemd werden. Daarom snap ik juist die heisa niet.
Tiemen Bos schreef:Je kent Erik ook. Altijd bij DRL gereden, nooit bij SRVN maar reken maar dat hij betrokken is en dat dit inderdaad alleen in een heel uitzonderlijk geval over meer dan een paar tientjes gaat.

Maar ook heel uitzonderlijke gevallen komen voor. Ik ben liever vroeg voorbereidt, just in case. Als we genoeg hebben opgebouwd, gaat de contributie dan weer vanzelf omlaag.
Tiemen Bos schreef:Nogmaals, de server staat bij Equinix, dus blikseminslag? Dan is er veel meer aan de hand en gaan wij met 1000 euro spaargeld ook niet binnen een uur weer online zijn....
Lol, dat was dus een poging van mij om het hele verhaal wat luchtig te houden. Oftewel een domme woordspeling. Natuurlijk hebben we daar helemaal geen last van bliksem, maar een voeding die klapt.... Bliksem... Snappie? :roll:
Tiemen Bos schreef:Daarnaast, 1800 euro is WEL beschikbaar. Er staat ongeveer 1200 euro op de lopende rekening en er staat 600 euro op de spaarrekening. Welk deel mis ik dan?
Ik heb geen zicht wat er precies op de rekening staat, maar kijk naar de begrotingen, de balans en de winst/verliesrekening.
Tiemen Bos schreef:Welk deel van het forum mogen we deze discussie wel voortzetten?
Hier dus!! :thumbs_up:
Jurriaan Breuring

Als ik het goed begrijp is het dus voornamelijk, wat als......

Het lijkt mij dat met 1800 euro, en de nieuwe contributie van 15 euro, er bij elkaar al ongeveer 2900 euro in de pot zit...
Is dit niet genoeg dan voor je kosten en reserve? Lijkt mij meer dan genoeg, dus kan je meteen al mensen poen terug gaan geven? Als je 25 euro rekent heb je zelfs 3600 euro op de rekening staan... leuke reserve als je wasmachine of auto stuk gaat, maar beetje veel voor vereniging zonder winstoogmerk.... ;)

Maar uitleg over mod kosten is nu iets duidelijker, je hebt geen flauw benul....
Maar daarover heb ik ook nog iets, als iedereen daar aan mee betaald, gaat dan automatisch iedereen F1 rijden? Anders betalen de clio, dtm en andere race klasses ook mee?

Kan je mss toch beter de mensen die daadwerkelijk F1 rijden die kosten laten dragen?
Rutger Mahu
Berichten: 1149
Lid geworden op: 19 sep 2011, 09:34
Racestuur: bv Logitech G25
Contact:

Jurriaan Breuring schreef: Maar daarover heb ik ook nog iets, als iedereen daar aan mee betaald, gaat dan automatisch iedereen F1 rijden? Anders betalen de clio, dtm en andere race klasses ook mee?

Kan je mss toch beter de mensen die daadwerkelijk F1 rijden die kosten laten dragen?

Dan zal het wel druk worden, 70 man in de servert.. :mrgreen:

Nee maar hier ben ik het dus ook mee eens.. Het voelt een beetje alsof ik dan betaal voor iets wat ik niet gebruik.
Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

Jurriaan het gaat niet om F1 rijders alleen maar het gaat om mods die voor Rfactor 2 uitkomen waarvoor je moet betalen om die voor meer leden bereikbaar te maken.

En ja sommige die geen Rfactor 2 rijden betalen mee voor niets.
Maar dat gebeurt op grote schaal ook in de echte wereld!

Maar er kan natuurlijk worden gezegd dat de leden die alleen race 07 of absoluut geen interesse hebben in extra mods betaal 15 euro contributie voor 2014 en indien je zelf toch de mods wilt aankopen betaal dan het bedrag a 100% via de ontwikkelaar.
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

Tja, dat hoort ook bij een vereniging. Bij een voetbalvereniging betaal je als lid ook mee met de jeugdactiviteiten. Ons is gevraagd of wij de mods wilden aanschaffen in plaats van de leden. Dat is op zich handiger. SRVN is dan eigenaar van de mod en alleen SRVN-leden krijgen hem. Ben je geen lid meer, dan ben je ook die mod kwijt. Daarnaast kunnen we collectief inkopen en zo kortingen bedingen.
Gebruikersavatar
Giel de Haan
Berichten: 2748
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:37
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Oss

@ Jur, hoe het precies zit met de financien kun je eigenlijk beter aan Yoeri vragen. Hij is onze penningmeester, en behoudt het overzicht dus. Ik zie eigenlijk niet heel veel meer dan wat iedereen op de ALV heeft kunnen zien.

@ Rutger en Jur, Ja, het begint een beetje op vroeger te lijken he? Lekker met paar man de kroeg in, potje lappen, maar wel even flink doorzuipen, want Klaas staat al op 14, terwijl ik nog maar op 11 sta! :bierglas:. Maar het weekend daarna is Klaas ziek, dus drink ik weer meer..
Rutger Mahu
Berichten: 1149
Lid geworden op: 19 sep 2011, 09:34
Racestuur: bv Logitech G25
Contact:

Beetje jammer dat SRVN mijn vraag vergelijkt met Jantje en Klaasje die zich bezatten bij de jeugdafdeling van de voetbalclub.
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

Het vergelijk met de voetbalvereniging gaat een beetje scheef.

De voetbalvereniging betaalt voor een grasveld, belijning, ballen, vergoeding voor scheidsrechter etc. De voetbalvereniging betaalt er niet voor als jij voetbalschoenen wilt die Ronaldo of Messi verkopen.. De voetbalvereniging betaalt ook niet het fluitje van de scheidsrechter als hij een fluitje van goud wil hebben.

Op de ALV is het punt over het betalen voor mods (Dave bracht het aan) steeds naar achter geschoven en uiteindelijk relatief kort besproken. Ik was erop tegen en heb dat ook kenbaar gemaakt, er is nooit aan iedereen gevraagd zich erover uit te spreken en er heeft al helemaal geen stemronde plaatsgevonden op de ALV.

Ik had uiteindelijk daarom ook geen beeld of het meerendeel het er nu wel of niet mee eens was dus ik ben benieuwd hoe er op basis van dat punt besloten is het maar te doen. Het is te summier besproken om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

Daarnaast hebben we het verhaal van de server en de overige kosten en de backup. 1800 euro! Is zat en wat Jur al aangaf, meer dan genoeg backup voor een vereniging die om te blijven draaien alleen een servertje (waar al backup voor is!) en een site nodig heeft. Daar heb je dus geen 3600 euro voor nodig.

We zijn geen bedrijf waar omwille van omzetgroei of belastingvoordelen de server in 3 jaar afgeschreven moet worden. We zijn een vereniging die een server gekregen! hebben en waar alleen 5 dedicated race servers op draaien. Wees dan ook een beetje reeel in je risicoanalyse alsjeblieft.
Laatst gewijzigd door Tiemen Bo op 05 nov 2013, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dave de Vos
Berichten: 332
Lid geworden op: 23 jan 2013, 12:48
Racestuur: Eigenbouw meerdere merken
Locatie: Nijkerk

JW over dat ik niet de eigenaar ben van een mod die is nieuw. Graag kom ik daar op TS nog even op terug.
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Interessante discussie, waar we gewoon veel van kunnen leren. Feit is echter wel dat er op de ALV weldegelijk een stemronde geweest is, die heb ik namelijk toen aangegeven, er was niemand tegen. Daar hebben we in de laatste vergadering dan over gesproken en daar is dit uitgerold. Vanzelfsprekend zullen we dit ook aan de orde laten komen bij de laatste open TS-vergadering richting het einde van het seizoen.

Overigens moeten we onszelf niet rijk rekenen, er zijn behoorlijk wat zaken die nog gefinancierd moeten worden. De ALV was op het moment van het aangeven van de financiële situatie op de ALV nog NIET betaald. Daarnaast hebben we meer kosten voor de prijzen voor het 4e kampioenschap, plus de UGX cup / A-side cup in respectievelijk de Clio's en Toerwagens. Daarnaast kost een nieuwe server rond de 1000-1200 euro. Die we zélf moeten aanschaffen. Als vandaag of morgen de server klapt, hebben we net aan genoeg om dit te bekostigen. Websitehosting werd geraamd op +- € 350,00 bij de ALV. Deze kosten hebben we nu nog niet. Dus het is niet een simpele optelsom van financiën Jur, je begrijpt toch wel dat er behoorlijk wat uit kan gaan.

Los hiervan kwam de discussie over payware, iets wat steeds vaker gaat voorkomen, het begon al met de uitbreidingspakketten van Race07 en nu doen ontwikkelaars dit ook bij rFactor 2 en dit is een trend die zich gaat doorzetten. Daar moeten we dus rekening mee houden en de mensen die DTM rijden merken al het voordeel dat wij collectief in kunnen en mogen kopen, scheelt direct al 5 euro, per mod!

Al met al gaan we dit intern nog even bespreken, het is goed dat er over gediscussieerd wordt, laten we het constructief houden en kom ook met oplossingen :)
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

Rutger Mahu schreef:Beetje jammer dat SRVN mijn vraag vergelijkt met Jantje en Klaasje die zich bezatten bij de jeugdafdeling van de voetbalclub.
Nee, het gaat erom dat je als vereniging samen zaken betaald waar niet iedereen direct iets aan heeft.
Jurriaan Breuring

Uiteraard denk ik mee... Ik denk alleen dat je de payware anders moet gaan berekenen... Als we hem inkopen, betaal je dan per rijder? Mss moeten jullie dan eens nadenken over inschrijving per kampioenschap?

lijkt mij iig niet netjes om iemand die maar in 1 kampioenschap rijdt te laten betalen voor de 4 andere kampioenschappen... En bij ons betaald de voetbal vereniging niet de kosten van de handbal vereniging... Ook al spelen we op het zelfde sport terrein... En ja, hier betaal je als kind ook contributie, niet alleen de volwassene...

Houdt dit levend boys, denk goed na over mijn idee....
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

Zou kunnen inderdaad. Haal je wel meteen de hele solidariteitsgedachte achter een vereniging eruit. Ik heb er ook wel eens over nagedacht. Maar vergeet ook niet de administratieve rompslomp en je hebt kans dat mensen zich niet meer gaan inschrijven vanwege de hogere contributie. Ik voel er weinig voor.

Maar goed, al concluderend is het dus als volgt. Als de server klapt, vette pech. Dan zal iedereen à a minute een extra bijdrage moeten doen. En mods gaan we allemaal zelf aanschaffen.
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Heren,

Tot nu een bijzonder interessante discussie met veel goed onderbouwde argumenten, zowel vanuit de leden als vanuit de organisatie. Laten we het vooral op dit peil houden en geen verwijten over en weer gaan slingeren. Ik ben niet op de ALV geweest, maar in de notulen staat het volgende:
srvn-organisatie schreef:Financiën
De kascontrolecommissie, bestaande uit André Jansen en Ivo Pakvis, keurde het financiële verslag van het bestuur goed. Omdat André nu twee jaar deze taak op zich heeft genomen, wordt hij vervangen door Dave de Vos bij de ALV van 2014.

De contributie werd voorgesteld op een bedrag van €15, maar vanuit de vergadering werd gevraagd een verhoging te overwegen om de volgende redenen:
1) Het sneller opbouwen van een reserve zodat eventuele grote calamiteiten - denk aan een kapotte server - ook nu al financieel kunnen worden ondervangen in plaats van over twee à drie jaar.
2) Eventuele aanschaf van nieuwe payware die interessant is voor de vereniging. Leden hoeven dan niet gedurende het jaar nog extra kosten te maken, maar betalen via de contributie al een vast bedrag voor eventuele toekomstige mods of circuits.
De organisatie zal deze voorstellen overwegen in de aankomende organisatievergadering die gepland staat voor oktober.
Het mag daarom bekend zijn dat er een verhoging aan zat te komen, los van of je het als lid eens bent met de argumentatie om dit door te voeren. We hinken nu in feite op twee gedachten: eentje is dat de organisatie financieel onafhankelijk wil zijn en zelf de servers wil gaan hosten en eentje is dat enkele leden inbrengen dat deze buffer overbodig is. Ik heb geen inzicht in de noodzaak om de servers onder eigen beheer te kunnen draaien, maar volgens mij zijn de afgelopen daar weiniog tot geen problemen mee geweest. De server is er één keer volledig voor een kleine week uitgeklapt, maar om daar een flinke reserve voor aan te leggen vind ik twijfelachtig. Ook een server onder eigen beheer kan eruit klappen.
Jan Wim Ensing schreef:SRVN is dan eigenaar van de mod en alleen SRVN-leden krijgen hem. Ben je geen lid meer, dan ben je ook die mod kwijt. Daarnaast kunnen we collectief inkopen en zo kortingen bedingen.
Deze vind ik wel vreemd. Als ik via een contributieverhoging al zelf (mee)betaal aan een mod, dan heb ik die gekocht. En wat ik gekocht heb, is en blijft van mij in mijn ogen. Tenzij ik iets niet koop, maar huur of lease. De constructie zoals we die met de DTM gedaan hebben, vind ik wel goed. Mensen die de mod willen hebben, konden die kopen vanuit SRVN. Al of niet met quantumkorting die SRVN bij de aankoop bedongen heeft.
Voorbeeld: als we volgend seizoen ook met Assetto Corsa gaan rijden en daar een aantal mods voor moeten kopen, dan zijn ook de mensen die helemaal geen AS rijden aan het betalen voor die mods. Dan vind ik de "DTM-constructie" wel zo eerlijk naar de kopers als de niet-kopers toe. Maar dat ik mijn mening dan weer.

Binnen bestaande sportverenigingen bestaan overigens ook verschillende contributiebedragen, afhankelijk van jeugd/volwassen, wel of geen competitiewedstrijden of alleen recreatief lid, enz. Dat vergelijk gaat ook in mijn ogen een beetje mank.

Op dit moment is er volgens mij het meest behoefte aan inzicht in de daadwerkelijke financiën en de wel of niet aanwezige noodzaak om eventuele servercrach zelfstandig op te kunnen vangen.
Tiemen Bo
Berichten: 823
Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:27

Tijdens de ALV waren geen stemrondes gepland en deze hebben op het gebied van een contributieverhoging zeker niet plaatsgevonden. Als dat namelijk zo was, had in de notulen ook niet hoeven staan dat de organisatie het daarover ging hebben. Als iets op de ALV besloten wordt door de leden d.m.v. een stemronde, lijkt het mij weinig zinvol als je er daarna nog wat over moet beslissen. Waarvoor is anders de stemronde?

De hele fundering om extra reserve aan te willen leggen voor de server snijdt al weinig hout. Er wordt vanuit gegaan dat er nu te weinig geld is terwijl dat (Aantoonbaar) niet zo is.
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

Over de aanschaf van mods. Op de ALV is gezegd dat leden dit graag via SRVN zouden doen. Eén van de redenen waarom dit ter sprake kwam was omdat de aanschaf van de DTM hoofdelijk is gegaan. DTM-rijders betalen zelf hun spullen. Punt is echter, wat gebeurt er als iemand geen SRVN-lid meer is? Nu heeft de organisatie toegezegd deze rijders nog steeds te voorzien van nieuwe versies, ook als ze geen lid meer zijn. Maak je er een lease, of whatever, van dan is SRVN eigenaar van de mod. Dat betekend dan dat alleen leden van SRVN de laatste versie doorgestuurd krijgen. Het zou volgens mij wat raar zijn dat je altijd de laatste versie krijgt omdat je ooit lid was van de vereniging. Wil je dat niet, dan moet je de DTM-methode blijven gebruiken. Ook daar heb ik niets tegen.

Overigens vind ik het wel wat flauw om te roepen dat je betaald voor iets dat je niet gebruikt. Nu hebben we bijvoorbeeld SimSyncPro stopgezet omdat we niet weten of we nog lang gebruik gaan maken van RACE 07. Hadden we zeker geweten dat we daar nog een kalenderjaar mee zouden rijden, dan zouden we dat verlengd hebben. Dan betalen rF2-gebruikers toch ook mee aan het gemak van de RACE 07-rijders? Je voorkomt nooit dat je betaald voor iets wat je niet gebruikt. Denk alleen al maar aan de ALV. Daar betaalt ook iedereen aan mee, al kom je niet. De zaalhuur gaat uit de algemene pot.
Jurriaan Breuring

Allemaal best, maar vertel eens hoe het werkt? Betaal je per vereniging? En hoeveel dan? En wat als je voor 30 inkoopt en 50 man er naar vragen? Ik wil gewoon uitleg over dit voor mij nieuwe fenomeen..... denk dat jullie dan vast wel wat cijfers hebben voor ons? Dat moet haast wel want jullie hebben dat nml wel al in de contributie verwerkt......
Jan Wim Ensing
Berichten: 3952
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Racestuur: Fanatec CSR Wheel
Locatie: Marum

In het financiële verslag staat precies hoeveel er voor de DTM is betaald.
Gebruikersavatar
Giel de Haan
Berichten: 2748
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:37
Racestuur: bv Logitech G25
Locatie: Oss

1 ding is zeker, deze discussie heeft een hoop interessante punten en argumenten naar voren gebracht, wat natuurlijk altijd goed is. Zo nu en dan wat leven in de brouwerij kan geen kwaad! ;)
Jurriaan Breuring

Jan Wim Ensing schreef:In het financiële verslag staat precies hoeveel er voor de DTM is betaald.
Sorry hoor, maar dat is weer geen antwoord op mijn vragen....
En juist die vragen willen we beantwoord zien...
Het zijn de praktische details die dit allemaal duidelijk kunnen maken....
Plaats reactie

Terug naar “SRVN”