LAG! Wat is het, wat veroorzaakt het én wat kan ik ertegen doen?

Hier kun je alle vragen en antwoorden vinden met betrekking tot rFactor 2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

Wat is LAG?

Het komt bijna tijdens elke SRVN-wedstrijd wel weer voor: coureurs met LAG-problemen, ook weleens een LAG-spike genoemd. Auto’s die spontaan verdwijnen en weer opduiken midden in een andere rijder of over de baan springende auto’s die de overige rijders (meestal niet) ter nauwer nood proberen te ontwijken. Niet zelden resulteert dit in een crash of een bak schade voor de betrokken rijders.

Uit Wikipedia:
Een lag, latency of in het Nederlands latentie is een vertraging in de dataoverdracht over een datacommunicatienetwerk. Er is in vrijwel elk digitaal netwerk sprake van vertraging, er wordt dan gesproken over high latency (hoge latentie) of "ping" (hoewel de laatste uitdrukking eigenlijk niet correct is voor dit verschijnsel), deze vertraging is onder normale omstandigheden vrijwel niet merkbaar.

Wat zijn de mogelijke oorzaken van LAG?

• Een instabiele (WiFi) internetverbinding
• Huisgenoten die bandbreedte opslokken terwijl jij aan het racen bent
• Achtergrond applicaties
• Niet voldoende processor of grafisch vermogen van je PC

Wat kan ik er aan doen?

Internetverbinding
De grootste boosdoener van LAG is WiFi. Ik zou niemand willen aanraden om via WiFi te gaan simracen. Met een vaste kabelverbinding los je vaak 99% van alle LAG problemen op!

Een simpele “ping” test van mijn PC naar mijn router, via een kabel verbinding geeft een latency van <1ms (0) (verwaarloosbaar). Dezelfde test maar dan via de WiFi verbinding geeft een gemiddelde latency van 4ms (en dan heb ik nog niets te klagen!). Bovendien is de latency via een vaste verbinding vrijwel constant <1ms terwijl de latency via WiFi enorm fluctueert met uitschieters >100ms. Dit is nog maar een hele simpele test, er zitten natuurlijk nog veel meer “hops” tussen jouw PC en de PC van de overige deelnemers. ( Jouw PC -> Router -> Internet provider -> Internet Exchange -> SRVN server -> Internet Exchange -> Internet provider -> Router -> PC van andere deelnemer en dan vergeet ik ongetwijfeld nog een aantal)

Met name het fluctueren van de latency’s kan LAG veroorzaken en is zeker bij het simracen niet wenselijk. De stuurbeweging die je maakt wordt via rFactor op je pc doorgezet naar de server. De server “vertelt” de overige spelers vervolgens weer waar jouw auto zich op de baan bevindt en andersom. Elke extra vertraging die hierin optreedt is logischerwijs onwenselijk. Een buffer opbouwen zoals bijvoorbeeld bij het bekijken van een Youtube filmpje is simpelweg niet mogelijk, alles moet juist realtime worden weergegeven.

Waarom is WiFi dan zo slecht?
Het grote nadeel van een WiFi verbinding is dat deze erg gevoelig is voor storingen. Een bekend verschijnsel van een 2.4GHz WiFi verbinding is bijvoorbeeld dat de golven van een magnetron op dezelfde frequentie werken. Zodra de magnetron aangaat zakt de WiFi verbinding in veel gevallen geheel in! Ook is het WiFi netwerk (zeker in druk bevolkte gebieden) verzadigd. Als je tegenwoordig een WiFi lijstje opvraagt op je telefoon is het niet ondenkbaar dat er 30+ netwerken zichtbaar zijn, allemaal op de 2.4GHz en 5GHz band. Doordat er maar 13 bruikbare kanalen zijn (per band) zullen veel netwerken gaan overlappen met een zeer wisselende verbinding als gevolg.

Nu zijn de moderne routers zo slim om zelf het beste kanaal te zoeken (meest schone) echter heeft dit voor het gamen ook een groot nadeel. Dit wisselen van kanalen gaat vaak ongemerkt maar er zal altijd een korte onderbreking zijn van het signaal. Dit kan zondermeer lag (spikes) veroorzaken! Mocht je dus per sé via WiFi gaan rijden dan adviseer ik om het kanaal vast te zetten in je router. Met een tool als inSSIDer (gratis voor Android) kun je heel handig een overzicht krijgen van alle WiFi netwerken in de buurt en aan de hand van deze grafieken kun je dan het “schoonste” kanaal vinden.
Mocht je beschikken over een 5GHz verbinding dan heeft deze meestal de voorkeur boven de 2.4GHz band. De 5GHz band is over het algemeen nog schoner en geeft een hogere doorvoersnelheid. Een groot nadeel van de 5GHz band is echter dat deze een korter bereik heeft en zeer slecht door muren en plafonds gaat. (Zoveel te hoger de frequentie, zoveel te korter het bereik). Het advies is in deze dan ook om te experimenteren welke frequentie en kanaal het beste (minst slecht) werkt.

Vaste verbinding en toch last van LAG
Goed, je hebt je vrouw, vriendin, huisgenoot, ouders etc. eindelijk zover gekregen dat die lelijke kabel via de trap naar je mancave mag lopen en toch heb je nog last van LAG! Dat is natuurlijk vervelend maar misschien zijn juist boven genoemde personen wel de boosdoener!
Alle apparaten delen de totale bandbreedte van je internetverbinding. De router zorgt ervoor dat iedereen krijgt waar om wordt gevraagd (tot je bandbreedte “op” is) maar houd geen rekening met de SRVN race avonden. Lig je eindelijk eens aan de leiding van een race, krijgt een huisgenoot het idee om nog maar eens een herhaling van House of Cards te gaan kijken op Netflix op de nieuwe Ultra-HD 4K tv. Het gevolg laat zich raden: je totaal beschikbare bandbreedte zakt flink in of zal op zijn minst enorm gaan fluctueren met LAG, een flinke crash en het einde van je race als gevolg!

De simpelste oplossing is natuurlijk om in goed overleg af te spreken dat je huisgenoten rekening houden met jouw hobby maar er is ook nog een andere mogelijkheid, namelijk QoS.

QoS (Quality of Service)
Veel moderne routers hebben een mogelijkheid om per applicatie de beschikbare bandbreedte te beheren (voorrang geven). Deze techniek wordt Quality of Service genoemd en vind je vaak onder de geavanceerde instellingen van je router. Helaas is geen enkele router hetzelfde en is het niet te doen om dit in detail uit te leggen. In de handleiding (die je waarschijnlijk mag downloaden op de website van je router fabrikant) kun je meestal wel vinden hoe dit bij jou router werkt. In alle andere gevallen: Google is your best friend!
In het kort vertel je de router doormiddel van QoS welke applicatie de hoogste prioriteit krijgt. Mocht je huisgenoot dan toch een Netflix stream gaan bekijken dan kun je doormiddel van QoS zorgen dat rFactor altijd een hogere prioriteit heeft dan Netflix. QoS is geen wondermiddel maar kan in deze gevallen zeker helpen!

Andere mogelijke oorzaken
Je hebt het soms niet in de gaten hoeveel apparaten in je netwerk verbinding maken met het internet. Zeker wanneer er meerdere computers, tablets telefoons en dergelijke aanwezig zijn kunnen deze allemaal LAG veroorzaken. Moderne apparaten hebben de neiging om spontaan updates te gaan downloaden, maar ook huisgenoten die Youtube streams, uitzending gemist etc bekijken terwijl jij zit te racen zijn een mogelijke oorzaak. Van een beetje internet surfen zal je niet snel veel last hebben maar met name alle streaming diensten vreten bandbreedte.
Denk ook aan bijvoorbeeld download programma’s (torrent, usenet) die op de achtergrond lopen van je pc (of die van huisgenoten). Deze vreten niet alleen je downstream maar kunnen ook nog eens gaan uploaden terwijl jij zit te racen! Verder is het natuurlijk handig om eens te kijken naar het updategedrag van Windows op je pc, het is niet ondenkbaar dat Windows opeens begin met het downloaden van updates!

Hardware
Ook je hardware kan een oorzaak zijn van LAG. Met name de processorbelasting zou een boosdoener zijn in rFactor 2 volgens diverse sites. Op zich klinkt dit ook wel aannemelijk: wanneer de processor aan zijn max zit (100% belasting) dan zal alles op elkaar gaan wachten met vertraging (dus LAG) als gevolg.
In rFactor 2 kun je (standaard) met ctrl+c of ctrl+j een grafiekje in beeld krijgen met twee gekleurde balken. De bovenste (groene) balk is de GPU (videokaart). Deze mag in principe altijd op maximaal staan en is niet de oorzaak van LAG problemen. De onderste (paarse) balk is de CPU-belasting. Het advies is om deze niet boven de 75% te laten komen. Knalt deze balk continu naar het maximale dan kon het weleens tijd worden voor een upgrade. Check echter ook altijd even of er niet andere CPU intensieve processen op de achtergrond lopen die de hoge CPU belasting kunnen veroorzaken via Windows taakbeheer ( Ctrl+Shift+Escape ).

Tot slot is je GPU (videokaart) ook van belang bij het voorkomen van LAG. Wanneer je GPU het niet meer kan bijbenen merk je natuurlijk meteen dat je beeld niet vloeiend loopt. Dit kan echter ook zijn neerslag hebben op je latency’s. Geadviseerd wordt om rFactor zo in te stellen dat je eigenlijk nooit onder de 60fps uitkomt en gemiddeld boven de 90fps. Uit ervaring weet ik dat dit een hele uitdaging kan zijn, met name bij hoge resoluties (tripple screen) en bij grote deelnemersvelden. Met name de schaduw en anti aliasing instellingen hebben een groot effect op de FPS, deze zou ik als eerste eens omlaag zetten voor een flinke FPS boost.

Server voortijdig verlaten
Als laatste heeft rFactor de vervelende eigenschap het niet fijn te vinden wanneer mensen tijdens de race de server verlaten. Zoals ook in het reglement is beschreven is het dan ook niet wenselijk dat de server tijdens de race wordt verlaten, dit geeft in bijna alle gevallen enorme LAG spikes! Parkeer je auto in de garage als je bent uitgevallen maar blijft in de server tot alle rijders over de finish zijn!

Mocht je nog extra aanvullingen,tips ervaringen of verbeteringen hebben dan kunnen we deze natuurlijk toevoegen!

André
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Er is tijdens het joinen van een server ook de mogelijkheid om netwerk settings van rFactor zelf te wijzigen. Hier staat de up en downloadsnelheid van rFactor en standaard staat deze relatief laag. Dat betekend dat ongeacht de kracht van je netwerk verbinding er als nog een netwerk bottleneck kan ontstaan als de server vol zit.

Ik heb de snelheid op 5mbps (hoogste setting) gezet en nooit meer last van lag van mijn kant af.
Gebruikersavatar
Brent Wever
Berichten: 186
Lid geworden op: 11 apr 2013, 08:56
Racestuur: Thrustmaster T300
Locatie: Roosendaal

Thanks Andre, nuttige informatie, met name Qos ga ik wel even instellen, mijn zoon doet weleens streamen, hij weet dat het niet mag tijdens mijn races, maar ach het is een tiener en die luisteren niet altijd :kopstooot: (oh sorry pap, was ik vergeten)

Thanks Ruben, nooit opgevallen die netwerk instellingen binnen rf2, heb eerst gekeken wat mijn verbindingssnelheid is, deze is 98 Mbps download en 24 Mbps upload, dus heb ik nu staan op Custom met down op 97 en up op 23. Dan heb je optimaal ingesteld, toch? 5Mbps is toch niet maximale mogelijkheid zoals je zei of zie ik het verkeerd?
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Heb die instelling iets van een jaar geleden zo gezet dus weet eerlijk gezegd niet wat tegenwoordig precies de mogelijkheid is daar.
WaIther Berk
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jan 2017, 14:44
Racestuur: T500RS

Dank voor de uitgebreide toelichting Andre.

Ik heb op basis van jouw verhaal eens kritisch naar mn computer gekeken en heb nu wat minder programma's op de achtergrond draaien. Ook heb ik de grafische instellingen aangepast en middels de Crtl+C en +F precies kunnen zien wat mn framerate beinvloed. Nu heb ik een hogere FPS en betere kwaliteit beeld :)
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Ruben Correa Alves schreef: 16 mei 2017, 19:33 Er is tijdens het joinen van een server ook de mogelijkheid om netwerk settings van rFactor zelf te wijzigen. Hier staat de up en downloadsnelheid van rFactor en standaard staat deze relatief laag. Dat betekend dat ongeacht de kracht van je netwerk verbinding er als nog een netwerk bottleneck kan ontstaan als de server vol zit.

Ik heb de snelheid op 5mbps (hoogste setting) gezet en nooit meer last van lag van mijn kant af.
Inmiddels is de hoogste setting aangepast tot 100 mbps.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Zozo nou dan pompen we die maar even extra omhoog hehe, al denk ik niet dat rfactor heel veel meer dan 5 mbit verbruikt maar zo weet je zeker dat het niet de bottleneck gaat zijn.
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Het is en blijft toch een lastig iets.
Als test zijn er tijdens de laatste Porsche race alle andere servers uitgezet en niemand heeft aangegeven last te hebben gehad van lag.
Dus vandaag tijdens de DTCC hetzelfde gedaan in de hoop dat het nu ook goed zou gaan.
Helaas dus. Ruben had een lag moment en crasht samen met Bram in race2.
Wel blijft het vreemd dat er mensen zijn die er regelmatig last van hebben maar er zijn ook mensen die het nooit hebben.

Voor alle komende races denk ik dat we voor de zekerheid alleen de server waarop we gaan racen moeten aan laten en de rest tijdelijk even uitzetten. Al helpt het maar een beetje.
Kevin Heijnen
Berichten: 261
Lid geworden op: 03 dec 2015, 01:24
Racestuur: Logitech G27
Contact:

Dit is ook al een issue wat er voor m'n gevoel altijd al is geweest, toch vreemd. Staat het niet hoog op de bug list of is het iets wat niet te fixen is door de devs?

Sowieso is de simracing scene vrij klein, dat maakt het ook lastig om problemen snel op te lossen :roll:
Ruud van Heijster
Berichten: 117
Lid geworden op: 04 dec 2014, 18:24
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Venlo

Ik had er laatst ook last van, ook tijdens de practice.
een hele lichte lag waardoor je ziet dat de fps omlaag gaat, maar is ook weer weg na 1 sec.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Ik zag Ruben gisteren ook een paar keer licht verspringen. Daarom haalde ik hem maar niet in (niet omdat het niet lukte ofzo :p).

Zelf zit ik op WiFi (ik durf het bijna niet te zeggen). Wel een goede verbinding, op maar een paar meter afstand van de modem (1 deur en 1 gipswand ertussen).
Ik heb in het hele seizoen 1x zelf LAG gehad, F2000@Estoril laatste bocht, waardoor ik 2 plekken verloor. En 1x met een cup-race dat m'n hele verbinding wegviel (na opnieuw opstarten modem was het probleem weg).
Verder heb ik een aantal keer in trainingen en kwalificatie gehad dat mijn verbinding deels wegviel (rf2 en browser vielen weg, TeamSpeak deed het nog).
Met de tips van dit topic (rf2 network-settings en het kiezen van een rustig wifi-kanaal) heb ik deze problemen helemaal niet meer gehad.
Het verbaast mij overigens dat mensen soms gewoon nog bewust de server verlaten tijdens de race (uit frustratie ofzo, schijt hebbend aan mensen die er misschien last van hebben :eggstick: )
Gebruikersavatar
Patrick Smid
Berichten: 352
Lid geworden op: 07 aug 2013, 00:06
Locatie: Hoogezand

Heb er nog nooit last van gehad, Lag. Ik heb ook nog nooit wat aan de internet settings van rfactor veranderd o.i.d
Kan het toch niet bij sommige zijn dat er andere personen in huis wat op internet aan het doen zijn tijdens een race? Vind het zo vreemd, ik woon alleen en heb nog nooit ergens last van gehad.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Tijdens het racen zit er op de andere pc af en toe iemand World of Warcraft te spelen of YouTube te kijken. Met de juiste instellingen geen problemen mee

Castrol Racing Team


Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Patrick Smid schreef: 20 jun 2017, 13:07 Heb er nog nooit last van gehad, Lag. Ik heb ook nog nooit wat aan de internet settings van rfactor veranderd o.i.d
Kan het toch niet bij sommige zijn dat er andere personen in huis wat op internet aan het doen zijn tijdens een race? Vind het zo vreemd, ik woon alleen en heb nog nooit ergens last van gehad.
Het gebruik van het internet van de medebewoners kan enorm veel impact hebben op je verbinding.
Hangt natuurlijk wel af van de beschikbare bandbreedte.
Heb je nog de pech dat je thuis maximaal 20Mb kan krijgen en men gaat, als jij lekker aan het racen bent, even netflix kijken dan kun je wel eens een uitdaging krijgen.

Wat ook veel impact kan hebben is de manier waarop mensen het thuisnetwerk hebben opgebouwd.
Wat je nog wel eens ziet is dat men achter de provider router zelf een router gaat plaatsen.
Als je dan niet precies weet waar je op moet letten dan kunnen de datapakketjes wel eens redelijk de weg kwijt raken.
Voor de techneuten onder ons: dubbel NATten werkt vaak niet zo lekker.

Wat de mensen die last van LAG hebben kunnen proberen is hun PC direct aansluiten op de router van de provider en even alle overige kabels eruit trekken of minimaliseren.
LAG die ontstaat op het moment dat iemand de server in komt zal hiermee niet verdwijnen want daar heeft iedereen wel last van.
Het gaat vooral om LAG die je hebt tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
Marcel Offermans
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 dec 2015, 15:54
Racestuur: SimSteering FFS, GT3 wheel
Contact:

Ruben Correa Alves schreef: 16 mei 2017, 19:33Er is tijdens het joinen van een server ook de mogelijkheid om netwerk settings van rFactor zelf te wijzigen. Hier staat de up en downloadsnelheid van rFactor en standaard staat deze relatief laag. Dat betekend dat ongeacht de kracht van je netwerk verbinding er als nog een netwerk bottleneck kan ontstaan als de server vol zit.
De snelheden die je daar instelt, zijn de maximale snelheden van jouw verbinding (up en down) en het is verstandig om daar een snelheid te kiezen die jouw netwerk makkelijk haalt (hou daar rekening met fluctuaties in de kwaliteit van je verbinding en andere dingen die data verbruiken op je netwerk). Dit maximum wordt ook naar de server gecommuniceerd, zodat die weet hoe snel of langzaam hij jou data moet sturen.

Let op, dit zijn slechts maxima die je instelt. Het zegt helemaal niets over de snelheid waarmee rFactor 2 uiteindelijk data verstuurt. Dat ligt aan hele andere dingen. Zo zal de server kijken wat de bandbreedte is die daar is ingesteld en daar nooit overheen gaan, maar de server zal het dus ook van elke individuele client bijhouden en daarmee rekening houden als er data die kant op komt. Als server en client een realistisch maximum instellen, gaat alles goed.

Ruben heeft gelijk dat de standaard waarde vrij laag is en met de huidige verbindingen moet je die waarschijnlijk wat hoger zetten. Als je ze heel laag zet, komt data zo langzaam aan dat uiteindelijk andere auto's zelfs onzichtbaar worden (als het meer dan 2 seconden duurt) dus als je zoiets ziet gebeuren dan weet je dat je veel te laag zit.
Gebruikersavatar
Marcel Offermans
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 dec 2015, 15:54
Racestuur: SimSteering FFS, GT3 wheel
Contact:

Ik dacht overigens in eerste instantie dat deze post over "lag" in het algemeen zou gaan, maar uiteindelijk blijkt 't alleen netwerk lag te zijn (ook prima, daar zitten vaak de grootste vertragingen). Voor de volledigheid, je hebt nog veel meer soorten lag in een (race) simulatie:
  • Input lag: de vertraging die er zit tussen het verdraaien van je stuur, het trappen op een pedaal of het drukken op een knop en het moment waarop die informatie via de USB poort en driver bij de simulatie aankomen.
  • Display lag: de vertraging die zit tussen het renderen van het beeld en het tonen er van op de monitor (vaak beinvloed door vsync, double en triple buffering, de refresh rate van je monitor e.d.).
  • Audio lag: wordt nauwelijks over gesproken, maar alle audio onder windows heeft een forse lag ten opzicht van input en display lag maar daar is niks aan te doen tenzij je specifieke audio kaarten en drivers koopt (en er zijn voor zover ik weet geen consumenten simulatoren die daar gebruik van maken).
  • Feedback lag: de vertraging tussen het genereren van specifieke motion feedback en het daadwerkelijk optreden (force feedback op je stuur, vibraties van een buttkicker, bewegingen van een motion platform en rumble motoren op pedalen).
Het is dus altijd een gevecht tegen al deze vormen van lag, inclusief het netwerk, en hoe beter we hierin worden, hoe realistischer en beter bestuurbaar onze virtuele auto's worden.
Plaats reactie

Terug naar “rFactor 2”