Advies grafische kaart voor Rfactor 2!

Hier kun je alle vragen en antwoorden vinden met betrekking tot rFactor 2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roland den Hollander
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 jul 2016, 16:22
Racestuur: Thrustmaster T300RS
Locatie: Veenendaal
Contact:

Ik heb een vraag sinds afgelopen week heb ik 3x 25 inch schermen (1920*1080)

Ik wilde het systeem gaan bouwen met 2 kaarten (gigabyte r9 290x 4GB DDR5) in crossfire configuratie. Na diverse testen en aanpassingen ben ik tot de conclusie gekomen dat dit niet lekker gaat draaien. (of iemand moet tips hebben voor een goede configuratie). Kan alleen niet testen op dit moment moederbord is terug naar leverancier in verband met storing. Ik werk nu met een leen Moederbord wat wel behelpen is.

Spec's systeem

MB: Gigabyte z97x-soc-force
mem: 16 GB
CPU: Intel I5-6400
SSD: 256GB
HD: 2TB
PSU: Be quit 1000W

Maar eigenlijk denk ik toch meer in de richting van een enkele kaart. Nu ben ik op internet aan het zoeken geweest maar kan niet echt een goed advies vinden. Ook hier op het forum wel iest kunnen vinden maar dat is voornamelijk wat ouder.
Ik blijf wel graag met instellingen op min. full rijden als ik maar een beetje goede FPS blijf houden.

Wat ik zoek een advies voor een kaart waar ik nu goed meezit maar ook over enige tijd nog. Ik zie dat er allerlei updates aankomen binnen rfactor 2 en wil niet dan weer direct een upgrade moeten doen. Is er iemand die goede ervaringen heeft met een bepaalde kaart in combinatie met 3 schermen.

Waar ikzelf aan denk! Ik las wel op verschillende pleken dat Nvidia op dit moment aangeraden wordt (klopt dit)

GeForce GTX 1070 - Gaming X - 8GB GDDR5
Radeon RX 480 - Gaming X - 8GB GDDR5
GeForce GTX 1060 - WindForce OC - 6GB GDDR5
Radeon R9 390 - Nitro OC Backplate - 8GB GDDR5

Ik hoop dat ik wat nuttige adviezen krijg.

Alvast bedankt

Roland
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, al mis ik een paar stappen ;)

In ieder geval, SLI oplossingen icm rFactor2 is niet iets waar ik veel toekomst in zie. Veel over geklaag, ook mensen die het prima werkend hadden, veel mensen die het nooit lekker werkend kregen. Voeld teveel hit or miss! En ook nog eens duur.

Zelf zou ik voor de beste kaart mogelijk binnen mijn budget gaan. In mijn geval echter, budget is er niet :loser1:

Ik ben erg benieuwd naar de DX11 vernieuwingen, misschien loont het die af te wachten zodat je weet wat en hoe het gaat draaien.
Voornamelijk de multiprojection aan de nvidia kant vind ik erg interessant te noemen en dat alleen al kan al een fps boost geven waar je blij van wordt. Mits dat geimplementeerd wordt natuurlijk, maar hoop van wel.

Al met al, erg gaaf hoe krachtig deze kaarten worden/zijn, en nog grappiger vind ik dat ze ook nog eens minder stroom lijken te slurpen dan voorheen..

Als ik uit je lijstje moest kiezen koos ik voor de : GeForce GTX 1070 - Gaming X - 8GB GDDR5

Want:
- nVidia
- niet gelijk de budgetkaart, doe je er weer een jaar of 2 langer mee misschien?
- 8 GB
- toekomstige multiprojection mogelijkheden
- niet de 800 euro die een 1080 moet kosten

Maar verstand van videokaarten en pc configuraties, daarvoor moet je bij iemand anders zijn :thumbs_happy:
Anton Rebel
Berichten: 329
Lid geworden op: 27 sep 2014, 15:51
Racestuur: Thrustmaster T300 Alcantara
Locatie: Renswoude

Hoi Roland,

Op dit moment heb ik een MSI GTX 970. Dit gaat met 3x27" goed, maar het houd niet over.
Ik heb zitten denken om een SLI set te maken, dit kan goed werken voor diverse games. Voor Rfactor kreeg ik een negatief reisadvies.
Je kan beter voor 1 krachtige kaart gaan. R9 290x heb ik ook gehad, maar heb een kleine upgrade gedaan naar GTX 970 en ben daar blij mee.
Je zou zelfs nog kunnen over wegen om een GTX980TI te kopen, die is vergelijkbaar met de GTX 1070. Of als je voorlopig helemaal klaar wil zijn een 1080. Ook als je later VR wil moet je eigenlijks wel minimaal een GTX 980 hebben denk ik. Een goede vriend van mij heeft een HTC Vive die ik binnenkort eens mag proberen, die waarschijnlijk niet goed gaat werken op mijn GTX970 :D maar dat zien we dan wel weer. Het gaat mij om de beleving en of ik van mijn 3 schermen af kan. Dat scheelt weer een hoop ruimte :D


Dit is een beetje mijn ervaring,
Kiek moar ff wa je er mee doet mien jong.

Ps: De R9 290x die ik destijds had heb ik wel water gekoeld gemaakt, want die kon flink warm worden.
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

Even uitgaande van de meest recente generatie kaarten van nVidia en AMD kom ik op het volgende lijstje:

GPU // Gem. prijs /// PassMark score

AMD Radeon RX 460 //€ 145 /// 4.223
nVidia GeForce GTX1050 // € 160 /// 5.152
nVidia GeForce GTX1050 Ti // € 175 /// 5.881
AMD Radeon RX 470 // € 225 /// 7.258
AMD Radeon RX 480 // € 310 /// 7.872
nVidia GeForce GTX 1060 3G // € 275 /// 8.433
nVidia GeForce GTX 1060 6G // € 310 /// 8.769
nVidia GeForce GTX 1070 // € 510 /// 10.958
nVidia GeForce GTX 1080 // € 750 /// 11.981


Prijzen zijn gemiddelden in de pricewatch, benchmark scores afkomstig van PassMark (http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Uitgaande van de benchmark scores heeft AMD momenteel niet echt een antwoord op het geweld van nVidia. Wel zijn er her en der nog de oudere R9-serie kaarten te krijgen, deze scoren in de regel beter dan de RX modellen. Het wachten is op de nieuwe generatie kaarten van AMD, ergens later dit jaar.

Voor de nVidia range kun je het volgende wel aanhouden:
- GTX1050 / 1050 Ti > instap game kaart, prima voor 1920x1080 met medium, en in sommige games / sims wat hogere settings
- GTX1060 > Perfect voor 1920x1080 met maximale grafische settings, WQHD 2560x1440 zal ook nog prima gaan maar dan met iets lagere settings in sommige games /sims
- GTX1070 > WQHD 2560x1440 in maximale settings zal geen probleem zijn, 4K moet ook mogelijk zijn met wellicht wat lagere settings. Tripple screen setups met 3x Full HD (3x 1920x1080 is dus 5670x1080) ligt horizontaal iets hoger dan 4K echter verticaal een stuk lager waardoor dit ook prima resultaten zal geven.
- GTX1080 > Op dit moment simpelweg de snelste, maar ook duurste kaart die je kunt krijgen. Een must als je van plan bent om een tripple setup te nemen met hogere resoluties dan 3x Full HD en daarbij de maximale settings wilt aanhouden.

[edit: aanvulling persoonlijke ervaring]

Ik draai zelf met tripple Full HD 1920x1080 met een Radeon R9 390x 8GB Deze kaart haalt een PassMark score van 8.311 en is dus vergelijkbaar met een GTX 1060. Met alle settings op maximaal in rFactor 2 haal ik gemiddeld nog zo'n 80-100 FPS zolang ik alleen op de baan ben. In een race zakt de FPS af en toe flink omlaag, dit heb ik kunnen oplossen door de shadows op medium te zetten, de road reflection omlaag en de enviroment reflection laag of uit. Met deze settings lever je relatief weinig in op de graphics maar hebben wel een enorme invloed op de FPS.

Ik denk dat je met de GTX1070 een prima kaart hebt in combinatie met je CPU. De GTX1080 is natuurlijk de meest veilige keuze maar je zou dan ook tegen een bottleneck kunnen aanlopen met je CPU. Qua prijs-prestatie verhouding klopt de GTX1070 in elk geval. Let bij de aanschaf van een GTX1070 even op het type geheugen dat is gebruikt. Kaarten met Micron chips worden afgeraden, hier zijn wat issues mee die met wat kunstgrepen zijn opgelost door de fabrikanten. Kaarten met Samsung geheugenchips zijn in elk geval probleemloos. Op de site van Hardware.info kun je bij de specs zien welke chips er zijn gebruikt, Tweakers geeft dit helaas niet aan.
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Ook namens mij bedankt Andre, zeer bruikbare info :)
Gebruikersavatar
Roland den Hollander
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 jul 2016, 16:22
Racestuur: Thrustmaster T300RS
Locatie: Veenendaal
Contact:

Bedankt voor de snelle reacties. Hier kunnen we wat mee :) Ik had zelf ook wel het idee dat ik op 1070 zou uitkomen. Ik vindt de 1080 een net iets te grote investering. Helemaal als je het verschil in de benchmark ziet tussen de 1070 en 1080. Dat is niet echt groot. Dan gaan we eens kijken of een leuke 1070 kunnen vinden.
Gebruikersavatar
Sven Smits
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 sep 2011, 00:38
Racestuur: Thrustmaster T500
Locatie: Blijham
Contact:

Ik ben ook even aan het kijken maar zit er nog verschil in of ik dan een 1070 MSI koop of een ASUS. Wat is dan nog de beste?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

Sven,

Ik heb een lichte voorkeur voor Asus, maar MSI is ook zeker niet slecht. Beide merken geven 3 jaar garantie. De Asus kaarten (STRIX) serie hebben vaak een iets betere koeling. De verschillen in de kaarten zijn vaak details, sommige modellen zijn iets hoger dan standaard geklokt. Ik zou gewoon kijken wat de beste deal is op het moment van aanschaf, MSI is vaak goedkoper te krijgen dan Asus....
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

André Jager schreef: 03 feb 2017, 14:29 MSI is vaak goedkoper te krijgen dan Asus....
Let er alleen wel op dat MSI de naam heeft sneller last te hebben van Coil Whining.
Voor de mensen die niet precies weten wat dat is, dat is dat irritante piepende geluid die je GPU maakt als hij zwaar belast wordt.
Het kan geen kwaad, maar is gewoon vervelend.

Martijn
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

AMD Vega komt binnenkort en die zal vermoedelijk de vloer aanvegen met nvidia alleen weet niemand de prijs.
Ik zou mij zelf toch afvragen of je niet beter 2 maanden kan wachten.
Ik zelf zou wel wachten

Ik heb trouwens een GTX970 en die draait triple screens op 7680 X 1440 ( shadows en soft partikels off en de rest op High )
Wat betreft SLI of Crossfire ik zou het op 1 kaart houden :mrgreen:

Vergeet niet dat Studio 397 met een DirectX versie 11 komt en niemand weet wat de performance hit wordt!
Dus inderdaad gezien de toekomst zou ik zeker richting 1080 niveau gaan.
En let ook op de aansluitingen! ik zou zelf nu een kaart met 3 X Display port halen om 4K schermen > als 60HZ te kunnen aansturen.
Gebruikersavatar
Roland den Hollander
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 jul 2016, 16:22
Racestuur: Thrustmaster T300RS
Locatie: Veenendaal
Contact:

Ik nog even met Andre gemaild en heb toen de keus gemaakt voor de ASUS. Ook omdat deze goed uit reviews komt en ik daar ook betere berichten over lees. Net ook nog even gekeken naar de AMD vega. Dit ziet er zeker interessant uit. Maar ik zie ook de verwachtte prijzen. Die gaan zeker op het niveau liggen van de 1080 of daarboven. Met misschien een instapmodel wat er onder ligt. En de prijs van een 1070 was nu even de max.

Ik heb net 3 schermen Full HD aangeschaft en ben niet van plan de komende jaren te gaan upgraden. Als ik dan zie met welke configuratie Berry draait zou een 1070 toch zeker nu een triple 25 inch op full HD aan moeten kunnen. Mocht ik de keus hebben gemaakt voor 4k schermen had ik zeker nog even gewacht. Maar in dit geval ga ik toch maar voor de 1070.

Maar allemaal nogmaals bedankt voor de info. En ook Andre ook bedankt voor het advies en de nette prijs. Morgen eerst even mijn oude r9 290x verkopen en dan ga ik hem bestellen.
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

Berry Witman schreef: 03 feb 2017, 20:01 AMD Vega komt binnenkort en die zal vermoedelijk de vloer aanvegen met nvidia alleen weet niemand de prijs.
Ik zou mij zelf toch afvragen of je niet beter 2 maanden kan wachten.
Ik zelf zou wel wachten
Het is nog maar de vraag wat de Vega precies gaat doen. Quote Hardware.info:
Wat ook wel duidelijk is, is dat AMD zich met de Vega architectuur niet puur op gamers richt. GPU's worden de afgelopen jaren meer en meer voor andere taken toegepast en zeker in de wereld van machine learning is op dit moment voor GPU-ontwikkelaars veel geld te verdienen.
Wat ik in elk geval zeker weet is:
- Als eerste zullen de High-End modellen uitkomen, dwz kaarten die gepositioneerd worden om en nabij de GTX1080 met zeker weten een soortgelijk prijskaartje.
- De Vega wordt in Q3-2017 verwacht Ga er maar van uit dat het zeker niet eerder gaat zijn.
- De beschikbaarheid van dergelijke nieuwe kaarten zal in het begin zéér slecht zijn, we zagen het ook bij de launch van de nVidia GTX10xx serie. Dat wat wel beschikbaar was kreeg astronomisch hoge prijzen door de schaarste. Ga er maar van uit dat je niet vóór de kerst zou kunnen beschikken over een betaalbaar exemplaar van de Vega.
- Er eigenlijk nooit een geschikt moment is om een nieuwe videokaart te kopen. Zodra nVidia of AMD met wat nieuws komt volgen de berichten ook al weer voor de daaropvolgende kaarten, meestal een jaar later.
- Het eigenlijk (bijna) nooit verstandig is om de eerste release van een nieuw product te kopen. Helaas worden de consumenten tegenwoordig voor een deel ingezet als bèta testers en zien we bijna altijd dat de 2e versie een stuk beter is.
Anton Rebel
Berichten: 329
Lid geworden op: 27 sep 2014, 15:51
Racestuur: Thrustmaster T300 Alcantara
Locatie: Renswoude

Nvidia komt nog met een 1080Ti :D dan gaat die de vloer weer aanvegen met de rest. :byebye:
En zo blijf je bezig
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Heb hier een bezem, maakt niet uit waar, veegt overal de boel aan.

En dan voor €4,99 :loser1:
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Roland, Als je een 290X kaart hebt die moet toch makkelijk 80-90 frames halen met een triple op 5760 X1080 ?
Waarom zou je dan een snellere kaart willen.
Gebruikersavatar
Roland den Hollander
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 jul 2016, 16:22
Racestuur: Thrustmaster T300RS
Locatie: Veenendaal
Contact:

Ik heb het wel getest maar kwam op 60 max met regelmatig dips naar onder de 40. Misschien als ik alles naar low/medium zet lukt het maar dat wil ik liever niet. Mijn moederbord komt morgen als het goed is terug en kan ik het nogmaals testen maar ik heb mijn twijfels. Ik hoopte in crossfire dat er een redelijke FPS over zou blijven maar dat viel tegen. Redelijk wat getest maar tijdens rijden regelmatig een vertraging waardoor ik een bocht miste. Maar als moederbord er is morgen ga ik het systeem weer opbouwen en laat ik het weten. Maar voor nu ga ik ervan uit dat ik een 1070 bestel.

Maar ik ga het zeker nogmaals testen en stel alle adviezen op prijs.
Plaats reactie

Terug naar “rFactor 2”