Thrustmaster F1 Wheel button mapping

Hier kun je alle vragen en antwoorden vinden met betrekking tot rFactor 2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

Hoi,

Ik zit er aan te denken om de Thrustmaster F1 addon wheel te kopen, maar ik vraag mij af in hoe verre de vele functies bruikbaar zijn in rFactor 2? Wellicht dat er mensen zijn die het stuur hebben?

Afbeelding

Je kunt in rFactor bijvoorbeeld een knop mappen voor Antirollbar increase / decrease. Maar op dit stuur zitten draaiknoppen met meerdere standen. Is het mogelijk om waardes te mappen aan een stand van de schakelaar? :shock: Of kun je enkel de + / - knoppen hiervoor gebruiken?

Thnx alvast!
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Naar mijn weten zijn enkel de knoppen en tuimelschakelaars bruikbaar, encoders weet ik niet precies. De schakelaars, zijn een plakplaatje, de multi knop, is een plastic kapje.

Plastic bagger, voor de gamers, die met dit genoegen nemen :roll:

Steek aub je centjes ergens anders in...
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

William Geuze schreef:Plastic bagger, voor de gamers, die met dit genoegen nemen :roll:

Steek aub je centjes ergens anders in...
Duidelijk, daar hou ik van :D

Toevallig suggesties voor een goed F1-style stuur die op de Thrustmaster Base past? Edit: Of passend is te maken :driving:
Gebruikersavatar
Sven Smits
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 sep 2011, 00:38
Racestuur: Thrustmaster T500
Locatie: Blijham
Contact:

Dan zou je zelf al iets moeten fabriceren ben ik bang.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Echt leuke betaalbare alternatieven zijn er niet echt, of je moet iets laten maken. Een oude ZROSO kan nog wat kosten maar voldoen. Je kunt ook kijken of er een Fanatec Formula aangepast kan worden eventueel :)

Of je stuurt deze jongen een PM
http://www.racedepartment.com/threads/f ... ns.119158/
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

Ik zag dat er voor de Fanatec sturen inderdaad adapters te krijgen zodat zodat deze op de TM base passen.
http://simracinghardware.com/product/th ... l-adapter/
Maar dan heb je enkel het stuur. De knoppen en shifters van een Fanatec (of ander stuur) zijn weer een ander verhaal, de pinlayout is geheel niet compatibel. En daar zijn vast ook handige Harries voor die dat kunnen fixen maar dan gaat het al met al een duur grapje worden vrees ik :)
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Daar is ook weer een oplossing voor te vinden ;)
http://www.leobodnar.com/shop/index.php ... cts_id=236
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

William Geuze schreef:Daar is ook weer een oplossing voor te vinden ;)
http://www.leobodnar.com/shop/index.php ... cts_id=236
Fantastisch dat het kan inderdaad. Maar daar moet ik nog maar eens goed over denken. Het Thrustmaster stuurtje kost me inkoop ca. 100 euro.... dit gaat dan dik over de 300 euro met een Fanatec F1 wheel (229 wheel + 25 adapter ring + 65 converter + verzendkosten)...

Het TM F1 stuurtje gaat hem ook niet worden, denk dat ik dan toch maar blijf sturen met mijn huidige stuur (ook geen straf). Het was meer voor de fun en dan is 100 euro nog wel te overzien. 300+ is even een ander verhaal :-?

Thnx allemaal voor de tips en info!
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

William Geuze schreef:Naar mijn weten zijn enkel de knoppen en tuimelschakelaars bruikbaar, encoders weet ik niet precies. De schakelaars, zijn een plakplaatje, de multi knop, is een plastic kapje.

Plastic bagger, voor de gamers, die met dit genoegen nemen :roll:

Steek aub je centjes ergens anders in...
En ook dit is maar een mening. Het begint ook nog met "Naar mijn weten". Er zit zo te lezen geen eigen ervaring in het verhaal. Die eigen ervaring heb ik ook niet, meer heb wel info ingewonnen bij verschillende (oud) eigenaren van dat stuur. De algemene tendens? Het is geen plastic prul. Het stuur is best zwaar en de rijervaringen zijn goed. de nadelen? De schakelflippers zitten aan elkaar vast. Druk je rechts, dan komt de flipper links naar buiten. Heb ik zelf ook gehad met een ander Thrustmaster stuur (Guillemot F1 Ferrari of zoiets), maar daar is best aan te wennen. Tweede nadeel is dat sommige draaiknoppen op het stuur nep zijn en ook in mijn ogen kitscherig uitzien. Maar er blijven wel degelijk genoeg knoppen over die wel een echte functie hebben. Ik heb nog geen (oud) gebruiker horen zeggen dat het een plastic prul was. De reden van het van de hand doen, was "gebruikte het niet zoveel" of "helemaal overgestapt naar Fanatec".
Wat ik heb gelezen, is dat je stuur gewoon kunt uitwisselen met het standaard stuur van de T500 of T300, maar dan heb je ook standaard knoppenfuncties. Als je totaal eigen functies aan dit stuurtje willen zou willen toewijzen, dan zou je die iedere keer moeten toewijzen bij het wisselen van de stuurtjes. Maar dat laatste kun je beter zelf googlen. Zoek dan ook meteen naar gebruikerservaringen, dat zegt soms meer dan het geroep van mensen die het stuur niet eens zelf gehad hebben. En tot die laatste categorie behoor ik zelf ook nog... :)
Prijs bij Coolblue is momenteel 128 euro, maar op Markplaats tref je ze vaker aan voor 100 euro of nog minder. Maar of je dat risico wilt lopen voor 28 euro, moet je zelf weten.
Op YouTube vind je trouwens een video (met complete handleiding van hoe het gedaan is) van dit stuur dat door een hobbyist onder handen is genomen. De nep schakelaars zijn nu vervangen door echte, werkende schakelaars en er is ook een led ingebouwd met versnellingen en oplopend toerental dmv lampjes zichtbaar. En wie dát niet mooi vindt, die houdt gewoon niet van F1-stuurtjes.
William Geuze
Berichten: 1147
Lid geworden op: 07 aug 2014, 17:13

Bij deze, als oud gebruiker, ik vond het plastic prutspul. Nog gemod met een SLI display en quick release, het bleef prutspul. Dat iets wat meer weegt zegt niets over kwaliteit. Ik ben overgestapt, want vond het rotzooi, minachtig voor de koper, ook voor €100,-.
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Was dat tegen het zere been, William? Kusje erop dan. :kiss_ani: En nu zie ik William in de rol van Hamilton na zijn schuiver op Barcelona. Hoppakee, weg met dat verdomde stuur! Die plastic prul was de oorzaak dat hij in het gras kwam!
We hebben volgens mij ook een hardware hoekje, waar dit topic beter gepast had.
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

Ger Heuts schreef: We hebben volgens mij ook een hardware hoekje, waar dit topic beter gepast had.
:shock: Zie ik nergens staan Ger. Maar heb de bril ook niet bij de hand dus misschien ligt het aan mij :geek:
Gebruikersavatar
Ger Heuts
Berichten: 4367
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:41
Racestuur: Thrustmaster T300rs
Locatie: Landgraaf
Contact:

Service van de zaak: Deze
Gebruikersavatar
André Jager
Berichten: 407
Lid geworden op: 31 jan 2016, 10:39
Racestuur: Fanatec Clubsport v2.5
Locatie: Delfzijl (Groningen)
Contact:

Ger Heuts schreef:Service van de zaak: Deze
Ger, je hebt gelijk. Hij bestaat. Maar misschien is het handiger dat er dan een categorie van gemaakt wordt ipv een onderwerp? Hij staat nu gewoon tussen alle andere onderwerpen, vandaar dat ik er ook niet op heb gezocht.
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Ik heb dit stuur hij werkt fijn maar heeft waardeloze shifters die af en toe onbedoeld op/afschakelen
Dit komt omdat de linker en rechter shifter 1 geheel zijn.
Als je te snel met je vinger er langs gaat bij het opschakelen dan schakel hij heel soms 1 versnelling terug.
Of dat je vingers iets te strak tegen de shifter aan liggen waardoor hij onbedoeld op schakelt.
de microswitches hebben geen goede veer of klik schakeling.

Wat betreft de middelste rij draaiknoppen die zijn nep maar de anderen werken perfect.
Daardoor heb je veel meer knoppen dan een normaal stuur en dat is wel weer een pluspunt.

Gr.Berry
Gebruikersavatar
Sven Smits
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 sep 2011, 00:38
Racestuur: Thrustmaster T500
Locatie: Blijham
Contact:

Ik had hem ook altijd gehad. Wel leuk hebbedingetje.
Plaats reactie

Terug naar “rFactor 2”