FAQ PC-problemen

Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

V: Ik heb ontzettend last van lag. Hoe los ik dat op?
A: Kijk als eerste na of je echt last hebt van lag of van framedrops. Dit doe je door je ping te checken. Dit doe je door op 2 te drukken in de server. Deze ligt, als het goed is niet hoger dan 50. Is dat wel zo, dan kan het zo zijn dat je last hebt van lag. Kijk of je niet per ongeluk iets aan het downloaden bent, of iemand anders in je huishouden. Verder kan lag veroorzaakt worden door onderhoud van de internetprovider en rijden op WiFi is niet aan te raden.

Veel vaker is er echter sprake van framedrops. Kijk hoe hoog je FPS (Frames Per Second) is door in rFactor op CTRL+F te drukken. Na een paar keer drukken zie je linksboven in het processorgebruik en rechtsboven een getal. Dit getal geeft de FPS aan. Voor het mensenlijk oog is het van belang dat dit boven de 35 ligt. Daaronder ga je stotteringen waarnemen. Ligt de FPS erg laag, onder de 35, dan is het raadzaam actie te ondernemen. Bijvoorbeeld door de grafische instellingen te verlagen in het menu of zelfs door de versie van DirectX gebruikt wordt aan te passen via de rFConfig-tool. Die vind je in de rFactor-map.

V: Ik heb nog steeds last van stotterende beelden. En ik heb mijn grafische instellingen al omlaag geschroefd. Wat nu?
A: Als je in het bezit bent van een computer met meerdere processoren is er nog één uitweg. Ga naar je bureaublad en zoek de rFactor-snelkoppeling. Druk op je rechtermuisknop en ga naar 'Eigenschappen". Vervolgens ga je naar het venster 'Snelkoppeling' en naar de regel 'Doel'. Daar staat C:rFactor.exe of iets dergelijks. Ga naar deze regel en voeg aan het einde +fullproc toe aan de zin. Ik doe altijd met spatie tussen .exe en +fullproc. Als het goed is gaat je rFactor nu meerdere processors gebruiken en is hij sneller.

LET OP! Het schijnt dat dit alleen betrouwbaar is met dualcore processors. Daarboven kan het wat te veel worden voor rFactor.
Plaats reactie

Terug naar “Vraag en antwoord”