Het grote VR topic

Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

dmn :)
Pascal Bettingers
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jul 2016, 02:35
Racestuur: Augury OSW
Locatie: Hoogerheide

Heb van bovenvermelde actie gebruik gemaakt en er gisteren eentje besteld.
Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Marvin Juliam Amants
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 dec 2016, 14:38
Racestuur: T300RS
Locatie: Alkmaar
Contact:

Ik heb eens met Oculus rift gereden bij UGX, heel leuk spul je ziet echt heel veel. Nadeel is je wordt er na enige tijd gebruiken wel wat misselijk van. De eerste minuten is het heel akward dat alles beweegt maar je zelf stil zit.

Opzich is het wel een leuke feature voor de simrig. Maar voor de Endurance races, zou ik het niet doen.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Marvin Juliam Amants schreef: 28 jul 2017, 11:21 Ik heb eens met Oculus rift gereden bij UGX, heel leuk spul je ziet echt heel veel. Nadeel is je wordt er na enige tijd gebruiken wel wat misselijk van. De eerste minuten is het heel akward dat alles beweegt maar je zelf stil zit.

Opzich is het wel een leuke feature voor de simrig. Maar voor de Endurance races, zou ik het niet doen.
Het is even wennen Marvin. De eerste dag had ik wat last van misselijkheid. Daarna nooit meer gehad. Ik heb zonder problemen GT races gereden en de SRVN 500. Bij warm weer ga ik wel flink zweten onder de Rift, dat is niet heel ideaal.
Gebruikersavatar
Marvin Juliam Amants
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 dec 2016, 14:38
Racestuur: T300RS
Locatie: Alkmaar
Contact:

Het is even wennen Marvin. De eerste dag had ik wat last van misselijkheid. Daarna nooit meer gehad. Ik heb zonder problemen GT races gereden en de SRVN 500. Bij warm weer ga ik wel flink zweten onder de Rift, dat is niet heel ideaal.
[/quote]

Kijk dat is goede informatie, ik heb het uiteraard maar een paar uur getest, dus meer kan ik daar niet van zeggen.
Maar dat zweten kan ook aangepakt worden.

Mocht je kinderen hebben, pampers beschermen je voor 24 uur. Ziet er niet uit, zit niet geheel comfortabel, maar werkt als een tiet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

En juist afstellen, als de afstelling niet goed is wordt je sneller misselijk

Castrol Racing Team

Gebruikersavatar
Jean-Paul van Aerle
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 jul 2017, 18:33
Racestuur: Fanatec DD1 + F1

Heb al even een rift maar nog niet in rfactor gebruikt. Tips voor de instellingen? Ik heb een setup met een amd ryzen 5 met amd radeon rx480 8gb video.

Welke apps gebruiken jullie?

Tnx
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Ik zou niet meer zonder rift kunnen racen :)
Ik heb de instellingen grafisch laag staan, waardoor ik eigenlijk nooit problemen met performance heb, maar ik heb totaal andere configuratie, dus daar moet je zelf even mee spelen. De supersampling in steamvr maakt grafisch erg veel uit en ik heb die op 1,4 staan.
hoger is beter maar vergt ook erg veel geheugen/performance.
Ik heb geen apps in de game, maar ik gebruik wel crew chief en dat helpt enorm.
Daar staan bv details in over brandstof verbruik, je krijgt info over gele en blauwe vlaggen etc.
Gebruikersavatar
Jean-Paul van Aerle
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 jul 2017, 18:33
Racestuur: Fanatec DD1 + F1

Dank voor je reactie Twan. De beta van rfactor werkt dus goed? Zat daar nog over te twijfelen en wilde wachten tot de definitieve dx11 release.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Beta werkt prima Jean-Paul. Echt beta is het inmiddels ook niet meer.
Enige nadeel is dat in deze versie nog geen goede grafische apps mogelijk zijn. Dat is bijvoorbeeld in AC een stuk beter. Maar met de komst van de nieuwe UI later dit jaar, gaan die apps er wel komen.

Zoals Twan al aangeeft, werkt Crew Chief heel goed. In combinatie met de standaard game info, red je je dan prima.
Gebruikersavatar
Jean-Paul van Aerle
Berichten: 137
Lid geworden op: 22 jul 2017, 18:33
Racestuur: Fanatec DD1 + F1

Ok bedankt weer Ronald.

Hebben jullie overigens de auto detail FPS in rfactor 2 (en mogelijk op videokaart) op max 60 gezet of niet?
Gebruikersavatar
Twan Capellen
Berichten: 967
Lid geworden op: 19 sep 2011, 19:37
Racestuur: Thrustmater T500RS
Locatie: Brunssum

Volgens mij heb ik geen maximum ingesteld, ik weet ook niet of en hoe dit werkt met de rift, want die heeft standaard hogere fps (90 fps dacht ik) en dat wil je niet lager hebben.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Jean-Paul van Aerle schreef:Ok bedankt weer Ronald.

Hebben jullie overigens de auto detail FPS in rfactor 2 (en mogelijk op videokaart) op max 60 gezet of niet?
Auto detail fps heb ik uit staan. Je kunt beter alles handmatig instellen. Ook zorgen dat je v-sync uit hebt staan. De VR-bril heeft 90 fps nodig (of 45 als ASW geactiveerd wordt).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Voor degene die informatie over de gebruikte technieken bij VR leuk vinden. Er is bovendien wat extra tooling te vinden om de VR performance data te bekijken in onderstaande link. Is relatief recent van nvidia (dat ook voor AMD moet werken), zit redelijk uitgebreide en heldere uitleg bij.

https://www.geforce.com/whats-new/guide ... w-to-guide
download tooling en guides te:
https://www.geforce.com/hardware/techno ... /downloads

Note heb de tooling zelf nog niet getest (op een AMD) dus weet niet of het werkt.
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

https://youtu.be/hLqK-Q2YdI0

misschien hebben jullie er iets aan, Ik heb zelf geen VR bril
Gebruikersavatar
Maarten van Eldik
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 apr 2015, 14:09
Racestuur: Fanatec CSW
Locatie: Enschede, Overijssel

Heren experts, de Oculus Rift heeft mijn interesse gewekt, maar ik heb er een aantal vragen over.
Ik heb een GTX970 (MSI), nou heb ik gelezen dat dit de minimale vereiste is, maar is er iemand die ervaring heeft met een 970 en de Rift in rF2? Werkt dit zonder problemen of is een betere GPU echt wel nodig?

Hoe werkt het in combinatie met een headset? Is het mogelijk om deze over de Rift heen te dragen?
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

Headset kan in principe over de oculus heen, kunt de oorjes wegklappen, zelf nooit uitgeprobeerd
vind kwaliteit van zowel de oortjes als interne microfoon van de oculus goed genoeg voor normaal racegebruik (mijn mening).
maar is natuurlijk erg persoonlijk.

hier een AMD dus mbt nvidea 970 geen idee.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Maarten van Eldik schreef: 27 nov 2017, 10:30 Heren experts, de Oculus Rift heeft mijn interesse gewekt, maar ik heb er een aantal vragen over.
Ik heb een GTX970 (MSI), nou heb ik gelezen dat dit de minimale vereiste is, maar is er iemand die ervaring heeft met een 970 en de Rift in rF2? Werkt dit zonder problemen of is een betere GPU echt wel nodig?

Hoe werkt het in combinatie met een headset? Is het mogelijk om deze over de Rift heen te dragen?
Ik heb ook een GTX970 van MSI. Ik rijd nu voor het tweede GT seizoen met de Rift. Alleen tijdens de vroege beta heb ik wat problemen gehad met de framerate op een enkel circuit. Daarna eigenlijk niet meer, behalve bij regen of als het donker is. Dan moet ik nog een flink stukje verder terug in details om het soepel te houden. Dat lukt altijd wel, maar is soms een beetje puzzelen. Voor het donker kun je bv de player.ini file aanpassen, dan heb je veel minder lichtbronnen, maar loopt het een stuk soepeler. Bij regen is het vooral een kwestie van terug in details en het aantal getoonde auto’s.

Kortom: het werkt voor droogweerraces (verreweg het grootste deel van alle races) vlekkeloos. In donker en regen werkt het ook, maar moet je wel een beetje klooien. Zodra de GTX1080 een beetje in prijs zakt, is dat mijn eerstvolgende upgrade.

Ik gebruik ook gewoon de headset van de Rift, net als Ger. Mijn oude headset is met pensioen. Zit ook een prima microfoon in de rift hoor.
Gebruikersavatar
Maarten van Eldik
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 apr 2015, 14:09
Racestuur: Fanatec CSW
Locatie: Enschede, Overijssel

Ok goed om te horen. Bedankt Ger en Ronald!
Gebruikersavatar
Jos van der Sterren
Berichten: 1222
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:12
Racestuur: Fanatec
Locatie: Horst

Hallo Maarten.
De videokaart is voldoende in het begin maar het hele pakket moet voldoende zijn.
Dus ook moederbord geheugen cpu etc.
De belasting is vrij hoog om de oculus soepel te laten draaien met wat grafische verbeteringen.
De oortjes kun je eraf schroeven en dan kun je de headset goed gebruiken en wat Ger en Ronald al zijden de originele oortjes en mic voldoet meer dan goed.
Nog een nadeel is als je eenmaal met vr gereden hebt ga je nooit meer terug naar een monitor.
Plaats reactie

Terug naar “Simrace nieuws”