ARR 5.1.1 Rijgedrag op de baan.

Wordt verreden op zondag met rFactor 2
Gebruikersavatar
Marvin Juliam Amants
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 dec 2016, 14:38
Racestuur: T300RS
Locatie: Alkmaar
Contact:

In het NK Clio is een aantal keer Artikel 5.1.1 overtreden, een protest indienen mag klaarblijkelijk niet, maar het overschrijden van de tracklimits (meerdere malen) mag wel?

Hier mag mij best meer duidelijkheid over gegeven worden. En of er uberhaupt wel op gecontroleerd wordt.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Het wordt gecontroleerd, op bepaalde punten als de RC dat nodig vindt. Het is niet de bedoeling dat een lid lukraak track limits gaat zitten controleren waar deze persoon geen hinder van ondervonden heeft.

Wil je dat graag doen dan nodig ik je gaarne uit om een mail naar de RC en het bestuur te doen met een aanmelding voor de RC.

Castrol Racing Team

Gebruikersavatar
Marvin Juliam Amants
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 dec 2016, 14:38
Racestuur: T300RS
Locatie: Alkmaar
Contact:

Dan kan ik je garanderen dat dit een vrijbrief voor zondag is dat er enorm veel tracklimits overtreden gaan worden.
Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Het is simpelweg onmogelijk voor 9 vrijwilligers, die ieder zelf een druk leven hebben, om elke race elke bocht van beide races te controleren op track limits van iedere deelnemer.

Neem de Clio Cup, ongeveer 60 deelnemers keer het aantal bochten (13 op zandvoort) is 780. Er zijn 2 races en dus 1560 bochten om te controleren. En dan ga ik nog voorbij aan het feit dat sommige bochten zowel aan de binnenkant als bij het uitkomen overschreden kunnen worden.

Daarom lijkt het mij niet meer dan normaal dan dat ieder lid zijn of haar eigen sportieve plicht nakomt en gewoon zo eerlijk mogelijk rond probeert te komen. Daarnaast straft de RC ernstige gevallen wel. Maar zoals ik zei, 1560 bochten controlleren op coureurs die mss 2 centimeter over het lijntje gaan.. onmogelijk.
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Dit is niet de eerste keer dat we op Zandvoort rijden en het heeft nooit voor problemen gezorgd. Je hebt het over tracklimits, de enige plekken waar dit een probleem kan zijn is in de Audi S chicane en de Kumo bocht. En daar zit in rFactor zelf al een strenge grens wat betreft het afsnijden van die bochten. Doe je het 3 keer dan krijg je een stop & go. In alle andere gevallen ligt er wel een grindbak of gras en het lijkt mij niet sneller om daar op te rijden.

Op circuits waar dit niet het geval is zal de RC aangeven waar de baangrenzen liggen en waar niet. Maar over het algemeen geldt de regel met twee wielen binnen de witte lijn blijven.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Het is aan de andere kant ook wel weer wat cru om reprimandes uit te gaan delen aan mensen die dit soort overtredingen constateren en rapporteren.

Baangrenzen zijn al jaren een heikel punt. rFactor 2 straft rijders eigenlijk niet genoeg voor het buiten de lijntjes of op het gras rijden door middel van verminderde grip op vervuilde banden. Het ontwerp van veel circuits zorgt voor een wat inconsistente beoordeling, waar de ene bocht nogal 'trigger-happy' is waar het om straffen gaat en een andere bocht weer laks.

Het is ook voor de RC lastig er wat mee te doen. Ook al zou de RC per race één bocht uitkiezen en iedere passage van iedere coureur bekijken (wat ongeveer een minuut per ronde kost), dan nog wordt er geen rekening gehouden met omstandigheden, zoals coureurs die de controle kwijt waren toen ze de bocht ingingen of coureurs die van het gas zijn gegaan om de overtreding te compenseren.

Het is al met al lastig te controleren en zodoende vooral iets waartegen je een protest indient als iemand er evident voordeel uithaalt in een gevecht met jou.

Een mooie oplossing zou zijn om op gevoelige plekken anti-cuts of bandenstapels neer te zetten, maar daarvoor is ook weer een boel tijd en expertise voor nodig.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:


Yoeri Gijsen schreef:Het is aan de andere kant ook wel weer wat cru om reprimandes uit te gaan delen aan mensen die dit soort overtredingen constateren en rapporteren.

Dan nog wordt er geen rekening gehouden met omstandigheden, zoals coureurs die de controle kwijt waren toen ze de bocht ingingen of coureurs die van het gas zijn gegaan om de overtreding te compenseren.

Punt 1: Er staat duidelijk in het Arr dat er alleen protesten ingediend dienen te worden waar jij zelf last, hinder of nadeel van hebt ondervonden.
Als jij een 20 seconden achter iemand op de baan rijdt en deze zou net op het lijntje of net over het lijntje gaan, dan heb jij daar geen last, hinder of nadeel van.

Punt 2: mag ik vragen waar jij die wijsheid vandaan hebt? Want het is flauwekul wat je daar aanhaalt.
Met de porsche cup (als voorbeeld) is zeker rekening gehouden met mensen die bijvoorbeeld in Eau Rouge bewust gecut hebben of in de bocht een uitstapje van de achterkant moesten opvangen.

Tijden zijn veranderd, zo ook de RC Afbeelding


Gebruikersavatar
Marvin Juliam Amants
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 dec 2016, 14:38
Racestuur: T300RS
Locatie: Alkmaar
Contact:

Heel moeilijk om steekproefsgewijst even globaal een race van iemand door te kijken op tracklimits.
Je kon in de oefenraces al heel mooi potentiële kandidaten aanwijzen die de tracklimits gingen overschrijden. Maar goed, dat is een kwestie van kijken.. En daar werd wel geattendeerd op tracklimits, dus ik zie het verschil niet..

Ik was er wel geteld 10 minuten mee bezig.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Alle 54 coureurs?

Castrol Racing Team

Gebruikersavatar
Marvin Juliam Amants
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 dec 2016, 14:38
Racestuur: T300RS
Locatie: Alkmaar
Contact:

Steekproefsgewijs wil niet zeggen alle 54 coureurs..

Je pakt er 1, 2 of 3 uit en gaat die checken.
Dat laat in ieder geval zien, dat je er uitgevist kan worden en een prent kan krijgen. Nu weet iedereen dat er totaal 0 controle op is, en dus rondes limieten kunnen overschrijven en zo weer tijd pakken om toch dichterbij iemand te komen.

Wat Robin zegt ben ik het niet geheel mee eens, Kumho kan/kon je makkelijk met 4 wielen afsteken zonder dat rFactor in greep. de Trackimits uitkomen S-Bocht waren strenger dan Kumho zelf. Heb in de replay regelmatig mensen gezien die goed afsneden zonder cut-track te krijgen.
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

Dus je gaat steekproefsgewijs/willekeurig mensen erbij proberen te naaien en andere der gang laten gaan, of hoe moet ik dat dan zien? Het lijkt niet tot je door te dringen dat de RC erg veel tijd kwijt is met al het werk dat ze al doen, wat ze ook nog eens vrijwillig doen en waar wij als srvn leden dankbaar voor mogen zijn. De tijd waarin je als deelnemer andere deelnemers controleert lijkt me daarnaast ook beter besteed aan gewoon lekker rijden toch? Daarvoor zijn we uiteindelijk hier. Die ene cut track of track limit aan de buitenkant gaat je nou geen secondes tijdswinst geven op een wedstrijd, uiteindelijk komt het gewoon neer op gas geven en stuurmanskunsten.
Gebruikersavatar
Yoeri Gijsen
Berichten: 3138
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:47
Racestuur: Logitech G29

Albert van Mourik schreef: 14 sep 2017, 13:21
Yoeri Gijsen schreef:Het is aan de andere kant ook wel weer wat cru om reprimandes uit te gaan delen aan mensen die dit soort overtredingen constateren en rapporteren.

Dan nog wordt er geen rekening gehouden met omstandigheden, zoals coureurs die de controle kwijt waren toen ze de bocht ingingen of coureurs die van het gas zijn gegaan om de overtreding te compenseren.
Punt 1: Er staat duidelijk in het Arr dat er alleen protesten ingediend dienen te worden waar jij zelf last, hinder of nadeel van hebt ondervonden.
Als jij een 20 seconden achter iemand op de baan rijdt en deze zou net op het lijntje of net over het lijntje gaan, dan heb jij daar geen last, hinder of nadeel van.

Punt 2: mag ik vragen waar jij die wijsheid vandaan hebt? Want het is flauwekul wat je daar aanhaalt.
Met de porsche cup (als voorbeeld) is zeker rekening gehouden met mensen die bijvoorbeeld in Eau Rouge bewust gecut hebben of in de bocht een uitstapje van de achterkant moesten opvangen.

Tijden zijn veranderd, zo ook de RC Afbeelding
Albert, ik denk dat je mijn toelichting aanziet voor een aanval.

1. Ik was er niet er niet bij die race en weet zodoende niet waar iedereen reed. Het is dan nog steeds niet noodzakelijk of logisch dat mensen bestraft worden voor het indienen van een protest. Zoiets kan ook gewoon benoemd worden zonder represailles. Kwestie van keuzes en als de RC vindt dat het wel moet, is het niet alsof ik daar iets aan ga doen. Hoe dan ook, ik uit daar slechts op subtiele wijze mijn mening zonder daar verder een punt van te maken. Ik zie het probleem niet zo.

2. Ik haal die wijsheid uit eigen ervaring. Toen ik dat moest doen bij RC, stond de camera vast boven de baan en werd hij doorgespoeld van overtreding naar overtreding, zonder verdere inachtneming van omstandigheden. Ik heb dat nooit een fijne manier van werken gevonden en heb het dan ook bij één enkele keer gehouden. Als de RC een betere en zorgvuldigere manier gevonden heeft om daarmee om te gaan, dan slechts mijn lof. Ik benoemde het om te illustreren dat het controleren van overtredingen op baangrenzen een ver van ideale tijdbesteding is; niet om de RC te bekritiseren.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

met betrekking indienen protesten,
wanneer je in een replay constateert dat iemand (roep maar iets) 49ers kan rijden door (vaak) track limits niet in acht te nemen en je zelf met moeite 50ers haalt omdat er wel netjes binnen de lijntjes wordt gekleurd dan lijkt me dat je dat kunt interpreteren als "ondervinden van nadeel".
Niet dat ik zelf ooit de moeite heb genomen of van plan ben om te gaan doen. maar kan me voorstellen dat er ergens anders in het veld soms net iets anders naar gekeken wordt.
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Dit was een cut / wijdgang volgens één vd ingekomen situaties.

Niet om Marvin voor het blok of in de zeik te zetten maar voor nu even het makkelijkste plaatje (en voor nu beschikbaar om te gebruiken).

Dit is voor de RC verwaarloosbaar.

@Marvin, als er genoeg zo gigantisch gecut hebben in Kumho, waarom heb je dan niet gewoon een mail gestuurd of we wat meer met die bocht zouden willen doen?

Of waarom de rest niet genoemd?

Afbeelding

Castrol Racing Team
Gebruikersavatar
Marvin Juliam Amants
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 dec 2016, 14:38
Racestuur: T300RS
Locatie: Alkmaar
Contact:

@ Albert, het feit wordt nu bij mij neergelegd dat er misschien meer mensen tracklimits hebben gerespecteerd. Ik ga niet bij 1x snijden zeggen ah, tracklimits.

De foto hierboven is absoluut niet verwaarloosbaar dit is gewoon tracklimits.
Het feit blijft dat het ARR artikel 5.1.1 A zegt, maar zodra ik hier een protest voor indien, een ander artikel me weer een reprimande geeft, omdat ik hier niet in de buurt heb gereden.
Uiteindelijk op welke manier je het ook wilt keren is hier niet gehouden (meerdere malen aan ART. 5.1.1), maar omdat ik deze protest indien krijg ik een reprimande. Natuurlijk is dit de omgekeerde wereld en blijft het feit dat ook het 'slachtoffer' een regel heeft overtreden.

In welke maten wordt er dan gemeten?
Want het enige wat er nu gedaan hoeft te worden is het controleren van replay positie (ja ik heb er bij sommige 4 stuks in zitten) en zelf een oordeel te veilen.
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

Marvin Juliam Amants schreef: 14 sep 2017, 15:49 Want het enige wat er nu gedaan hoeft te worden is het controleren van replay positie (ja ik heb er bij sommige 4 stuks in zitten) en zelf een oordeel te veilen.
Dus een deelnemer pakt van een andere deelnemer een aantal track limit overschrijdingen, en dan hoort de RC maar met penalty's rond te gooien?
Gebruikersavatar
Marvin Juliam Amants
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 dec 2016, 14:38
Racestuur: T300RS
Locatie: Alkmaar
Contact:

Kevin van Dooren schreef: 14 sep 2017, 16:00
Marvin Juliam Amants schreef: 14 sep 2017, 15:49 Want het enige wat er nu gedaan hoeft te worden is het controleren van replay positie (ja ik heb er bij sommige 4 stuks in zitten) en zelf een oordeel te veilen.
Dus een deelnemer pakt van een andere deelnemer een aantal track limit overschrijdingen, en dan hoort de RC maar met penalty's rond te gooien?
Dan lees je niet goed Kevin, ik zeg dat ze dan zelf een oordeel moeten veilen. Maar dat er op zijn minst wat mee gedaan wordt. Wordt er een reprimande uitgedeeld, terwijl ik feitelijk ook wel degelijk een punt heb. Dan kun je ook zeggen ART 5.1.1 is niet juist, maar art 11.1.1 is ook overtreden.
Dan is het natuurlijk raar dat je de aangeven een reprimande geeft terwijl er dan 2 fouten worden gemaakt. Er wordt dan dus toch met 2 maten gemeten.
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

Oke ik zal het anders verwoorden. De RC heeft geen tijd om naar alle track limits te kijken (een feit wat je nog steeds blijkt te missen), dus dan maar de toegestuurde replay posities checken die zijn ingestuurd door deelnemers met teveel tijd? Het is heel makkelijk, zoiets selectief gaan checken is een systeem wat niet werkt. Je gaat het dan in de hand werken dat concurrenten elkaar gaan checken, en degene met de meeste tijd om de ander erbij te naaien wint. Zo werkt het natuurlijk niet. De RC doet echt hun best om alles zo goed mogelijk te handhaven, maar zolang alles vrijwillig gebeurd kun je niet verwachten dat alles gechecked wordt als er iemand met regeltjes gaat gooien. Het is hier geen FIA, en we krijgen dubbel en dik waar voor ons geld bij deze vereniging.

En met betrekking over de track limit die hierboven getoond werd, dit is gewoon mierenneuken, hier wordt het verschil echt niet mee gemaakt. Gewoon gas geven dus.
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Ik snap dat je niet blij met die reprimandes, maar voor iemand die hier een topic opent met een artikel nummer uit het ARR had je ook kunnen weten dat dit niet de manier is om dit te doen. Overigens geeft niemand hier toe dat men fout is, want jij baseert dit op jouw bevindingen. Dat wil niet zeggen dat de RC het hier mee eens is.

Echter in de toekomst, mocht je voorafgaand aan een evenement het gevoel hebben dat tracklimits hier een probleem gaan zijn en het wordt niet al aangegeven door de RC, geef het aan in het race topic of stuur een mailtje naar het bestuur.
Gebruikersavatar
Marvin Juliam Amants
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 dec 2016, 14:38
Racestuur: T300RS
Locatie: Alkmaar
Contact:

Het blijft bullshit dat ik er gelijk 2 krijgt.

Maar discussie is ten einde, ik weet voldoende.
Gesloten

Terug naar “SRVN NK Clio 2017-II”