F2000 2017-II | Race 7&8 Mid Ohio No Chicane | 08-10-2017

Wordt tweewekelijks verreden op zondag met rFactor 2
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Denk dat het, zoals Robin ook zei, een stuk droger zal zijn in de race met een vol veld. Vorig seizoen op LeMans en Zandvoort was het in de race ook een stuk droger, waardoor we op Zandvoort zelfs niet eens over gingen op wets.
Gebruikersavatar
Misha van der Graaf
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 mar 2016, 14:09
Racestuur: T500 RS

Nou, deze avond was er een met gemengde gevoelens. Ik had maar 40 min geoefend, en had het pace wonder boven wonder vrij snel te pakken. Echter .. niet in iedere sessie.

Q P7.

Race 1 ging ook vrij redelijk. Werd wel paar keer ingehaald; maar profiteerde toch van paar crashes voor me. Werd het toch P6. Boven verwachting.

Race 2 begon ik op P3, maar ditmaal had ik het gevoel totaal niet. Het was ook vrij link om me in te halen, aangezien mijn auto om een of andere reden iedere bocht half met overstuur eruit kwam. :p Men ging me wel een voor een voorbij, tot ik spinde tijdens een poging om te verdedigen bij Glenn. Gelukkig had je er geen last van. Ik had toch beter moeten weten.

Daarna vanaf P17 vechten. Ik was een stuk sneller dan de mannen voor me, maar mijn banden waren zo goed als weg. Grip was er dus bijna niet. Uiteindelijk botste ik tegen Maurice op bij inhaalpoging. De grip in de remzone overschat, lockende banden, en klaar. Nogmaals excuses Maurice, erg zuur. Sluit dus de avond af met een nare nasmaak.

Misschien toch meer oefenen in het vervolg, zeker met regen. :P
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Q: anders zak je ff door het ijs. Niet door de regen, maar juist door het gebrek aan regen.
Ik dacht dat ik mij niet beter had kunnen voorbereiden, maar ik zal er helemaal naast. In al die trainings-uurtjes ben ik blijkbaar niet in de situatie geweest dat bij de start van een volgende sessie de baan kurkdroog is, ongeacht hoe de baan er bij lag aan het eind van de vorige sessie. Ik had verwacht dat de baan via 'Natural Progression' nat zou zijn met een redelijk droge lijn, zoals we die aan het eind van de practice hadden, dus ik op regenbanden met m'n regen-setup de baan op, niet handig, toch maar een tijd proberen te zetten.
Voor m'n 2e poging slicks gepakt, had toen last van verkeer, en daarna was het te nat...P15 op 2.9s.
Is toch lastig qua verkeer als je een paar seconden sneller bent dan de auto voor je en die dan probeert in te halen tegen het eind van de ronde, waarmee je ook zijn ronde verkloot.

Race 1: dat slicks voor de race niet de juiste keuze zou zijn was mij wel duidelijk van tevoren, zeker aangezien een bandenwissel heel veel tijd kost. Gestart vanaf p15, had een goeie start en de juiste lijn en lag na 2 bochten al 10e. Schoof daarna 2 plekken door toen de auto's op slicks naar binnen gingen en pakte zelf nog 2 plekken, waardoor ik na 10min al 5e lag. Daarna viel er niet veel meer te halen, al had ik op het eind wel een aansluiting met Stijn, maar hij maakte geen foutjes waardoor ik nooit echt een kans had in te halen. P5 is goed natuurlijk na zo'n slechte kwali, maar vraag me toch af waar ik had kunnen eindigen met een goede Q...

Race 2: gestart als 4e, pakte meteen P3 en zat daarna een aantal rondes achter Pascal, met Arjan dicht achter me. Kon hem uiteindelijk pakken en kwam zo achter m'n teamgenoot te zitten. Ik was misschien wel ietsje sneller, 2x maakte Walther een foutje en kwam ik dichtbij, maar ik wilde geen Force India-praktijken riskeren in de regen. Ik had zelf ook 2x een moment in de één-na-laatste bocht, maar gelukkig was er een klein gaatje naar achteren. Het verbaasde me eigenlijk wel dat Arjan niet dichterbij kwam. Op het eind was het een kwestie van het ding op de baan houden en P2 binnenhalen. Felicitaties aan mister-reversed-grid :P :D

Ik voel me heerlijk met deze auto in de regen, en scoor er ook m'n beste resultaten mee (winst vorig jaar op het natte Bugatti). Van mij mag het vaker regenen 8-)
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ja helaas is dit het enige regen weekend van het hele seizoen! :(
Laatst gewijzigd door Ruben Correa Alves op 09 okt 2017, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Yep, en het NK Clio heeft al helemaal geen regen.
Misschien maar als gastrijder in de GT meedoen dan :D
Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Gefeliciteerd Ruben en Walther met jullie overwinning!

Voor mij was het een vermakelijke avond zondag, zonder enige vorm van voorbereiding begon ik om 5 voor 8 met rondjes rijden. De kwalificatie reed ik met mijn eigen snel in elkaar gezette regen set upje, dus ik was niet geheel ontevreden dat ik als 3e van start mocht gaan. Race 1: Mijn start was vrij slecht, waardoor ik 2 plekjes verloor. Echter, toen het na 5 minuten begon te regenen moesten ook 2 man voor mij pitten, dus zo reed ik weer 3e. Omdat ik geen idee had hoe de baan en daarop de auto zou reageren met elke procent natheid die erbij zou komen, besloot ik maar rustig aan te doen en de long game te gaan spelen. Uiteindelijk kon ik P2 pakken nadat wat achterblijvers in de weg zaten. Vervolgens heb ik met het nodige gestunt diezelfde P2 succesvol kunnen verdedigen, dit keer ondanks de achterblijvers. Ik heb maar 2 man degelijk aan de kant zien gaan, een stuk of 4 anderen heeft blijkbaar geen enkel idee wat een blauwe vlag situatie voorstelt, of hoe daar mee om te gaan.

Race 2 mocht ik dus starten vanaf P7, omdat Ruben race 1 had gewonnen besloot ik de gok te nemen door met zijn set up die race te gaan rijden. In het begin pakte dat erg goed uit, ik had een goede start en kon gelijk 2 plekken pakken. Gelukkig kon ik snel P4 overnemen van Misha van de Graaf, op dat moment had ik echt het gevoel dat ik de race wellicht kon gaan winnen. De gehele top 4 vormde een groepje, met mij op P4 wat het voor mij lastig maakte om op het rechte stuk bijvoorbeeld te slipstreamen, aangezien de nummers 2 en 3 ook slipstream hadden. Nadat Lippens de Birk had ingehaald voor P2, kon ik relatief snel meekomen opdat ik niet de aansluiting zou verliezen op Lippens en Berk. Het gat was toen zo'n 2 seconden met nog +- 11 minuten te gaan. Vervolgens kwam ik een beetje in de problemen doordat ik me in vrije lucht niet helemaal lekker voelde met de set up, of wellicht was het veel natter dan in race 1, wat een onbekende situatie voor me creëerde. Anyhow, ik voelde met niet helemaal lekker meer in de auto en de snelheid kwam er maar in een paar bochten uit. Ik besloot om te settelen voor P3, omdat dat me alsnog de winnaar van de avond zou maken (punten technisch). Toch niet slecht voor een 20 minuten durende voorbereiding.

Ik heb erg genoten van de regenraces, wat mij betreft mag dit vaker op de kalender komen. Wellicht met 50% blokken. Toch wil ik nog een kritische noot maken richting de achterblijvers, ik denk dat je zelf wel weet als ik je bedoel. Ga alsjeblieft opzichtig en op tijd aan de kant. De leiders duiken vaak met een veel hogere snelheid de bochten in (als we 90 seconden gainen in 15 minuutjes tijd is dit verschil heel groot) en we vechten voor elke tiende ten opzichte van onze concurrenten. Dus hou alsjeblieft niet de ideale lijn vanaf het moment dat we 1 seconden achter je zitten, want de kans is groot dat je als achterblijver bijna een seconde per bocht verliest op 'ons'.
Gebruikersavatar
Marcel Karreman
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 apr 2017, 21:28
Racestuur: T300RS
Locatie: Lansingerland
Contact:

Arjan Veltens schreef: 09 okt 2017, 21:18 Toch wil ik nog een kritische noot maken richting de achterblijvers, ik denk dat je zelf wel weet als ik je bedoel. Ga alsjeblieft opzichtig en op tijd aan de kant. De leiders duiken vaak met een veel hogere snelheid de bochten in (als we 90 seconden gainen in 15 minuutjes tijd is dit verschil heel groot) en we vechten voor elke tiende ten opzichte van onze concurrenten. Dus hou alsjeblieft niet de ideale lijn vanaf het moment dat we 1 seconden achter je zitten, want de kans is groot dat je als achterblijver bijna een seconde per bocht verliest op 'ons'.
Dit is bij mij nog altijd een vraagteken en hopelijk kan hier op het forum duidelijkheid over komen, voor mezelf en anderen die in zo een situatie kunnen komen.
Wat is nou eigenlijk de bedoeling op het moment dat je een blauwe vlag krijgt?
1. Volg de race lijn.
De snellere deelnemers moeten dan dus hoogstwaarschijnlijk op het vuil om in te halen.

2. Ga van de race lijn af
Hierdoor rijd ik dus zelf op het vuil met het risico dat ik er vanaf kan spinnen/schuiven en dus ook een
crash kan veroorzaken.

Het is een algemeen bekend probleem..zag er gister bij de F1 ook 2 rijden met 40 jaar race ervaring en die ook behoorlijk in de weg konden rijden en bijna een aandeel hadden in wie de overwinning ging binnen slepen bij de GP van Japan :kopstooot:
Gebruikersavatar
Sven Smits
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 sep 2011, 00:38
Racestuur: Thrustmaster T500
Locatie: Blijham
Contact:

Gewoon heel simpel van de racelijn gaan op het moment dat het kan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pascal de Birk
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jan 2017, 08:57
Racestuur: Fanatec CSW 2.5 + McLaren rim
Locatie: Almere

Ik heb ook 2 vermakelijke races gehad.
In de kwali niet goed opgelet en de eerste run op wets gestart. Ik kwam er te laat achter dat het ook op slicks kon. Mijn getimede rondje op wets op het droge was een goede 3 seconden langzamer dan pole. Toen ik voor de tweede run op slicks naar buiten ging was de baan al te nat. P16 of zo was het resultaat en kon ik net als 2 weken geleden een inhaalrace beginnen.

Race 1 begon met een aanrijding die voor mij gebeurde in de Camel GT bocht. Daardoor verloor ik de ietwat de aansluiting met de mannen die er voor reden. Toch was ik beduidend sneller dan een paar die voor mij reden en kon ik relatief snel het gat dichten. Via hele mooie gevechten heb ik mijn weg naar voren kunnen vinden met als kers op de taart een P8. Pole position voor race 2 dus.

Ik wist niet echt wat de pace was in race 1 was van de snellere deelnemers. Ik verwachtte dat ik gedurende de race wel wat naar achteren zou vallen en dat gebeurde op den duur dan ook. Mijn start was slechter dan die van Walther en moest P1 dus al na 10 meter opgeven. Lennart vulde mijn gehele spiegels en na een foutje van mij opkomen lange rechte stuk (stuk kerb bij uitaccelereren) kon hij mij voorbij. Het duurde daarna niet heel lang alvorens Arjan mij voorbij ging met Stijn in zijn kielzog. Ik werd verwachtte de poging van Stijn niet en zo verloor ik in 2 bochten 2 plaatsen. Stijn kon ik daarna wel volgen, maar inhalen zat er nooit in. Achter mij zaten Ruben en Glenn en waren voor mijn gevoel wel sneller. Een inhaalpoging aan mijn adres bleef uit, maar ik denk ook dat ze het rustiger aan deden. Aan de finish was het P5 voor mij.

Ik heb genoten van de close battles en het rijden in de regen.
Tot de volgende race!
Gebruikersavatar
Marvin Juliam Amants
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 dec 2016, 14:38
Racestuur: T300RS
Locatie: Alkmaar
Contact:

Was leuk om te zien op de stream met veel spray, ik heb er nog over na gedacht om als GST rijder me in te schrijven bij de RC, maar heb het uiteindelijk niet gedaan (achteraf een wijs besluit!)

Ondanks ik niet van een Open Wheeler hou kriebelt het me toch om eens in te stappen ;-)
Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Marcel Karreman schreef: 09 okt 2017, 22:18
Arjan Veltens schreef: 09 okt 2017, 21:18 Toch wil ik nog een kritische noot maken richting de achterblijvers, ik denk dat je zelf wel weet als ik je bedoel. Ga alsjeblieft opzichtig en op tijd aan de kant. De leiders duiken vaak met een veel hogere snelheid de bochten in (als we 90 seconden gainen in 15 minuutjes tijd is dit verschil heel groot) en we vechten voor elke tiende ten opzichte van onze concurrenten. Dus hou alsjeblieft niet de ideale lijn vanaf het moment dat we 1 seconden achter je zitten, want de kans is groot dat je als achterblijver bijna een seconde per bocht verliest op 'ons'.
Dit is bij mij nog altijd een vraagteken en hopelijk kan hier op het forum duidelijkheid over komen, voor mezelf en anderen die in zo een situatie kunnen komen.
Wat is nou eigenlijk de bedoeling op het moment dat je een blauwe vlag krijgt?
1. Volg de race lijn.
De snellere deelnemers moeten dan dus hoogstwaarschijnlijk op het vuil om in te halen.

2. Ga van de race lijn af
Hierdoor rijd ik dus zelf op het vuil met het risico dat ik er vanaf kan spinnen/schuiven en dus ook een
crash kan veroorzaken.
Aangezien we het hebben over races van 25 minutes, vaak ongeveer 16 rondjes, ben ik van mening dat de achterblijver van de racelijn zelf af zou moeten gaan. Wanneer je in zo'n korte race op een ronde wordt gezet dan ben je helemaal kansloos voor een goed resultaat. Je vecht voor positie 23, 25 of zelfs plek 30. Rijdt vaak secondes tot een tiental secondes achter je voorganger en rijdt letterlijk voor spek en bonen mee. Of je hebt een incident + pitstop gekend waardoor je op een ronde bent gezet, of je bent gewoon 6 seconden off-pace aan het rijden. In beide gevallen denk ik dat het sportiefste wat je kan doen is de leiders zo min mogelijk in de weg te zitten. In een race van 90 minuten zou dit in mijn ogen anders zijn, op een ronde gereden worden is dan niet eens een groot drama. Maar in een race van 25 minuten zou ik bij het zien van de leiders in mijn spiegels zelf op Escape drukken of de pitsstraat inrijden totdat de top 15 voorbij is gekomen.

Edit: Laat ik voorop stellen dat ik vanuit mijzelf reageer, niet vanuit de Race Commissie. Kijk, ben je van mening dat je voor de leiders aan kant kunt gaan zonder al te veel oponthoud te creëren. Waarmee ik bedoel; Zeker weten dat je niemand eraf zal tikken of gevaarlijke situaties zal creëren. Dan vind ik het prima dat je doorrijd. Maar als je hier niet zeker van kan zijn (en dat zijn er in de F2000 altijd een aantal wat) dan zou ik een wat drastischere maatregel volgen voor mezelf. Wanneer je in een 25 minuut durende race gelapt word, is je eigen race eigenlijk al verpest, probeer dat van een ander dan niet te verpesten. Dat is eigenlijk wat ik probeer te zeggen.
Gebruikersavatar
Robin Baltus
Berichten: 110
Lid geworden op: 21 jan 2014, 23:42
Racestuur: Thrustmaster T300
Locatie: Soest

Ondanks een licht griepje lekker maar met moeite gereden. Had offline kunnen trainen en dat heeft me zeker geholpen.
2 kleine foutjes door concentratie verlies. Race 1 crash ontweken, race 2 crash voor me niet kunnen ontwijken front wing kwijt en 55 s pit repair met nog een man of 5 in pit.

Maar puntjes voor de cup. De optie om als de snelle jongens passeren escape te drukken is raar.
Iedereen kan toch racen? Of zijn er bij f1 geen achterblijvers? Dat hoort er dan ook bij voor de snelle mannen.
Ik rij liever ook top 3 maar dat gaat niet lukken met het vele talent bij srvn.

Voor wat betreft blauwe vlag situatie uit het reglement, ik heb zo licentie race ;-)

5.1.6 Wanneer een snellere deelnemer een langzamere deelnemer, die één of meerdere ronden achter ligt, nadert, krijgt de langzamere deelnemer een ‘blauwe vlag'-signaal. Het is vanaf dat moment de verantwoordelijkheid van de langzamere deelnemer om de snellere deelnemer binnen maximaal drie bochten de mogelijkheid te geven te passeren. Het is hierbij belangrijk dat de langzamere deelnemer niet onverwachts van lijn wisselt of op de rem gaat staan en duidelijk aangeeft wanneer de snellere deelnemer kan passeren. Daarentegen is het de verantwoordelijkheid van de snellere deelnemer om de langzamere deelnemer de kans te geven om ruimte te laten of om zelf een reglementaire inhaalmanoeuvre in te zetten.

Groeten en tot de volgende race!
Gebruikersavatar
Arjan Veltens
Berichten: 321
Lid geworden op: 06 mar 2016, 15:39
Locatie: Groningen
Contact:

Vandaar ook mijn edit, dit is mijn persoonlijke opvatting (lees: Wat ik zou doen)

Kan je zonder problemen gehoor geven aan blauwe vlaggen, prima. Kan je dit niet, schat jezelf dan op waarde in. Lastig om te zeggen en niet als een *zak over te komen trouwens
Gebruikersavatar
Marcel Karreman
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 apr 2017, 21:28
Racestuur: T300RS
Locatie: Lansingerland
Contact:

Arjan Veltens schreef: 12 okt 2017, 01:04 Vandaar ook mijn edit, dit is mijn persoonlijke opvatting (lees: Wat ik zou doen)

Kan je zonder problemen gehoor geven aan blauwe vlaggen, prima. Kan je dit niet, schat jezelf dan op waarde in. Lastig om te zeggen en niet als een *zak over te komen trouwens
Ik begrijp je en vind niet dat je als een zak over komt hoor!
Soms denk ik wel eens aan recreantenkampioenschap (lees cupklasse) apart van de normale klasse.
Server 1 voor de snellere rijders en server 2 voor de beginners/langzamere deelnemers.
Of aparte avond voor cupkampioenschap anders duren die avonden weer wat langer vanwege het indelen van de servers etc.
Misschien met een promotie/degradatie regel per seizoen ofzo.

Is het haalbaar?
Is er genoeg animo?

@gewoonmaarevenbrainstormen
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Server 1 en 2 hebben we nu bij de Clio's, als er genoeg op komen draven dan.

Een aparte avond zou dan een kampioenschap kosten voor de rest.

Maar nu gaan we wat off topic

Geef het in een wat uitgewerkte vorm op voor de alv zou ik zeggen

Castrol Racing Team

Gebruikersavatar
Marcel Karreman
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 apr 2017, 21:28
Racestuur: T300RS
Locatie: Lansingerland
Contact:

Niet afgemeld:

1e keer dus reprimande:
Kai Karreman


Kai had zichzelf wel degelijk afgemeld voor het desbetreffende weekend, hetzij onder voorbehoud vanwege hardware problemen.
Aangezien deze problemen voor onzekerheid zorgden (teveel last van connection lost) heeft hij daarna uit voorzorg de knoop doorgehakt en zich daarna voor het resterende seizoen afgemeld.

(Ik had me eigenlijk voorgenomen om niet meer te reageren op berichten van de RC vanwege de in mijn ogen vele vraagtekens betreft de straffen die worden uitgedeeld en ik moet mezelf toch excuses maken dat ik me eigen hier niet aan kan houden. :kopstooot: )

Misschien toch eens een commissie aan stellen die de Race Commissie controleert :bierglas:
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Marcel,

Is er de mogelijkheid dat Kai zijn "onder voorbehoud" afmelding veranderd heeft in een definitieve afmelding na de races op mid Ohio?

Castrol Racing Team

Gebruikersavatar
Marcel Karreman
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 apr 2017, 21:28
Racestuur: T300RS
Locatie: Lansingerland
Contact:

Albert van Mourik schreef: 20 okt 2017, 14:14 Marcel,

Is er de mogelijkheid dat Kai zijn "onder voorbehoud" afmelding veranderd heeft in een definitieve afmelding na de races op mid Ohio?

Castrol Racing Team
Hij heeft zich in 1e instantie onder voorbehoud afgemeld voor Mid Ohio omdat hij bang was dat Rfactor er weer uit klapte en na het weekend heeft hij zich zelf afgemeld voor het resterende seizoen.
SRVN Racecommissie
Berichten: 688
Lid geworden op: 20 okt 2011, 22:53

Aangezien het afmeldtopic regelmatig wordt opgeschoond, zijn ook de berichten van Kai inmiddels verwijderd. Deze zijn niet eenvoudig terug te halen, waardoor we niet met zekerheid kunnen vaststellen wat Kai wanneer heeft gepost in het afmeldtopic. We geven Kai daarom het voordeel van de twijfel en schrappen de reprimande.
Gesloten

Terug naar “SRVN F2000 2017-II”