Clubraces 2017 | Race 3 Toban | 23-05-2017

Wordt verreden op de dinsdagavond met rFactor2
Gebruikersavatar
Roland den Hollander
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 jul 2016, 16:22
Racestuur: Thrustmaster T300RS
Locatie: Veenendaal
Contact:

De meeste dingen die ik nu neerzet zijn mede naar aanleiding van de laatste races en de dingen die ik hoorde en lees en ervaar.

Ik denk dat ik nadat ik vanavond de race heb terug gekeken idd maar eens een verzoekje doe hier om eens mee te kijken.
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Ik denk ook eerlijk gezegd dat het goed zou helpen dat onervaren rijders zich ook meer vormen bij de ervaren rijders, ik zie bijvoorbeeld heel veel nieuwe teams die gestart worden. Terwijl je, als je je voegt bij een bestaand team met meer ervaren rijders, je heel goed binnen je team een mooie referentie hebt hoe het 'heurt'.

Zo is er automatisch al een kleiner groepje ontstaan en kan er meer direct geholpen worden waar nodig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ik heb van de derde race op Toban wat beelden verzamelt van verschillende incidenten en deze geanalyseerd. Wat ging er fout, waarom ging het fout en wat kon er gebeuren om de situatie te voorkomen?

Gebruikersavatar
Jos van der Sterren
Berichten: 1222
Lid geworden op: 09 sep 2011, 19:12
Racestuur: Fanatec
Locatie: Horst

Fijne analyse Ruben!
Zeker de moeite waard maar heb wel wat kleine opmerkingen.
Natuurlijk zijn er fouten zichtbaar aangezien men met clubraces vaak het grijze gebied opzoekt en daardoor onnodig risico neemt en daardoor zeker als leerschool bruikbaar maar bij auto's die zich aan de achterzijde bevinden en misschien net met de punt langs een ander bevind dient van zijn gas te gaan en aan te sluiten.
Dit is wat mij als voormalig RC lid het vaakst is opgevallen waar het fout ging.
Dus niet je plek doordrukken en opeisen maar je gezond verstand gebruiken.
Ruben Correa Alves
Berichten: 1192
Lid geworden op: 22 sep 2015, 11:40
Racestuur: Fanatec DD1
Contact:

Ja het zijn altijd wel lastige situaties dat, eigenlijk een beetje de Hamilton-Rosberg situatie in Spanje. Zit je er nou net wel of net niet genoeg naast om door te mogen. Ik ging er verder niet echt op in in de video, maar had ook een korte opmerking daarna over wat 'slimmer' is om te doen, in plaats van wat dus 'mag' en niet 'mag'.

Dat is ook wel een dingetje soms, mensen die hun race weggooien (of wat plekjes weggooien) met het excuus, "ja hij mag dat niet doen, stout". Maar het feit dat de ander wat doet wat niet mag of wat niet netjes is betekend niet dat je jezelf daardoor moet laten beïnvloeden op de baan.
Gebruikersavatar
Marcel Karreman
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 apr 2017, 21:28
Racestuur: T300RS
Locatie: Lansingerland
Contact:

Bedankt Ruben
Leerzaam en leuk om even terug te zien.
Gebruikersavatar
Lennart Lippens
Berichten: 688
Lid geworden op: 26 sep 2016, 20:21
Racestuur: Fanatec CSWv2.5/Formula v2
Locatie: Den Haag

Bedankt Ruben, mooie analyse.
Vooral het vooruitkijken/-denken is belangrijk. Inschatten wat een auto waarschijnlijk gaat doen, en proberen in te schatten hoe groot de kans is dat hij je wel/niet ziet of gaat raken.

Het moment op 15.03 vind ik ook een lastige. In de remzone vind ik het niet verstandig om met zo weinig overlap door te drukken, maar dit is nog (net) voor de remzone en dus een volgas-situatie. De witte auto heeft duidelijk meer snelheid en kiest er uiteindelijk voor om er rechts naast te komen (nog steeds in volgas-situatie). Op dat moment stuurt de oranje auto ook naar rechts. De snellere deelnemer wordt daardoor gedwongen vaart te minderen in volgas-situatie, wat je als blokken zou kunnen uitleggen. Doet mij ook wel denken aan het Spa-incident tussen Max en Kimi, al was dat verder voor de remzone. De oranje auto blijft net als Max handig in het midden rijden om op het laatst een kant te kiezen, namelijk de kant waar de snellere auto in duikt.

Wat mij sowieso opviel bij deze clubraces was dat er vaak te veel risico werd genomen, over de grens van wat de auto kan, en over de grens van wat de betreffende coureur nog onder controle kan houden. :)

P.S. ik rijd zelf sinds 2 maanden met Crew Chief aan, incl. spotter. Uiteraard niet 100% realistisch voor niet-oval-racen, maarja, bepaalde Trackmap-info is ook niet 100% realistisch (percentage nat op en naast de racelijn? :P).
Sindsdien heb ik geen incidenten meer gehad waarbij er minimale overlap was en ik toch instuurde, met als gevolg een auto haaks de muur in. Aan de andere kant heb ik hierdoor waarschijnlijk meerdere keren te veel ruimte gelaten (omdat ik hoorde dat er overlap was) en zo de andere auto de kans gaf om verder door te drukken, terwijl ik misschien best wel een beetje had kunnen afknijpen :D

Hier een voorbeeld van een situatie waarvan ik zelf inschatte dat er geen overlap was en ik wel naar rechts kon sturen om te verdedigen, maar ik het niet deed omdat m'n spotter in m'n oor fluisterde dat er een auto naast me zat. Ik verloor uiteindelijk wel de plek, maar dat kwam ook omdat ik te conservatief remde voor de volgende bocht:
https://youtu.be/mnkDpA5uWNc?t=3697

Ik moet nog wel even kijken of ik iets aan de prioritering kan doen bij Crew Chief. Als er iemand naast mij zit, moet ie niet gaan roepen dat ik genoeg brandstof heb om de race uit te rijden.
Gebruikersavatar
Roland den Hollander
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 jul 2016, 16:22
Racestuur: Thrustmaster T300RS
Locatie: Veenendaal
Contact:

Ik heb de analyse ook eens goed bekeken. Er zaten leerzame momenten tussen. Ook mijn clio kwam nog enkele malen langs. De situatie dat ik helemaal links bleef kan ik me niet meer helemaal terughalen. Maar je had gelijk dat ik wel wat meer naar rechts had gekund. Maar ik vond het een leuke leerzame video.

Verder vindt ik leuk dat er nog 2 extra clio races ingepland staan. Voor zover ik nu heb kunnen zien heb ik niks deze dagen dus ben ik er zeker bij. Ik hoop dat de opkomst net zo hoog is als de eerste drie.
Gesloten

Terug naar “SRVN Clubraces 2017”