GT 2017-I | Ronde 8 Spa-Francorchamps | 08-06-2017

Wordt tweewekelijks verreden op donderdag met rFactor 2
Gesloten
Gebruikersavatar
SRVN
Berichten: 1287
Lid geworden op: 10 sep 2011, 23:50

GT 2017-I I Ronde 8
Spa-Francorchamps
08-06-2017


Locatie
Spa-Francorchamps, Luik, België

Tijdschema
20.15 uur - Kwalificatie (10 minuten, public, onbeperkt aantal ronden)
20:25 uur - Warmup (5 minuten)
20.30 uur - Kwalificatierace (15 minuten, rollende start)
20.50 uur - Warmup (5 minuten)
20.55 uur - Hoofdrace (45 minuten, rollende start) (nachtrace)

Weerbericht
Afbeelding

Let op: de race wordt verreden als nachtrace, in het donker.

Links
Algemene Informatie GT 2017-I
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

Het lijkt erop dat de rubberfile niet helemaal lekker is, op sommige stukken ligt er wel rubber en sommige stukken is het groen.

Gr Kevin
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Zelfs Dtcc in de regen was niet zo glad als dit :P
Martijn Huisers
Berichten: 472
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:37
Racestuur: Logitech G27
Locatie: Lelystad

Safety car op Spa

Bij het testen van een SC start op Spa zijn we er achter gekomen dat de standaard instellingen niet echt optimaal zijn.
Bij het wegrijden van de warmup ronde staat de SC niet direct voor het veld maar net om de hoek na La Source.
En dan gaat hij er ook nog eens vandoor met een snelheid van 200Km/h

Ik heb de mod uitelkaar gehaald en wat instellingen aangepast om zo een SRVN versie te maken van deze track.
Deze staat inmiddels op de server en wordt bij het inloggen automatisch gedownload.
Werkt dit niet, dan is er een linkje te vinden in het algemene topic.

De startplek van de SC is nog steeds na La Source, maar de snelheid is terug gebracht naar 100Km/h
Je hebt dus tijd zat om achter hem te komen dus dit hoeft echt niet voor Eau Rouge al geregeld te zijn.
Bij enkele bochten gaat de SC terug naar een snelheid van 60 Km/h. En dat doet hij redelijk abrupt.
Let hier dus op!!

Het rubber op deze baan zal opnieuw opgebouwd moeten gaan worden, dus in het begin kan het nog wat glad zijn.
Gebruikersavatar
Thijs Kiens
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jul 2016, 19:25
Racestuur: Thrustmaster T300 F1 en f599xx
Locatie: Montfoort
Contact:

Kevin, gefeliciteerd. Top wat jij kan en hebt gedaan dit kampioenschap!!

Ik vond het leuk mijn eerste kampioenschap.

Bedankt allemaal.

Groetjes, Thijs
Laatst gewijzigd door Thijs Kiens op 08 jun 2017, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ronald van Dijk
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 sep 2015, 15:01
Racestuur: Thrustmaster TS-PC Racer
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht

Wat een teleurstellend einde. Veel getraind, dus goede startpositie en goed resultaat moesten mogelijk zijn. Deze race zou ik voor het eerst met de Oculus Rift rijden. Met testen ging het prima, dus ik zat er klaar voor. Tijdens practice liep alles nog soepel en toen ging we kwalificeren. Ineens was het een groot stotterfeest. Ontzettend lastig kwalificeren, maar in de loop van de opwarmronde werd het iets beter. Af en toe nog een nare stotter, waardoor mijn rondjes niet top waren. Uiteindelijk toch nog P3. Dat was een mooie verrassing!

Snel de graphics nog verder teruggeschroefd voor de sprintrace, maar het mocht helaas niet baten. De opwarmronde was een drama. Stotter, stotter, stotter. Daardoor kwam ik ook wat traag weg bij de start. Binnenkant gekozen en daar kreeg ik ineens een knal van Tom die weer een tik van Robin kreeg. Meteen een eind teruggezakt en de framerate bleef hopeloos. Ondanks dat toch nog leuke gevechten gehad met Thierry (die overigens keurig zijn plekje af gaf nadat hij bij Les Combes rechtdoor ging) en later Robin. Maar door het gestotter, maakte ik veel foutjes dus dit was het maximaal haalbare.

Voor de hoofdrace nog een paar graphics settings aangepast. Alles op low en minimaal zichtbare auto's. En dat leek te werken. Goede opwarmronde, dus ik was er klaar voor. Helaas ging het weer bij La Source mis. Beelen spinde ik kreeg een duw en ging bijna de muur in. Ik weet niet hoeveel plekken kwijt meteen. Kwam vrij snel achter Tom en we reden aardig dezelfde pace. Dat ging prima, tot Jan Feenstra spinde, Tom erachter aan ging en ik Tom niet meer kon ontwijken. Schade tot gevolg, waardoor ik de pits in moest. Daar 140 seconden gestaan en toen was de race wel over. Vreselijk balen, want de Porsche had hier aardige pace.

Daarna was ik denk ik iets te enthousiast bij het unlappen richting René de Ruijter. Ik zat aan de binnenkant en dacht dat ik ruimte liet, maar we raakten elkaar. Datzelfde gebeurde een paar ronden later met Twan. Excuses heren, ik was sneller, maar had een ronde achterstand, dus had het rustiger aan moeten doen.

Al met al een moeizaam seizoen. Heren van de stream bedankt voor het commentaar weer. Fijn dat jullie er mooie streams van hebben gemaakt dit seizoen. Was leuk om terug te kijken, omdat de gevechten in de sprintrace leuk in beeld waren. En Ruben je kunt er inderdaad redelijk zeker van zijn dat we de Porsche naar het museum brengen. :)

En tot slot natuurlijk de felicitaties voor Kevin. Oppermachtig dit seizoen. Chapeau! Aparte klasse voor oprichten zeg ik, samen met Rudy van Buuren. :)
Laatst gewijzigd door Ronald van Dijk op 09 jun 2017, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ger Peeters
Berichten: 2878
Lid geworden op: 19 sep 2011, 17:32
Racestuur: Fanatec CSL Elite
Locatie: brunssum

onverwacht leuke races gehad. Kreeg met oefenen maar geen setup met een lekker gevoel gecombineerd met wat pace te pakken.
had me er al bij neergelegd dat het een eenzame tocht in het donker achter aan het veld zou worden en mijn tijd in de kwalificatie leek dat te bevestigen. stond op geloof 5 seconden van de top en dat met pijn en moeite. En Ronald inderdaad ook hier tijdens kwali opeens meer last van haperingen met de oculus.....

voor de races uiteindelijk toch maar gekozen voor een stabielere setup oftewel belachelijk veel vleugel en dat met de bmw die toch al geen hoge top heeft..... zien wel wat het wordt....,motto uitrijden en mischien lukt het om nog ergens een keer een leuk gevecht mee pikken

kwali race had geluk na bocht een, kon langs de chaos glippen en maakte daarmee meteen heel veel plekken goed
tot mijn eigen verbazing kon ik tempo van mensen om me heen goed volgen. Naarmate de race vorderde uiteraard wel nog voorbijgestoken door wat snellere mensen maar eindigen op p11 was voor mij :kerstmuts: :bierglas:

dan de hoofdrace, herhaling van zetten ik was vandaag duidelijk de lucky dog, kon weer om de chaos in begin heen en zat na een paar laps zowaar op p7 achter Wilbert. Eerst even rustig aan opgebouwd en kon zowaar in lekker ritmekomen. Kon zelfs snelheid wat oppakken en was al heel langzaam richting Wibert aan het kruipen en kon helemaal aansluiten toen hij wat klem kwam bij een achterblijver. Maar toen Wilbert voorbij was kwam ik ook lang klem te zitten. Werd wat ongeduldig, zat er ergens helemaal naast en dacht dat hij inhield om me voorbij te laten maar was niet zo, ontstond licht kontakt en we stonden alletwee met een halve spin even stil. Koste me de aansluiting bij Wilber een plekje Bram maar was vooral ritme even kwijt. Dus was even minder moment in de avond.
Maar in de tweede helft van de race vervolgens weer prima geamuseerd met Jesse, William en vooral Thijs. De eerste twee gingen me snel simpeltjes op topsnelheid voorbij, was geen houden aan.
Maar Thijs heb ik nog een hele tijd achter me weten te houden, was erg leuk gevecht waar Thijs met nog maar 2 laps te gaab ook nog netjes voorbij wist te komen b:)like . Daarmee dus geindigd waar ik begon; op P11 en al met al een leuke laatste race van het seizoen.

RTSE rijdt ieder seizoen met een andere auto en moet zeggen dat uit de GT's ik zelf de meeste moeite heb gehad met de BMW om een lekker gevoel te combineren met pace.

SRVN Organisatie/ Streamers bedankt voor een strak neergezet seizoen en ik schrijf me bij deze alvast weer in voor een volgende keer :thumbs_up:
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Had eigenlijk niet gedacht dat ik mee kon rijden, maar het viel op kantoor uiteindelijk mee, maar compleet zonder voorbereiding de server in, 20 minuten wat moeten klooien met setups. Pak je iets van Sebring? Of Monza? Of Imola? Uiteindelijk dat laatste gedaan en dat ging best redelijk. Kwalificatie verkloot, had gewoon P3 moeten zijn maar misschien achteraf maar blij ook met de kettingreactie die veroorzaakt werd (overigens door dat iemand éérst Robin een beuk gaf van achteren, maar dat lijkt collectief vergeten te worden) Vervolgens bijna door Tom in de muur gedrukt uitkomen La Source, maar zag ook dat Tom zelf opeens ontwijkende acties moest doen voor een invoegende auto van links. Anyhow, het ging voor de rest prima, banden redelijk op orde weten te houden en gedurende de sprintrace beetje de auto aanvoelen, dat resulteerde erin dat ik nog een leuke strijd had met Jeroen Huisers, P3.

In de hoofdrace eigenlijk hetzelfde verhaal, uit de problemen gebleven en kon de auto beetje aanvoelen tijdens die race, was niet optimaal maar voldoende om rondom het podium te komen dus dat was prima. Beetje knokken, maar niet echt op het scherpst van de snede, meer leuke afsluiter, en dat was het ook. Wederom prachtig seizoen gezien, grote dank aan de streamers die dit hele seizoen hebben voorzien van beeld. Het blijven machtige auto's.
Gebruikersavatar
Robin de Jong
Berichten: 2067
Lid geworden op: 19 sep 2011, 16:33

Niet echt geoefend dus P4 viel me nog mee. Ik had een goede start, maar ik werd helaas aangetikt. Dit zorgde voor een kettingreactie, want daardoor spinde ik voor Tom en Ronald, die het echter wel nodig vond om gas te blijven geven terwijl ik in een spin zat. Dit is niet echt handig en had ook voorkomen kunnen worden als je had geremd. Uiteindelijk klapte er nog iemand op me waardoor ik nog wat schade had en als 20e weer mocht aansluiten. Het tempo was echter prima en ik kon uiteindelijk nog als 7e eindigen.

De start in de hoofdrace was prima, ik werd volgens mij wel al ingehaald voor de groene vlag door Thierry, maar uiteindelijk lag ik al 4e na de eerste bocht. Daarna nog een leuk gevecht gehad met René maar aangezien we met min of meer dezelfde setup reden was het moeilijk om echt een aanval te plegen dus het bleef bij wat plaagstootjes. De laatste race geëindigd zoals we die langgeleden begonnen op Sebring.
Gebruikersavatar
Ronny van den Hof
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 jul 2015, 11:23
Racestuur: Logitech G27

2 zeer slechte wedstrijden gehad op spa.
Bij de sprintrace kwam ik in het gedrang bij de eerste bocht ben daar schade opgelopen dus was sprintrace zo goed als over.
De hoofdrace was voor mij al bijna over in de opwarmronde.
Stijn ter Steege vond het helaas nodig om zijn auto in die van mij te parkeren tijdens de opwarmronde.
Hierdoor miste ik mn achterbumper wat later bleek. Rfactor gaf geen schade aan maar de auto voelde toch anders.
De eerste bocht overleeft en uit de zooi kunnen blijven. Helaas spinde Stijn in Pouhon, ik zat vlak achter Johan die er net omheen kon maar ik kon geen kant op.
Weg hoofdrace. Schade nog wel laten repareren maar de achterbumper zal wel niet op vooraad zijn geweest. Na nog een keer in Eau Rouge te zijn gespind de moed maar opgegeven.

Maar desondanks de slechte race op spa wel kampioen geworden in de Cupklasse wat ik niet had verwacht aan het begin van het seizoen.
Ook Kevin gefeliciteerd met het kampioenschap.

Tevens wil ik iedereen bedanken met name de organisatie en niet te vergeten de streamers voor het neerzetten van dit mooie GT seizoen.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Helaas het seizoen nog zo af kunnen sluiten als ik wilde.

In de voorbereiding kon ik nog een aardige tijd neer zetten maar gister avond wilde het niet lukken.
Kon me niet focussen en de concentratie was ver te zoeken.

In de kwali zat ik meer dan een sec van me snelste tijd met volle tank af.
P11 mocht ik beginnen en door wat geluk als 7e de eerst bocht uit.
Kon Jesse gelijk op Kammel pakken en Tom vloog er ook nog af.
Helaas bij de start wel wat schade aan de voorkant opgelopen waardoor ik veel last had van onderstuur.
Positie kunnen behouden en als 5e over de finish.

Race 2 wederom geluk bij de start.
Daarna was mijn geluk over. Verremde me gigantisch bij het aanremmen van de chicane. Ik was bang dat ik te ver door zou schieten en René meer zou nemen. Dus maar een uitwijkende actie gemaakt.
Daardoor kon Robin er gelijk voorbij. Een aantal ronde op p4 kunnen rijden tot ik een fout maakte. Net te hard de bocht in en rond.
Gelukkig geen schade en mijn weg vervolgd. In diezelfde ronde de aansluiten bij Brent gevonden. Zat er te dicht achter, geen downforce meer bij uitkomen eau rouge. Verloor de wagen gelukkig niemand mee genomen en de spin en ook geen muur geraakt.
Wel flatspots zo groot al pannekoeken wat het rijden er niet aangenamer op maakte.
Daarna nog terug proberen te komen maar wederom een verkeerde inschatting gemaakt toen ik aan de staart van Brent zat.
Wederom een spin. Ronde later werd ik nog door een achterblijver eraf getikt die zich wilde ontdoen van een ronde.
Door de vele spins waren mijn banden letterlijk vierkant geworden. Rustig uit gereden want er viel toch niks meer te behalen.
p14.

Iets wat teleurstellende laatste race dus.
Verder mezelf prima vermaakt dit seizoen. Regelmatig aardige resultaten geboekt.
Had voor mezelf gesteld dat ik minimaal 7e algemeen wilde worden. Dat is p6 geworden dus ik ben tevreden.

Verder iedereen bedankt die tijd en energie in dit kampioenschap heeft gestoken.
Berry Witman
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2016, 17:47
Racestuur: 4 DOF Motion + Directdrive
Locatie: Kampen

Veel geoefend en in de quali positie 12 viel me nog niet eens tegen gezien ik een volle seconde langzamer was dan in de trainingen.
Wel 2 keer een DQ in de quali en warmup welke ongedaan werd gemaakt door serverbeheer dit was afkomstig van de verlichting die ik wel
aan had maar uitviel? in replay was hij wel aan.

Race 1 ging het in de top fout en ik kwam bocht 1 uit en men was gespind voor mij geen houden aan dus 432 sec schade weg Sprintrace.

Race 2 ging de stadium speaker ik kwam op de grid zette de verlichting aan en vond het licht niet goed er in komen wat bleek: mijn achterligger zijn verlichting scheen behoorlijk fel op de achterbumper van mijn voorganger dus ik begon te twijfelen had ik mijn verlichting dan wel goed aangezet? dus zette ik kort mijn verlichting uit en direct weer aan, Ohja had hem toch wel aan dacht ik

En wat bleek? Ik kreeg direct een diskwalificatie aan de broek! :kopstooot: :kopstooot:
Jammer gezien de tijd en moeite die ik de afgelopen 2 weken erin had gestopt.
Maar wel een leermoment, Nooit je verlichting aan of uit zetten om te checken! dit kost je een DQ

Verder Kevin gefeliciteerd en de heren van de lifestream bedankt voor jullie tijd en moeite die jullie er in hebben gestopt in het seizoen.
René de Ruijter
Berichten: 411
Lid geworden op: 31 mar 2016, 20:45
Racestuur: Logitech G27

Betty ik vermoedt dat er toch iets anders was waardoor je een dq had. Tijdens het inhalen van achterblijvers ook een aantal keer met me lichten geknipperd en toen was er niks aan de hand.
Zeker ook omdat je tijdens de Kwali ook 2 keer een dq had.
Gebruikersavatar
René Hoogterp
Berichten: 4050
Lid geworden op: 09 sep 2011, 17:40
Locatie: Amsterdam
Contact:

Je had je lichten niet aan Berry. Het gaat om de lampen aan de onderkant van de voorbumper, die daarboven staan altijd aan, als een soort dagrijverlichting. Daar mag je dus niet vanuit gaan. Bij de start van race 2 heb je 20 seconden zonder lampen gestaan voordat je eruit gezet werd, redelijk plausibel dat dat dus de limiet is dat mag.

Je ziet het trouwens toch ook in je console staan of je je lampen aan of uit hebt staan? 'Headlights on/off'?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Albert van Mourik
Berichten: 2637
Lid geworden op: 15 dec 2013, 19:12
Racestuur: LogiMaster T327 RS
Locatie: Wageningen
Contact:

Krijg je ook geen melding in het chatvenster?

Wat René de Ruiter ook zegt, bij Vec Le Mans knipperen ze ook in het donker.
Gebruikersavatar
Kevin van Dooren
Berichten: 184
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:18

Iedereen bedankt voor de felicitaties :bierglas:

De avond was weer lekker verlopen, de auto lag lekker en het ritme zat wel goed.
Spa in het donker was een leuke afwisseling, geeft mooi wat variatie aan het seizoen net zoals bijv. Sebring in de schemering en ook wel toepasselijk als seizoens-afsluiter.

Ik zag trouwens in de youtube chat "30% setup en 70% talent" voorbij komen, waarin er naar mijn mening toch wel een aantal zaken ontbreken van het totaalplaatje, en daarnaast via pb de vraag voor mn setup. Waardoor ik toch steeds meer de indruk krijg dat er gedacht wordt dat er een "perfecte" setup bestaat die extra snelheid vrijwel garandeert, wat complete onzin is. Een goede setup voor de een, kan een waardeloze setup zijn voor de ander. Een setup bestaat uit een en al compromissen, elke setup verandering heeft voor en nadelen. Naar mijn mening is een setup bouwen ook onderdeel van onze hobby. Ik denk dat vrijwel elke simracer wel begint met zo goed als willekeurig klikken en uitproberen, en uiteindelijk kan de rijder zelf het beste een setup bouwen voor zijn rijstijl. Natuurlijk hoort het erbij dat we elkaar tips geven, er wordt genoeg over gesproken en gediscussieerd op ts, maar ook al is het het einde van het seizoen dan worden setups niet zomaar doorgestuurd.

Nog felicitaties aan Ronny van den Hof voor het winnen van de cupklasse en natuurlijk mijn dank aan heren streamers en organisatoren die weer voor een super seizoen gezorgd hebben. :thumbs_up:
Gesloten

Terug naar “SRVN GT Kampioenschap 2017-I”